در گفت و گو با خبرفوری مطرح شد

چرایی حذف چهره‎های انقلابی از زبان هادی غفاری/حضور برخی چهره‎ها در مناصب اجرایی کشور جای تعجب دارد

عضو مجمع نیروهای خط امام از دلایل حذف برخی از چهره‎های انقلاب سخن گفت.

چرایی حذف چهره‎های انقلابی از زبان هادی غفاری/حضور برخی چهره‎ها در مناصب اجرایی کشور جای تعجب دارد

فاطمه علی اصغری- انقلاب اسلامی ایران چند روز دیگر چهل ساله می‌شود از این رو در گفت و گو با حجت‎الاسلام هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام و رهبری و از فعالان انقلابی در جریان نحوه پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت جریانات سیاسی به خصوص روحانیون قرار گرفتیم.

مشرح گفت و گوی حجت‌الاسلام هادی غفاری عضو مجمع نیروهای خط امام و رهبری به شرح زیر است:

خبر فوری : جنابعالی بارها گله کردید از افرادی که در جریان انقلاب کاری نکردند ولی ادعاهای بسیاری و خود را صاحبان انقلاب می‏دانند آیا بازهم براین دیدگاه خود تاکید دارید آیا افرادی از این دست در دولت روحانی وجود دارند؟

غفاری: طبیعی است که هرکشوری رویش و ریزش‎هایی دارد روندی که رهبری نیز در بیانات خود بارها برآن تاکید کرده است؛ از این رو قرار نیست افرادی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند نقض کنیم اما مهم این است که چهره‎هایی که در انقلاب حضور داشتند در صف ریزش قرارنگیرند روندی که در فرمایشات رهبری به خوبی مشخص است ولی مصداق عینیت بخشیدن به این موضوع در کشورمان متاسفانه وجود ندارد.

متاسفانه کسانی که در انقلاب تلاش کردند، طلبکار نیستند وادعایی ندارند باید در بدنه نظام باقی بمانند و در کنارآنها نیروهای جدید نیز رشد پیداکنند.

بنده 50 سال است که مسجد الهادی را دارم ولی این موضوع سبب نمی‏شود که من نیروهای جدید را جذب نکنم از این رو سعی کردم از نیروهای جدید در مسجد خود استفاده کنم.

رویش باید در کشور باشد اما نه به معنای اینکه نیروهای اصیل انقلاب ریزش کنند روندی که هیچ جای دنیا رخ نمی‎دهد.

نیروهای اصیل از منظر بنده کسانی هستند که انقلاب برروی دوش آنها شکل گرفته و آنها کتک خوردند، شکنجه شدند و زندان رفتند از این رو باید قدر آنها را بدانیم چرا که انقلاب یک کبریت نبود که در انبار کاغذ انداخته شود و یک دفعه شکل بگیرد از این رو زحمات بسیاری برای انقلاب به کار گرفته شد که نمی‎توان آن را کتمان کرد.

در جریان انقلاب گاهی آنقدر شلاق می‌خوردم که پاهایم عفونت می‎کرد و به قلبم می‏زد از این رو بدون شک قابل تحمل نیست که به من یا امثال بنده بگویند کاری برای انقلاب نکردید.

به نظر من امروز ریزش‎ها و رویش‎ها باید براساس معیارهایی باشد و افراد را براساس مولفه‎هایی چون دفاع از انقلاب و میزان پایبندی مورد سنجش قراردهیم.

بنده در سال‎های پایانی انقلاب دوشب در یک خانه نخوابیدم و به دلیل تحت تعقیب شدید بودن با چادر تردد می‎کردم از این رو بنده نسبت به اظهارات یک سو علیه برخی از مبارزین انقلابی رویکرد و نظر مساعدی ندارم.

خبرفوری: فعالیت‎های شما در ایام انقلاب به چه شکلی دنبال می‎شد؟

غفاری: بنده هیچ وقت دنبال طراحی یک پرونده برای خودم نبودم اما چهره‎های بزرگوار و موجهی بودند که حتی شاید امروز به مانند من فکر نکنند ولی در زمره افرادی بودند که با ما فعالیت داشتند به گونه‌ای که یکی از نمایندگان سابق اردبیل در رزومه کاری خود از حضورش در محضر بنده سخن گفته بود که برایم جالب بود.

در دوره پایانی خدمت سربازی در اردبیل به دلیل فعالیت‎های گسترده ضد رژیم‎ شاهنشاهی محدودیت‎های بسیاری داشتم وحتی اجازه سخنرانی به من داده نمی‎شد ولی در این وضعیت هم شاگردان بنده گریه می‎کردند که این رفتار نیز برای بنده تبعاتی در آن مقطع از سوی ساواک داشت.

در دوران فعالیت‎های انقلابی کلاس‎های مختلفی را در منزل خودم برگزار می‎کردم که با برخوردهای بسیاری از سوی ساواک روبه رو شد اما بنده به کار خود ادامه می‎دادم.

خبرفوری: جنابعالی چرا باتوجه به اقداماتی که در انقلاب داشتید هیچگاه در مناصب اجرایی کشور حضور نداشتید؟

غفاری: من خیلی مایل به بازکردن این سوال نیستم اما متاسفانه در جریان انقلاب مثل همه انقلاب‎ها عده‎ای دایه مهربان‎تر از مادر پیدا می‎شوند که ادعای دایه‎داری می‎کنند و جلو می‌افتند که من این روحیه را ندارم.

بنده در طول انقلاب برای خدا و مردم فعالیت کردم و برای من مهم نبود که سمتی داشته باشم و تنها برای نجات مردم در طول انقلاب فعالیت کردم.

سه دوره نماینده مجلس بودم و قبل از آن یک دوره چندساله در داگاه انقلاب اسلامی شمال کشور فعالیت کردم و در این دوران یک سیلی نزدم و یک حکم زندانی ندادم و به گونه‎ای تربیتی در این دوره فعالیت کردم.

هیچگاه به فکر مقام و سمت نبودم و علی‎رغم داشتن سمت‎های حساس و حضور درمعدن پول یک ریال نخوردم و اجازه ندادم خانواده‎ام هم باتوجه به موقعیت بنده از رانت استفاده کنند و در مجلس هم که بودم یک ریال حقوق دریافت نکردم.

سال‎ها با میرحسین موسوی در حوزه‎های مختلف چون نفت کارکردم حتی یک ریال هم وارد زندگی‎ام نیاوردم و حتی پورسانت‎هایی را که متعلق به خودم بود دریافت نکردم.

در حوادث پس از انقلاب موضعگیری سیاسی بنده سازشگرانه و متملقانه نبود و هرگز در عمرم و حتی در دوره امام خمینی که وی را بعد از معصوم قبول دارم هیچ اقدام چابلوسی انجام ندادم و طبیعی است که اگر این رویه را داشته باشی پیشرفت نخواهی کرد.

خبرفوری: جنابعالی سفرهای زیادی را به لبنان داشتید و در جریان این سفرها با امام موسی صدر هم در ارتباط بودید نظرتان درباره وی چیست؟ فکر می‎کنید زنده باشند؟

غفاری: قطعا امام موسی صدر در حال حاضر زنده نیست چون بیش از 95 سن دارد. امام موسی صدر شخصیت بسیارعجیبی بود وبه لحاظ فقهی بسیار باسواد بودند و فقه را خیلی خوب می‎دانستند. وی در خانواده فقهی بزرگ شده بود از این رو در این حیطه کارآمد و توانمند بود.

امام موسی صدر به لحاظ عمومی و اجتماعی نیز وی فردی لیبرال به معنای آزادیخواه بود تا بتواند همه را جذب کند.

امام موسی صدر باتوده مردم در ارتباط بود و این عامل محبوبیت وی بود و در زمره روشنفکران بود و درد توده مردم را می‏دانست مجموعه رویکردهایی که برای آینده موثر است روندی که منجر شد تا حرکت انقلابی در لبنان شکل گیرد.

وقتی امام موسی صدر در لبنان ناپدید شد بنده به این کشور سفر کردم و باخانواده‎های لبنانی دیدار داشتم و آویز کردن شعارهای تبلیغاتی با عنوان " برای ما صدر مهم است دنیا نباشد مهم نیست" قابل توجه بود.

لبنان در زمان امام موسی صدر یک حیاط خلوتی برای آمریکا بود و دانشگاه آمریکا بیروت در آن مقطع مهد پرورش سیاست‎های استکباری بود و هویدا آخرین نخست‎وزیر رژیم شاه نیز دراین دانشگاه تحصیل می‎کرد.

صدر در لبنان مجلس اعلا را راه‎اندازی کرد و قدرت را دربین شیعه، سنی و مسیحی تقسم کرد استراتژی که درلبنان جواب داد از این رو باید بگویم شعار همه با من وحدت‌‎آفرین نیست و شعار همه با هم نتیجه‎دار است شعاری که امام موسی صدر به آن پایبند بود و براساس آن حرکت می‎کرد.

28

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد