دستگاه تصفیه هوا با ازن : مفید یا مضر؟

آلودگی هوای شهرها که از دود کارخانه‌های صنعتی، ماشین‌ها و ریزگردها سرچشمه می‌گیرد، خطری بسیار جدی برای سلامتی ما است. خطری که به نظر می‌رسد دست کم گرفته شده.

دستگاه تصفیه هوا با ازن : مفید یا مضر؟

شاید به این فکر کنید که با بستن درها و پنجره‌ها در روزهای آلوده این مشکل حل می‌شود و دیگر خطری ما را تهدید نمی‌کند. اما نکته اینجاست که سهل انگاری در چنین مشکلی می‌تواند نتایج جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

پس توصیه ما این است که برای حفظ سلامتی خود و اطرافیانمان نسبت به کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم به اندازه کیفیت غذایی که می‌خوریم و آبی که می‌نوشیم، حساس باشیم.

خبر خوب این است که مشکل آلودگی هوا چاره دارد و استفاده از یک دستگاه تصفیه هوای باکیفیت، در کنار به کارگیری راهکارهای جانبی، دیگر می‌تواند بخش زیادی از این مشکل را حل کند. با این حال بازار دستگاه‌های تصفیه هوا تنوع زیادی دارد و همین تنوع ممکن است باعث سردرگمی شما هنگام خرید شود.

دستگاه تصفیه هوا با ازن یکی از انواع دستگاه تصفیه هوا است که بعضا تبلیغاتی زیادی درباره آن انجام می‎‌شود. اما آیا این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا واقعا کارآمدند؟ آیا ممکن است این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا برای سلامتی ما مضر باشند؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با نحوه عملکرد دستگاه تصفیه هوا با ازن بیشتر توضیح داده و خطرات احتمالی آن را بررسی کنیم، همراه ما باشید.

دستگاه تصفیه هوا با ازن چیست؟
همانطور که از نام این نوع دستگاه‌ها پیداست، دستگاه تصفیه هوای ازن ساز، دستگاهی است که با تولید گاز ازن آلاینده‌های موجود در هوا را از بین می‌برد.

در این نوع دستگاه‌ها، گاز ازن تولید شده با آلاینده‌های موجود در هوا واکنش می‌دهد و آن‌ها را خنثی می‌کند.

آیا چیزی به عنوان ازن خوب و ازن بد وجود دارد؟

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا (EPA) بین ازنی که در اتمسفر بالاتر و پایین‌تر قرار دارد، تمایز قائل شده است. ازن موجود در اتمسفر بالاتر که ازن استراتوسفر نام دارد، به فیلتر کردن اشعه ماوراء بنفش خورشید کمک می‌کند.

ازن در هوایی که ما نفس می‌کشیم، برای سلامت بدن ما مضر است. عوارض خطرناک ازن هنگام برخورد نور خورشید با مواد شیمیایی مثل آلاینده‌های خودروها، مواد شیمیایی منتشر شده توسط گیاهان و ... به وجود می‌آید.

بنابراین تولید گاز ازن برای تصفیه هوا گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد. اما در ادامه با عملکرد این نوع دستگاه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

گاز ازن چه ضررهایی برای سلامتی انسان دارد؟
همانطور که اشاره شد، گاز ازن می‌تواند در فضای داخل خانه یا بدن به مولکول‌های دیگر متصل شده و ترکیب شیمیایی آن‌ها را عوض کند. گاز ازن موجود در هوا ممکن است برای فردی که آن را استشمام کرده مشکلات ریوی به وجود آورده و باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه شود.

سرفه، نفس تنگی و تحریک گلو از دیگر عوارض گاز ازن است که باعث تشدید بیماری‌های مزمن تنفسی مثل آسم شده و بدن را در برابر مبارزه با عفونت‌های تنفسی ضعیف می‌کند.

به این نکته دقت کنید که در محیطی که هوای آن میزان زیادی گاز ازن دارد ورزش نکنید، چون هنگام ورزش کردن میزان دم و بازم بیشتر و عمیق‌تر شده پس مقدار گاز ازن در بدن افزایش یافته و در نهایت به بیماری‌های تنفسی منجر می‌شود.

آیا دستگاه تصفیه هوا با ازن در پاکسازی آلاینده‌ها موفق عمل می‌کند؟
برخی از شرکت‌های سازنده دستگاه‌ تصفیه هوا ادعا می‌کنند که تصفیه هوای ازن به از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها، کپک‌ها و سایر آلاینده‌های موجود در فضای خانه کمک می‌کند.بعضی از تولیدکنندگان و فروشندگان دستگاه‌‌های تصفیه ازن هم از اصطلاحات گمراه کننده‌ای مثل اکسیژن فعال، هوای خالص یا هوای کوهستانی استفاده می‌کنند و ازن را گازی سالم نشان می‌دهند. اما واقعیت این است که گاز ازن می‌تواند با مواد شیمیایی موجود در هوا واکنش نشان داده و باعث ایجاد ترکیبات سمی مثل فرمالدئید و ذرات بسیار ریز شود.

از طرفی برخی افراد هم از دستگاه‌های تصفیه هوای ازن با هدف از بین بردن یا کاهش بوهای موجود در فضای خانه استفاده می‌کنند اما نکته اینجاست که غلظت کم ازن باعث از بین رفتن بوی موجود در هوا نمی‌شود و در بعضی موارد ممکن است باعث از بین رفتن احساس بویایی شده و خطراتی را به همراه داشته باشد.

طبق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) گاز ازن در فضای داخل خانه نباید بیشتر از 0.05 ppm باشد، چون حجم زیاد گاز ازن عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد. این در حالی است که دستگاه تصفیه هوا با ازن ممکن است غلظت این گاز را در محیط بیشتر از حد مجاز کند.

درباره عوارض دستگاه تصفیه هوا در نوجان بخوانید.

پس در مجموع می‌توان گفت که دستگاه‌ تصفیه هوا با ازن با توجه به شبهاتی که درباره عملکردش در از بین بردن آلاینده‌ها وجود دارد و همچنین خطرات و عوارضی که ممکن است برای سلامتی به همراه داشته باشد، تا به امروز نتوانسته رضایت متخصصین را به صورت کامل جلب کند و گزینه مناسبی برای استفاده در دستگاه تصفیه هوای خانگی به شمار نمی‌آید.

ازن یک گاز شیمیایی و سمی است و ساختار آن با اکسیژن متفاوت است، در نتیجه باید جایگزینی برای دستگاه تصفیه هوای ازن پیدا کنیم.

چه دستگاه تصفیه هوایی برای محیط خانه مناسب است؟

تنوع دستگاه‌‌های تصفیه هوا در بازار بسیار زیاد است. اما یکی از انواع دستگاه تصفیه هوا، سیستم‎هایی هستند که از فیلتر هپا و کربن اکتیو برای پاکسازی آلاینده ها استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها هیچ گونه ماده جدیدی را به محیط اضافه نمی‌کنند و تنها با به دام انداختن ذرات آلاینده، کیفیت هوای محیط را افزایش می‌دهند.

برندهای بزرگ و معتبری در جهان مثل IQ AIR هم از این روش برای پاکسازی آلاینده‌ها در دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. فیلترهای هپای به کار رفته در این دستگاه ها باتوجه به کیفیتی که دارند، می‌توانند تا 99% از آلاینده های موجود در محیط را که شامل ویروس ها و باکتری ها نیز می‌شود، جذب خود ‌کنند.

در ایران نیز برندهای متخصص مثل دستگاه تصفیه هوای ایرانی نوجان از فیلترهای باکیفیت هپا و کربن اکیتو برای از بین بردن آلاینده ها استفاده می‌کنند.

با این حال انتخاب ممکن است انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با توجه به شرایط شما، چالش‌ها و ابهامات مختلفی را در ذهنتان به وجود بیاورد.

به همین جهت، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید یک دستگاه تصفیه هوای مناسب می‌توانید از طریق شماره 02633421557 با کارشناسان متخصص نوجان تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از سایت نوجان مهر به نشانی www.nojaan.com بازدید کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها