فرمانده انتظامی گنبدکاووس خبر داد:

کـشف اشیاء تاریخی چند هزار ساله در گنبدکاووس ​​در بازرسی از مخفیگاه یک فرد

فرمانده انتظامی گنبدکاووس از کشف اشیاء تاریخی چندهزار ساله در این شهرستان خبر داد.

کـشف اشیاء تاریخی چند هزار ساله در گنبدکاووس ​​در بازرسی از مخفیگاه یک فرد

سرهنگ نادعلی صادقی شامگاه چهارشنبه ،چهارم بهمن ماه ۱۴۰۲ به تشریح جزئیات کشف اشیاء عتیقه در شهرستان گنبدکاووس پرداخت و اظهار کرد: در پی اطلاع واصله مبنی بر وجود اشیاء عتیقه چندهزار ساله در یکی از محلات شهرستان گنبدکاووس موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مأموران با کارهای تخصصی و یک سری اقدامات اطلاعاتی محل اختفای متهم و اشیاء عتیقه را شناسایی کردند، ادامه داد: پلیس با هماهنگی مرجع قضایی به مخفیگاه این متهم وارد شد.

فرمانده انتظامی شهرستان گنبدکاووس با تأکید بر اینکه در بازرسی از مخفیگاه این فرد، تعداد ۱۴۲ شیء تاریخی کشف شد، خاطرنشان کرد: در این زمینه یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

62894683

وی با اشاره به اینکه تحقیقات در زمینه قدمت واقعی اشیاء کشف شده توسط کارشناسان امر ادامه دارد، اضافه کرد: پلیس با اشراف اطلاعاتی و تلاش شبانه روزی عرصه را بر قانون شکنان تنگ کرده و اجازه فعالیت‌های مجرمانه را از آنان گرفته است.

بگفتنیست، «گنبدکاووس» یکی از شهرهای تاریخی ایران در شمال کشور و بزرگترین شهرستان گلستان در شرق این استان است که آثار و ابنیه‌های تاریخی بسیاری دارد.

در محل فعلی شهر گنبدکاووس، در قدیم شهری به نام «هیرکان» و سپس «جرجان» قرار داشته که به دلیل واقع شدن در جاده ابریشم از اهمیت بسیاری در بازرگانی برخوردار بوده است.

اغلب ساکنان شهر گنبدکاووس «ترکمن» هستند و بقیه جمعیت این شهرستان را بومیان، فارس زبانان و همچنین مهاجرانی از مناطق دیگر از جمله سیستان و بلوچستان، آذربایجان، شاهرود، سمنان، خراسان و دیگر اقوام تشکیل می‌دهند.

این شهر در ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ طی مراسمی در فهرست آثار یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی شد و پانزدهمین اثر ثبتی ایران در یونسکو به شمار می‌رود که برج گنبدکاووس و امامزاده یحیی بن زید از مهمترین اماکن تاریخی این شهر هستند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها