کناره‌گیری دیوید اسکالیس از رقابت برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا درست یک روز بعد از آنکه از سوی حزب خود نامزد شد از رقابت برای ریاست مجلس نمایندگان کناره‌گیری کرده است.

کناره‌گیری دیوید اسکالیس از رقابت برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

آقای اسکالیس، ۵۸ ساله، برای جلب آرای اکثریت در این مجلس با مانع جدی روبرو بود.

این خبر بعد از آن اعلام شد که اعضای جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز پنجشنبه تشکیل جلسه دادند.

معلوم نیست اکنون چه کسی نامزد این پست خواهد شد.

آقای اسکالیس بعد از آن جلسه به خبرنگاران گفت که «لازم است اعضا دستور کار خاص خود را کنار بگذارند و بر آنچیزی تمرکز کنند که کشور لازم دارد.»

او گفت: «مجلس نمایندگان نیازمند رئیس است و ما باید مجلس را بازگشایی کنیم. اما معلوم است که برخی حاضر نیستند. هنوز شکاف‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.»

آقای اسکالیس علیرغم پیروزی مقابل جیم جوردن، نماینده راست‌گرا در روز چهارشنبه، با نارضایتی فزاینده اعضای عادی حزب روبرو بود.

تلاش‌ها برای تغییر نظر نمایندگان و جمع‌آوری ۲۱۷ رای لازم برای پیروزی او در این رقابت در روز پنجشنبه ناکام ماند.

آقای اسکالیس پنجشنبه شب در سخنانی اذعان کرد که آرای کافی «فراهم نبود.»

آقای اسکالیس در مقایسه با آقای جوردن یک نامزد متعارف‌تر به حساب می‌آمد. او به تدریج در رده رهبری حزب ترقی کرد و وجهه خود را به عنوان یک قانونگذار کارآمد و کسی که توانایی جمع کردن کمک‌های مالی را دارد تثبت کرد.

تا زمانی که مجلس نمایندگان رئیس نداشته باشد، امکان وضع لوایح یا تصویب درخواست‌های کاخ سفید برای کمک‌های اضطراری از جمله برای اسرائیل را نخواهد داشت.

به علاوه این بدان معنی است که کنگره قادر به وضع طرح‌های بودجه نیست، درحالی که بودجه فعلی دولت تا اواسط ماه نوامبر به پایان خواهد رسید و اگر بودجه تازه‌ای تصویب نشود دولت ممکن است تعطیل شود.

پیش از کناره‌گیری آقای اسکالیس از این رقابت، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان پیشنهادهایی را برای پایان دادن به تلاطم در کنگره مطرح کردند.

یک پیشنهاد این است که پاتریک مک‌هِنری، رئیس موقت این مجلس، برای مدتی محدود از اختیارات بیشتری برخوردار شود به طوری که مجلس نمایندگان امکان انجام امور به خصوص تصویب بودجه برای پرهیز از تعطیلی دولت را داشته باشد.

اما این کار نیازمند همکاری دمکرات‌هاست. قانونگذاران روز پنجشنبه درباره عملی بودن این پیشنهاد دچار اختلاف نظر بودند.

یک گزینه دیگر این است که دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای انتخاب نامزدی که مورد قبول هر دو طرف است همکاری کنند.

برخی دمکرات‌ها هم پیشنهاد کرده‌اند که بعضی از جمهوری‌خواهان می‌توانند با پیوستن به آنها حکیم جفریز - رهبر اقلیت دمکرات‌ها در این مجلس - را به عنوان رئیس انتخاب کنند. ولی خیلی‌ها این گزینه را بعید می‌دانند.

منبع: بی بی سی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها