«مونالیزا» به اتاق اختصاصی منتقل میشود
تابلو نقاشی مشهور «مونالیزا» در راستای نوسازی گسترده موزه لوور به اتاقی جداگانه منتقل و در آن به نمایش گذاشته میشود.
پس از هشدار مدیر موزه لوور که اعلام کرده بود بازدید از این ساختمان پرجمعیت به یک «رنج فیزیکی» تبدیل شده است، تابلوی نقاشی «مونالیزا» مشهورترین پرتره جهان، قرار است در لوور اتاقی اختصاصی داشته باشد، زیرا پربازدیدترین موزه جهان در حال انجام نوسازیهای گستردهای است.
«گاردین» نوشت، «امانوئل مکرون» رئیسجمهور فرانسه، در حالی که در مقابل شاهکار قرن شانزدهم لئوناردو داوینچی سخنرانی میکرد، گفت که در حضور مونالیزا احساس «افتادگی و تواضع» دارد و اعلام کرد که این پرتره فضای ویژه خود را در داخل «لوور» خواهد داشت.
«مکرون» همچنین اعلام کرد که از اول ژانویه ۲۰۲۶، بازدیدکنندگانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به موزه میآیند، باید هزینه ورودی بالاتری بپردازند.
رییس جمهور فرانسه، توضیح داد که «مکان جدید مونالیزا بهصورت مستقل از بقیه موزه قابل دسترسی خواهد بود و مجوز ورودی خاص خود را خواهد داشت.»
در حال حاضر، این نقاشی در پشت شیشه محافظ در بزرگترین سالن «لوور» قرار دارد؛ سالنی که همچنین در آن آثار استادان ونیزی قرن شانزدهم نیز به نمایش گذاشته میشوند. اما شلوغی بیش از حد یک مشکل اساسی است، زیرا بازدیدکنندگان سعی میکنند از میان انبوهی از دستهایی که تلفنهای همراه را بالا گرفتهاند، نگاهی به این اثر بیندازند.
تابلو نقاشی رنگ روغن «مونالیزا» از سال ۱۸۰۴ میلادی تاکنون در موزه لوور پاریس نگهداری میشود. سالانه میلیونها نفر برای بازدید از این نقاشی به این موزه میروند و تلاش میکنند با مشهورترین اثر «داوینچی» عکس بگیرند. گمان میرود این نقاشی که به تصویرگریهای رنسانس از مریم مقدس بسیار شباهت دارد، چهره زنی به نام «لیزا گراردینی»، همسر یک تاجر لباس و ابریشم به نام «فرانسسکو ژوکوندو» را به تصویر کشیده است.
سال گذشته، لوور ۸.۷ میلیون بازدیدکننده داشت که بیش از ۷۵ درصد از آنها از خارج از فرانسه آمده بودند. عمده این افراد از ایالات متحده، چین، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و اسپانیا بودند. «مکرون» گفت که هدف «لوور» این است که پس از بازسازی، سالانه میزبان ۱۲ میلیون بازدیدکننده باشد.
به گفته «مکرون» یک ورودی بزرگ جدید در نزدیکی رود سن خواند که قرار است در سال ۲۰۳۱ افتتاح شود، بخشی از پروژه نوسازی پیش رو خواهد بود. همچنین، فضاهای زیرزمینی جدیدی ایجاد خواهند شد تا فضای نمایشگاهی موزه گسترش یابد.
به گفته «مکرون» بودجه ساخت این ورودی جدید که در Colonnade de Perrault در سمت غربی موزه قرار دارد، نه از طریق مالیاتدهندگان فرانسوی، بلکه با منابع مالی خود موزه و حامیان آن تأمین خواهد شد. برای انتخاب طرح معماری این پروژه، یک مسابقه برگزار خواهد شد.
آخرین نوسازی بزرگ موزه لوور در دهه ۱۹۸۰ انجام شد که در آن اهرم شیشهای بزرگی توسط معمار آمریکایی ـ چینی آی. ام. پی ساخته شد. اما این طرح برای چهار میلیون بازدیدکننده در سال طراحی شده بود، در حالی که اکنون لوور میزبان بیش از دو برابر این تعداد بازدیدکننده است.
هرچند هرم شیشهای که در سال ۱۹۸۹ به عنوان بخشی از پروژه لوور توسط «فرانسوا میتران»، رئیسجمهور فقید فرانسه رونمایی شد، همچنان باقی خواهد ماند، اما اکنون به عنوان تنها نقطه ورود به موزه مشکلاتی ایجاد کرده است.
«لورنس دِ کار»، مدیر موزه «لوور» در یادداشتی خطاب به وزارت فرهنگ که محتوای آن هفته گذشته در رسانهها درز کرد، هشدار داده بود که فضای زیر این هرم بهدرستی در برابر سرما یا گرما عایق نشده است، صدا را تشدید میکند و برای عموم مردم و کارکنان نامساعد است. او همچنین درباره نشت آب، فرسودگی زیرساختها و نوسانات دمایی که حفاظت از آثار هنری را به خطر میاندازند، هشدار داد. او اعلام کرد که بازدیدکنندگان با شلوغی بیش از حد و امکانات نامناسب روبهرو هستند.
«مکرون» در این خصوص بیان کرد: «امروز، ۹ میلیون بازدیدکننده در سال بدون شک یک ثروت محسوب میشود، اما شرایط دسترسی، جریان بازدید و امنیت اجازه نمیدهد مردم در بهترین شرایط ممکن از موزه بازدید کنند.»
هیچ تأییدیه رسمی درباره هزینههای این نوسازی ارائه نشده است، اما رسانههای فرانسوی برآورد کردهاند که این پروژه صدها میلیون یورو هزینه خواهد داشت.
«لورنس دِ کار»، در سخنرانی خود پیش از سخنرانی «مکرون»، گفت: «لوور فقط یک موزه نیست، بلکه بخشی از هویت فرانسوی ماست.»
مکرون که در سال ۲۰۱۷ لوور را به عنوان پسزمینه سخنرانی پیروزی ریاستجمهوری خود انتخاب کرده بود، تصمیم گرفته است شخصاً به بحران موزه رسیدگی کند. پس از نوسازی کلیسای نوتردام که پنج سال پس از آتشسوزی آن به اتمام رسید، «لوور» میتواند پروژه میراثی بعدی «مکرون» باشد.