سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند/ پوتین در حال نابودی یا منتظر فرصت؛ زمستان سخت باز هم به داد روسیه می رسد؟

ولادیمیر پوتین منتظر فرا رسیدن سرماست و غرب و اوکراین نیز سخت در تلاشند تا قبل از آمدن زمستان جنگ را به پایان برسانند. حملات متعدد اوکراین به مناطق اشغالی و صبوری روسیه در برابر این حملات هم در همین چارچوب قابل تفسیر است.

سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند/  پوتین در حال نابودی یا منتظر فرصت؛ زمستان سخت باز هم به داد روسیه می رسد؟

به گزارش خبر فوری، وضعیت جنگ در اوکراین در حال تغییر است. مقامات اوکراینی روز شنبه عکس‌ هایی را به اشتراک گذاشتند که نشان می داد سربازانشان پرچم اوکراین را بر فراز مرکز اصلی راه‌آهن که روس ها از آن برای رساندن تجهیزات به نیروهای خود در شمال شرقی کشور استفاده می کردند، به اهتزاز درآورده‌اند.

بر اساس گزارش اخیر رویترز، اکنون که اوکراینی‌ ها به شهر کوپیانسک رسیده‌اند، جایی که خطوط ریلی روسیه را به شرق اوکراین متصل می‌کند، موفق شده اند تا مسیر اصلی لجستیکی مسکو نفوذ کنند و احتمالاً هزاران سرباز روسی را به دام انداخته اند.

زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم در یک سخنرانی ویدئویی شبانه گفت که در طول پیشروی های اخیر حداقل 30 شهرک در منطقه خارکیف آزاد شده اند.

وی در سخنرانی ویدئویی خود گفت: "ارتش، واحدهای اطلاعاتی و سرویس های امنیتی ما در چندین منطقه عملیاتی درگیری های فعال را انجام می دهند. آنها این کار را با موفقیت انجام می دهند."

بعد از پیشروی های اخیر اوکراین، مقامات این کشور از غربی ها خواستند که تجهیزات و تسلیحات بیشتری برای آنان بفرستند. در همین رابطه، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین با ادعای اینکه کی‌یف قابلیت شکست ارتش روسیه را دارد، گفت که اوکراین نیازمند جنگ‌افزارهای بیشتری است.

اگرچه آلمان سامانه‌های هویتزر به اوکراین فرستاده است، اما کی‌یف خواستار تانک‌های جنگی «لئوپارد»، خودروهای جنگی پیاده نظام «ماردر» و تانک‌های ضد هوایی «گپارد» است.

همچنین زلنسکی بارها از انگلیس و آمریکا خواسته که موشک های جدید به کی‌یف بفرستند تا اوکراین بتواند در جنگ پیروز شود.

سندرم سرما و جنگی که روس ها در آن تبحر دارند

اما علت حملات متعدد اوکراین، پیش روی آنها و حمایت همه جانبه غرب از آنان چیست؟ به نظر می رسد ترس غرب از "سندرم سرمای روسیه" علت این فعالیت ها باشد. فصل سرما در حال فرا رسیدن است و غربی ها از حالا نگران یخبندان ناشی از کمبود گاز به علت جنگ هستند. بدون گاز روسیه، کشورهای غربی به خصوص بلژیک و آلمان با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهند بود و ممکن است وضعیت زندگی در این کشورها به کلی مختل شود.

این ترس فقط مربوط به کشورهای دریافت کننده گاز نیست. اوکراین هم نگران جنگ در سرما است. اگرچه اوکراین خود کشوری سردسیر است اما توان نظامی روسیه را ندارد. روس ها استاد جنگ در سرما هستند. آنها به همین طریق توانستند دو جنگ بزرگ را پیروز شده و بر دو جهانگشا غلبه کنند. نتیجه جنگ روسیه با ارتش ناپلئون بناپارت را سرمای شدید رقم زد. ارتش ناپلئون از هر جهت بر ارتش روسیه برتری داشت‌ اما روس ها با عقب نشینی و تاخیر جنگ تا پاییز و زمستان، خطوط ارتباطی ارتش فرانسه را قطع کرده و ارتش ناپلئون را زمین‌گیر کردند. روایت است که بناپارت با ۴۰۰ هزار سرباز از رودخانه نیمن عبور کرد و وارد روسیه شد اما تنها با ۹۰ هزار سرباز مجددا از این رودخانه عبور کرده و از روسیه خارج شد.

سرنوشت جنگ جهانی دوم را هم سرما تعیین کرد. ارتش هیتلر تا زمان جنگ با شوروی شکست ناپذیر بود. هیتلر اولین شکست خود را در استالینگراد تجربه کرد. سرمای کشنده روسیه نقش تعیین کننده ای در سرنوشت این جنگ و شکست های بعدی هیتلر در جبهه شرقی داشت.

آیا اوکراین باید از زمستان بترسد؟

به نظر می رسد پوتین همانند اسلاف خود دل‌ به سرمای زمستانی بسته است. البته شکی نیست که جنگ اوکراین با جنگ دوم جهانی و جنگ با ناپلئون فرق دارد. در جنگ فعلی، روسیه مهاجم است در حالیکه در دو جنگ دیگر، مدافع بوده است. همچنین، اوکراین، خود سرزمینی سردسیر است و مردمانش بر خلاف آلمان ها و فرانسوی ها به سرمای کشنده عادت دارند و نحوه جنگ در یخبندان را هم بلدند. با این حال، به نظر می رسد فرا رسیدن زمستان می تواند معادلات جنگ را به هم زده و کفه ترازو را به نفع روسیه تغییر دهد.

هدف روسیه از جنگ زمستانی، غرب است نه اوکراین. همانطور که گفته شد احتیاج مبرم غربی ها به گاز احتمالا آنها را در موضع ضعف قرار دهد. همچنین، بسیاری از سربازان و تسلیحات اوکراین از کشورهای غربی وارد می شوند و سرما می تواند خطوط ارتباطی کشورهای غربی با اوکراین را قطع کند. همچنین نباید از خاطر برد که ارتش روسیه مجهز به مدرن ترین تسلیحات نظامی است که در فصول سرد و یخ بندان ها کارایی داشته و می توانند مخرب باشند اما اوکراین فاقد سلاح های مجهز بومی بوده و بیشتر، تسلیحاتی را از غرب دریافت می کند که برای جنگ در زمستان مناسب نیستند.

این شواهد همه نشان از این دارد ولادیمیر پوتین منتظر فرا رسیدن سرما است و غرب و اوکراین نیز سخت در تلاشند تا قبل از آمدن زمستان جنگ را به پایان رسانده یا وضعیت استراتژیک خود را بهتر کنند. حملات متعدد اوکراین به مناطق اشغالی و صبوری روسیه در برابر این حملات هم در همین چارچوب و نظریه قابل تفسیر است. باید دید جنگ بزرگ به زمستان می رسد یا نه‌.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • حقیقت
    9

    من موندم این مفسر مغزش تو پارکینگ گذاشته رفته دوران جنگ جهانی دوم
    بابا تموم شد روسیه به گل نشسته اوکراین هم استاد جنگ پارتیزانی هست این از یاد نبرید زمستان برای هر دو طرف جنگ سخت هست روس ها هم روس های جنگ جهانی دوم نیستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      چنانچه پشتیبانی نظامی، لجستیک و مالی غرب از اوکراین ادامه داشته باشد روسیه چاره ای جز پذیرش شکست و خروج نیروهایش از اوکراین نخواهد داشت مگر جهت جلوگیری از شکست مجبور و متوسل به استفاده از سلاح هسته ای گردد وگرنه با بهره بردن از سلاحهای متعارف امکان پیروزی بر نیروهای اوکراین را نخواهد داشت!

  • ناشناس
    3

    طوری نوشتید که انگار اوکرایینیها از قلب افریقا امده اند.

  • ناشناس
    3

    با برق اتمی جبران میکنند
    این سیاست کثیف شکست خورده است

  • ناشناس
    2

    پوتین تمام شد

    نظرات شما -
    • اونموقع که ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی از ۴ تا بومی افغانستان شکست خوردند حالا که دیگه کرک و پرشونم ریخته.
      0

      متاسفانه پوتین از مهربانی و عطوفت غرب سواستفاده کرده و برای آزادیخواهان جهان راهی جز سرنگونی پوتین باقی نمانده.

  • جم
    3

    پوتین تموم شد رفت ملکه هم رفت یک به یک شدن

  • ناشناس
    4

    به قول خیلی ها کمبود گاز در کشورهای غربی در زمستان سرابی بیش نیست .
    درضمن تحمل سرما از بمباران مشکل تر نیست

  • ناشناس
    3

    بزک نمیر بهار میاد، پوتین هم باید منتظر سرنوشت پوتین باشد
    به فکر مملکت خودتون باشید تا مجبور نشین برای تامین مصارف خانگی گاز صنایع رو قطع کنید

  • ناشناس
    5

    انشا الله به زودی این پوتین اشغالگر و کودک کش. شکست خواهد خورد.

  • خون جیگر
    3

    دنیا باید مادر پوتین را سر و ته کنند .

  • ناشناس
    2

    آخه پوتین مخصوص سرماست .

  • سرباز کوروش
    3

    خداروچه دیدی، شاید عمر پوتين و بقیه به زمستون نرسه،، واسه اینم یه تحلیل میومدی،،،

  • کوروش
    2

    خودوزیر آلمان گفت ۷۰درصد ذخایر گاز را ازجاهای دیگر پر کرده اند مااز کشور خودخبرنداریم بعدچطور از آلمانهابهتر ازخودشان خبرداریم

  • ناشناس
    3

    انشاء الله روسیه تا آن موقع نابود می شه

  • غ م ب ر
    5

    مقاله نویس عزیز خوب میدونه لباس نظامی غربیها مجهز به هیتر گرمایشی ست زمستان واسه رزمنده افغانی وامثالهم زمستان است

  • محمود
    2

    پوتین دچار اشتباه محاسباتی شد و الان مثل خر در گل مونده نه راه پس داره نه پیش کشورهای غربی به خصوص آلمان هم با خرید گاز از سایر کشورها و ذخیره سازی مناسب و فعال کردن مجدد راکتورهای هسته ای خیال خود را تا حدود زیادی از بابت زمستان راحت کردند .

  • ناشناس
    2

    روسها را باید به سی و هفت روش سامورایی ......

  • ناشناس
    3

    به عنوان دومین ارتش قدرتمند دنیا باید اذعان کرد که روسیه تا همین جا هم شکست سخت و تحقیر آمیزی رو در جنگ اوکراین خورده و اینطور که دیده میشه روزهای خوبی رو در پیش نداره...کمک پهبادی ایران به روسیه یک اشتباه تاریخی بود در کنار سایر اشتباهات بی شمار داخلی و خارجی این حکومت...

  • شیعه علی ع
    3

    یه جوری از جنگ بزرگ و پیروزی و شکست صحبت میکنید که انگار مبارزه پهلوانی توی گود هست، هزاران هزار کودک و بی گناه توسط اشغال گران روسی کشته و آواره شدن.
    فجایع جنگ انقدر زیاد هست که بجای این نوع گزارش تهیه کردن ، وقایع و ستم روس ها رو برای بیننده و شنونده آشکار کنید.
    از طرفی هم توی جنگ جهانی اول و دوم این کشور های اروپای غربی بودن که تجاوز کردن به خاک روس ها و اونجا زمین گیر شدن، الان وضعیت برعکس هست.
    و شک نکنید متجاوزین هیچوقت طعم شیرینی پیروزی رو نخواهند چشید ، کما اینکه در طول تاریخ این موضوع همیشه ثابت شده. کشور ما هم فقط خودشو خراب کرد که از این مستبد حمایت کرد.

  • ناشناس
    1

    الآن را نباید با جنگ جهانی دوم مقایسه کرد ، امروز تجهیزات جنگی حرف اول را می زند ، اوکراین هم منطقه سردسیر است . احتمالا با شروع فصل سرما ، اوکراین حالت تدافعی گرفته و حملات اکنون نیز گویای همین تاکتیک است .
    فراموش نکنیم روسیه با ما ایرانی ها هم رفتار مناسبی نداشته ، الآن بخاطر منافع خودش با ایران دوستی می کنه ، به موقع زهر خودش رو می ریزه . لعنت بر کمونیسم

  • عادل
    5

    از حال روز مملکت خودتت خبر نداری از المان خبر داربد ۲۴۰۰ سال پیش دقیق خبر داری یزید ا سبش باکدام پا سر خورده اما از گرسنگی ملت ایران هیچ اطلاعی ندارید خیلی باهوش اخوند جماعت

  • علی
    1

    خبر فوری انگار توهم تو را هم گرفته خخخخ

  • ناشناس
    0

    روسیه در طول تاریخ ایران عزیز را چپاول کرده چرا باید در نشریات و روزنامه ها اینچنین از روسیه طرفداری شود متاسفانه مقالاتی که منتشر میشود با منافع مردم ایران در تضاد است اگر روسیه شکست بخورد یک استعمارگر کم خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد