نتایج نظرسنجی خبرفوری نشان داد

به لیست حامیان کدام چهره در انتخابات مجلس رای می‌دهید؟ / احمدی‌نژاد در صدر

نتایج یک نظرسنجی در کانال تلگرام و روبیکای خبرفوری نشان می‌دهد که لیست حامیان محمود احمدی‌نژاد بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات اسفندماه مجلس را دارد.

به لیست حامیان کدام چهره در انتخابات مجلس رای می‌دهید؟ / احمدی‌نژاد در صدر

کانال تلگرام و روبیکای خبرفوری در یک نظرسنجی که بیش از ۱۲۰هزار نفر در آن شرکت کردند، از مخاطبان خود خواست به این پرسش پاسخ دهند که در انتخابات پیش‌روی مجلس به لیست حامی کدام چهره سیاسی اعتماد خواهند داشت؟

در این نظرسنجی نام چهره هایی آمده که برای مشارکت در انتخابات ابراز علاقه کرده‌اند. به همین دلیل از آوردن نام چهره‌هایی چون سید محمد خاتمی پرهیز شده و گزینه عدم شرکت در انتخابات نیز در نظر گرفته نشده است.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که از میان چهره‌های سیاسی مطرح کشور که احتمالا حامیانشان در انتخابات حاضر خواهند بود، شانس لیست حامی احمدی‌نژاد با اختلاف بسیاری، جلوتر از دیگر چهره‌هاست.

محبوبیت ۵۱درصدی احمدی‌نژاد در این نظرسنجی درحالیست که مهمترین رقیب او یعنی علی لاریجانی که در یکشنبه سیاه مجلس یکبار دودرروی رئیس‌جمهور پیشین ایستاد، تنها یک درصد اقبال عمومی دارد.

IMG_20230823_134256_642

براساس این نظرسنجی، ابراهیم رئیسی با ۱۷درصد، دومین شانس برای لیستهای انتخاباتی محسوب شده و پس از او با اختلاف اندکی، قالیباف و ظریف قرار دارند که هر یک، رای ۱۱درصد شرکت‌کنندگان را به خود اختصاص داده‌اند.

در قعر این جدول هم پس از لاریجانی که پایین ترین شانس را داشته، سعید جلیلی با ۵ و حسن روحانی با ۴ درصد آرا قرار دارند که حکایت از محبوبیت پایین این چهره‌ها در بین مخاطبان خبرفوری دارد.

بنابراین اگر در این نظرسنجی، نمایندگان جریان اعتدالی را چهره‌هایی چون روحانی، ظریف و لاریجانی بدانیم و رئیسی، قالیباف و جلیلی را چهره‌های اصولگرای این نظرسنجی فرض کنیم، روشن است که اقبال به لیست‌های اعتدالی ۱۶درصد و توجه به جریان اصولگرا دو برابر این میزان، یعنی ۳۳درصد است. البته اگر لیست واحدی از نامزدهای اصولگرا به میدان رقابت بیاید.

در این بین جریان حامی احمدی‌نژاد که خود را در میانه جناح‌های سیاسی تعریف کرده و نه اصلاح‌طلب و اعتدالی و نه اصولگرا و محافظه‌کار می‌داند، با ۵۱درصد، بالاترین شانس پیروزی در انتخابات را دارد.

با این همه باید توجه داشت که در انتخابات مجلس، بخش بزرگی از آرا سیاسی نیست و تابع مرزبندی‌های قومی و محلی است و همین امر ممکن است بر ترکیب جناحی نملیندگان در دوره آتی مجلس اثر بگذارد.

افزون بر این، برخلاف اعلام جریان اصلاح‌طلب برای عدم شرکت در انتخابات، ممکن است اصلاح‌طلبان با لیستی وارد عرصه شوند که در این صورت، ترکیب نمایندگان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

نظرسنجی‌های آتی خبرفوری در آستانه انتخابات مجلس، تصویر روشن‌تری از ترکیب بهارستان در دوره بعدی را نشان خواهد داد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها