تحلیل یک سایت آذربایجانی:

ایران انزوا را می شکند و ائتلاف های استراتژیک می سازد

در هفته های اخیر، ایران تلاش کرده است تا در صورت امکان، وضعیت تنش آمیزی را که از اواسط سال گذشته در روابط با آذربایجان به وجود آمده، خنثی کند، کانال هایی برای برقراری روابط دیپلماتیک ایجاد و روابط سیاسی را عادی کند.

ایران انزوا را می شکند و ائتلاف های استراتژیک می سازد

سایت آذربایجانی حاکین نوشت: مجموعه ابتکارات دیپلماتیک ایران با هدف غلبه بر انزوای سیاسی بین المللی و منطقه ای به آذربایجان محدود نمی شود. بر اساس آخرین داده ها، پس از آشتی تهران و از سرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی با میانجیگری چین، ایران در حال آماده شدن برای نزدیک شدن به دشمن دیرینه خود در خاورمیانه، مصر، است. هفته گذشته، آیت الله خامنه ای برای اولین بار، به طور علنی، درباره احتمال احیای روابط با مصر سخن گفت.

ایران همواره، به دنبال گسترش همکاری با جهان عرب و عادی سازی روابط با مصر بوده است. مصر چندان علاقه ای به عادی سازی روابط با ایران ندارد، زیرا منافع خاصی برای خود در این زمینه نمی بیند. اما، تریتا پارسی، معاون اندیشکده موسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی، استدلال می کند که ایران که قادر به عادی سازی روابط با غرب نیست و سعی می کند، روابط نزدیک تری با کشورهای خاورمیانه به عنوان جایگزین برقرار کند .این منطقه در حال کشف برنامه و دیپلماسی خاص خود است. ما با لحظه جدیدی روبرو هستیم که پیکربندی جدیدی در خاورمیانه در حال شکل گیری است و همه علاقه مند هستند تا چابکی خود را به حداکثر برسانند تا نظم جدیدی در منطقه حاکم شود.

به گفته پارسی، بعید است، دولت یهودی عادی سازی روابط با ایران را مثبت تلقی کند، زیرا به تهران کمک می کند تا از انزوای بین المللی تحمیل شده توسط غرب و متحدانش که اسرائیلی ها از آن حمایت می کنند، خارج شود. تریتا پارسی گفت: «اسرائیل می خواهد، ایران منزوی و مهار شود».

حتی، اگر آشتی مصر و ایران به واقعیت تبدیل شود، تنها معنایی نمادین خواهد داشت. عدم عادی سازی روابط ایران و مصر برای قاهره اهمیت چندانی نداشته است. ظاهرا، ایران نیز با ادامه سیاست «پل سازی» این را درک می کند. این روزها، ابراهیم رئیسی در سفر به کشورهای امریکای لاتین در حال مذاکره برای ایجاد اتحادهای استراتژیک جدید و کاهش تحریم های امریکا است.

به گزارش صدای آمریکا، سفر رئیسی به امریکای لاتین که شامل بازدید از ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه می شود، بیش از یک ژست نمادین برای سرپیچی از تحریم های امریکا است. ایران فعالانه به دنبال اتحاد برای مقابله با تحریم های امریکا است و به دنبال ترویج مفهوم جهانی چند قطبی است که در آن، نفوذ امریکا در پس زمینه قدرت های اقتدارگرای در حال رشد کاهش می یابد.

جایی که چین و روسیه می خواهند، سلطه امریکا بر تجارت و بازرگانی را به چالش بکشند، این رقابت، فضایی باز را برای دیگر رژیم های مستبد مانند ایران ایجاد میکند. رئیسی در مراسم امضای توافق نامه ها با ونزوئلا، گویی برای تایید این موضوع، با اشاره به امریکا، به تندی به «دشمن مشترک» دو کشور اشاره کرد.

واشنگتن در این میان سعی دارد، سفر رئیسی به امریکای لاتین را کم اهمیت جلوه دهد. تحلیلگران می گویند که ایران با کمک کشورهای امریکای لاتین توانسته است، تحریم نفتی اعمال شده توسط امریکا را کاهش دهد. از سوی دیگر، رژیم آخوندی تلاش می کند تا ثابت کند که در انزوای بین المللی قرار ندارد.

ایران به دنبال برقراری روابط در امریکای مرکزی و جنوبی بود تا به مخاطبان داخلی نشان دهد که دوستان و متحدانی در سطح بین المللی دارد. ایران و ونزوئلا به یکدیگر کمک می کنند تا تحریم نفتی امریکا را کاهش دهند و از روش هایی مانند ریختن نفت از یک نفتکش به نفتکش دیگر در دریاهای آزاد و خاموش کردن فرستنده ها برای دشوارتر کردن ردیابی نفتکش ها استفاده می کنند.

اگرچه، تحریم ها ضربه مهمی به اقتصاد ایران وارد کرده است، اما مقامات ارشد امریکایی اذعان دارند که به طور کامل، به هدف مورد نظر خود برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی دست نیافته اند. توانایی رو به رشد ایران برای ایجاد اتحادهای اقتصادی و استراتژیک در برخی از نقاط جهان، به عنوان یک تهدید بزرگ برای جنبش های دموکراتیک تلقی می شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    چه خط شکنی ،با همه اینها که انزوا راشکسته محتاج پول ایران هستند که خودشان در انزوا هستند

  • 🐜
    0

    ابراهیم رییسی دروغگو تراز حسن روحانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها