ولادیمیر پوتین چه کسانی را حذف فیزیکی کرد؟/ ناوالنی، آخرین مقتول

ولادیمیر پوتین در دوران حکومت ۲۶ ساله خود بر روسیه هر آنکس را که مخالف قدرتمند خود تشخیص داده است به روش‌های مختلف از جمله مسمومیت، تیراندازی و ... از صحنه به در کرده و به قتل رسانده است. آلکسی ناوالنی، آخرین نفر در این فهرست بلند بالا است.

ولادیمیر پوتین چه کسانی را حذف فیزیکی کرد؟/ ناوالنی، آخرین مقتول

در فهرست کشتگان به دست پوتین نام این افراد دیده می‌شود: یوگنی پریگوژین (رهبر ارتش خصوصی واگنر)، بوریس نمتسوف (رهبر اپوزیسیون و مخالف حمله به اوکراین)، آنا پولیتکوفسکایا(فعال حقوق بشر)، راویل ماگانوف (رئیس «لوک اویل»، بزرگ‌ترین شرکت نفتی خصوصی روسیه )، ناتالیا استمیرووا ( فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار)، آناستازیا بابوروا( وکیل و روزنامه‌نگار)، سرگئی ماگنیتسکی ( فعال مدنی و افشاء کننده فساد مقامات دولتی)، بوریس برزوفسکی (سرمایه‌دار و منتقد دولت)، میخائیل لسین( سیاستمدار) و  زلیمخان خانگوشویلی (فرمانده سابق جدایی‌طلبان چچنی).

ناوالنی، حقوقدانی بود که به دلیل راه‌اندازی«بنیاد مبارزه با فساد» در سال ۲۰۱۱ و افشای برخی پرونده‌های مهم فساد دولتی مشهور شد. او در سال ۲۰۱۷ با اعلام شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، برنامه انتخاباتی خود را با عنوان« روسیه، زیبای آینده» منتشر کرد. 

ناوالنی در مدتی کوتاه خود را به عنوان رقیب جدی پوتین به مردم شناساند. با این حال کمیسیون مرکزی انتخابات، ثبت نام وی را به دلیل یک پرونده ساختگی مردود دانست. ستاد انتخاباتی ناوالنی به دادگاه عالی شکایت کرد اما راه به جایی نبرد. 

 در آگوست سال ۲۰۲۰، ناوالنی و تیم وی در بنیاد مبارزه با فساد به شهر تومسک رفتند و او در آنجا مسموم شد. ناوالنی در حالی که در در آستانه مرگ بود به برلین منتقل و در بیمارستان بستری شد. دولت آلمان پس از مدتی اعلام کرد که آزمایش ها وجود ماده سمی و مخرب اعصاب «توویچوک» را در بدن ناوالنی ثابت کرده است. 

ناوالنی ۱۷ ژانویه سال ۲۰۲۱ به روسیه برگشت، اما در فرودگاه بازداشت شد. یک ماه بعد به بهانه نقش داشتن در افشای یک پرونده مالی در دادگاه محکوم، و به زندان افتاد. این فعال سیاسی و مخالف سرسخت پوتین سرانجام ۱۶ فوریه سال جاری میلادی به طرز مشکوکی در زندان درگذشت.

منبع: تجارت فردا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    1

    ماشاالله دست بکشش خوبه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها