۱۱ تن ذرت از اولین مزرعه با کشت نشا در ایلام برداشت شد

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۱۱ تن و ۲۰۰ کیلوگرم ذرت دانه‌ای به عنوان اولین محصول از تنها مرزعه الگویی کشت نشا در استان با وسعت کمتر از یک هکتار برداشت شد.

۱۱ تن ذرت از اولین مزرعه با کشت نشا در ایلام برداشت شد

حشمت سیاهی روز سه‌شنبه اظهار داشت: این میزان برداشت نسبت به مزرعه شاهد( مزرعه همجوار با کشت معمول بذر) با هفت تن و ۵۰۰ کیلوگرم، ۵۰ درصد افزایش برداشت محصول ذرت و ۳۵ درصد کاهش مصرف آب داشته است.

وی افزود: طرح الگویی کشت ذرت به شیوه نشاکاری برای اولین بار در استان ایلام و در بخشی از مزرعه یکی از کشاورزان شهرستان دهلران که تولیدکننده نمونه بذر کشور است به عنوان آزمایش و پایلوت اجرایی شد.

سیاهی یادآورشد: یکی از مشکلات کشت بذر ذرت به روش مستقیم، نیاز آبی بالای این روش است و همچنین بذور به صورت یکسان و یکدست در تمام مزرعه پخش نمی‌شود و بخش‌هایی از مزرعه خالی و حالت کچلی به خود می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اما در روش نشاکاری ابتدا بذر ذرت در محیط گلخانه کشت داده می‌شود و هنگامی که جوانه زد به محیط مزرعه برای کاشت انتقال داده و توسط دستگاه‌های کارنده به صورت یکنواخت کاشته می‌شود که این روش مزایای متعددی را برای کشاورز ذرت‌کار به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: کاهش ۳۰ درصدی نیاز به مصرف آب، کاهش رشد و رویش علف‌های هرز و در نتیجه کاهش نیاز به مبارزه با علف‌های هرز و آفات و جلوگیری از کچلی و خالی بودن زمین از بذر از مزایای این روش بوده و محصول تولید شده سالم‌تر و با کیفیت‌تر از روش مستقیم است.

سیاهی گفت: اما از معایب این طرح به هزینه بالای آن باید اشاره کرد که نیاز به تامین دستگاه‌های کارنده برای کاشت یکدست نشا در محیط مزرعه دارد و در استان ایلام این دستگاه‌ها یافت نمی‌شود.

وی افزود: اما میزان تولید و برداشت محصول با روش نشاکاری نسبت به دیگر روش‌ها بیشتر است و افزایش تولید و نیز سایر مزایای دیگر روش نشاکاری می‌تواند عاملی برای توسعه و رونق این نوع کشت در استان باشد که امسال برای اولین بار به صورت پایلوت و آزمایشی انجام گرفت و انتظارات و اهداف مد نظر را برآورده کرد.

۳۴۰ هزار هکتار مزارع دیم و آبی در استان ایلام وجود دارد که از این مقدار بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

هشت هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت ذرت دانه‌ای رفته است که پیش‌بینی‌ها حکایت از ۵۵ هزار تن برداشت ذرت از این مزارع دارد.

میانگین برداشت ذرت در استان به روش مستقیم نزدیک به هفت تن در هر هکتار است.

عمده کشت ذرت استان در شهرستان‌های مهران، دهلران، دره‌شهر و هلیلان است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • من
    0

    11تن..خخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها