سفیر سابق کشورمان در عراق:

عربستان هنوز در فضای موثر برای رابطه با ایران قرار نگرفته است

سفیر سابق کشورمان در عراق گفت: مذاکرات میان تهران و ریاض استمرار پیدا می‌کند و به نتایج قابل توجهی خواهد رسید.

عربستان هنوز در فضای موثر برای رابطه با ایران قرار نگرفته است

حسن دانایی فر در تشریح تناقض رفتار ریاض نسبت به تهران می‌گوید به نظر می‌رسد سعودی هنوز در تصمیم خود مبنی بر بهبود روابط با ایران جدی نیست، یا هنوز به اختلافات خود در داخل کشور بر این موضوع فائق نیامده و همین موضوع باعث می‌شود که علی رغم چند دور از مذاکره هنوز رفتار‌های متناقضی را از خود بروز دهند.

او گفت: در شهادت حسن ایرلو سفیر کشورمان در یمن سعودی معتقد است آن‌ها تلاش کرده اند و در این موضوع هیچ دخالتی نداشتند. البته باید منتظر ماند و بررسی‌های بیشتر در این زمینه صورت گیرد و بتوان در مورد آن قضاوت نهایی کرد. عربستان هنوز در فضای لازم و موثر بر سطح مطلوب روابط قرار نگرفته است.

امیر عبداللهیان  وزیر امور خارجه درباره روابط ایران و عربستان گفت در پرونده روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان مجموعه‌ای از نکات مثبت و منفی وجود دارد. ما همچنان منتظر هستیم پاسخ قانع کننده‌ای از عربستان سعودی بشنویم، که چرا دستگاه‌های اجرایی در انتقال به موقع سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان کوتاهی کردند. در عین حال هفته گذشته موافقت عربستان سعودی را با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌هایمان که قرار است به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان کنفرانس اسلامی در جده مشغول کار شوند دریافت کردیم.

دیپلمات پیشین کشورمان معتقد است البته ایران هم از بهبود روابط استقبال می‌کند و مذاکرات را پیگیری کرده است. مسئله اصلی این است که آن‌ها خود صاحب تصمیم نیستند، بلکه وابسته به غرب بوده و استقلال نظری ندارند. ایران خودش برای روابطش تصمیم می‌گیرد، اما آن‌ها عوامل و مولفه‌های دیگری هم در تصمیم گیری هایشان به طور مستقیم و غیر مستقیم اثر داشته و باعث شده مذاکرات تا به اینجا انتظارات را برآورده نکند.

دانایی فر می‌گوید مذاکرات میان تهران و ریاض استمرار پیدا می‌کند و به نتایج قابل توجهی خواهد رسید، اما روند مذاکرات به دلیل تنش‌هایی که در روابط میان تهران و ریاض وجود دارد زمان زیادی طول خواهد کشید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت با کوشش فواد حسین و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، در کشور عراق ما در دوره آینده مذاکرات تهران و ریاض شرکت خواهیم کرد؛ من از مساعی دولت عراق برای کمک به رفع سوء تفاهمات و بازگشت روابط تهران و ریاض به حالت طبیعی تشکر می کنم.

امیرعبداللهیان گفت: مایلم تاکید کنم در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه کردیم. ان شاالله هیئت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم خواهند آمد و در خصوص عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهد کرد.می‌توان گفت سعودی در این فضا گرفتار است. واقعیت این است که عربستان باید روابط خود را با ایران تنظیم کند. البته مصلحت آن‌ها هم در برقراری روابط دیپلماتیک است.

وزیر خارجه عراق فواد حسین عراق نقش مهمی در حمایت از گفت‌وگو‌ها بین عربستان و ایران برگزار شد، داشت و امیدواریم دور پنجم مذاکرات بین ایران و عربستان برگزار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها