ولیعهد عربستان میانجی ایران و آمریکا شد؟

مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با «محمد بن سلمان» درباره ایران و اقدامات لازم برای پایان دادن به جنگ در یمن بحث و تبادل نظر کردند.

ولیعهد عربستان میانجی ایران و آمریکا شد؟

کاخ سفید اعلام کرد که «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی با «محمد بن سلمان» درباره ایران و اقدامات لازم برای پایان دادن به جنگ در یمن بحث و تبادل نظر کردند.

القدس العربی در این‌باره نوشت: این تماس پس از میانجیگری پکن برای از سرگیری روابط ایران و عربستان صورت گرفت، روندی که آمریکایی‌ها در آن هیچ دخالتی نداشتند.

در این راستا، وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی هفته گذشته پس از توافق دو کشور برای پایان دادن به قطع روابط دیپلماتیک در پکن با یکدیگر دیدار کردند.

کاخ سفید روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان و بن سلمان، درباره موضوعات گسترده‌تر دیگری، برای توقف تنش در منطقه نیز بحث و تبادل نظر کردند.

عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که همان طور که در توافقنامه ذکر شده است، ترتیبات بازگشایی سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های خود را ظرف دو ماه آینده آغاز خواهند کرد.

برخی کارشناسان نقشی که پکن بازی می‌کند، را نشانه کاهش نفوذ آمریکا در عربستان سعودی می‌بینند، به ویژه با توجه به تنش‌هایی که بین دو متحد دیرینه بر سر طیفی از موضوعات از جمله حقوق بشر و کاهش تولید نفت عربستان سعودی ایجاد شده است.

درحالی که ریاض به دنبال آتش‌بس دائمی برای پایان دادن به مداخله نظامی خود در جنگ طولانی یمن است، هیئت‌های سعودی و عمانی روز یک‌شنبه با مقامات انصار الله در صنعا، پایتخت یمن دیدار و گفتگو کردند.
منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها