تبعات شکست سنگین ارمنستان از آذربایجان/ تخت لرزان پاشینیان و خشم ارمنی ها از روسیه/ چرا پوتین به ارمنستان پشت کرد؟

انفعال نیروهای روس حاضر در قره باغ در درگیری های سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید و به ارمنستان نشان داد که این قوا دیگر کارایی نداشته و حمایتی از ایروان نخواهند داشت. حالا پاشینیان از پوتین خشمگین است و از خود می پرسد چرا روسیه پشت او را خالی کرد؟

تبعات شکست سنگین ارمنستان از آذربایجان/ تخت لرزان پاشینیان و خشم ارمنی ها از روسیه/ چرا پوتین به ارمنستان پشت کرد؟

به گزارش خبر فوری، هجوم اخیر آذربایجان به قره باغ تقریبا کار ارمنستان را تمام کرد.

طبق گزارش ها حدود دو سوم ارمنی ها قره باغ را تخلیه کرده اند. اوضاع در ایروان به شدت آشفته است. ملی گراهای تندرو خشمگین اند، نظامیان خواستار استعفای پاشینیان هستند و دولتمردان نیز نگران کودتا اند.

عملیات اخیر آذربایجان نشان داد قدرت الهام علی‌اف چند برابر بیشتر از ارمنستان است و ارمنی ها قدرت مقابله با باکو را ندارند. ارمنی ها بیش از هر چیز سیاست اشتباه پاشینیان را مقصر این فاجعه می دانند. پاشینیان تلاش کرد با استفاده از نیروی روسیه جلوی پیشروی باکو را بگیرد اما این سیاست شکست خورد و در عملیات اخیر، قوای روسیه هیچ اقدامی نکردند.

چرا پوتین به ارمنستان پشت کرد؟

بعد از جنگ دوم قره باغ، روسیه به عنوان نیروی حافظ صلح مامور حفظ امنیت در قره باغ شد. حدود ۲ هزار سرباز روس در قره باغ و مناطق مورد مناقشه حاضر شدند تا مانع از درگیری ارمنی ها و آذری ها شوند.

سیاست پوتین در سال ۲۰۲۰ و قبل از آن حفظ تعادل قوا بین کشورهای استقلال یافته از شوروی بود. به همین علت نمی‌خواست در مناقشه قره باغ یکی از طرفین قدرت یابد. در نتیجه با اعزام قوای خود به قره باغ، فشار بر آذربایجان و ترکیه و حمایت از پاشینیان تلاش کرد جلوی شکست کامل ارمنستان در قره باغ را بگیرد.

با این حال، وقوع جنگ اوکراین همه چیز را به هم ریخت‌. اولویت های پوتین تغییر کرد و توان نظامی و قدرت نفوذ روسیه کاهش یافت. روسیه که تحت شدیدترین تحریم ها بود، احتیاج مبرمی به برقراری ارتباط اقتصادی با ترکیه، تنها گذرگاه به سمت غرب، داشت. به همین علت، ولادیمر پوتین ترجیح داد در مقابل ترکیه و متحدش، آذربایجان کوتاه بیاید و سیاست تعادل قوا در آسیای میانه را برای مدتی کنار بگذارد.

کوتاه آمدن روسیه از تعادل قوا از ماجرای "جاده کوهستانی که ناگورنو" آغاز شد. در این ماجرا، نیروهای باکو حوزه نفوذ خود را گسترش داده و وارد ناگورنو شدند اما روسیه هیچگونه مقاومتی در برابر آنها نکرد. این انفعال به علی‌اف نشان داد که روسیه دیگر علاقه ای به اعمال نفوذ جدی در ماجرای قره باغ ندارد.

انفعال نیروهای روس حاضر در قره باغ در درگیری های سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید و به ارمنستان نشان داد که این قوا دیگر کارایی نداشته و حمایتی از ایروان نخواهند داشت.

تخت لرزان پاشینیان؛ از غرب مانده و از روسیه رانده

به نظر می رسد نیکول پاشینیان پی به اشتباه خود برده و تلاش دارد اولویت های سیاست خارجی خود را تغییر دهد.

در دو هفته اخیر، دولت ارمنستان اقداماتی انجام داده است تا نارضایتی خود را از روسیه نشان دهد. نیکول پاشینیان در یک سخنرانی تند به مقامات روسیه حمله و آنها را متهم به کم کاری کرد. آنا هاکوبیان، همسر پاشینیان کمک‌ های بشردوستانه ای  را به کی‌یف، پایتخت اوکراین برده و نشان داد که ارمنستان از اوکراین حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این، دولت ارمنستان اساسنامه رم که راه را برای عضویت کامل در دادگاه بین‌المللی کیفری هموار می‌ کند، تصویب کرد. این دادگاه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را صادر کرده بود. در آخر هم ایروان نمایندگی خود در سازمان پیمان امنیت جمعی را فراخواند.

پاشینیان سعی دارد هر چه سریعتر غرب را جایگزین روسیه کرده و بدین طریق، دولت خود را نجات دهد. با این حال، غرب نشان داده علاقه ای به حمایت از ارمنستان ندارد و آن را مهره ای ارزشمند برای خود نمی داند. واکنش بین‌المللی به عملیات ۱۹ سپتامبر آذربایجان انعطاف‌پذیر بود و این واکنش به ابراز نگرانی محدود شد. فرانسه، انگلیس و آلمان حمایتی جدی و قاطع از ارمنستان نداشته و آمریکا هم حاضر به محکوم کردن آذربایجان نشد.

این تحولات خبرهای بدی برای پاشینیان بوده و خواهند بود. او در حال حاضر هم حمایت روسیه را از دست داده و هم نتوانسته غربی ها را به حمایت از خود وادارد. پاشینیان روی تخت لرزان نشسته و هر لحظه ممکن است قدرت خود را از دست بدهد.

ارمنی های معترض امید دارند نخست وزیر از مسیر قانونی قدرت خود را تحویل داده و استعفاء دهد یا توسط مجلس خلع شود. با این حال، اگر این روش ها جواب ندهند بعید نیست نظامیان بار دیگر شانس خود را امتحان کرده و دست به کودتا بزنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    9

    و ایران هم ناتوان پر حرف

    نظرات شما -
    • بهنام
      28

      تو و امثال تو که کم حرف و خزعبلات گوی هستید برفتید کمک ارمنستان البته جرات شما رفتن تا سرکوچه‌تان است .

  • مردم
    13

    روس همیشه دنبال منافعش بوده و هست بارها به ایران ضربه زده تاریخ گواه است غیرقابل اعتماد ترین کشور دنیاست

    نظرات شما -
    • 1

      بجز ایران هر کشوری منفعت خودش اهمیت دارد واین درسته .

    • ناشناس
      1

      وقتی کشوری از روسیه بارها ضربه بخوره و همون یکی دو مرتبه‌ی اول متوجه نشه که باید چه‌کار کنه، هر بلایی به سرش بیاد حقشه چون ابلهه

  • ناشناس
    11

    چون روسیه از ترکیه می ترسد

  • محمود
    15

    روسیه خاصیت ش همینه خیانت کردن درس باید بشود.برای کشورها دیگه تا دیر نشده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بیهوده خودتو خسته نکن
      اگه قرار بود درس بشه تا الان شده بود

    • بهنام
      15

      احتمالا تا کنون آمریکا و غرب کارشان از ایران حمایت بوده است. ای زرررررررت

  • چوب خدا
    31

    چوب خدا صدا ندارد. زماني ارمني ها مردم آذربايجان را در خانه هاي خود زنده زنده سوزاندند. الان بايد در خاك خودشان سوخته شوند. به هر كسي در هركجاي دنيا ظلم كني جوابش را خدا خواهد داد.

    نظرات شما -
    • 2

      با وجود جنایات شبه‌نظامیان ارمنستان (نه مردم عادی ارمنی) در خوجالی و سایر نقاط، هیچ ارمنی در خاک خودش یا در قره‌باغ (خاک جمهوری آذربایجان) سوزانده نشده و نخواهد شد
      شما اگه در جمهوری آذربایجان این حرفها را بزنی و خواهان سوزاندن و آتش‌زدن مردم بشی، تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیری. بهتره یادت باشه که همه‌جای دنیا ایران نیست

  • ناشناس
    41

    چرا نعل وارونه میزنید فرانسه به ارمنی ها پشت کرد وخنجز زد روسیه وایران را تحریم کردند تا ارمنستان تنها شود

    نظرات شما -
    • 0

      هرچه فریاد دارید بر سر فرانسه بکشید🤣

  • محمد
    15

    ترکیه از نظر نظامی الان روسیه رو حریفه و روسیه ترسیده و تن به هر ذلتی میده . شریکش نابود شده ولی با ترکیه مراوده داره

  • ناشناس
    14

    تاریخ نشان داده که روسها خیانتکار ترین مردم جهانند. امید که درس عبرتی باشد برای نادانهای داخلی که دلخوش به پشتیبانی روس و چین هستند البته اگر دانای جاسوس نباشند.

  • ناشناس
    9

    هیچ کس نباید به پوتین حرمزاده خونخوار اعتماد کند

  • ناشناس
    11

    چون کلا پوتین روشی جز نامردی و پشت خالی کردن بلد نیست!! ذاتا موجود کثیفی ست!!مگر هزار بار پشت ایران را خالی نکرد!!

  • آیمان
    5

    روسیه برای اتصال به ایران به آذربایجان نیاز داره و گاز خودشو به آذربایجان میده و آذربایجان میفروشه پول به روسیه میده در واقع از این طریق تحریم دور میزنه در ضمن از طریق آذربایجان گرجستان و ترکیه راه به اروپا داره با این همه مزیت معقولانه هست طرف آذربایجان بگیره. حالا ارمنستان به غیر از دردسر هیچ نفعی برای روسیه نداره. تمامی کشورهای دنیا به فکر منافع خوشان هستند ولی ایران تصمیمات از رو احساس میگیره!!!! خبرگزاری های ایران یجوری خبر نشر میدن انگار مسلمان نیستن طرف ارمنستان میگیرن ولی خبرگزاری های بی بی سی و مسیحی طوری طرف ارمنستان میگرن انگار ارمنستان 33 سال پیش قتل عام انجام نداده و مردم آذربایجان آواره نکرده!!!! رسانه های ایران هم شدن خبرگزاری ارمنستان!!!

  • ناشناس
    10

    این درس عبرتی است برای حاکمان کشورها که گمان نکنند که اگر وابسته به کشوری باشند خیالشان راحت است در صورتی که هر کشوری که حاکمان فهیم دارد منافع مردم خود را در نظر می گیرند نه بیگانگان را روز عمل مشخص می شود چه کسی پشتیبان واقعی است روی بیگانگان نباید حساب باز کرد

  • بهروز
    18

    رفتن به سمت غرب احمقانه است غرب سمت آذربایجان است چون اسراییل وترکیه عضوناتو با آذربایجان متحدهستند و اسراییل تجهیزات مهم نظامی به آذربایجان فروخته است غرب یک روزه تصمیم سیاسی و دیپلماتیک نمی گیرد که یک شبه با چراغ سبز ارمنستان سیاستش را تغییردهدحتی اگربنا به مصلحت سیاسی وبرای دورکردن ارمنستان ازروسیه،روی خوشی به ارمنستان نشان دهدبه احتمال قوی این روی خوش ظاهری خواهد بود وحمایت واقعی ارمنستان توسط آمریکا وغرب خیلی بعیدودراین شرایط تقریبا همه غیرممکن است

  • ناشناس
    1

    چرا از ایران درخواست پشتیبانی نکرده ؟؟

  • یاسر
    12

    از روسیه بی شرف تر فقط خودشانند و ...

  • ناشناس
    14

    گور پدر ارمنستان و اذربایجان چرا اینقدر افغانی اومده ایران؟ باب ما مهاجرت میکنیم نخبه هامون میرن اینا چاقو کش و وحشیشون میاد نظر مسئولین با طالبان یکیه که ایران را دارین میکنید طالبان ؟

  • سعید
    12

    تاریخ رو بررسی کنید ببینید روسیه به همه کشورهای متحده خیانت کرده ،حمایت را تا روزی ادامه می دهد که منافعش در آن باشد.منتظر روزی باشید که کارت ج.ا. هم بسوزد وخیانت علنی شود .سر برجام آقای دکتر ظریف شفاف موًوع را بیان کرد.

  • علی کریمی
    23

    چرا تحریف می کنید!!؟ ابتدا ارمنستان به روسیه خیانت کرد و بسوی غرب گرایش پیدا کرد بعدا روسیه بواسطه این خیانت پشت ارمنستان را خالی کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      اول ارمنستان به روسیه پشت کرد؟؟!!
      دارید علناً چیزی رو که همین الان جلوی چشم دنیا اتفاق می‌افته به همین راحتی تحریف میکنید
      انتظار دارید انسانهای عاقل جفنگیات و تحریفات و جعلیات و دروغهاتون درباره ۱۴ قرن پیش رو باور کنند؟

  • Slam
    2

    شریک شدن با روسیه = کشور قحطی و آفت زدگی =هرج و مرج

  • S
    16

    دو سال پیش اینجا گفتم روسیه کمونیست از پشت خنجر میزنه اما شرقگدایان زر مفت زده و باور نکردن و خودشان را به ....زدن و داستان ادامه دارد و اشک تمساح گرگ در لباس گوسفند داعش در لباس طلوبان ووو

    نظرات شما -
    • خدایا آیند نگر ت رو حفظ کن
      4

      ببین اینجا کسی صدات رو نمیشنوه برو بالا ی کوه داد بزن در ضمن قیف همراه داشته باش

  • ناشناس
    2

    باز خوبه کپی انجیل هدیه ندادن بهش

  • نیک
    1

    روس اگر گاو شیردهی بود به بچه ی اولش شیر می داد عراق شیر بچه ی روس درمنطقه بود و سرانجامش رو دیدیم و سوریه بچه دوم را به مادر خوانده اش ایران واگذار و مانع سقوطش شد حالا بچه سوم رو به کی بسپارن

  • شربیانلو
    0

    سلام،
    چی باعث میشه یه عده دلسوز ارمنی ها شدن وترک های آذربایجان که از جنس خودمون هستند را پس می‌زنند ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      یعنی چی که از جنس خودمون هستند؟
      همه‌ی انسانها از یک جنس هستند، چه آذربایجانی و چه ارمنی و چه اهل هر کشور دیگری
      اما در پاسخ به پرسش شما: علت طرفداری عده‌ای در ایران از ارمنستان، ترک‌ستیزی این عده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها