بیش از 87 هزار راس گوسفند خریداری شده ایران برای قربانی در حج، به کشورمان برمی گردد؟

مسئول واحد قربانی عملیات حج تمتع 1402 اظهار کرد: فرایند قربانی حجاج ایرانی حج تمتع 1402 عصر دیروز به وقت محلی در منا پایان یافت و بحمدالله برای تمامی حجاج کشورمان ذبح گوسفند از سوی ذابحان انجام گرفته است.

بیش از 87 هزار راس گوسفند خریداری شده ایران برای قربانی در حج، به کشورمان برمی گردد؟

حجت‌الاسلام ایزدی افزود: 65 ذابح کشورمان از ابتدای صبح عید قربان فرایند ذبح را با سرعت و دقت زیرنظر ناظران شرعی در سه کشتارگاه انجام دادند و به تعداد همه زائران کشورمان قربانی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام ایزدی گفت: بحمدالله این تعداد ر‌أس دام با همت ذابحین و همکاری نمایندگان مجموعه و کاروان‌ها و بالاخص عزیزان ستادی در سازمان حج و زیارت با همکاری طرف های سعودی ذبح شد.

قربانی کردن گوسفند یکی از اعمال واجب در حج تمتع است که زائران آن را در ایام تشریق و در اولین روز حضور در سرزمین منا، پس از رمی جمره عقبه (سنگ زدن به شیطان) انجام می دهند.

زائران حج تمتع که پس از یک روز وقوف در صحرای عرفات، شب گذشته را نیز در مشعر‌الحرام بیتوته کرده بودند، پس از طلوع آفتاب روانه سرزمین منا شدند و مطابق احکام شرعی، پس از رمی جمره عقبه، قربانی انجام دادند و سپس، حلق یا تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) کردند و به این ترتیب، عید سعید قربان را جشن گرفتند.

به گفته ایزدی، امسال هر کدام از زائران حج تمتع برای ذبح یک رأس گوسفند مبلغ 59 میلیون ریال به سازمان حج و زیارت پرداخت کرده بودند و این مبلغ از طریق سامانه رزرو قربانی به صورت الکترونیکی انجام شده بود.

وی درباره اینکه این تعداد گوسفند به ازای جمعیت زائران چطور و از کجا خریداری می‌شود؟ اظهار کرد: بانک توسعه‌ اسلامی مدت‌ها قبل از موسم حج، مناقصه‌ای برگزار می‌کند تا بتواند گوسفندان مناسب را به ارزان‌ترین قیمت از کشورهای مختلف بخرد.

حجت‌الاسلام ایزدی یادآور شد: البته گوسفند قربانی باید شرایط خاصی داشته باشد و نمی‌توان گوسفندان بسیار لاغر یا دارای نقصان را قربانی کرد، به همین دلیل این مرحله حساسیت‌های خاص خود را دارد.

مسئول طرح قربانی حج تمتع 1402 با بیان اینکه امسال ایران 87 هزار و 500 راس گوسفند خریده است، تصریح کرد: کار ذبح دام در روز عید قربان را 65 ذابح مجرب و مقید به مسائل شرعی انجام دادند که از میان صدها داوطلب ایرانی انتخاب شده و دور‌ه‌های آموزشی را دیده‌اند.

وی گفت: هر یک از ذابحان امروز حدود یک‌هزار و 250 گوسفند را ذبح کردند و سه روحانی از بعثه‌ مقام معظم رهبری نیز بر چگونگی انجام ذبح دام نظارت داشتند.

حجت‌الاسلام ایزدی یادآور شد: اعضای تیم طرح قربانی حج تمتع چند روز پیش با مراجعه به مراکز نگهداری دام حجاج در عربستان، از بین میلیون‌ها گوسفندی که برای حاجیان تهیه شده بود، 87 هزار و 500 راس گوسفند را برای حجاج ایرانی انتخاب و علامت‌گذاری کردند.

وی گفت: ذابحین همگی با احرام عمره‌ مفرده به مکه‌ مکرمه وارد شده‌اند و به همین دلیل، هیچ ‌یک در مناسک حج تمتع شرکت نداشتند.

مسئول طرح قربانی حج تمتع 1402 یادآور شد: تمام ذابحان تا قبل از روز عید قربان در امور راهنمایی و خدماتی زائران فعالیت می‌کردند و پس از آن نیز در حوزه‌های خدماتی و راهنمایی حجاج به کارگزاران حج کمک خواهند کرد.

حجت‌الاسلام ایزدی در باره فرایند تعیین قیمت گوسفندان قربانی گفت: قیمت را بانک توسعه اسلامی تعیین کرده است.

وی در باره سرنوشت گوشت‌های قربانی گفت: گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشورهای محروم و فقیر همچون افغانستان، پاکستان، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، تانزانیا، کومور، موزامبیک، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون و آلبانی توزیع می شود و امسال هم قرار است در 34 کشور فقیر توزیع شود اما بخشی از آن نیز به مصرف نیازمندان در خود عربستان خواهد رسید.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    2

    قانون حج برای مراسم قربانی کار خشنی است

  • رابی
    1

    خیلی از مردم ایران ماه‌هاست که گوشت قرمز مصرف نکرده‌اند اونوقت این تعداد گوسفند را می برند اونجا بغ بغ می کنند و به اعراب می دهند که کباب کرده و بر بدن بزنند!

  • ناشناس
    1

    چرا همین گوسفندان را در کشتارگاههای داخل کشور فربانی نکردند؟ آیا خداوند نیت حاجیان را فقط در عربستان میفهمد ؟

  • ناشناس
    0

    مردم ایران از کشورهای که اعلام کردید فقیرتر ومحتاج تر ونیازمندتر هستند

  • ناشناس
    3

    چی بگم . عرضه و شعور چیز خوبی است

  • ناشناس
    1

    بخش اخرش که مصرف نیازمندان خوده عربستانه خیلی جالب بود. حد اقل یه کباب دل و جیگر به خوده زاعرین و خدمه بدین

  • ناشناس
    0

    چه با هیجان توضیح دادن بدین افغانستان بخوره قوت داشته باشن جلوی سد را بگیرند دوستامون کردین

  • ناشناس
    0

    زیارتشون قبول حق باشه،،،

  • ناشناس
    1

    65 ذابح کشورمان از ابتدای صبح عید قربان فرایند ذبح را با سرعت و دقت زیرنظر ناظران شرعی. یعنی اگه این ذابحان نبودند یهودیها سر می بریدند ؟مال سایر حجاج را کی ذبح میکنه ؟انصافا این حرام کردن نعمت خدا نیست ؟در حالیکه عمده مردم سالی یک کیلو گوشت نمیتونند بخرند این همه گوسفند را ذبح کنی وتبدیل به کودش کنی ؟البته فکر نکنید که فقه ما به علم روز نیست ها .

  • ناشناس
    0

    خداییش از ملت ایران فقیرتر و بدبخت تر داریم؟
    شاید مردم کشورهایی که اسم برده شده فقیر باشند ولی فرق ما با اونا در اینه که ما تا ۴۰ سال پیش برای خودمون کسی بودیم و حالا به خاک فلاکت نشسته ایم.ولی اونا همیشه مشکل داشته اند و یه جورایی باهاش کنار اومده اند و طاقت فقر را دارند.گوشتها را بیارید برای همین ملت بدبخت مصیبت زده ی بینوا.

  • بابک
    0

    ایزدی : هریک از ذابحان امروز ۱۲۵۰ گوسفند را ذبح کردند . با این حساب هرذابح در هر دقیقه ۱۷۳ و تقرییآ در هر ثانیه ۳ گوسفند ذبح کرده است . یعنی اگر کار مکانیزه هم بود با این سرعت عملیاتی نمی شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها