رئیس ستاد انتخابات:

تنها یک‌سوم افراد گفتند قطعا رای می‌دهند

رئیس ستاد انتخابات درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: براساس بخشی از نظرسنجی‌ها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود می‌کنند یک‌سوم کسانی هستند که مورد سوال قرار گرفتند.

تنها یک‌سوم افراد گفتند قطعا رای می‌دهند

جمال عرف در گفتگویی تفصیلی به بیان نکاتی پیرامون انتخابات ریاست جهوری ۱۴۰۰، مشارکت مردم در انتخابات، سایه کرونا بر تبلیغات انتخاباتی و ... پرداخته است. در ادامه بخشی از این گفتگو را بخوانید.

در رابطه با اظهار نگرانی‌های مختلفی که جهت کاهش مشارکت در انتخابات مطرح است، یکی از نگرانی‌ها عدم تمایل مردم برای ایستادن در صف‌های طولانی برای رأی دادن است. آیا این موضوع که در کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو تأثیرگذار نخواهد بود و آن را تحت الشعاع قرار نخواهد داد؟

در دوره پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری، کمی بیش‌تر از ۶۲ هزار شعبه اخذ رأی داشتیم. با توجه به اینکه ۲۰۸ حوزه انتخاباتی در سراسر کشور داریم، در زمینه افزایش صندوق‌های اخذ رأی، بحث‌های مختلفی صورت گرفت و نظر همه استان‌ها گرفته شد و گزارشی از آخرین وضعیت تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها توسط فرمانداران ارائه شد تا تصمیم‌گیری شود که بر اساس تداوم بیماری کرونا و رابطه معناداری که میان تجمعات و شیوع این بیماری وجود دارد، تا چه اندازه شعبه‌ها را افزایش دهیم تا بتوانیم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم.

در نهایت، به این جمع‌بندی رسیدیم که به صورت میانگین و سرجمع به میزان ۱۰ درصد افزایش شعب داشته باشیم؛ بنابراین ما در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، قریب به ۷۰ هزار شعبه خواهیم داشت. پس این برنامه‌ای است که وزارت کشور دارد و با شورای نگهبان نیز در این زمینه صحبت‌هایی شده و موافقت‌هایی گرفته شده است. با توجه به اینکه هیأت نظارت بر انتخابات، در انتخابات ریاست‌جمهوری و دو میان دوره‌ای، شورای نگهبان و در انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی است، با هیئت مرکزی نظارت مجلس صحبت کردیم و این توافقات صورت گرفته است.

طبق آخرین نظرسنجی‌هایی که دارید پیش‌بینی شما از میزان مشارکت چه اندازه است؟

براساس بخشی از نظرسنجی‌ها افرادی که قطعاً گفتند به انتخابات ورود می‌کنند یک سوم کسانی هستند که مورد سوال قرار گرفتند. آرا نظرسنجی‌ها متفاوت است و بعضی از نظرسنجی‌ها به صورت تلفنی گرفته می‌شود که یک اندازه اعتبار دارد و برخی با نمونه‌گیری‌های دقیق‌تر نظرسنجی می‌کنند. به مرور که جلو می‌رویم، به نظر می‌آید که این عدد در حال افزایش است اما روند کُندی دارد.

فکر می‌کنم هنوز فضای کشور انتخاباتی نشده است و امید داریم سال جدید فضا انتخاباتی‌تر و تکلیف گروه‌ها و احزاب سیاسی روشن شود. البته این موضوع به این برمی‌گردد که گروه‌ها و جریانات سیاسی هنوز در حال گفتگو هستند و هنوز خیلی وارد فضای انتخاباتی نشدند. در سال جدید وقتی برنامه انتخاباتی گروه‌ها و احزاب سیاسی و کاندیداهایی که قرار است معرفی کنند مشخص شود، منجر به شکل‌گیری گفتمان‌ها می‌شود و پیرو آن، فضا اجتماعی‌تر شده و مقوله انتخابات وارد فضای عمومی جامعه خواهد شد.

آیا پیش‌بینی از اینکه مشارکت چه میزان خواهد بود دارید؟

اجازه دهید به این سوال اینگونه پاسخ بدهم. ما در ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از مشارکت بین ۵۰ درصد تا ۸۵ درصد داشته‌ایم. یعنی کسی توقع ندارد ما بیش از ۸۵ درصد یا کمتر از ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم. تصور من این است که ما باید میانگین این درصدها را در نظر بگیریم.

پس پیش‌بینی می‌کنید که بالای ۵۰ درصد مشارکت را در انتخابات داریم؟

روند این را نشان می‌دهد که ان‌شاءالله به این سمت خواهیم رفت، خصوصاً اینکه ما یک انتخابات در سطح ملی و یک انتخابات در سطح محلی یعنی شوراهای شهر و روستا داریم که اگر این دو با هم گره بخورند، علایق ملی و محلی، تحرکی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

یکی از موضوعات مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری، بحث متینگ‌ها، همایش‌ها و سفرهای استانی است. در این شرایط وضعیت تبلیغات نامزدها چطور خواهد بود؟ فقط محدود به فضای مجازی است؟

یکی از نقطه‌هایی که شاید بیش‌ترین مشکل را ایجاد می‌کند، همین زمان تبلیغات است. ما در تقویم انتخابات، ۲۰ روز برای ریاست‌جمهوری، ۱۴ روز برای مجلس خبرگان و ۷ روز برای دو انتخابات دیگر تبلیغات داریم. بنابراین هم ثبت‌نام‌ها را غیرحضوری کردیم و خیالمان راحت است و هم روز رأی‌گیری با پروتکل‌ها شرایط را مدیریت خواهیم کرد؛ اما نکته اینجاست که ما چگونه بتوانیم با همکاری ستادهای کاندیداها، شرایط را مدیریت کنیم. یک‌جا انتخابات ملی است و جایی دیگر هم انتخابات محلی است، کار در فلان روستا یا در فلان شهر مقداری سخت‌تر می‌شود. لازم است تا می‌توانیم از ظرفیت رسانه، یعنی هم رسانه‌های محلی، هم رسانه ملی، هم فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

با این تفاسیر همایش‌های انتخاباتی تقریباً برچیده می‌شود؟

تلاش خواهیم کرد که این همایش‌ها به حداقل برسد و بر اساس تعدادی که در پروتکل تعیین خواهد شد، برگزار می‌شود. برای مثال وزارت بهداشت اعلام کرده است که این تعداد افراد می‌توانند در فلان ساعت در یک فضایی با این ابعاد حضور داشته باشند. به همین دلیل بعضی جلسات در محل باز، یک پروتکل و در محل بسته پروتکل دیگری دارد؛ بنابراین قطعاً تجمعات خیلی شلوغ نخواهیم داشت اما به شکل مدیریت شده و در چارچوب پروتکل‌های اعلامی با جمعیت‌های کم خواهیم داشت.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 83
  • بی نام
    0

    هیچ کس غیر از خودتون رای نمیده مطمئن باش

    نظرات شما -
    • علی
      0

      توهم رای نداده اسمون میادزمین.؟!

  • احمد
    0

    تجربه نشان داده تنور انتخابات قریب به یکی دو هفته مانده به انتخابات روشن شده و نظر سنجی ها و بعضا نظر سازی ها در مورد انتخابات دو سه ماه مانده به انتخابات درست از کار در نمی اید حالا با سناریوی توهم ترس از مشارکت نمی توانید نظام را مجبور به تصمیم سخت نمایید لطفا شما فقط کاری که مربوط به خودتان است انجام دهید کاسه از آش داغ تر نشوید

  • کاربر ناشناس
    0

    یک درصد یاهمان چهار درصد خالیباف، رأی بی رأی

  • سارا جینور
    0

    یعنی داریم کسی رو که هنوز با این وضع مملکت بخواد بره رای بده؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • نسیم
      0

      سارا خانم این گند امروز نتیجه انتخاب غلط ۸ سال پیشه . باید شرکت کرد و درست رای داد

    • مهدی
      0

      آفرین بر سارا خانم

    • به نسیم
      0

      آره جون خوت...ما هم دو تاگوش دراز رو سرمونه!!!... رای بدیم که تو امثال تو بخورید!!! به همین خیال باش!

  • بهلول
    0

    همه درفکر تطمیع کردن خودش وخانوادها ش است .به بهترین وعده ها رای دادیم شد این اوضاع اقتصادی درهم برهم واین حال مردم ایران .تخم مرغ،لبنیات؛مرغ ،گوشت ،روغن الی ماشأاله.فقط میدانم بیماری زیاد شده است .یک روز برای مردم شادی نشد .همه درگیر عصبانی بخاطر همین ی مدیریت زیر صفر این آقایان .که همه درفکر خودشون وخانوادهاشون هستند .شعار میدن بعد بچه هاشون درامریکاوانگلیش گرین کارت دارند جالبه همه پست کلیدی هم دارند وبه خودشون نان قرض میدهند

  • مجید
    0

    اون یک سوم هم دارن چاق میشن از این حکومت

  • عباسی
    0

    یک سوم ؟؟!!! دروغ نگو یک پنجم هم رای نمیدم . رای بی رای

  • دن کیشوت
    0

    اون یک سوم همه عقده حقارت دارند

    نظرات شما -
    • مجتبی
      0

      خیلی بی شعوری که به شعور مردم توهین میکنی و بی شعور تر از تو کسی است که نظرت رو لایک میکنه . شما جماعتی بی منطق و بی ادبی هستین . اجازه بی احترامی به ترامپ رو نمی دین ولی راحت به هم میهن خودتون توهین می کنین

    • برديا
      0

      به مجتبي ,,, بيشعور و نفهم خودتي اگر توهم منطق داشتي و يک کم ادب , اينجوري دري وري نمي گفتي بي فرهنگ

  • امین
    0

    تنها با اومدن احمدی نژاد حماسه ملی شکل می گیرد قابل توجه شورای نگهبان

    نظرات شما -
    • یه کارگر
      0

      موندم چرا هنوز نمیخوای بفهمی عمرت داره تو این اسمها میگذره!...8 سال دنبال این بعد 8 سال دنبال یکی دیگه...از ترس این به اون و از ترس اون به این!!!...به خودت بیا بیدار شو

  • هادی
    0

    یکی از ده ها عوامل مشارکت در انتخابات خرداد این است که بخش قابل توجهی از مردم واکسینه شده باشند .

  • دکتر سید
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران دوستدار امام خامنه ای مد ظله العالی هستند و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی بیش از نود درصد مردم ایران در انتخابات شرکت می کنند.

    نظرات شما -
    • دکتر سید گوش کن
      0

      شما یکم درباره کشور عمان و سیاستش تحقیق کن. واقعا جهل تا کجا؟ در عمان نه کسی امام هست، نه مردم کف خیابان هستند، نه کسی مرگ مرگ میکنه. نه به حجاب کسی گیر میدن و نه کسی رو بخاطر عقایدش کافر و نجس میدونن. این کشور نه قراره کشور دیگه ای رو از زمین محو کنه و نه دشمن تراشی میکنه. عمان با سیاستی عقلانی و البته جواب پس داده، هم با آمریکاست و هم نیست. لذا در اوج آرامش اند و یک کشور صلح طلب با نقش میانجیگری هستند. یکم عقلت رو بکار بندازی میفهمی در اوج جهالتی

    • مهدی
      0

      شما از طرف خودت حرف بزن نه از طرف مردم من یک شهروند عادی هستم بین مردم اکثریت رای نمی دهند

    • کاربر ناشناس
      0

      اسم دکتر یدک میکشی از چه امتیازی استفاده کردی دکتر شدی دکترای که خودشان درس خوانده باشند و عاقل باشن مثل تو فکر نمی کنند پس فقط اسم خودتو بیار صحبت از مردم نکن

  • Abbas
    0

    این یک سومم به خاطر ترس از دست دادن شغلشون میرن (اگه شغل دولتی داشته باشن)میترسن ازشون بپرسن چرا نرفتید ....

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      عالی گفتی شاه عباس ، یعنی زورکی !!!

    • احمد
      0

      خاک بر سرت کنن که هنوز سیستم مملکت خودت رو نشناختی . خیلی بدبختی عباس

    • شما چطور
      0

      من شناسنامه رو با کارت ملی همیشه گم میکنم !!!!

    • برديا
      0

      احمد ,,, شما سيستم مملکت خودتو شناختي ؟!! خوب يک کم براي ما هم شرح بده پروفسور ؟!

    • خ
      0

      عدم رای دادن حق مردم است یعنی اعتراض به وکلای این قانون همه جهان است هیچ غلطی نمیکنند

  • رايي
    0

    واقعا هنوز هستند كسانيكه بخواهند در انتخابات شركت كنند واميد داشته باشند كه از صندوقهاي راي به اميد هايشان براي زندكي بهتر در اين جامعه برسند. واقعا بايد شك كرد بر ،،،،،،،،

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کاملا درست فرمودید

  • ali
    0

    مگر تا بحال مردم رای میدادند و نتیج رو رقم میزدند که از این به بعد باشند ... مجلس رو تماشا بفرمائید متوجه میشوید

  • از شیراز
    0

    تحت هیچ شرایطی رای نمیدیم

    نظرات شما -
    • ایمان
      0

      اشتباه می کنی خب

    • ....
      0

      تو رو خدا بیا رأی بده . التماس میکنم بیا رأی بده . خواهش میکنم ، تقاضا میکنم بیا رأی بده . چی کار کنیم که بیای پای صندوق ؟؟ برو عامو .....

    • ممد
      0

      چهار نقطه جان ,,, بالاخره فازت چيه؟!!

    • ناشناس
      0

      ۴نقطه ادم ازتوعقده ای ترندیدم خیلی بیسوادهستی

  • .
    0

    عمدا انتخابات شورا ها را با ریاست جمهوری یکی کردند تا مردم شهرستان ها و روستاها که برا شوراهای محلی بخاطر چشم و هم چشمی و مسایل قومی شرکت می کنند به کاندید رییس جمهوری هم رای دهند و از این طریق امار را بالا ببرند مثل مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان. ای مردم گول نخورید. اگر کسی برا شوراهای شهر و روستا مجبور به رای دادن شد لازم نیست حتما به کاندید رییس جمهوری رای دهد یا به کاندید خبرگان رهبری . چون اینها 4 تا انتخاب جداگانه هستند و ربطی به هم ندارند.

  • محمد
    0

    اتفاقا ماهمه درانتخابات شرکت میکنیم با انتخابی خوب هشت سال که گذشت بخاطرانتخاب بد بود همانطورکه ملت درصحنه هستند مثل ۲۲ بهمن بازهم درصحنه میمانیم ومی اییم باانتخاب بهتر بایدبیاییم تا بدها را دوربریزیم نیامدن ما بدترمیشوداوضاع مملکت

    نظرات شما -
    • به محمد
      0

      چقدر تو ساده ای

    • محمد اینو بخون
      0

      اول سوادت رو بیشتر کن. بعدش هم یادت باشه که خلایق هر لایق. رژیم به تقکر امثال شما نیاز داره. حتما سوریه هم برو فقط قبلش نگاه کن ببین کدومیک از بچه های فرزندان نظام مدافع حرم شده اند؟ اونا تابعیت آمریکا و اروپا دارند و در اوج لذت هستند و به تو و امثال تو میگن برو سوریه مدافع حرم شو. عقل هم خوب چیزیه. برای شروع به فرزند معصومه ابتکار سلام برسون

    • رضا.
      0

      آقا محمد ایران زندگی می‌کنید؟؟!

    • برديا
      0

      جناب محمد ,,,, فکر نميکنم بيکار باشي فکر نميکنم مانند بسياري از مردم سر گرسنه زمين بگذاري خوبه يک مقدار به وجدان خودت رجوع کني

    • ح
      0

      داداشمون فکر کنم بدمدل حقوق میگیره التماس دعا؟؟؟؟

  • آزادی نیست آقا جون آآآآآآآآآزادی
    0

    رای بدیم باز هم تورم 40 درصدی داریم . افزایش حقوق 15-20 درصدی . رای ندیم تورم 40 درصدی و افزایش حقوق 15 درصدی . واقعن فرقی توی زندگیمون بوجود میاد !؟

  • کاربر ناشناس
    0

    رای دادن یعنی دفاع از سیاستهای غلط که زندگی مردم را نابود کرد مسئولین نظام هم این شرکت مردم را قبول کردن سیاستهای غلط خودشان توسط مردم میدانند وخودشان را به خواب خرگوشی میزنند البته شرکت کم مردم را هم برای خودشان توجیه میکنند و نمیخواهند قبول کنند مردم و کشور از سیاستهای غلط انها در حال نابودی است

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      رای دادن یعنی پذیرفتن ظلم و تایید و حمایت از ظلم...این برخلاف شرع و دینه

  • بی نام
    0

    رای به چه کسانی هر سال همین بوده هیچ فرقی نکرده اختلاس دزدی از درون است رای بدیم صف روغن باشیم رای بدیم مرغ 30 تومانی رای بدیم مسکن میلیاردی خودتان قضاوت کنید باز رای دهیم این نظر سنحی ها دروغ است

  • مدافع حرم
    0

    درود بر فرزندان ولایتی و معصومه ابتکار و . . . و درود بر آقا زاده هایی که بنده خداها همگی مدافع حرم هستند در سوریه. کسی از اینا که اروپا و امریکا نیست. هست؟ فکر نمیکنم.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اقای مدافع حرمبه این جمع فرزندان دیگر مسئولین را هم اضافه کن برای خودش کلکسیونی میشود در جنگ ایران و عراق هم همین بود

  • رضا.
    0

    والله ما مردم عادی از هر کس میپرسیم اکثریت میگن رای نمیدیم. این یک نوع اعتراض به حاکمیت است. وقتی هزینه اعتراض بالا باشد این در واقع کم هزینه ترین روش است.

    نظرات شما -
    • پارسی
      0

      دقیقا ، بهترین روش برای اعتراض به بی لیا قتی ها عدم شرکت در انتخابات است تا دیگر افرادی مانند ظریف نتوانند در مجامع بین المللی نمایش دمکراسی بدهند و با وقاحت اعلام کنند که مردم ما تصمیم گرفته اند در سختی زندگی کنند .

  • محمد
    0

    تنها مشکل مردم وضعیت بد اقتصادی و اختلاس های میلیاردی هست و تا زمانی که این دو مسئله حل نشود هیچ دلخوشی واسه رای دادن نیست آنهایی که باعث از بین رفتن اعتماد مردم شدن باید جوابگو باشند

    نظرات شما -
    • حی
      0

      باسلام آقا محمد ببخشین به کی جواب بدن

  • افشین
    0

    ما که فهمیدم ریاست جمهوری تو ایران دکوری هست هیچ وقت یک ریس جمهور تو ایران نمیتونه خودش تصمیم بگیره و دلیل نداره مردم پای صندوق رای بیان و اون سری از مردم هم که پای صندوق میان مجبور هستن

  • مهدی
    0

    رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأی رأی بی رأ

  • ناشناس
    0

    اصلا مگه به رای ملت نیاز دارین ؟ مثل مجلس گل و بلبل خودتون ریاست جمهوری هم انتخاب کنین

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      کاملا درست میفرمایید مطمئن باشید برای ریئس جمهور هم اینکار را میکنند مردم کیلویی چنده مردم در ایران ابزار هستند

    • .....
      0

      بیسوادهمه میریم رای میدیم

    • مسیح
      0

      مگرغیر ازاین بوده رییس جمهورقبلآ انتخاب شده خیالت راحت ناشناس رای مردم پوچ مردم فقط سیاه لشکراند

  • ناشناس
    0

    به گلی خوانده قدیم مگیه ما دیگه بچه نمیشم دیگه بازیچه نمیشم آه ما دیگه رای نمیدهم چرا باید رای ندهیم

  • مورچه
    0

    ب هردوحزب دوزدودروغگو میگم رای بی رای

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      فقط این دو حزب نیست هرکی از این سیستم حمایت میکنه داره میخوره فقط کم و زیاد داره!

    • بی طرف
      0

      هرکی دنبال منافع خودشه.هم کاربر مورچه وهم کاربر یکی از مردم .درست میگید

  • الن
    0

    جمهوری اسلامی تمام راه های فعالیت سیاسی یک جوان متولد دهه 50 و 60 را بست!!! به غیر از دو حزب فرمایشی اصلاح طلب و اصول گرا مجال تنفس به هیچ حزبی را نداد!!!تفکرات لیبرال را خفه کرد!!! روزنامه ها و مجلات ازاد وجود ندارد!!! اجازه فعالیت به سندیکاها را نداد!!! به تجمعات اعتراضی نسبت به قانون ، رای گیری ، زندانیان سیاسی و مخصوصا تورم و گرانی به شدت پاسخ نظام داد!!! رسانه خصوص نداریم !!!!و...... هزاران دلیل دیگر که بنده را مجاب می کند که به مشروعیت نظام نه بگویم!!!رای نمی دهیم چون رای ندادن تنها صدای باقی مانده نسل ماست.

  • شهروند
    0

    اگرچه شاید دوستان با این نظر موافق نباشند، اما به هر حال ثبت نظر برای همه آزاد است، بنابراین معتقدم کمترین حسن شرکت در انتخابات گزینش فرد اصلح است.

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      42 ساله این اصلح مارو کشته !!!!! انتخاب بین بد و بدتر؟!!!

    • شهروند چی میگی؟
      0

      عقیده ات محترمه ها اما لطفا ساده و زودباور نباش. اصلح کجا بود؟ از بیخ و بن همه چی غلطه. خیلی مونده تا روشن بشی

  • ح
    0

    همون یک سوم قلمشون خورد

  • اپل واچ
    0

    من که تو هیچ انتخاباتی تا حالا شرکت نکردم اما هردوره ریاست جمهوری دیدم اول همه پز میدن شرکت نمی کنیم بعد روز انتخابات میبینیم که ریختن تو صف در حال رای دادن فرداش که میپرسم چرا رفتی تو صف ایستادی تا رای بدی برمیگرده میگه که ترسیدم فلانی رئیس جمهور بشه دلار بشه فلان قدر و مملکت ..... بشه آره دیگه خلاصه اول همتون میگید رای نمیدیم بعدش همین شما ها میریزین تو صف رای میدین

  • علي
    0

    بفرض كه نظام اجازه بدهد و مردم راي به يك كارشناس خبره بعنوان رييس جمهور بدهند ، فكر ميكنيد كسي ميتواند با اين ساختار سياسي كه روز به روز به سمت الگوي كره شمالي شدن ميل ميكنه كاري پيش ببره؟پس بهتره يك نَفَر از خود باصطلاح انقلابيون رييس جمهور بشه و مسؤليت اوضاع هم بعهده خودشان باشد.

  • کاربر ناشناس
    0

    با این همه بدبختی هرکس حاضر بشه بره پای صندوقهای رای شرف نداره

  • بی طرف
    0

    مطمئین هستید یک سوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • جابری
    0

    اگه مثل راهپیماییتون باشه میگین مردم برید تو خونه هاتون با اس ام اس رای بدید اونوقتم میگن چه حضور پر شکوهی،خودتون دیدید اوضاعتون چطوره منتظر چیزی نباشید اندازه بی حد حساب ظلم ملت شده

  • کوروش
    0

    ۵۰درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟?؟?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!

  • امیررضا
    0

    تنها راه نجات ایران تحریم انتخابات همین ‌‌‌و بس من تو عمرام رای ندادم

  • شامیتی
    0

    مگه دلتون رو به همین چرت و پرتا خوش کنید

  • Gjg
    0

    تا موقعی به امثال من هیچ خدماتی ارایه نکنه دولت من رای نمیدهم

  • رضا
    0

    من رای نمی‌دم چرا که مسولین که طعم فقر رو نمیچشند و با رای دادن یعنی که کار اونها درست بوده و وقتی در این مملکت فقر رو میبینی اون هم بعلت کوتاه فکری عده ای بظاهر مسول شرعا گناه کرده ای از اینکه مهر تایید بر اقداماتشان زده ای

  • علی فتاح
    0

    دکتر احمدی نژاد بیاد رای میدم

  • شهریار
    0

    در عمل باید دید قطعا ۳ درصد هم رای نمیدهند اگه عقل وشعور سیاسی داشته باشند

  • ما
    0

    فکر کردی حالا رای نمیدین قراره ما بریم هه به همین خیال باشید اصلا هم مهم نیس که یه عده غر بزنن و رای ندن سیاست کلان کشوری قرار نیست با رای ندادن یا دادن تون تغیر کنه همینجور که تو انتخابات مجلس زیر پنجاه درصد رای دادن و باز حکومت با اقتدار پیش رفت و ککمون هم نگزید

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      اگر حکومت به نام جمهوری اسلامی و بر اساس مردم‌سالاری و رای مردم و با شعار آزادی روی کار آمد و اینکه شما میفرمایید مردم رای ندهند ککمان هم نمی‌گزد این نوع دیالوگ نشانه اقتدار گرایی یا بهتره بگم دیکتاتوری. اگه قرار بود رای مردم مهم نباشه خوب حکومت سابق که مردم در رفاه و آسایش بیشتری بودند و دلار هم به جای 30 هزار تومان 7 تومان بود و آنقدر اقتصاد و صنعت در حال رشد بود که تا یک میلیون کارگر و مهندس خارجی برای کمبود جبران نیروی کار از خارج وارد می‌شدند.

    • یکی از مردم
      0

      حکومتی که پشتوانه(مردمی) نداشته باشه کارش تمومه

  • ما
    0

    رضا اشتباه بع عرضت رسوندن جمهوری اسلامی در اصل زیر مجموعه حکومت جهانی اسلامی تشیع هست و مردم هم بد معنی کردن برات و مردم سالاری منظور مردم سالاری دینی هست و فقط مردم به متدینین مطیع اسلام تشیع و فرمان بردار قوانین تشیع گفته میشود و آزادی هم منظور ولنگاری مد نظر شما نیست منظور آزادی بر اساس قوانین شرع و عرف تشیع هست بعدم در حکومت سابق شاید شما در رفاه بودی ولی مردم رفاه مادی و مخصوصا دینی و معنویشان به خطر افتاده بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها