معاون حقوقی سازمان اداری استخدامی:

نظام اداری کشور در حال خالی شدن از نخبگان است/ در رشته‌هایی مثل حقوقی‌ها و آی‌تی‌ها، نخبگان در آزمون‌های استخدامی شرکت نمی‌کنند

معاون حقوقی سازمان اداری استخدامی با بیان اینکه نظام اداری در حال خالی شدن از نخبگان است، گفت: در برخی رشته‌ها مثل حقوقی‌ها و آی‌تی‌ها، نخبگان در آزمون‌های استخدامی شرکت نمی‌کنند.

نظام اداری کشور در حال خالی شدن از نخبگان است/ در رشته‌هایی مثل حقوقی‌ها و آی‌تی‌ها، نخبگان در آزمون‌های استخدامی شرکت نمی‌کنند

مهدی یزدان‌پناه در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، گفت: در یک پژوهش مشخص شده که کیفیت نیروی کار بین سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰ در حوزه صنعت، معدن، آب، برق و گاز، رشد زیادی داشته است. ولی مشخص شده رشد بهره‌وری کل اقتصاد در برنامه ششم توسعه تا پایان ۱۴۰۱، علی‌رغم هدف‌گذاری ۲.۸ درصد به ۴ دهم درصد رسیده است. اگرچه در ظاهر، شاخص کیفیت نیروی کار افزایش یافته ولی بهره‌وری نزولی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه شاهد افزایش دو شاخص تحصیلات هستیم؛ اما الزاماً این افزایش کیفیت، منجر به افزایش بهره‌وری نیروی کار کشور نشده است. گویی حل مسئله در نظام اداری کشور اتفاق نمی‌افتد.

معاون حقوقی سازمان اداری استخدامی با بیان اینکه رضایتمندی افراد از نظام اداری بسیار پایین است، در مورد این مشکل گفت: باید مشخص شود ایراد از کجاست. انگیزه‌ها از دست میرود؟ به خوبی آموزش داده نشده؟ مشاغل ما نیاز به این تحصیلات ندارند؟ کارمندان ما در جای خود قرار نگرفته‌اند؟ یا برای حل مسائل کشور آمورش ندیده‌اند؟

وی اظهار کرد: رضایت‌مندی از دریافت خدمات پایین است و معدل نظام اداری سیزدهم است.

یزدان‌پناه با بیان اینکه نظام اداری در حال خالی شدن از نخبگان است، گفت: در برخی رشته‌ها مثل حقوقی‌ها و آی‌تی‌ها، نخبگان در آزمون‌های استخدامی شرکت نمی‌کنند.

وی با اشاره به برداشته شدن سقف حقوق و مزایا برای اساتید گفت: امسال سقف حقوق ۵۵ میلیون تومان است؛ برای اساتید در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲،  سقف حقوق را برداشتند. ولی مشخص شده که اهمیت ادراک عدالت است، نه ادراک حقوق و دستمزد. ادراک عدالت در حال از دست رفتن است.

معاون حقوقی سازمان اداری استخدامی گفت: ادراک تبعیض باعث شده نخبگان را در نظام اداری از دست دهیم؛ چرا که آن‌ها عدالت را احساس نمی‌کنند.

یزدان‌پناه با بیان اینکه نظام سازمان اداری استخدامی به دنبال جذب نخبگان است، گفت: ما بهار استخدام راه‌اندازی کردیم و در این بین وزارت علوم نقش پررنگی دارد.

وی با اشاره به شرکت نکردن مردان در آزمون استخدامی برخی بخش‌ها گفت: امسال ۵۸ هزار نفر در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند ولی در برخی رشته‌ها مردان کمی شرکت کنند.

یزدان پناه به مصوبه دولت برای جذب و نگهداری استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های نخبگانی در ۵ دسته تقسیم شدند و امسال در طرح شهید زین‌الدین کسانی که با تعریف سازمان ملی نخبگان، نخبه محسوب می‌شدند، حدود هزار نفر استخدام شدند و حدود ۵ هزار نفر نیز سال آینده جذب خواهیم کرد.

معاون حقوقی سازمان اداری استخدامی به ارتباط دستگاه‌های مختلف با سازمان ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: در این مسیر ضروری است که دستگاه‌ها با سازمان ملی نخبگان مرتبط باشند و سهم خود را بردارند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    0

    لیاقت ما همین است که هست

    نظرات شما -
    • حقوق و نخبه؟
      0

      علم حقوق که نخبه نداره. کلا وضعیت رشته حقوق تو ایران بسیار داغون هست و حتی اساتید دانشگاهش هم بیسوادن چه برسه به قضات و وکلا

  • بهرام
    0

    از نخبگان حوزه های علمیه استفاده کنید مخصوصاً در IT خیلی خوب جواب میدهند احتمالأ بتوانند سیستم را روشن و خاموش کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  • باز نشسته
    0

    به نظر میاد اراده ای برای حمایت از مهاجرت نخبگان وجود ندارد بلکه عده ای خوشحال هم می شوند!

  • ناشناس
    0

    ششم ابتداییها را استخدام کنید باورکنید تا دلتان بخواهد پای کارند وسرودست میشکنند .🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  • ناشناس
    0

    نخبگان 🤣🤣🤣کامپیوترروبروی نخبگان برای ریبایی اتاق مدیران هست ولی وقتی بخواهند باهاش کارکنند بعنوان یک کاربر ساده هم فهم ندارند امتحانش رایگانه مدیران نخبگانی را دریک جا جمع کنید وازآنها آزمون بگیرید حتی نمیشود به آنها کاربر گفت ما چقدر بدبخت هستیم که انتظارداریم اینها کسانی هستند که بناست ما را ازبلای تورم نجات دهند اگر حرفی بزنی تسبیح دومتری وانگشتر خود را ظاهر میکند وپیامش اینه که حرفی بزنی کارشما با کرام الکاتبین هست 🤣🤣🤣🤣

  • ناشناس
    0

    مداح خواستید در خدمتم.

  • ناشناس
    0

    وقتی زندگی بهتری اون ور اب است به قول اغا زاده های مفت خور نخبگان که به راحتی کار پیدا می کنند نروند مگر نفهمند . برای همیشه همیشه از انجا رفت و ازدواج انجا کرد تا نسلهای بعدی راحت باشند . بگو وطن فروش بگو دزد اینقدر بگو تا جانت بیاد بالا . شما حوزه قم دارید

  • جوانان زیر ساخت
    0

    عوضش به پیرمردهای فسیل خوب حقوق میدهند ، خوب

  • ...
    0

    جناب یزدان پناه،
    از بس که سهمیه ها در آزمون های استخدامی دارن قدرتمند عمل می کنند، و یک عده بیسواد رو حذب می کنند و در مصاحبه ها بچه ها مجبور به دروغ و تظاهر میشن، استخدامها دور از انتظار کسانی است که نه سهمیه دارند و نه پارتی و نه متظاهر...
    جناب یزدان پناه خوبه به عرضتون برسونم که فقط این دو رشته نخبه نیست ( خصوصا حقوقی ها که بیشترین آمار بیکار رو دارند😂) بلکه در تمامی رشته هانخبه وجود دارد و خیلی هاشون با آزمون استخدامی جذب شده اند.
    لطفا برای صحه بر گفتارتون آمار مستدل بدید یا اینکه دروغ نگید.
    دروغگویی شما هم توهین به نخبگانی ست که جذب دستگاهها شدند هم باعث دلسردی دیگر عزیزان می شود.
    بس کنید آقا. هردو فرزند من دانشگاه های ترند در رشته های پرمتقاضی قبول شدند و با وجود نداشتن سهمیه و پارتی و ریا و تظاهر در آزمونهای استخدامی و مصاحبه شدند. در بین دوستانشون و اقوام نیز از این دست کم نداریم. ضمنا؛ تعریف شما از نخبه کیان؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    چای دبشیا ، ساندیسیا ، نزول خورا ، دزدا ، خائنین

    هستن !

    نظرات شما -
    • از ... به ناشناس
      5

      نه عزیزم.
      ما جزء هیچکدام نیستیم. دروغ پردازی نکنیم.
      البته قبول دارم که سهمیه ای ها و پارتی دارها هم حق بچه درسخونا رو میخورن. و کار برای امثال ما خیلی سخته. ولی بعنوان مصداق:
      خودم رتبه 5 ارشد و 7 دکتری هستم. فرزندانم هم، مدارس دولتی درس خوندند و البته زبان انگلیسی شون قوی ست. نه سهمیه داریم نه پارتی و نه متظاهریم.
      همه مون در دانشگاههای برتر در دوره ی روزانه و رشته های پرمتقاضی درس خوندیم. الان هم بنده در دانشگاه تدریس می کنم. دو فرزندم هم جذب دستگاهها شدند.
      در بین دوستان و اقوام هم هرکس شرایط ما رو داشته پذیرفته شده.
      فکر کنم ایشون( یزدان پناه) هر سهمیه ای و دانشگاه آزادی و پیام نوری و جامع علمی و غیر انتفاعی رو نخبه میدونه.😂😂😂😂😂
      نه آقا؛ ماها خیلی زحمت کشیدیم. خداوند هم به وعده شون عمل کردند. ( از تو حرکت از من برکت).
      امیدوارم خداوند به هرکسی که لایق هست کمک کند.
      موفق باشید.

    • ناشناس
      0

      خداروشکر که شما استخدام شدید ولی همه مثل شما نیستن.
      من هم مثل شما در دانشگاه دولتی روزانه درس خوندم، رتبه ارشدم هم ۸ بود، رتبه دکترام ۱۳ بود، ولی هیچ جا استخدام نشدم.
      چون سیستم آموزشی معیوبه و دیگه صنعت و تولید معنا نداره. الان توی آمریکا، چند روز پیش، لیست پردرآمدترین رشته ها منتشر شد که فیزیک سومین رشته بود.
      ولی توی ایران کاملا برعکسه، دیگه هیچ کس نمیره رشته فیزیک، چون شغلی انتظارش رو نمیکشه و توی خیلی از دانشگاه ها، رشته های علوم پایه دارن حذف میشن.
      و کسی هم که مثلا دکترای فیزیک داره، در حال حاضر حداکثر میتونه معلم بشه و فکر استاد دانشگاه شدن رو باید از ذهنش خارج کنه چون دیگه دانشجویی وجود نداره.

    • از ... به ناشناس
      0

      اینو درست میفرمائید عزیزدلم❤
      الان چه داخل ایران و چه خارج از کشور
      ( خصوصا داخل ایران) متاسفانه برخی رشته ها زمینه ی اشتغال دارند.
      مالی ها و برق و کامپیوترها...
      در این مورد حق با شماست.
      همین رشته ی حقوق که ایشون ( یزدان پناه) فرمودند، کلی فارغ التحصیل بیکار که توهم وکالت رو داشتند داریم ( در کلی دانشگاه سطح پائین) در صورتیکه جذب فارغ التحصیل های حقوق هم داریم قطعا فارغ التحصیل های دانشگاههای ترند.
      امیدوارم خدا به شما و امثال شما که زحمت کشیدید و قصد خدمت به کشور و ملت خودتون رو دارید، کمک وافر بفرمایند.

  • علی
    0

    تازه دارید میفهمید بند پ چکار به مملکت میاره ما که مخالف این موضوع هستیم همین. تنها استخدامی اداری نیست کل کشور است مسئولین هم شامل میشه برید پارتی بازی کنید

    نظرات شما -
    • ایران عزیز
      0

      عزیزم، فقط بند " پ" نیست..
      سهمیه ای ها، امام صادقی ها و مهمتر از همه عدم عدالت آموزشی رو هم بهش اضافه کن...
      متاسفانه، کسانی که هیچکدوم این موارد رو ندارند، پدر صاحب خودشون و اجدادشون درمیاد تا تو این مملکت به جایی برسن.

  • ناشناس
    0

    حالا روزای خوشیتونه . بزار این سهمیه ها که رفتن سرکار نتیجه اش چند سال دیگه مشخص میشه که چه گندی زدن به کشور . نه سواد درستو حسابی نه تلاشی کرده .

  • ناشناس
    0

    خيلي وقت است كه نخبه ها از ايران مي روند وچاپلوسان جايگزين مي شوند

  • حسن
    0

    به خدا قسم دستگاه‌های اجرایی پر از استعدادهای برتر هست ولی این افراد قالبا منزوی هستند و مدیران اکثرا سهمیه ای و بی سواد هستند. بعنوان نمونه همکار من مدرک دکتری فیزیک هسته ای از دانشگاه دولتی گرفت ولی مدیر سهمیه ای ما مدرکش رو اعمال نکرد. خود من هم مدرک دکتری از دانشگاه دولتی با بیش از ۲۰ مقاله چاپ شده در مجلات معتبر بین المللی دارم ولی همین مدیر رانتی ما بنده رو مسخره کرد و باعث دلسردی من شد و از اون لحظه دنبال راهی هستم که بتونم از سیستم خارج بشم. خلاصه کلام حرف این آقا دروغ محضه

  • ناشناس
    0

    وقتی نیروهای صفرکیلومتر می آورید باز انتظار دارید نخبه ها بیایند فعلا نیروهای صفر کیلومتر جای نخبه آمدند

  • سلیم
    0

    بهترین نخبگان ایران و جهان از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق است که الان داریم عملکردشان را میبینیم خصوصا در بحث اقتصادی و معیشت مردم

  • ناشناس
    0

    دانشگاه امام صادق را برای همین روزها زدید که کادر سازی کنید!!!! بسم الله
    یا بدید حزب اللهی ها که طبق فرمایش خانم جلسه ای بوتاکسی که صاحب مملکت هستند براتون بگردونند ! همچین بگردونن که سرگیجه تان بیشتر بشه

  • ناشناس
    0

    در ایران نخبه فردی است که سهمیه دارد نه تیزهوشان واقعی .مدیریت به دست افرادی است که با سهمیه و پول دکتر شدند هوش و فهم جایی ندارد فقط پسوند دکتتتتتتتتتتتتتتتررررررررررررررررررررررر

  • ناشناس
    0

    نخبه ها مگه خلند در آزمون آموزش و پرورش شرکت کنندمخصوصا مردان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها