شمال ایران در آتش؛4جنگل یک روزه طعمه حریق شد!

چهار جنگل وسیع و مهم کشور از دیروز دچار آتش سوزی شده و سازمان آتش نشانی و ارگان های مربوط به محیط زیست در تلاش برای اطفای حریق بودند.

شمال ایران در آتش؛4جنگل یک روزه طعمه حریق شد!

متاسفانه از دیروز تا کنون مهم ترین جنگلها و منابع طبیعی ایران طعمه حریق شده است.

جنگل گلستان

آتش سوزی پارک ملی گلستان ساعتی از ظهر دوشنبه آغاز شده است و وسعت و شدت آن بالا است.
سید اصغر مطهری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه، گفته شده آتش سوزی از حاشیه جاده اصلی در حوزه استحفاظی این استان آغاز شده است افزود: احتمال می رود آتش سوزی عامل انسانی داشته باشد.
وی افزود: اکنون گروه هایی از محیط زیست شهرستان های گرمه و مانه و سملقان و نیز اداره کل در حال مهار آتش هستند اما وزش باد سبب افزایش وسعت آتش شده و کار را سخت کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه اکیپ هایی از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های گرمه و مانه و سملقان و نیز اداره کل به منطقه اعزام شده اند گفت: نیروهای مردمی هم به میدان آمده اند تا مهار آتش سرعت گیرد.

این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.

ارتفاعات لنگرود

آتش سوزی در ارتفاعات روستای مریدان لنگرود استان گیلان از ساعت ۱۵ دوشنبه ۱۱ تیرماه شروع شد و بخش عظیمی از آن تا ساعات اولیه شب گذشته توسط نیروهای هلال احمر و منابع طبیعی خاموش شد، اما به علت صعب العبور بودن مسیر و وسعت آتش که به حدود ۵ تا ۱۰ هکتار می‌رسد، آتش سوزی ادامه دارد و نیروهای منابع طبیعی برای مهار کامل آن در محل حضور دارند.

براساس برآوردهای اولیه حدود ۵۰ هکتار از جنگل های این منطقه در آتش سوخته است.

سرپرست فرمانداری لنگرود به علت آتش سوزی نیز اشاره کرد و گفت: هنوز به صورت قطعی نمی توان علت آتش سوزی را اعلام کرد ولی براساس شواهد موجود شروع آتش سوزی عمدی و از باغات رها شده چای بوده است.

جنگل های حاشیه رود ارس

آتش‌ سوزی حاشیه رود ارس در شمال استان اردبیل از عصر دیروز آغاز شده و پس از تلاش چندین ساعته آتش‌نشانان و عوامل محیط زیست شهرستان پارس آباد مهار شد.

در ساعات اولیه آتش سوزی عوامل آتش نشان ی شهرستان پارس آباد و برخی شهرهای نزدیک وارد عمل شده و پس از چند ساعت تلاش توانستند آتش را مهار کنند.

میزان آتش سوزی جنگل های حاشیه رود ارس حدود هفت هکتار اعلام شده است. گفته می شود بیشترین خسارت آتش سوزی شب گذشته حاشیه رود ارس به درختان سنجد، درختچه های گز و بوته های تمشک وارد شده است.

هنوز علت اصلی آتش سوزی در این منطقه مرزی در شمال استان اردبیل مشخص نیست اما اعلام شده که از سوی کارشناسان مرتبط در دست بررسی است.

با اینکه آتش مهار شده اما متاسفانه هفت هکتار از اراضی جنگلی حاشیه رود ارس نابود شده است.

جنگل کلاله

آتش‌سوزی که 9 تیر ماه در عرصه جنگل‌های پهن برگ و مراتع شرق استان به خصوص شهرستان کلاله و مراوه‌تپه آغاز شده بود ساعت یک بامداد 11 تیرماه مهار و اطفا شد.

استاندار گلستان گفت: با تلاش نیروهای مردمی، امکانات روستایی و شهری، ستاد مدیریت بحران، منابع طبیعی و بسیج تمامی امکانات استان آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه به صورت کامل اطفاء شد.

وی افزود: این حادثه در اثر آتش زدن بقایای محصولات در زمین های کشاورزی صورت گرفت و بخشی از جنگل‌های دست کاشت و مراتع در آتش سوختند.

مراقبت از منابع طبیعی نیازمند یاری همگان است و گاهی یک سهل انگاری ساده و کوچک می تواند آتشی به وسعت از بین رفتن بزرگترین منابع طبیعی ایران بینجامد.

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها