تاکید اروپا بر تحکیم همکاری ها با کشورهای مناطق اقیانوس های آرام و هند

اتحادیه اروپا نشستی در سطح وزیران امور خارجه با کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند برگزار و بر تمایل خود برای تحکیم بیش از پیش همکاری ها از طریق تقویت زنجیره تامین کالاهای مهم راهبردی تاکید کرده است.

تاکید اروپا بر تحکیم همکاری ها با کشورهای مناطق اقیانوس های آرام و هند

در این نشست علاوه بر مذاکره پیرامون همکاری های اقتصادی،‌ در زمینه امنیت در منطقه اقیانوس های آرام و هند و همچنین درباره مقابله با تغییرات اقلیمی و امنیت انرژی تبادل نظر شده است.

نمایندگان بیش از پنجاه کشور اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی روز سیزدهم ماه مه نشستی در سطح وزیران امور خارجه کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند در سوئد برگزار کردند. جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه:« ما می خواهیم روابط و وابستگی های دو جانبه را بیش از پیش تحکیم بخشیم. کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند به لحاظ اقتصادی به اندازه یک کشور همسایه به ما نزدیک می باشند » تاکید کرد که در داخل اتحایه اروپا یک حس نگران کننده در ارتباط با وابستگی بیش از حد به چین وجود دارد و به همین علت می خواهیم همکاری با کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند را از طریق ارتقای شبکه های تامین کالاهای مهم راهبردی تحکیم بخشیم.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در مصاحبه مطبوعاتی که در پایان نشست برگزار شد،‌ با اشاره به اینکه:‌ « در حالی که حملات روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد ،  تحکیم همکاری اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند نشان می دهد که جهان به همکاری بیشتری نیاز دارد »‌ تمایل خودرا برای همکاری گسترده با کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند نشان داده است.

سران کشورهای منطقه اقیانوس های آرام و هند که در نشست روز سیزدهم ماه مه شرکت کردند ، از تحکیم روابط با اتحادیه اروپا استقبال ولی در عین حال برخی از کشورها درباره مداخله در درگیری میان قدرت های بزرگ ابراز نگرانی کردند. وزیر امور خارجه اندونزی که ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (‌ آسه آن )‌ را بر عهده دارد ، گفت: «‌آسه آن به لحاظ راهبردی در مرکز منطقه اقیانوس های آرام و هند واقع شده است. به همین علت ما  نمی خواهیم که منطقه به عرصه جدیدی برای رویارویی میان ابر قدرت ها تبدیل شود. آسه آن تمایلی برای درگیر شدن دوباره در جنگ سرد را ندارد. »

 

منبع: ان اچ کی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها