مروری بر قدرت نظامی دو کره

کره جنوبی قدرتمندتر است یا کره شمالی؟ / بررسی نتیجه جنگ احتمالی این دوکشور و تجهیزات نظامی‌شان + جدول

تعداد کل کشتی‌های جنگی کره شمالی از همسایه جنوبی‌اش بیشتر است. در زمینه زیردریایی نیز کره شمالی برتری دارد. در طرف مقابل، کره جنوبی ناوچه و رزمناوهای بیشتری دارد. جدول زیر به خوبی این مساله را نشان می‌دهد.

کره جنوبی قدرتمندتر است یا کره شمالی؟ / بررسی نتیجه جنگ احتمالی این دوکشور و تجهیزات نظامی‌شان + جدول

به گزارش خبر فوری ، در حالی‌که همه مردم دنیا و دولت‌ها درگیر کرونا هستند، شرق آسیا در تب و تاب دیگری هم قرار دارد.

چند روز قبل کره شمالی، آزمایشات جدید موشکی خود را به پایان رساند و این اتفاق باعث خشم همسایگان غرب گرای این کشور به خصوص کره جنوبی شد. در حالیکه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی کره شمالی گفت که این اقدام " به طور خاص تحریک آمیز یا تهدید آمیز" نبوده است اما مقامات کره جنوبی این اقدام را به طور جدی محکوم کردند.

روابط دو همسایه شرق اسیایی سالها است که با فراز و نشیب بسیاری روبرو بوده است. آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی اما این روابط را بیش از پیش شکرآب کرده است. هر چند این دو همسایه که به لحاظ ایدئولوژیک تفاوت‌های بسیار دارند، سالها است از جنگ مستقیم علیه هم ابا داشته اند اما هر روز بیم آن می‌رود که تهدیدات آنها علیه یکدیگر عملی شود.

به مناسبت همین اتفاق، بد نیست مروری بر قدرت نظامی این دو کشور داشته باشیم. هر چند آمار نظامی کشورها معمولا در کاغذها و عددها گنجانده نمی‌شود اما به هر حال، این اعداد می‌توانند مطالب زیادی را برای ما مشخص کنند. لازم به ذکر است که در این گزارش ما فقط به شاخص‌ها نظامی زمینی، دریایی و هوایی پرداخته و از پرداخت به سایر زمینه ها مانند قدرت اتمی، قدرت اقتصادی و متحدین سیاسی اجتناب می‌نماییم.

مقایسه قدرت دو کره در سه زمینه نیروی زمینی، هوایی و دریایی

شاکله قدرت نظامی کره شمالی بر چین و شوروی کمونیست بنا شده است. به همین دلیل، مانند این دو کشور تمرکز خود را بر نیروی زمینی فعال و منظم و به خصوص موشکهای بالستیک و توپخانه‌ها قرار داده است. در زمینه تعداد سرباز و تجهیزات نظامی زمینی بدون شک کره شمالی دست بالا را نسبت به کروه جنوبی دارد. نگاهی به جدول زیر به خوبی این مساله را مشخص می‌کند.

شاخص نظامی

کره شمالی

کره جنوبی

سرباز(نیروی انسانی فعال)

1 190 000

625 000

توپخانه

13 000

5 958

توپخانه کششی

4 500

1 890

راکت انداز

5 000

214

در زمینه نیروی هوایی اما شرایط به گونه ای دیگر است. در این حوزه معمولا کشورهای متحد غرب و آمریکا دست بالا را دارند. کره جنوبی به عنوان متحد آمریکا در شرق اسیا در زمینه تجهیز ارتشش به هواپیما و جت‌های قدرتمند بسیار خوب عمل کرده است. هر چند تعداد جنگنده‌های کره شمالی بیشتر از همسایه جنوبی است اما در سایر شاخص‌ها، این کره جنوبی است که دست بالا را دارد.

شاخص نظامی

کره شمالی

کره جنوبی

هواپیما

906

1 526

جنگنده

349

151

جت

35

265

هلی کوپتر

202

786

اما نیروی دریایی؛ شاید خطا نباشد اگر شاخص‌های نیروی دریایی را مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین عوامل نظامی در شبه جزیره کره بدانیم. شرایط جغرافیایی این دو کشور به نحوی است که لازم می‌دارد در زمینه تجهیز نیروی دریایی بسیار فعال باشند. در این قسمت البته هر کدام از کشورها در زمینه و شاخصی برتری دارند.

تعداد کل کشتی‌های جنگی کره شمالی از همسایه جنوبی‌اش بیشتر است. در زمینه زیردریایی نیز کره شمالی برتری دارد. در طرف مقابل، کره جنوبی ناوچه و رزمناوهای بیشتری دارد. جدول زیر به خوبی این مساله را نشان می‌دهد.

شاخص نظامی

کره شمالی

کره جنوبی

ناو و کشتی

525

151

ناوچه

6

13

رزمناو

6

16

زیردریایی

75

15

دوکره و طناب کشی شرق و غرب

همانطور که مشخص شد، شاکله و طرح کلی سیستم دفاعی کره شمالی مانند ابرقدرت‌های کمونیست یعنی چین و شوروی و شکل و طرح کلی سیستم نظامی کره جنوبی مانند ابرقدرت کاپیتالیست یعنی ایالات متحده است. در سیستم دفاعی بیشتر کشورهای متحد چین و روسیه و مخالف آمریکا قدرت اصلی در زمینه نیروی زمینی، تانک‌ها و موشک‌های بالستیک و توپخانه‌ها و نیز تاکتیک‌های چریکی است. این اتفاق در مورد متحدین آمریکا متفاوت است. قدرت اصلی این کشورها در زمینه نیروی هوایی و تجهیزات جنگی مدرن است.

در مورد نیروی دریایی نیز این همین تقسیم بندی شرق و غرب وجود دارد. درحالیکه متحدین غرب و آمریکا بیشتر مجهز به ناو و ناوچه هستند؛ مخالفین تمرکز خود را بر زیردریایی و قایق‌های تندرو گذاشته اند.

این امر به خوبی نشان می‌دهد؛ که شاید در زمینه نظامی هنوز جنگ سرد به پایان نرسیده باشد و کشورهای دنیا به دو پلتفرم نظامی شرقی و غربی تقسیم شوند. به همین دلیل باید گفت که جنگ احتمالی کره شمالی و جنوبی را نمی‌توانیم جدا از آمریکا و چین و روسیه در نظر بگیریم. این اصل فقط در زمینه تجهیزات نظامی و شاکله ارتش نیست بلکه در همه زمینه ها و به خصوص پشتیبانی سیاسی و اقتصادی از جنگ نیز وجود دارد.

منبع: خبر فوری

38

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • محسن
    3

    اميدوارم در هیچ جای دنیا جنگ اتفاق نیفتد. اما دراین مورد بخصوص در صورت وقوع، بازنده فقط همسایه جنوبی است چون بیش از این که به حسن همجواری معتقد باشد به کمک آمریکا دل بسته است. تاریخ نشان داده وخواهد داد که آمریکا در روز مورد نیاز متحد هیچ کسی نیست.

    نظرات شما -
    • بی طرف
      1

      ابرقدرت ها به منافع خود می اندیشند خواه امریکا باشد.خواه روسیه یا هریک قدرت های دیگر.حتی کشور های کوچک.همه فکر منافع خود هستند.مثال فرانسه در معاهده فین کن اشتاین با ایران وتیلیسیت باروسیه.یا نامردی شوروی به مصر در جنگ اعراب واسرائیل.

    • علی
      4

      شک نکنید اگه تا الان هم کره شمالی به کره جنوبی حمله نکرده بخاطره ترسش از آمریکاس

    • مهدی
      2

      شرایط امروز کره شمالی بهترازمانیست چون آمریکارو نداریم چراما مثل ژاپن نباشیم اون که اتم خورد ما چی

  • فرخ ابراهیمی
    2

    سلام ، مسلما اگر کره جنوبی با طناب پوسیده آمریکا به کره شمالی حمله کند ، تمام زیر ساختها و مراکز آن نابود و متلاشی خواهد شد و مسلما آمریکا هم از ترس هدف قرار نگرفتن از سوی موشکهای بالستیک کره شمالی مداخله نکرده و نتیجه نهایی شکست کره جنوبی خواهد بود

    نظرات شما -
    • رضا
      4

      نظرت بدرد خودت میخوره

    • صادق
      2

      کاملا درسته. احسنت
      تو هم احترام خودت رو نگه دار مثل اینکه زیاد برای عمه ات نظر میفرستادی ملت رو مثل خودت فرض کردی

      نابودی اوکراین رو دیدیم اوکراین از متحدش آمریکا چه کمکی دید؟ هیچی آمریکا فقط امنیت و منافع خودش رو در اولویت میدونه

      حتی اگر کره شمالی همین فردا به هر 2 کشور ژاپن و کره جنوبی حمله نظامی (حتی حمله اتمی) دا‌شته با‌شه آمریکایی ها بازم 4 تا حرف مفد خواهند زد ولی باز هم هیچ درگیری بین آمریکا و کشور های شرقی شروع نخواهد شد

  • .
    0

    متاسفم از این طرز تفکر.چرا هی از جنگ و کشت و کشتار حرف میزنید.چرا از صلح حرف نمیزنید.هر انسان عاقلی نی داند که کره جنوبی و متحدانش قوی ترند .چرا از اقتصاد و رفاه در کشور حرف نمیزنید.چطور این کشور ما قبل تاریخ را با کره جنوبی پیشرفته مقایسه می کنید.لطفا توبه کنید.

  • انسان
    0

    لعنت بر کمونیست ها به ملت خودشان رحم نمیکنند . کره شمالی یک پادگان و زندان بزرگ است . سازندگان موشک و بمب برای کشتار انسانها در باتلاقی که ساخته اند به درک واصل خواهندشد .

    نظرات شما -
    • یه عالم
      0

      انشاءالله همه ی سازنده های موشک و رژیم های کودک کش و اتم سازان نابود شوند

    • ناشناس
      0

      پس مرگ بر آمریکا و انگلیس که منبع فساد و شرارت و آلودگی و تباهی هستن

  • کوهنانی
    2

    دورود.بر.کره.شمالی.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      حالتو خریدارم!!!!

  • Ali
    1

    فارغ از نحوه ی مدیریت داخلی دو کره... اگر امریکا دست از سر این دو کشور بردارد، در اسرع وقت روابط دو همسایه بهبود پیدا خواهد کرد! نکته دیگر اینکه در مورد کره شمالی به شدت سیاه نمایی می شود و این کشور آنقدر که گفته می شود عقب مانده نیست...

    نظرات شما -
    • A
      1

      کره شمالی حدود 60 تا 80 موشک اتمی داره که بسیاری از اون ها قاره پیماست و میتونه تمام خاک آمریکا رو هدف قرار بده
      امریکا میدونه اگر با کره شمالی درگیر شود حداقل 250 میلیون نفر از مردم کشورش به درک واصل خواهند شد

      (فقط 3 شهر لس آنجلس و نیویورک و شیکاگوی آمریکا بیش از 60 میلیون نفر جمعیت داره یعنی 3 موشک اتمی کره شمالی برابر است با مرگ 60 میلیون آمریکایی)

  • محمد
    0

    اگر کره شمالی دست به بمب های اتمیش نزنه مطمعنا توسط کره جنوبی شخم زده میشه و همشو گندم میکاره...مثل اینکه یادتون رفته هر کشوری که اسمون رو کنترل کنه جنگ رو برنده میشه...وکره ی شمالی هم که در هوا و آسمون تکلیفش معلومه..

    نظرات شما -
    • محمد
      3

      یادت باشه دوست عزیز نتیجه جنگ رو نیروی زمینی تعیین می‌کنه .نه هوایی و نه دریایی.

    • امیر
      0

      بله در قدیم شاید این بود ولی با وجود سامانه های پدافندی که پشه رو تو هوا میزنن تو هرچی بفرستی هوا زده میشه پس زیادم نمیشه رو این زمینه مخصوصا الان ک جنگ الکترونیکم اضافه شده و میشه با ی دکمه سیستم‌تمام پرنده های تو آسمونو از‌کار انداخت

    • بی نام
      1

      در یک جنگ احتمالی ، کره شمالی قطعا و بطور حتمی از تسلیحات اتمی بر علیه همسایه جنوبی خود استفاده خواهد کرد بطوریکه پیش بینی میشود در موج اول حمله بیش از یک میلیون نفر از شهروندان سئول کشته خواهند شد

  • امیر گوگوریو
    0

    یادش بخیر. یه زمانی کره شمالی گوگوریو و کره جنوبی بویو بود. همون زمانم با هم درگیری داشتن که اخرش گوگوریو بویو رو تصرف کرد. مقبره جومونگ هم تو پایتخت کره شمالیه. ان شاالله که این دو ملت که در واقع یکی هستن و از یک ریشه. بتونن بعد مون ها صلح کنن. به یاد فرمانده جومونگ.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما زیادی فیلم نگاه کردی. همون رو هم متوجه نشدی. بویو و گوگوریو قبایل کوچکی بودن که خیلی باهم جنگ و دعوا داشتن

  • فرهاد
    0

    مردم کروه شمالی کی واقعا قراره زندگی کنند از موقعی که بدنیا میان تا وقتی میمیرن فقط جنگ جنگ‌ جنگ

  • اریو
    0

    دقیقا این دو کشور مثال و نمونه بارز دو طرز تفکر شرق روسیه و غرب امریکاست و تفاوتشون کاملا مشهودو واضحه شریک البته بهتر بگیم مستعمره روسیه ینی کره شمالی شده جهنمی برای ملتش بجز اقلیت قشر حاکم هیچ کس نمخاد اونجا باشه وحاکمانش با توهم دشمن سازی غرب وامریکا فقط بمب وموشک درست کردن وطرف مقابل کره جنوبی،ک یکی از اقتصادهای برتر دنیاس و ملتش رفاه خوبی دارن ونیاز ب توصیف نداره واز نظر قدرت نظامی هم درحد،قابل قبولیه و واقعیت دنیای امروز قدرت اقتصادی هست ک قدرت نظامی رو هم بدنبال خاهد داشت منتها حکومتهای دیکتاتور. وعموما رفیق روسیه وشرق هستن ک بخاطر ضعف وبی کفایتی وفسادشون توی پیشبرد،اقتصاد مدام شعار میدن ک قدرت نظامی لازمه حیاته ک اگر درست بود الان کره شمالی باید بجای جنوبیها میبود

  • پیمان خوشگله
    0

    یادمان باشد کره جنوبی روی اقتصادش متمرکز شده و کره شمالی روی سلاح و مهمات و در کل روی نظامیانش ، اگر جنگی بین این دو کشور رخ بدهد کیم جون با بمب های اتمی کره جنوبی رو به ذغال تبدیل خواهد کرد سلاح هایی که کره شمالی داره کمتر کشوری داره طبق داده های جدول بالا کره شمالی خودش رو مجهزتر از کره جنوبی کرده و اماده کوچکترین واکنش هست

  • M
    0

    فقط کره جنوبی.کشور تکنولوژی ها موبایل ها و خودرو ها

  • محو
    0

    کشورهای دیکتاتور فقط به فکر بمب موشک و هسته ای هستند و ملت را همیشه گرسنه نگه میدارند

  • بی نام
    1

    واقعا از خواندن بعضی از پیامها قلب آدم میگیره، فکر اینکه تقریبا یک سوم مردم ایران این تفکرات عقب افتاده و پوچ را با این تعصب و اعتماد به نفس بیان میکنن زجر آوره و اینجاست که به این نتیجه میرسیم که هر چی سرمان میاد حقمونه، طرفداری از کره شمالی و افتخار به حکومت فاسد و نجس کره شمالی؟؟!!؟ واقعا؟!؟ یعنی حتی اگر یک نفر هم این نظام بیمار آدم کش ریاکار که مردم یک کشور رو گروگان گرفته رو تایید کنه نشانه بدبختی ماست،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شمایی که حرف از فرهنگ میزنین، چرا ندیده و نشناخته قضاوت میکنین؟ مگه شما توی کره ی شمالی زندگی میکنین؟ شمایی که فرهنگ بالایی داری چرا به مردم یه کشور دیگه توهین میکنین؟هر چی باشن، بازم انسان هستن

  • ناشناس
    2

    قدرت چیز کثیفیه...بدترین هارو جذب خودش میکنه وبهترین هارو فاسد میکنه... در آخرآمریکا هدفش یکپارچگی جهان ویک پرچمداری وبدون مرزی جهان هست ولی خیلی هادیکتاتوری فکر میکنن...و این پیروزی هم آخربا جنگ تمام میشه.کره شمالی باید باآمریکا کنار بیاد.دیو خفته رو بیدار نکنین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد