مدلینگ در ایران چه جایگاهی دارد؟

در یک نگاه ساده‌انگارانه مدلینگ یک شغل شیک، راحت و پول‌ساز است که ممکن است هر کسی را که تا حدودی معیارهای آن را داشته باشد وسوسه کند، بخصوص اگر تب تند جوانی باشد و میل به دیده شدن. ولی همین شور و اشتیاق گاهی موجب می‌شود که سودجویان از آن ماهی خود را صید کنند و سوء استفاده‌هایی دراین حرفه نه چندان رسمی در ایران اتفاق بیفتد.

مدلینگ در ایران چه جایگاهی دارد؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از درنگ، متاسفانه در بین جوانان جا افتاده که مدل بودن کار راحتی ست و هر کس با داشتن چهره و اندام مناسب می‌تواند یک مدل حرفه‌ای شود و به راحتی کسب درآمد کند ولی در واقع مدل بودن کار سختی است و تا رسیدن به درآمد و حرفه‌ای شدن مسیر سختی باید طی شود. برای آشنایی بیشتر با این حرفه با «رها هدایتی» یکی از فعالان در این عرصه گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه می آید:

اول خودتان رو معرفی کنید و اینکه چند سال است که در حرفه مدلینگ فعالیت می‌کنید؟

رها هدایتی هستم متولد سال ۷۴ و از سن ۱۵ سالگی در این حرفه فعالیت دارم. در حال حاضر کار تبلیغات انجام می‌دهم و برندی را در همین خصوص افتتاح کرده‌ام.

تا امروز این شغل در ایران در تمامی زمینه‌های آن یعنی عکاسی، میکاپ و مدلینگ خیلی پیشرفت داشته و تا حدودی توانسته با فشن‌های دنیا وارد رقابت شود گرچه هنوز خیلی جای کار دارد. فقط امیدوارم این حرفه بتواند وجه مشترکی با قوانین اسلامی کشور پیدا کند و به عنوان یک شغل رسمی شناخته شود.

کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این رشته در ایران هستند از چه طریقی باید وارد این عرصه شوند؟

خیلی از شرکت‌ها علاقه‌مندان را با دریافت هزینه برای آموزش جذب می‌کنند و وعده معرفی آنها به برندهای مختلف برای کار را می‌دهند ولی چون اغلب مجوز رسمی ندارند و زیر نظر ارشاد نیستند تنها سودجویی می‌کنند. مدیران این کلاس‌ها پس از برگزاری دوره معمولا علاقه‌مندان را بدون معرفی برای کار رها می‌کنند و اگر هم معرفی کنند به گروه‌های زیر زمینی معرفی می‌کنند که حتی اسم برند را نمی‌توان روی آنها گذاشت.

من شرکت در این کلاس‌ها را به علاقه‌مندان توصیه نمی‌کنم. اگر علاقه‌مندان می‌خواهند، پوزیشن و اصول این کار را یاد بگیرند، می‌توانند از کلیپ‌های آموزشی که در این خصوص وجود دارد، استفاده کنند و با تمرین و زیر نظر مدل‌های معروفی که در این زمینه فعالیت دارند، می‌توانند آموزش ببینند ولی رفتن به کلاس را اصلا توصیه نمی‌کنم.

یک مدل باید چه ویژگی‌هایی داشته ‌باشد؟

کسی که خودش را مناسب مدل بودن می‌داند باید به استایل و نحوه لباس پوشیدن و ظاهر فیزیکی خود مثل پوست و مویش رسیدگی کند. کسی که خوب باشد و کار را بلد باشد وقتی وارد این حرفه می‌شود توسط عکاسان و میکاپ‌‌کارهای خوب جذب این کار می‌شود.

در طول فعالیت خود در این رشته با چه مشکلاتی مواجه شده‌اید؟

متاسفانه اکنون برخی افراد با اسم مدلینگ خیلی کارها انجام می‌دهند و پروژه‌هایی را قبول می‌کنند که در شان یک مدل اسلامی و ایرانی نیست. همین امر باعث می‌شود یکسری مشکلات برای تمام مدل‌ها بوجود بیاید. ضمن اینکه این سوء استفاده‌ها باعث می‌شود ریشه این شغل کامل در ایران خشکیده شود. امیدوارم این مشکل به زودی حل شود و جلوی کلاهبرداری‌هایی که از علاقه‌مندان به مدلینگ در ایران می‌شود، گرفته شود.

یکسری از افراد هم از علاقه‌مندان مدلینگ سوءاستفاده‌های مالی می‌کنند و از آنها پول می‌گیرند تا فقط آنها را معرفی کنند. در واقع این کار را تبدیل به کسب و کاری برای خود کرده‌اند. متاسفانه چون این شغل رسمیتی در ایران ندارد قراردادی با مدل بسته نمی‌شود و اگر مشکلی برای مدل‌ها بوجود بیاید به جایی نمی‌توانند شکایت کنند.

یک مدل در یک روز کاری با چه افرادی سرو کار دارد؟

روز کاری مدل از مرحله میکاپ و استایل شروع می‌شود و با عکاسی به پایان می‌رسد. در این پروسه با عکاس، میکاپ کار، استایلیست و صاحب برند روبرو می‌شود.

برخورد افراد در فضای مجازی با شما چگونه است؟

در فضای مجازی اکثرا دختران و پسران علاقه‌مند از ما سوال می‌کنند که چطور وارد این کار شویم که ما در این زمینه راهنمایی‌شان می کنیم. افرادی هم به خاطر تجربه ما در لباس و میکاپ و عکاسی سوال‌هایی در این خصوص از ما می پرسند. بعضی از افراد هم که کلا ما را می‌کوبند و این حرفه را قبول ندارند. ما در فضای مجازی با انواع واکنش‌ها از همه قشرها مواجه می‌شویم.

آینده این حرفه را در ایران چطور می‌بینید؟

تا امروز این شغل در ایران در تمامی زمینه‌های آن یعنی عکاسی، میکاپ و مدلینگ خیلی پیشرفت داشته است و تا حدودی توانسته با فشن‌های دنیا وارد رقابت شود گرچه هنوز خیلی جای کار دارد. فقط امیدوارم این حرفه بتواند وجه مشترکی با قوانین اسلامی کشور پیدا کند و به عنوان یک شغل رسمی شناخته شود.

دستمزد مدل‌ها در ایران چگونه است. آیا از آن راضی هستید؟

دستمزد این حرفه برای افرادی که تازه وارد این کار شدند شاید مناسب نباشد ولی برای افرادی که اسمشان در مادلینگ شناخته شده است، خوب است و من به شخصه از آن راضی هستم.

توصیه‌ای برای علاقه‌مندانی که تازه می‌خواهند وارد این عرصه شوند، دارید؟

تنها توصیه من به دوستان و علاقه‌مندانی که می‌خواهند وارد این حرفه در ایران شوند، این است که به ازای چند عکس و یک دستمزد اندک فریب نخورند و مواظب آبروی خود باشند چون در این کار کلاهبرداری سوء استفاده زیاد اتفاق می‌افتد. جوانان علاقه مند به ویژه دختران باید خیلی مواظب باشند تا طعمه نشوند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها