بررسی یک رسانه ژاپنی از وضعیت زنان در آستانه دو ساله شدن دور جدید طالبان؛

خشونت خانگی علیه زنان در افغانستان جدی است/ قتل ناموسی به وفور دیده می شود/ آزادی زنان محدود شده است

به قدرت رسیدن دوباره سازمان اسلام گرای طالبان در افغانستان ماه اوت دومین سال خود را پشت سر خواهد گذاشت.

خشونت خانگی علیه زنان در افغانستان جدی است/ قتل ناموسی به وفور دیده می شود/ آزادی زنان محدود شده است

توکیو شیمبون در آستانه دومین سال احیای طالبان در افغانستان درباره محدودیت های زنان در این کشور چنین نوشت:

در حالی که فشار علیه زنان در افغانستان با رویکرد مرد سالاری سختگیرانه در حال افزایش است ، «‌ جمعیت انقلابی زنان افغانستان ( راوا)» با هدف حمایت از دموکراسی و حقوق بشر زنان همچنان در این کشور به فعالیت خود ادامه می دهد. یک گروه از شهروندان ژاپنی که از جمعیت انقلابی زنان افغانستان حمایت می کند ، ماه مارس سال جاری پس از گذشت هشت سال با اعضای این جمعیت دیدار و گفتگو کردند. «‌ انجمن همبستگی با جمعیت انقلابی زنان افغانستان » متشکل از گروهی از شهروندان ژاپنی که در سال 2004 تاسیس شده است ، برای ساخت و راه اندازی یک مدرسه پناهندگان افغان در پاکستان و یک مدرسه ابتدایی در افغانستان حمایت مالی کرده است. ماه مارس سال جاری ، چهار عضو این انجمن با اعضای جمعیت انقلابی زنان افغانستان دیدار و گفتگو و اواخر ماه مه امسال نیز یک جلسه توجیه ای در توکیو پایتخت ژاپن برگزار کرده است.

به گفته آیسا کیو سو، استاد دانشکده تحصیلات تکمیلی موسسه فناوری موروران ژاپن و نماینده مشترک انجمن همبستگی و راوا ، یک سال و نیم گذشته سخت ترین زمان برای راوا بوده است. ماه اوت سال 2021 طالبان کنترل کابل پایتخت افغانستان را در دست گرفته اند و برای نخستین بار پس از گذشت بیست سال بار دیگر در این کشور به قدرت رسیدند. پس از به قدرت رسیدن طالبان ، نه تنها خارجی ها بلکه افغان هایی که در سفارتخانه ها و سازمان های غیر دولتی کار می کردند ، از ترس جان خود از کشور فرار کردند. راوا سازمانی است که در طول چهل و پنج سال گذشته علاوه بر ارائه آموزش ، اشتغال ، کمک های غذایی و موارد مشابه آن ، به دنبال آزادی و حقوق زنان نیز بوده است و به همین علت  از سوی طالبان دشمن تلقی می شود. آیسا کیو سو در همین زمینه گفت:«‌ به عنوان یک سازمان ما تصمیم گرفتیم که کشور افغانستان را ترک نکنیم. هر چند زمان سختی را پیش رو داریم  ولی هم اکنون وقت مبارزه است. »‌

در افغانستان خشونت خانگی علیه زنان جدی است و همچنین قتل ناموسی هم در این کشور به وفور دیده می شود. در قتل های ناموسی دیده می شود ، افرادی که مظنون به داشتن رابطه غیر زناشویی می باشند ، به منظور حفظ آبروی خانواده کشته می شوند. جمعیت انقلابی زنان افغانستان در همین زمینه خاطرنشان کرد ، با به قدرت رسیدن دوبار طالبان ، نمی توانیم به طور جدی از زنانی که هدف خشونت خانگی قرار می گیرند ، حمایت کنیم.

آیسا کیوسو درباره خشونت هایی که در افغانستان علیه زنان صورت می گیرد ، گفت:«‌ در افغانستان هنجارهای اجتماعی مرد سالارانه بسیار قوی است و خشونت علیه زنان پیش از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور وجود داشته است. افزون بر این ، از آنجا که زنان دیگر نمی توانند تحصیل کنند ، ازدواج کودکان در این کشور بار دیگر در حال افزایش است. »‌ آیسا کیوسو درباره حمله ارتش آمریکا به افغانستان و حمایت بیست ساله آمریکا از بازسازی افغانستان با مطرح کردن پرسش هایی دایر بر اینکه:« افغانستان هم اکنون چه چیزی دارد؟ آیا واقعا زنان افغانستان آزاد شدند؟‌ » عملکرد آمریکا در افغانستان را زیر سوال برد. وی در ادامه افزود ، عملکرد آمریکا تندروهای طالبان را قوی تر کرده است و ما چاره ای نداریم که در شرایط نابرابر با طالبان مذاکره کنیم.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    بخصوص آنکه آنها شوخی ندارند از زیر لحاف کلاش میکشن بیرون

  • ناشناس
    0

    رفتار نجفی همفکر شما کمتر از طالبان و داعش نبود

  • ناشناس
    0

    زنده باد جمهوری اسلامی

  • زن
    0

    زن اگر حقوق می‌داشت زن نمی‌شد..

  • ناشناس
    0

    آورین

  • ناشناس
    0

    چیزی به نام عدالت در جهان وجود ندارد
    اگر زن باشی که دیگر تکلیفت روشن است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها