مقایسه قدرت نظامی عربستان، قطر و امارات/ کدام یک از کشورهای عربی قدرتمندتر هستند؟

در این گزارش مروری بر قدرت نظامی سه کشور عربستان و قطر و امارات داریم تا ببینیم هر یک از این کشورها در چه زمینه‌ای بر دیگری احاطه دارد و در چه زمینه‌ای ضعیف است.

مقایسه قدرت نظامی عربستان، قطر و امارات/ کدام یک از کشورهای عربی قدرتمندتر هستند؟

به گزارش خبر فوری ، مدتی است که امارات از ائتلاف عربستان سعودی علیه یمن خارج شده و با پالسهای مثبتی که به سمت ایران جهت مذاکره و پیشبرد طرح صلح فرستاده، نشان داده است که راه خود را از عربستان سعودی جدا کرده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که جدایی امارات از ائتلاف، باعث آسیب دیدن جدی عربستان می‌شود. ضمن اینکه قدرت و هژمونی عربستان در منطقه را به خطر می‌اندازد. با جدایی امارات از عربستان ما اکنون در بین کشورهای عربی خلیج فارس سه کشور مستقل داریم که دیگر در یک اتحاد نیستند: عربستان سعودی، امارات و قطر.

در این گزارش مروری بر قدرت نظامی این سه کشور داریم تا ببینیم هر یک از این کشورها در چه زمینه ای بر دیگری احاطه دارد و در چه زمینه ای ضعیف است.

بودجه نظامی

در زمینه بودجه نظامی عربستان سعودی گوی سبقت را از دو کشور دیگر ربوده است. بودجه نظامی سعودی ها 63,7 میلیارد دلار است. این در حالی است که بودجه امارات، 22,8 میلیارد و بودجه نظامی قطر 19,3 میلیارد است.

جمعیت و وسعت

جمعیت و طول و عرض جغرافیایی همواره دو عامل مهم لجستیکی در قدرت نظامی کشورها هستند. در این زمینه هم عربستان قدرتمندتر از امارات و قطر است. عربستان 2 .149. 690 وسعت دارد درحالیکه قطر 11 .586 کیلومتر مربع و امارات هم 83. 600 کیلومتر وسعت دارند.

جمعیت عربستان حدودا 31 میلیون است. اما قطر حدود 3 میلیون و امارات متحده عربی هم حدودا 6 میلیون جمعیت دارند.

نیروی زمینی

جدول زیر شاخصهای نظامی در زمین را در مورد این سه کشور توضیح می‌دهد:

شاخص نظامی

عربستان سعودی

امارات متحده عربی

قطر

سرباز فعال

230 هزار

100 هزار

12 هزار

تانک

1142

388

92

توپخانه

757

306

110

راکت انداز

122

68

10


نیروی هوایی:

جدول زیر شاخص‌های نظامی هوایی(انواع جت، جنگنده و هلیکوپتر) سه کشور مذکور را بیان می‌کند:

شاخص نظامی

عربستان سعودی

امارات متحده عربی

قطر

جنگنده

62

0

0

جنگنده چندمنظوره

54

146

14

هلیکوپتر

341

202

47


نیروی دریایی:

جدول زیر شاخص‌های نظامی دریایی(انواع ناو، کشتی و زیردریایی) سه کشور بالا را نشان می‌دهد:

شاخص نظامی

عربستان سعودی

امارات متحده عربی

قطر

کشتی

27

72

86

ناوچه سبک

4

11

0

ناومحافظ

7

0

0


جداول فوق به خوبی نشان می‌دهد که اگرچه قدرت نظامی عربستان بیشتر از امارات و قطر است، اما بدون این دو کشور به خصوص امارات بخش عظیمی از توان نظامی عربستان به خصوص در دریا و هوا از دست می‌رود.

ضمن اینکه در صورت نزدیکی قطر و امارات که به لحاظ استراتژیک و جغرافیایی به یکدیگر نزدیک ترند، موقعیت عربستان سعودی بیش از پیش در موضع ضعف قرار می‌گیرد.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • arman
    0

    اصلا قدرت عربستان رو نباید به حساب اورد . فقط با پول تجهیزات خریده. اما جنگجوهاش مثل یه موش ترسو و حس وطن پرستیشون از خوک کمتره .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      درست گاهی بعضی از شاه های عربستان تصمیم عجیب میگیرند ولی بفکر مردم خود هستند و خیلی هم پیشرفت کردند کسری بودجه را از جیب مردم نمیگیرند نهایت از جیب شاهزاده ها میگویند عکس حکومت ایران وخدا حافظ ملت شون هست

  • اسدالله
    0

    اگر به تاریخ نگاه کنیم عربستان همیشه جنگجوبوده و هیچوقت دست خالی هم بمیدان ورودنمیکنن..پیروزی یاشکست مهم نیست

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      عزیزم زیادی فیلم جومونگ دیدی.اون افسانه بود .بعدشن در میدان نبرد ایمان هست که دست برتر داره نه تجهیزات.همینطور که ۸سال ایران با دست خالی با کل دنیا جنگید.فقط فرق الان با اون زمان اینه که اون موقع یه مشت حلال زاده تو میدون بودن ولی الان یه نشت حروم زاده شده سکان دار سیاست.

  • Kohnebakht
    0

    به امید نابودی دشمنان ایران و ایرانی

  • رسولی
    0

    خبر این مقایسه چ دردی از مردم دوا میکنه ,مثلا امارات به سمت کشور ما بیاد,مشکلات مردم حل میشه,خود آمریکا هم ب سمت ما ب چرخه و تحریم بردارد ,مشکلات برای مردم حل نخواهد شد,شاید الان از ترس آمریکا وشورش در کشور الکی مردم مردم میکنن ,اگه اینم نباشه مطمئن باشید مردم بیچاره تر از الان میشن,اگه راست میگن کشور ما رو هم مثل امارات آباد میکردن ,حالا امارات یک کشور وابسته هست .و ما مثلا استقلال داریم

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      ما آباد کردن رو باید از خودمون شروع کنیم دادا

  • از مردم و با مردم
    0

    یک حرف با مسئولین .اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید و به فکر مردم و رفاه مردم باشید نه به فکر خودتون و آقا زاده هاتون.

  • رسول از اهواز
    0

    باسلام ما بجای اینکه به کشورهای منطقه بپردازیم کمی به خودمان بیاییم واز خودمان شروع کنیم چون حضرت رسول میفرمایید حاسبو انفسکم قبل ان تحاسبوا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد