پاناما ثبت ۱۳۶ کشتی مرتبط با ایران را لغو کرده است

جب بوش، عضو گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، از دولت آمریکا خواسته بود پاناما را تحت فشار بگذارد تا به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک نکند.

پاناما ثبت ۱۳۶ کشتی مرتبط با ایران را لغو کرده است

اداره دریانوردی پاناما، بزرگ‌ترین نهاد ثبت کشتی در جهان، در واکنش به ادعاهای گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»، اعلام کرد در چهار سال گذشته، ثبت پرچم ۱۳۶ کشتی مرتبط با شرکت ملی نفت ایران را لغو کرده است.

به گزارش رویترز، در دو ماه پایانی سال ۲۰۲۲، صدور نفت خام ایران رکورد زد و در ماه نخست سال جاری نیز این روند صعودی ادامه دارد. به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های متهم به کمک در صادرات نفت ایران، این افزایش بیشتر به‌دلیل ارسال نفت به چین و ونزوئلا بوده است.

جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و عضو گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، روز دوشنبه ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) از دولت آمریکا خواست پاناما را تحت فشار بگذارد تا به ایران در دور زدن تحریم‌ها «کمک» نکند.

در بیانیه اداره دریانوردی پاناما آمده است: «پاناما ثبت ۱۳۶ کشتی را که ارتباط مستقیمشان با شرکت ملی نفت ایران اثبات شده بود، لغو کرد.»

به گفته سخنگوی اداره دریانوردی پاناما، یک‌پنجم از ۶۷۸ کشتی که از سال ۲۰۱۹ به این‌سو، ثبت پرچمشان به دلایل گوناگون لغو شده است با ایران مرتبط بوده‌اند. او در ادامه افزود: «مقام‌های پاناما با وزیر خزانه‌داری و سایر مقام‌های آمریکا ارتباط نزدیک و تنگاتنگ دارند.»

بر اساس داده‌های رسمی، پاناما بزرگ‌ترین نهاد ثبت کشتی جهان را دارد و پرچم ۸۶۵۰ کشتی را ثبت کرده است.

در بیانیه اداره دریانوردی پاناما آمده است: «این اداره همواره به تعهدات و آیین‌نامه‌ها پایبندی کامل داشته است... و ما همیشه به‌محض دریافت اطلاعات در مورد تخلف‌های ادعاشده، با توجه به روند مقتضی و تضمین‌های قانونی، تحقیق را آغاز کرده‌ایم.»

مارک والاس، مدیر اجرایی اتحاد علیه ایران هسته‌ای، خواستار اقدام بیشتر شد. او گفت: «ثبت پرچم یک کشور و فقط یک کشور بارها و بارها مشخص شده است با کشتی‌های حامل نفت ایران مرتبط است. این روند باید متوقف شود.»

منبع: ایندیپندنت فارسی
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها