خانه کعبه‌ خالی و کلوپ‌های شبانه شلوغ!

جهان اسلام در آستانه ورود به ماه ذی الحجه قرار دارد اما حجاج کشورهای مختلف به دستور ریاض اجازه ادای مناسک حج در کعبه را ندارند.

خانه کعبه‌ خالی و کلوپ‌های شبانه شلوغ!

وبسایت "سعودی لیکس" نوشت: تصاویری که از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، کعبه را بدون حضور نمازگزاران و زائران از سراسر جهان اسلام به تصویر می‌کشد.

طبق نوشته این وب سایت، در مقابل این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تصاویری از کلوپ‌های شبانه پر از مردان و زنان سعودی را در آستانه آغاز موسم حج منتشر کرده‌اند.

سال گذشته مطبوعات خارجی از پوشش خبری حج، که معمولاً یک رویداد عظیم رسانه‌ای جهانی است، منع شدند. عربستان سعودی اعلام کرده است که به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا و ظهور انواع جهش یافته جدید این ویروس در جهان، موسم حج سال جاری نیز به شهروندان و ساکنان داخل این کشور محدود خواهد شد.

وزارت حج عربستان اعلام کرده است که فقط حدود ۶۰ هزار نفر مجاز به انجام مناسک حج امسال هستند و سن آنها بین ۱۸ تا ۶۵ سال خواهد بود که طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان واکسیناسیون همه آنها انجام شده است.

عربستان سعودی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تنها به ۱۰۰۰ نفر اجازه انجام مناسک حج را داده بود و این درحالی است که معمولاً سالانه بیش از دو میلیون زائر از سراسر جهان مناسک حج را به جای می‌آورند.

از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا، عربستان سعودی محدودیت‌هایی را برای تجمع و تعطیلی وضع کرده است. اما مقامات ریاض اکتبر گذشته، تصمیم گرفتند که مسجد الحرام را برای نماز برای نخستین بار در هفت ماه باز کنند و برگزاری عمره را تا حدی در طول سال از سر گرفتند.

سقف حجاج عمره روزانه ۲۰ هزار نفر است که در مجموع ۶۰ هزار نمازگزار مجاز به اقامه نماز روزانه در مسجد الحرام هستند.

وبسایت مذکور گزارش داد: این محدودیت‌ها درحالی است که کلوپ‌های شبانه عربستانی‌ها همچنان دایر هستند و شهروندان شکایات مختلفی را ارائه کرده و به دیسکوها و کلوپ‌های شبانه و همچنین برگزاری مهمانی‌های پر سر و صدا در محله‌های مختلف که هیچ‌گونه برخورد رسمی با آنها نمی‌شود؛ اعتراض کرده‌اند.

سعودی لیکس در ادامه نوشت: موضوع تنها به نادیده گرفتن این شکایت‌ها خلاصه نمی‌شود و نظام عربستان سعودی اقدام به بازداشت کسانی می‌کند که علیه این کلوپ‌های شبانه و مهمانی‌های پر سر و صدا شکایت می‌کنند.

طبق این گزارش، از سوی دیگر و در گامی که نشان دهنده میزان تلاش حاکم دوفاکتوی جوان عربستان (محمد بن سلمان) برای از بین بردن هویت اسلامی مکه و مدینه است، نظام سعودی یک مصلا را از یکی از محله‌های مسکونی از بین برده است. مساله عجیب این است که این مصلا در پی شکایت یک زن در منطقه بسته شده است.

یکی از اهالی منطقه مذکور در این باره گفت: چرا نظام سعودی پس از شکایت میلیون‌ها شهروند، دیسکوها و کلوپ‌های شبانه را نمی‌بندد؟

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • کبری
    0

    تواین دوره وزمونه خداهمه جاغریب است خداغریب است خداونداعاقبت بندگانت راختم بخیر بگردان

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      خدا فقط در کشورهای به ظاهر اسلامی غریب است نه در همه جا !!!!!!!!!!!!

  • صالحی
    0

    اگه کعبه توی ایران بود،که شکر خدا که نیست،،،،،انقدر کرونا مهو میشد ،آنقدر زائر میومد و میرفت،،بعداز ماه ذی الحجه هم میگفتن این کرونا یه چیز عادی،،اونا عقل دارن مردمشون سالم نگه میدارن،،مثل ما هستن برا یه رای دادنی چطور مردم کشوندن تو خیابونا،،الانم همه جا گستده شده موج پنجم و کسی جوابگو نیست،،،البته موج پنجم با آغاز محرم بصورت اتوماتیک محومیشه تاروز بعداز عاشورا دوباره فعال میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هالو جان متنو هم بخونی بدک نیستا

  • ایران
    0

    به ما چه؟

    نظرات شما -
    • شب
      0

      پس چرا اومدی نظر دادی ؟

  • کارشناس
    0

    تصمیم مقامات عربستانی عقلانی و درست است. جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در حج تمتع غیر ممکن است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ولنگاری ودرهم لولیدن تو دیطکو مجاز وحلاله وکرونا. وجود نداذه جهالت تا ب کجا

    • به ناشناس
      0

      یعنی شما جمعیت میلیونی را با چند نفر مقایسه می کنید ؟!!!!!!! الان هم تو ایران همه کافی شاپ ها و رستوران ها باز وپر مشتری هست با وجود شرایط قرمز کرونایی......

  • نواب
    0

    اگه ایران بجای عربستان مهد اسلام بود و اسلام از ایران گسترش میافت و کعبه داخل ایران بود،،،و بجای این همه امامزاده توی ایران،،این امامزاده ها توی عربستان بودن،شب روز صدا سیمای ایران از تقلبی بودن نصف بیشترشون میگفت،،،،همون بهتر که راه مکه بسته بشه،،آدم بدبخت تو ایران آنقدر زیاد که طرف دلار میبره خرج عربها میکنه میاد،،،آخرشم خلافکار از آب درمیاد

    نظرات شما -
    • سامان
      0

      این حرف درست نیست. مردم ایران هیچ گاه بی دلیل کسی را بزرگ نشمرده اند مگر آنکه در او بزرگی دیده باشند. همچنان که تربت کوروش بزرگ نزد ما محترم است امامزادگان نیز. اگر بزرگان را بی حرمت کنید باب اهانت به همان کسی را باز می کنید که برای شما محترم است. کعبه محترم است به عربستان و ایران هم ربطی ندارد. به سیاست و... هم ربط ندارد. کعبه بزرگترین میعادگاه یکتاپرستان است. خوب حال این محل در عربستان است ما هم فعلا با حکومت آن مشکل داریم مگر کسی در ایران می تواند شعائر بیت الله الحرام را انکار کند که می فرمایی اگر امامزادگان در عربستان بودند فلان و بهمان... خیلی از امامان در عربستان هستند یا جاهای دیگر. مگر مکان جغرافیایی یا نوع نژاد حقیقت ایمان را بیان می کند؟!!!

    • حق
      0

      شما هم یه کعبه تو ایران بساز. خدا کنه آدم بخواد عبادت خدا بکنه و گرنه کعبه و بتخانه بهانس

    • :/
      0

      شمایی که دلارتان را خرج مراسم حج نمی کنید همشو می دید به فقرا ؟؟ اگر اینجوری بود که از صدقه سر لاکچری های مخالف حج و امام زاده نباید هیچ فقیری توایران باشه ؟؟یا همون دلارها را می برید تو ترکیه و تایلند و گرجستان و...خرج می کنن و آبروی مردم ایران را با رفتارهای زشتشان می برند ؟؟

  • ناشناس
    0

    جالبه خانه خدا و مهد اسلام کلوپ شبانه و دیسکو آزاده ولی برای ما ممنوع !!!! کاسه داغ تر از آش مسئولین ما هستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آخه نکبت توسیره پیامبر واماما آیا سازو مطرب ورقاصی وشرابو وفسقو فجور وجود داشته چقدرررررر نفهمی تو نکبت

  • عدالتخواه
    0

    به هر صورت از همه نقاط دنیا برا طواف خانه خدا تجمع میکنن طبیعی هست آلودگی شدیدتر هست و گرنه ال سعود از دلار بدش نمیاد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      براتون متأسفم که به این مورد فقط از یک بعد نگاه میکنید..اگر خوتونو‌ به خواب زدی که هیچ....اما اگر خوابی بیدار شو‌ عمو جان...دین را از کف مردم میگیرن با سیاست بسیار کثیف ...به نظر شما عربستان نمیتونست از کشورهایی که حجاج را عازم میکنن تست های دقیق کرونایی را میگرفت بعد حجاج را قبول میکرد؟؟؟به نظرتون انجام پروتکل های بهداشتی ودر اعمال حج اگر رعایت میشد به این تصمیم نیازی بود؟؟؟چرا از کلوپهای شبانه عربستان حرفی نزدی ؟اونا مشکل نداره؟بیدارشو ...........

  • ح آ
    0

    فقط جنگ راه حله

  • یلدا
    0

    خونه خدا همین جا تو دلمون هست اون بهونه هست.

    نظرات شما -
    • سمیه
      0

      چرند نگو . کعبه خانه خداست و به دستور خدا ساخته شده و حرمتش واجب است .

    • مهناز
      0

      چرا ؟؟؟؟؟؟؟ در قرآن خود خدا فرمان داده!!!!!!! آیه قرآن است برو بنده نافرمان بخوان چرا بنده خدا ؟؟؟؟؟؟

    • مهسا
      0

      کعبه از بزرگترین شعائر الهی است. آنقدر بزرگ اند این شعائر و حرمت ها که تمام فرق اسلامی در کلمه ای از آن اختلاف ندارند . این حلقه اتصال امت اسلام است تا با همه اختلاف نظر ها ناگه خود را یکی می بینیم. پس اگر این حلقه اتصال امت محمد صلوات الله علیه و آله حرمتش شکسته شود وای بر امت. بله دوست عزیز که می فرمایی خانه خدا دل آدم است بله دل آدم خانه خداست پاکترین و باشکوهترین ایمان و توحید دل و قلب و جان و جسم حضرت ابراهیم خلیل است پدر رسولان بعد از خود موسی ع. عیسی ع. و پیامبر خودمان همه فرزندان آن پیامبر عظیم الشان هستند پس به نوعی کعبه و حضرت ابراهیم نقطه اتصال همه ادیان ابراهیمی هستند حتما قلب پاک شما هم به آن خوبان و بزرگان متصل است.

    • آلن
      0

      به نظر من حج آب به اسیاب دشمن ریختن است ! مسلمانان با حج سالانه میلیلارد ها دلار به کشور عربستان تزریق می کنند!!

  • ناشناس
    0

    خاک برسرت بشه اینست کشور مهد اسلام ؟؟؟؟؟مسجدو بخاطر شکایت یک زن میبندی اما دیسکوهارو با انواع اقسام گناه باز میذاری !!!!خدایامتولیان کعبه ابن فاسقها هستن ؟؟؟یا صاحب الزمان ادرکنی

  • ادینه
    0

    در پاسخ به کامنت سرکار خانم کبری خدا غریب است یعنی چی خدایی که خالق جهان هستی است این همه عظمترا ندیده می مگر خدا انسان است که غریب باشد این ماادمها هستیم که در این دنیای پر از ادم احساس غربت وتنهایی می کنیم نه خدا

  • صبوری
    0

    مولا علی ع در کلامی شگفت هشدار می دهد که: پس از یاد خداوند در باره کعبه سفارش می فرماید که اگر کعبه خالی شود امان داده نمی شوید. برای باورمندان به عصمت و دانش امام علی ع. این کلام حکایت از آگاهی بر علومی است که امام در اینجا به خالی شدن کعبه و ختم امان اشاره فرموده. برای درک بهتر این کلام امام به قرآن رجوع می کنیم آنجا که حضرت ابراهیم پس ازساخت کعبه دعایی می فرماید برای اهل ایمان و برکت سرزمین کعبه و اطراف آن که خداوند بزرگ در پاسخ دعای حضرت ابراهیم حتی غیر مومنان را هم در نعمت های دنیایی سرزمین حجاز بهره مند معرفی می فرماید. اما این بهره مندی تا زمانی است نه تا ابد و آن به خود کعبه و شعائر آن مربوط است و چون کعبه خالی شود امان داده نمی شوید. یعنی دعای ابراهیم ع از این سرزمین در لحظه خالی شدن کعبه برداشته می شود.

    نظرات شما -
    • و مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین
      0

      خدا را ! در حق خانه پروردگارتان، آن را خالي مگذارید چندان كه در این جهان ماندگارید كه اگر حج‏ خانه خدا ترك‏ شود امان داده نمی شوید.

  • محمدرضا محمدی رکن آبادی
    0

    از آل سعود انتظاری بیشتر نمی توان داشت در کشور ایران هم که به هیچ جا زورشان نمی رسد فقط نمازجمعه ، جماعت ، عزاداری محرم و.... تعطیل می کنند ولی پاساژها ، فروشگاه ها و ... همه باز هستند

  • علی
    0

    اینم نگرانی حج و اوقاف از پایین اومدن درامدش وچاپیدن مردم به نفع جیباشون و کمک به لبنان و فلسطین

    نظرات شما -
    • 232185
      0

      یعنی خداوند متعال برخی را به دلیل اینکه چشم دارند ولی نمی بینند و گوش دارند ولی نمی شنوند عذاب می کند. چشم هایت را باز کن و مطلب را ببین و از اینکه به نفع دشمنان اسلام و کشور مطلب بنویسی حیا کن!

  • ایرانی
    0

    پاساژ وفروشگاه محل درامد مردم است نمیشه تعطیل کرد ولی تو خونه خودت هم می تونی عبادت کنید

  • بسیطی
    0

    از سایت محترم معتبر سقوطی لیکس درخواست دارم چند عکس از دیسکو ها و خانه فحشا با ذکر محل منتشر کند تا خدا نکرده نفوذی ها و نان خور ال سقوط تکذیب نکنند

  • صاحب الزمان
    0

    متولیان کعبه از زمان حضرت محمد یک خانواده ی خاص بودن و بشارت داده شده با ظهور مهدی . به دست خود امام دست ها و پاهاشون قطع میشه و از کعبه اویزون میشن....این وعده ی پیامبر و تمام امامان بوده. اون روز نزدیک اینها از خالی کردن کعبه دنبال چیز دیگری هستند ... هرسال مهدی موعود ما بنا بر روایات تمام مناسک حج رو برگزار میکنن دنبال مهدی میگردن کلی هم مستندات دارم نمیشه اینجا بیان کرد.

    نظرات شما -
    • شش
      0

      چرا اسمت رو این گذاشتی!!!!صاحب الزمان تویی یا فرد دیگری؟؟؟واقعا که

  • استقلالی با منطق
    0

    ولی ولی ولی ولی ولی...یک برانداز فقط میتونه الان بیاد بگه....با این خبر مرغ ارزون شد یا نه!!!!!لعنت بر یک یکتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها