دستگیری زن‌ وشوهر بدل‌انداز که ۲۴ نفر را تلکه کردند

متهمان سابقه‌دار که با جعل هویت، جیب شهروندان سراسر کشور را از طریق فروش لوازم خانگی تقلبی خالی می‌کردند، در مشهد دستگیر شدند.

دستگیری زن‌ وشوهر بدل‌انداز که ۲۴ نفر را تلکه کردند

پرده اول: اروپایی دوست‌داشتنی، چینی بود

لهجه غلیظی داشت و زن جوان از جملاتی که می‌گفت سر درنمی‌آورد. آنچه می‌شد از حرف‌هایش فهمید، این بود که از کویت آمده‌اند و حالا به مشکل مالی خورده‌اند.

آن‌ها تصمیم داشتند برای رفع مشکل مالی لوازم‌های با ارزششان را که برند معروف اروپایی است، بفروشند.

زن که دلش برای این زن و شوهر میان‌سال می‌سوزد، یک دستگاه ماکروفر و یک جاروبرقی را به‌مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال از آن‌ها می‌خرد.

لوازمی برقی که طبق ادعای فروشنده، چندبرابر این قیمت در بازار ایران هستند.

زن خوش‌حال از این اتفاق که هم توانسته است مشکل مالی زن و شوهر مسافر را حل کند و هم سود خوبی به جیب زده است، به خانه برمی‌گردد. جعبه‌گشایی لوازم‌برقی، اما حقیقت ماجرا را به‌شکلی دیگر رقم می‌زند.

اجناس برند اروپایی دوست‌داشتنی، چینی درجه‌چندم از آب درمی‌آیند؛ کالا‌هایی بی‌کیفیت که قیمتشان به ۶۰ میلیون ریال هم نمی‌رسید.

زن که پول‌های بی‌زبان را خرج کالا‌های بی‌کیفیت دسته‌چندم چینی کرده است، حالا راه محاکم قضایی را پیش می‌گیرد تا شاید بتواند با طرح دعوی در دادسرا، از این زن و شوهر خارجی شکایت کند.

پرده دوم: من از کویت آمده‌ام

زن تازه از محل کارش خلاص شده و حالا راه خانه را پیش گرفته است؛ اما ترافیک خیابان احمدآباد موجب شده بود خودرو‌ها هر از چندگاهی چندقدم به جلو پیش بروند. حرکت لاک‌پشت‌وار خودرو‌ها زن را کلافه می‌کند و همین می‌شود که او از تاکسی پیاده می‌شود.

از پشت‌سر صدای زنی شنیده می‌شود که او را خطاب قرار می‌دهد. صاحب صدا زنی حدود پنجاه‌ساله است که ظاهری شیک و مرتب دارد.

بوی عطر تند عربی‌اش شامه را آزار می‌دهد. بعد از یک احوالپرسی پروپیمان، خطاب به زن می‌گوید: من اهل کویت هستم و برای زیارت به مشهد آمده‌ام. پول‌هایم تمام شده است و برای بازگشت به کویت به پول نیاز دارم.

هنوز حرف‌هایش تمام نشده است که چند مأمور پلیس سر می‌رسند و او و مردی میان‌سال را که در چندقدمی زن جوان ایستاده است، با خود می‌برند. زن که هنوز نمی‌داند چه اتفاقی افتاده است، بی‌تفاوت به راهش ادامه می‌دهد.

پرده سوم: گذرنامه جعلی در دست مسافران تقلبی

زن و مرد میان‌سال گذرنامه‌شان را به مأموران نشان می‌دهند؛ اما در استعلام آن مشخص می‌شود که این مدرک هویتی جعلی است؛ سرنخی که از راز مجرمانه این زن و شوهر میان‌سال پرده برمی‌دارد.

زن چهل‌ودوساله که دیگر راهی به‌جز بیان حقیقت پیش پایش نمانده بود، بدون هیچ مقاومتی آنچه را باید بگوید، برای افسر تحقیق پرونده‌اش شرح داد؛ از کجا آمده و قصدش چه بوده و تابه‌حال سر چند نفر را کلاه گذاشته است.

او که از مجرمان سابقه‌دار است، با سفر به مشهد با چرب‌زبا‌نی‌اش خودش را به شهروندان نزدیک می‌کند و با جعل هویت، خود را به‌عنوان شهروند کویتی معرفی می‌کند.

متهم در اظهاراتش نوشته است: پس از جلب اعتماد شهروندان به آن‌ها می‌گفتم که در سفر به مشکل مالی برخورده‌ایم و حاضریم کالا‌های باارزش برقی را که متعلق به یک شرکت معتبر اروپایی هستند، زیر قیمت بازار بفروشیم. البته شهروندان هم از این پیشنهاد من استقبال می‌کردند.

شوهر زن که از قضا او هم سابقه کیفری دارد، در اظهاراتش اعترافات همسرش را تأیید کرد و مدعی شد که تاکنون سر ده‌ها نفر را با بدل‌اندازی لوازم‌برقی کلاه گذاشته‌اند.

پرده آخر: دوره‌گردی در مشهد، قم، اصفهان، تهران و سمنان

رئیس پلیس مشهد در توضیح پرونده گشوده‌شده در یکی از مراکز انتظامی شهر درباره بدل‌اندازی زوج سابقه‌دار در مناطق برخوردار، می‌گوید: مأموران دایره تجسس کلانتری احمدآباد مشهد چندی پیش در جریان یک فقره کلاهبرداری از زنی جوان قرار گرفتند که متهم با معرفی خودش به‌عنوان مسافر خارجی، لوازم‌برقی را به‌عنوان یک برند معتبر اروپایی به وی فروخته است. لوازمی که بعدا مشخص می‌شود نه‌تن‌ها اروپایی نیستند، بلکه برندی ناشناس دارند و ارزش ریالی‌شان نیز کم است.

سرهنگ احمد نگهبان می‌افزاید: با طرح شکایت این فرد، تحقیقات پلیسی آغاز شد و مأموران دایره تجسس کلانتری احمدآباد با بررسی تصاویر چند دوربین مداربسته چهره فرضی متهمان را که زن و مردی میان‌سال هستند، ترسیم کردند و در اختیار گروه‌های گشتی انتظامی قرار دادند.

این مقام ارشد انتظامی مشهد ادامه می‌دهد: با تلاش گروه رسیدگی‌کننده به این پرونده، متهمان درحالی‌که در تدارک کلاهبرداری از یک شهروند مشهدی بودند، در خیابان شناسایی و دستگیر شدند. این افراد که دستشان برای قانون رو شده است، در همان ابتدا به جرمشان اعتراف و راز کلاهبرداری‌های سریالی خود را برملا کردند.

سرهنگ نگهبان بیان می‌کند: بنا بر تحقیقات صورت‌گرفته، متهمان دوره‌گرد هستند و تاکنون از شهروندان زیادی در شهر‌های مشهد، قم، اصفهان، تهران و سمنان با شگرد بدل‌اندازی لوازم‌خانگی کلاهبرداری کرده‌اند.

متهمان در هر شهر نیز بین ۱۰ تا ۲۰ روز اقامت داشته‌اند و پس از اینکه دستشان برای قانون رو می‌شود، آن شهر را به مقصد دیگری ترک می‌کنند. این افراد تاکنون به یازده فقره کلاهبرداری در مشهد و سیزده فقره کلاهبرداری در شهر‌های دیگر اعتراف کرده‌اند، اما تحقیقات از آن‌ها برای کشف دیگر جرایم احتمالی ادامه دارد.

فرمانده انتظامی مشهد به کشفیات مأموران پلیس در این پرونده اشاره می‌کند و می‌گوید: در بازرسی از خودرو متهمان، دو دستگاه جاروبرقی، دو دستگاه اجاق‌گاز رومیزی، دو دستگاه مایکروفر و دو کارت شناسایی جعلی با هویت اتباع کویتی کشف شده است.

زن و مرد میان‌سال که زن و شوهر هستند، اجناس چینی دسته‌چندم را به قیمت کم از بولوار مصلی مشهد می‌خریدند و با نشان‌دادن کارت تابعیت کشور کویت و تبلیغات فریبنده، مال‌باخته‌ها را فریب می‌داده‌اند.

منبع: شهرآرا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها