خبرفوری بررسی می‌کند

طرح انتقال پایتخت؛ آیا تهران به سرنوشت تلخ اصفهان دچار می شود؟/ داستان اصفهان؛ چگونه پاریس ایران در آتش فراموشی سوخت؟

اصفهان در روزگاری که پایتخت ایران بود، یکی از زیباترین شهرهای جهان به حساب می آمد. با این حال، تغییر پایتخت باعث شد این شهر حوادث غیرمترقبه و گاه تلخی را تجربه کند.

طرح انتقال پایتخت؛ آیا تهران به سرنوشت تلخ اصفهان دچار می شود؟/ داستان اصفهان؛ چگونه پاریس ایران در آتش فراموشی سوخت؟

به گزارش خبر فوری، اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت باعث شده بار دیگر همه درباره این موضوع صحبت کنند (اینجا بخوانید). این چندمین بار در سال های اخیر است که طرح انتقال پایتخت مطرح می شود. انبوه جمعیت در تهران، تراکم ساختمانی بالا، زیرساخت های نامناسب، کمبود منابع و ... از مهم ترین عللی هستند که باعث شده اند مساله تغییر پایتخت مطرح شود.

هنوز معلوم نیست طرح انتقال پایتخت اجرایی شود. انتقال پایتخت به شدت پرهزینه و پردردسر است. با این حال، در صورت اجرا شدن این طرح، تغییرات اجتماعی وسیعی در تهران به وجود خواهد آمد. به مناسبت مطرح شدن چند باره موضوع انتقال پایتخت، قصد داریم به مورد مشابهی که در مورد اصفهان پیش آمد اشاره کنیم. اگرچه اصفهان امروز یکی از بزرگترین و مدرن ترین شهرهای ایران است اما روزگاری که پایتخت ایران بود، یکی از زیباترین شهرهای جهان به حساب می آمد. با این حال، تغییر پایتخت باعث شد این شهر حوادث غیرمترقبه و گاه تلخی را تجربه کند.

اصفهان؛ شهری که نگین آسیا شد

اصفهان 2

اصفهان در دوره شاه عباس اول صفوی (در سال 1597 میلادی) به عنوان پایتخت جدید ایران برگزیده شد. شاه عباس پایتخت خود را از قزوین به اصفهان انتقال داد تا بدین وسیله، در مرکز ایران سکونت داشته و بتواند دشمنان غربی و شرقی یعنی عثمانی ها و ازبک ها را به یک اندازه زیر نظر بگیرد. شاه عباس پیش از انتقال پایتخت، تمام شرایط را برای این امر مهیا کرده بود. اصفهان شهری پرآب و خرم بود و به لحاظ سوق الجیشی نیز موقعیت خوبی داشت. شاه صفوی پیش از انتقال، وزراء، دانشمندان، صنعتگران و تجار را راهی این شهر کرد و سپس خودش به همراه دربار و ارتش راهی این شهر شد.

شاه عباس نقش برجسته ای در عمران و آبادانی اصفهان داشت. او از آب زاینده رود استفاده کرد و روستاهای زیادی را در اطراف اصفهان ساخت و بدین طریق، توانست غذای شهر را فراهم کند. از سوی دیگر، شاه عباس معماری اصفهان را متحول ساخت. او میدانی بزرگ در مرکز شهر ساخت و بازار (به عنوان قطب اقتصادی شهر) و مسجد جامع (به عنوان قطب مذهبی شهر) را به آن متصل نمود. کاخ شاه نیز متصل به میدان شهر بود. بدین طریق، شهر اصفهان شکلی ساختارمند یافت. شاه عباس سپس از طریق مسیحیان تبعید شده به جلفا توانست معماری و صنعتگری شهر را متحول کند. ارامنه جلفای اصفهان در ازای امنیت و آزادی مذهبی شروع به ساخت بناهای باشکوه کردند و با مهاجرت تجار ثروتمند به اصفهان، این شهر به لحاظ اقتصادی نیز به شکوفایی رسید.

اصفهان 1

اصفهان در طول حکومت صفویه به یکی از باشکوه ترین شهرهای جهان تبدیل شد. کافی است به نوشته های جهانگردانی مانند شاردن رجوع کنیم تا به عظمت و شکوه این شهر پی ببریم. برخی از این جهانگردان چنان از دیدن اصفهان ذوق زده شدند که آن را باشکوه تر از پاریس و استانبول خواندند.

شکوه اصفهان در عصر شاه سلطان حسین جای خود را به زرق و برق داد. آخرین پادشاه صفوی به جای عمران و آبادانی شهر به ساخت بناهای باشکوه و پر زرق و برق مشغول شد. رستم الحکما در «رستم التواریخ» معتقد است شاه سلطان حسین نیمی از درآمد سالیانه دولت را صرف ساخت باغ ها و بناهای باشکوه در اصفهان می کرد. این سیاست به ضرر صفویه و اصفهان تمام شد. شورش افغان ها در سال 1722 به ثمر نشست و اصفهان به تصرف محمود افغان درآمد. افغان ها بعد از تصرف اصفهان شروع به غارت و قتل عام کردند. بناهای زیادی ویران شدند اما اصفهان همچنان سرپا ماند.

پایان روزهای خوش اصفهان

اصفهان 3

با ظهور نادرشاه افشار افغان ها شکست خورده و مجبور شدند اصفهان و سپس ایران را ترک کنند. نادر مدتی در اصفهان سکونت گزید اما از آنجا که خود را رقیب صفویه می دانست و نمی خواست راه آنان را ادامه دهد، به اصفهان که پایتخت صفویه و نگین پادشاهی آنان بود، علاقه نداشت و بعد از تاجگذاری، پایتخت ایران را به مشهد انتقال داد. با انتقال پایتخت از اصفهان به مشهد، دوران زوال اصفهان آغاز شد. اصفهان که پیش از این نیز به علت هجوم افغان ها آسیب زیادی دیده بود، در دوره افشاریه با مشکلات فراوانی روبه رو گردید. نادرشاه مالیات سنگینی بر مردم اصفهان بست. این مساله همزمان شد با کوچ گروهی از صنعتگران و کشاورزان به شهرهای دیگر. این اتفاق آسیب اقتصادی زیادی به اصفهان زد و باعث شد اصفهان از رونق بیفتد.

سقوط اصفهان؛ جنگ های داخلی پاریس ایران را نابود کردند

اصفهان 5

با وجود آسیب هایی که در دوره افغان ها و حکومت نادرشاه به اصفهان وارد شد، این شهر تا پایان دوره افشاریه همچنان مهم ترین و زیباترین شهر ایران به حساب می آمد. ضربه بزرگ و اصلی بر پیکر اصفهان زمانی وارد شد که نادرشاه به دست سردارانش کشته شد و ایران وارد چند سال جنگ داخلی گردید. در این دوره نسبتا طولانی، سهمگین ترین ضربات به اصفهان وارد شد. اصفهان در طول چند سال به دست چند سردار افتاد. ابتدا علی مردان خان بختیاری اصفهان را به تصرف درآورد. سپس کریم خان زند آن را اشغال کرد. مدتی بعد آزاد خان افغان پایتخت صفویه را به چنگ آورد. بعد نوبت محمد حسن خان قاجار رسید و در آخر، مجددا کریم خان زند اصفهان را تصرف کرد. اصفهان در طول 10 سال، چند ده جنگ بزرگ و کوچک به خود دید. غالب سردارانی که اصفهان را به چنگ می آوردند، بر مردم این شهر سخت گیری زیادی می کردند. مشهور است که آزاد خان افغان بسیاری از صنعتگران اصفهان را با خود به آذربایجان برد و محمد حسن خان قاجار نیز مالیاتی سنگین بر مردم این شهر بست و باعث شد اقتصاد بیمار اصفهان رو به مرگ بنهد.

مردم اصفهان سردار زند را بر سایر سرداران ترجیح می دادند و به همین علت، در لحظات سرنوشت ساز به کمکش شتافته و نقش برجسته ای در شکست قوای قاجار و آزاد خان افغان از قوای زند داشتند. کریم خان زند فرمانروایی معتدل بود و مالیاتی نسبتا سبک بر گردن اصفهان انداخت. او علیمراد خان را که فرماندهی زیرک و همچون کریم خان معتدل بود به عنوان والی اصفهان برگزید و به او دستور داد که کشاورزی و صنعت اصفهان را مجددا رونق ببخشد. با این حال، جنگ چنان ضربه ای بر پیکر اصفهان وارد کرده بود که احیاء آن ممکن نبود. بر اساس اسناد تاریخی، جمعیت حدودا 200 هزار نفری اصفهان در عصر صفویه به جمعیت 20 هزار نفری در ابتدای حکومت زندیه تبدیل شد. جنگ ها و بیماری هایی مانند طاعون و همزمان، مالیات های سنگین باعث شدند که مسیحیان جلفا از اصفهان کوچ کنند. از سوی دیگر، کشاورزان با خشکسالی مواجه شده و زمین ها را لم یزرع رها کردند. این مسائل باعث نابودی اقتصاد اصفهان شد و آن را از شکوه انداخت. این امر باعث شد کریم خان نه اصفهان بلکه شیراز را به عنوان پایتخت جدید خود برگزیند. با این حال، حاکم زند برای عمران اصفهان کوشید. طبق اسناد تاریخی، با تلاش خان زند جمعیت اصفهان در طول 13 سال از 20 هزار به 50 هزار نفر افزایش یافت. با این حال، پاریس ایران چنان ضربه هولناکی دیده بود که دیگر نمی توانست به عنوان پایتخت برگزیده شود. حتی بعد از روی کار آمدن آقامحمد خان قاجار نیز اصفهان از گزینه های پایتختی حذف و جای خود را به تهران داد.  

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 59
  • ناشناس
    6

    بنظرم این دولت. تنها در فکر نبش قبر رویا۶ای دست نیافتنی و خطرناک و هزینه بر دولتهای قبل می باشد ازجمله حذف حاملهای انرژی،انتقال پایتخت و...که نشان از سرکاری و مشغول سازی ملت بجای انجام امور بهینه در گناه گشایی معیشت و اقتصاد و افزایش ارزش پول ملیست

  • ناشناس
    4

    دیکه چه نقشهای برای زندگی مردم بدبخت فقر زده دارید نقشه های شماها هیچ هیچ کدامشان به نفع مردم و زندگی مردم نبوده جز نابودی زندگی مردم بجای این نقشه های خانمان بهم زن روستایها شهرستانیهای که امدن تهران را بفرسید شهرو روستای خودشان

  • ناشناس
    3

    آیا درحال حاضر تهران هم شبیه اصفهان در دوره صفویه یکی اززیباترین وباشکوه ترین شهرهای جهان است؟

  • ناشناس
    1

    الان آقای پزشکیان همه مشکلات اقتصادی و بیکاری و بدبختی ها رو حل و فصل کردی فقط مونده خونه رو عوض کنی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین بر شما احسنت

    • ناشناس
      1

      جناب آقای دکتر پزشکیان سلام، اگه شما به فکر انتقال پایتخت در بهترین مکان هستی ، مردم به فکر معیشت و مسکن خود هستن مردم زندگی و خونه ندارن ، همه گرسنه هستن ...... آقای پزشکیان پس وعده‌هایی که در انتخابات به مردم دادی چی شد؟

  • ناشناس
    7

    شهر سازی را از روسیه یاد بگیرید همه شهرهای روسیه در کنار رودخانه قرار دارد

  • ناشناس
    4

    و آخرین و مهلک ترین ضربه را در دوران آقای خاتمی ، و با دستور ایشان و تائید حاکمان زده شد زاینده رود با یک تصمیم غیر کارشناسانه و بدون فکر و تدبیر البته مثل باقی تصمیم های مملکت به استان آقای خاتمی یعنی یزد و کرمان و ................ منتقل شد و انرژی اتمی اکوسیستم و محیط زیست و سلامت مردم را نابود کرد و نمایندگان بی غیرت و بی لیاقت اصفهان هم نگران جیب خودشان بوده و هستند و در نتیجه این حاکمان بی فکر هنوز در خواب و نمیتوانند پیش بینی کنند که چه تبعات سهمگینی دارد وقتی یک شهر با دستان حاکمان نابود بشه ... البته بندگان خدا تقصیر ندارن این حاکمان ایران زمین کل کشور را ویران کردنند

  • ناشناس
    5

    دلیل پایتختی تهران در دوره قاجار صرفا نزدیکی به مازندران وگرگان بود که پایگاه نظامی آقا محمد خان بود
    نادر هم چون خودش خراسانی بود این کار را کرد
    کریم خان هم رفت شیراز به همین دلیل
    الان تغییر پایینتخت تنها تهران را نابود می کند

  • چای دبش باغ ازگل
    3

    تاریخ چراغ راه آینده است قبلاً هم افغان ها در دو دوره توسط محمود افغان و آزاد خان افغان مورد حمله ناجوانمردانه و غارت و تجاوز قرار گرفته است امروز هم برای سوم با در طول تاریخ کشور افغان همان نقشه شوم را در سر پرورانده!!! امروز کشور و مردم با خطر بزرگی از سوی افغان طالبان و داعش خراسانی روبرو است باور کنید در میان ۱۵ میلیون افغان وحشی و مزاحم حداقل ۱۰۰ هزار نیروهای مسلح داعش خراسانی و طالبانی در سراسر ایران زمین پراکنده شدند و آماده اجرا کردن نقشه های شیطانی خود هستند قتل و کینه در ذات افغان جماعت نهفته است!!! سران کشور ایران زمین یا دشمن مردم ایران زمین هستند یا عدم عقلانیت باعث بی اهمیتی سران نسبت ب خطرات احتمالی حضور ۱۵ میلیون افغان وحشی در ایران می‌باشد!!! دلم برای آینده کودکان ایران خانم آتش می‌گیرد!!! تصویر دختران و پسران و زنان ایران زمین را بعداز حمله ناجوانمردانه افغان ها قابل مشاهده است از همین الان!!! داره دیر میشه خطر خطر خطر داره دیر میشه!!!

    نظرات شما -
    • الهام
      0

      اون موقع کشور افغانستانی وجود نداشت حتی هیچ شهر روستا یا خاکی به اسم افغانستان وجود نداشت اون زمان بخشی از ایالت خراسان ایران بود که به علتبی توجهی های پادشاه عیاش و زن باز صفوی شاه سلطان حسین نسبت به ظلم هایی که فرمانداری که برای اون منطقه درنظر گرفته بود و حتی مردم اومدن از اون فرماندار گرجی شکایت کردن و دولت هیچ توجهی نکرد پس مردم اون منطقه کودتا کردن و حکومت برانداز کردن یه حکومت جدید جانشینش شد
      با این استدلال شما پس زمان زندیه هم یعنی زمان زندیه هم کشور شیراز به ایران حمله کرد یا زمان نادر شاه مشهد به ایران حمله کرده
      خراسان بعدها و زمانی که حکومت نادر شاه افشار سقوط کرد توسط یکی از فرماندهان سپاهش به اسم احمد درانی تجزیه شد از ایران و انگلیس ها به قوم پشتون فرمان دادن نام سرزمین هم از خراسان به اوغانستان تغییر بدن بعد ها در زمان قاجار انگلیس ها حکومت قاجار مجبور کردند که هرات هم بده به این کشور تازه تاسیس

  • شهروند
    4

    خدا لعنتشون کنه که اصفهان را با بستن آب نابود کردند

  • ناشناس
    4

    اصفهان تا پنج سال آینده و تهران تا ده سال دیگه
    غیر قابل سکونت میشوند

  • ناشناس
    2

    بعدقاجاربی لیاقت هرات آذربایجان ازایران مفت جداکردندپهلوی بحرین عروس کرد

  • ناشناس
    3

    نه عموجان به دلایل سیاسی وفرهنگی پایتخت میخواهندعوض کنند

  • ناشناس
    30

    اصفهان بلای جان بسیاری از نقاط کشور شده...جمعش کنید والا جمعش میکنیم

    نظرات شما -
    • مهدی مهدی
      14

      یکم شعور داشته باشی بد نیست.
      اصفهان نسبت به جمعیتش بیشترین شهید رو داره.
      در زمان جنگ سخت ترین عملیاتها رو اصفهانی ها به سر انجام رساندند.
      همه مردم ایران از هر قوم و قبیله ای و از هر شهر و روستا عزیز هستند

    • ناشناس
      5

      فقط یک بازی از بازی املاکیهاست که قیمت خانه ها را کنترل کنند مثلا این کار نشدنیست

    • ناشناس
      3

      خودت تنها میخوای جمعش کنی یا با رفیقات
      پیاده شو با هم بریم
      مزه هم ننداز

    • ناشناس
      0

      جمع کن ببینم چطوری جمع میکنی

  • عباس
    37

    بهترین محل برای جابجایی پایتخت شهر سمنان هست
    نزدیک به تهران و کم هزینه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      بجای انتقال پایتخت
      این ۲ درصد ی های جاهل وبت پرست رو به افریقا انتقال بدید تا همة مشکلات حل بشه
      هر کی شک داره حتمآ از ۲ درصد ی های مفت خور هست

    • ناشناس
      2

      ميشه بگي كجايي هستي ؟! ( هركجا غير از سمنان دروغه )

  • ناشناس
    7

    پزشکیان با حرفهای نسنجیده در حال خرابکردن موقعیت ضعیف خود است
    وقتی پولی نیست نباید حرفی زد چون مافیا در کمین است

  • بهلول
    5

    بنظرم پکن ویامسکوگزینه مناسبیه

  • ناشناس
    7

    اگر قرار باشد پایتخت سیاسی ایران از شهرستان تهران منتقل شود بهترین شهرستان برای انتقال پایتخت قزوین است نه اصفهان. چونکه سابقاً پایتخت ایران بوده است و هم به تهران پایتخت سابق نزدیک است و هم جمعیت زیادی نسبت به اصفهان ندارد و هم به تأسیسات اتمی و تشعشعات احتمالی آن نزدیک نیست و هم به کشورهای همسایه و گزند هجوم دشمنان بیگانه جهت تصرف آن نزدیک نیست و هم آب و هوای معتدلی دارد. البته شهرستان شیراز هم گزینه مناسبی برای انتقال پایتخت سیاسی ایران است ولی تنها مشکل آن اینست که زیادی به خلیج فارس نزدیک است و در صورت بروز جنگ دریایی بیم تصرف آن توسط دشمنان خارجی قدرتمند دریایی می رود.

    نظرات شما -
    • امیر زند
      9

      منطقه شیراز از دو هزار و پانصد سال پیش پایتخت بوده هم شهر خوش اب و هواییه هم زیر ساخت داره و‌کلان شهره و هم به خلیج فارس نزدیکه قبل از تهران شیراز پایتخت بود

  • ناشناس
    1

    اگربنزین قاچاق میشودھمون مقدار گران میشوداگرشرعیست ب تمام مردم پول بدھند۔ انشااللہ

  • م
    4

    دزدی ها کم بشه احتیاج به جابجایی نیست

  • ناشناس
    0

    مشی مخالفت با فرهنگ ایران و ایرانی بهمراه سودجویی ریاکاران فرصت طلب تراوت و خوشی را از جای جای این کشور زدود و خشک کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      طراوت

  • یاحسین
    0

    این چرت و پرت ها چیه!!!!
    چه ربطی به اوضاع تهران امروزی داره.
    کافیه تهران رو با پایتختهای کشورهای دیگه مقایسه کنید و اسیری ملت و خانواده شونو رو کنار بیمارستان های تهران ببینید.
    باید مدیریت هرصنف و شغلی در محل خودش باشه.
    مثلا:
    1-وزارت نفت باید بره خوزستان تا وزیری گرمای خوزستان رو لمس نکنه قدر نفت استخراج شده رو نمیدونه!!!
    2- مجلس با این همه خدم و حشم چیکار داره تو تهران. هر نماینده باید تو حوزه استحفاظیه اش باشه و جلسات شونو ویدئو کنفرانس بذارن و ماهی 3-2 بار جلسه علنی بذارن.
    و هزارتای دیگه
    هرکاری هزینه داره یکی جسارت و شهامت باید داشته باشه و تمرکز گرایی تهران رو ازبین ببره.

  • ایرانی گرفتار دروغگویان
    2

    وعده ها و حرف های انتخاباتی پزشکیان چیزی دیگری بود ، اول وعده ها که دادی انجام بده بعدا مردم با وعده ها نشدنی گول بزن

  • پدر
    8

    مقاله خوبي بود ... عالي .
    و بايد گفت اصفهان شهري است با مردمي باهوش و صنعتگر كه بر خلاف آنچه تصور مي شود هم مهمان نواز هستند و هم دست و دل باز و اگر آنها را به خسيس بودن معرفي مي كنند به خاطر تفكر و خصلت محاسبه گري و محتاط بودن در هزينه كردن است كه دليل آن در اين مقاله به وضوح مشخص شده . جنگ هاي زياد و نا امني و هم چنين حضور اقليت مذهبي يهودي در اصفهان كه آنان نيز اين خصلت حسابگري را داشتند . اصفهان شهر زيباي من

    نظرات شما -
    • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
      4

      مردم اصفهان باهوش هستند؟

      یک کارنامه ارائه دهید.

      جرم خیزترین شهر ایران است. تحقیق کن.

  • حسین ن
    9

    پایتخت باید به یک شهر خوش آب و هوا منتقل بشه.وقتی اکثر تهرانی ها شمال ویلا دارند بهتر است که پایتخت هم به یک شهر شمالی منتقل بشه.‌ دربین شهرهای شمالی ساری هم امکانات رفاهی خوبی داره و هم به جنگل و دریا وصل هست برای تفریح و هم زمین برای گسترش شهر داره.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عزیز جان احتیاجی نیست پایتخت به شمال شمالیها همشون آمدن تهران خونه خریدن خخخخخخخخ

  • ناشناس
    6

    آقای ریس جمهور مردم و زنو بچه های مردم را اسیر نکنید شما گفتین وضضضضضضضضع معشیعتی مردم و فیلتر ششکنها ووو حالا امدین سره جابجای تهران مردم را بیچ ندهید خیلی چیزها مهمتراز جابجایی است شما گفتین کاشبهای تحریم فلان چرا مردم را گم را می کنتید

  • ناشناس
    1

    بهترین راه برای کاستن از شلوغی تهران و کم شدن جمعیت مهاجر

  • ناشناس
    5

    فعلاً در شرایط بد اقتصادی مردم ایران جابجایی پایتخت به یکباره کار عاقلانه ای نیست ولی میتوان بعضی سازمانها و ارگانها و وزارتخانه ها و مجلسین را با تدبیر در یک طرح مثلاً پنج ساله را به نقاط مختلف کشور جابجا نمود و پایتخت سیاسی را به تدریج از تهران در مسیر شهر قم یا ساوه انتقال داد . فرودگاه بین المللی امام و خیلی امکانات دیگر نیز در نزدیکی خود دارد. به هر حال تهران دیگر تحمل پایتخت بودن را ندارد

  • هوشنگ
    6

    بهترین شهربرای پایتخت ‌شهرکرد مرکز استان چهار محال وبختیاری است. وبس هم از نظر آی وهوا خویه. هم جای توسعه دلرد. هم بام ایرانه. وهم مردم عالی وخونگرمی داره. و..........

  • ناشناس
    3

    انتقال پایخت اساسا کار اشتباهی هستش در عوض باید تمرکز زدایی از تهران انجام بشه ومعضل بیکاری در دیگر شهرها رفع بشه تا مهاجرت به تهران صورت نگیره

  • ناشناس
    1

    ببینید سیصد سال پیش افغان ها با ایران چه کردند باز به این جماعت دل بسوزونید!

  • محمدی
    1

    تا الان هم دیرشده!!به وجود گسل های قدیمی و وحشتناک،عدم رعایت شهرسازی ،وجود برجهای زیاد وعدم وجود ماشین آلات قدرتمند ونردبانهای قوی آتش نشانی و مرتبط با برجهای مسکونی و تجاری در تهران و منطقه ۲۲، وجودمناطق آلوده و مشکلات زیست محیطی به دلیل احداث برجهای مسکونی ۲۲طبقه و نابودی ریه تهران در منطقه ۲۲ وصدورمجوز درزمان تصدی آقای قالیباف شهردار وقت وشورای شهر آقای چمران و...این قسمتی کوچک ازمشکلات موجود که لازم است هرچه سریعتر نسبت به انتقال پایتخت به مکان مناسبتری اقدام وچاره اندیشی نمود.

  • ناشناس
    0

    یک زمانی پایتخت ایران نیشابور بود در اون موقع نیشابور چندیدن برابر الان تهران بود و ابر تمدن بود ولی متاسفانه نابود شد

    نظرات شما -
    • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
      0

      در وب سایتهای ایالات متحده از سنگهای فیروزه نیشابور تعریف شده است.

  • طهران
    1

    بهترین گزینه پایتخت در جنوب کشور شیراز، یاسوج، شهرکرد هستن آب هوای عالی نزدیک به خلیج فارس و بنادر
    مقاوم دربرابر زلزله،منابع آب فراوان، نفت گاز همه وهمه تو زاگرس هست

  • ناشناس
    0

    خوب جنگ داخلی بعد از مرگ نادر چه شباهت یا ربطی به الان دارد؟ آیا منظور این است که در صورت تغییر پایتخت از تهران جنگ داخلی می شود؟!!! پس اگر جواب منفی است چرا قیاس مع الفارق می فدمایید؟ یا بطور غیر مستقیم القای ترس نمایید.

  • ناشناس
    0

    خب حالا تهران از رونق بیفتع حای دیگه رونق بگیره چه اشکال داره ؟؟

  • ناشناس
    0

    ازاین حرفهای بی ارزش زیاد زده می شود،

  • ناشناس
    8

    یاسوج بهترین پایتخت
    هم خوش آب وهوا وهم ایمن

    نظرات شما -
    • بهلول
      0

      ولی مردمش مثل هزاروچهارصدسال پیش فکرمیکنن

  • احمد
    1

    فقط سیستان و بلوچستان. پایتخت زاهدان . خیلی هم خوش میگذره به دولتمردان

  • جعفرصادق
    1

    پایتخت سیاسی باید از پایتخت تجاری و صنعتی جدا باشه تا تعادل شهری بهم نخوره، وگرنه همین بلایی که سر تهران اومده سر شهر بعدی هم میاد

  • محمد علی محمدی م.ریحان
    1

    توسعه ی بدون استحقاق همیشه به همینجا ختم می شود. اصفهان اگرچه چهار راه مرکزی اقتصاد ایران است متاسفانه جز این مزیتی ندارد و افول آن به عدم ایجاد قابلیتهای اجتماعی و زیرساختی از دوران صفوی تا کنون بر می گردد اما شاید سرنوشت تهران به این تلخی نباشد.

  • ناشناس
    0

    پایتخت باید در شهر های مرزی نباشدوهم چنین در استان های کویری مثل یزد واصفهان وخوزستان وکردستان وسیستان نباشد

  • ناشناس
    0

    تمام مفت خوران را از ایران خارج کنید دلیل کسانیکه کار نمی کنند فقط حرف های بی ربط می‌زنند اخه به آنها چی می‌کن نه تخصص دارند نه آرامش دارند نه اخلاق درست تمام مهاجران را اخراج وبه اضافه مفت خواران اختلاس گران کلا پایتخت تهران به آبادانی توسط افراد تخصص درست میشه

  • محمد
    0

    بهترین شهر برای پایتختی دزفول هست، شهری کهن با مردمی با فرهنگ و وجود رودهای پر آب

  • سارا رضایی
    0

    به نظر من دولت باید کارهای که به نفع ایران هست رو با جدیت انجام بده و کشور باید نه فقط مشکل اقتصادیش حل بشه چون یه عده ای فقط گیر دادن که مشکلات اقتصادی حل بشه فقط سطحی نگاه می کنن باید مشکلات طبیعت ایران هم حل بشه تهران خیلی فشرده شده و داره می شه و آلوده شده باید پایتخت انتقال داده بشه به جای دیگه ای و بعدش هم جاده و راه های ایران درست بشه و مشکلات اقتصادی هم حل بشه باید مشکلات به نوبت حل بشه و توانایی های ایران به بهتر شدن رو باید بهش رسیدگی کرد نه فقط به فکر یه نونی پیدا بکنی بخوری باشی و طبیعت رو نابود کنی آب ها رو خشک کنی و هوا الوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد