مروری بر دوره جدید کشمکش ایران و اسرائیل

جنگ اسرائیل و ایران تمام است یا وارد دوره جدیدی می شود؟/ به این 4 دلیل تهران و تل آویو در آینده مجددا درگیر می شوند

شواهد گویای این است که احتمالا ایران و اسرائیل وارد دور تازه ای از اختلافات و کشمکش های نیابتی شوند. این بدین معنی است که وضعیت سیاسی – امنیتی منطقه وارد فاز جدیدی خواهد شد و شدت درگیری ها بالا خواهد رفت.

جنگ اسرائیل و ایران تمام است یا وارد دوره جدیدی می شود؟/ به این 4 دلیل تهران و تل آویو در آینده مجددا درگیر می شوند

حسین آصف- با اعلام بسیاری از رسانه ها، بعد از حمله سبک صبح جمعه اسرائیل به اصفهان، احتمالا ماجرای درگیری مستقیم ایران و اسرائیل که در پی موشک باران ساختمان کنسولگری ایران در دمشق آغاز شده بود، به پایان رسید.

رسانه ها اعلام کردند که اسرائیل دیگر قصد حمله به خاک و مواضع ایران را ندارد و قرار است روی مساله رفح تمرکز کند. از آن سو، حمله روز جمعه آنقدر سبک بود که ایران قصد پاسخگویی به آن را ندارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت که درگیری مستقیم دو طرف به پایان رسیده است.

با این حال، درگیری غیرمستقیم دو طرف نه تنها پایان نرسیده بلکه با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد. شواهد گویای این است که احتمالا ایران و اسرائیل وارد دور تازه ای از اختلافات و کشمکش های نیابتی شوند. این بدین معنی است که وضعیت سیاسی – امنیتی منطقه وارد فاز جدیدی خواهد شد و شدت درگیری ها بالا خواهد رفت و همین مساله می تواند در آینده به درگیری مستقیم مجدد ایران و اسرائیل بدل شود.

اما چه دلایلی برای اثبات تشدید درگیری های نیابتی وجود دارد. حداقل سه شاهد برای تایید این مدعا موجود است:

الف. جنگ غزه به حساس ترین روزهای خود نزدیک می شود

مهم ترین دلیلی که نشان از اوج گیری کشمکش های ایران و اسرائیل دارد، مربوط به جنگ غزه است. از آغاز جنگ غزه، ایران در کنار مقاومت فلسطین ایستاده و رژیم صهیونیستی هم تهران را متهم به حمایت از حماس و دخالت در جنگ کرده است. هر بار که جنگ در مناطق مختلف غزه به اوج خود رسید، درگیری و کشمکش نظامی و سیاسی ایران و اسرائیل نیز زیاد شد. در چند ماه اخیر که اسرائیل وارد غزه شده، ایران و اسرائیل بارها علیه یکدیگر فعالیت کرده و تا آستانه جنگ بزرگ نیز پیش رفتند. بنابراین، با شدت گرفتن جنگ غزه احتمالا اختلافات و درگیری های دو طرف شدت خواهد گرفت.

طبق اعلام رسانه های اسرائیلی و غربی، قرار است ارتش رژیم صهیونیستی وارد منطقه «رفح» شود. رفح آخرین منطقه مسکونی غزه است. بیشتر پناهندگان و مردم غیرنظامی غزه در این منطقه جمع شده اند و تراکم جمعیتی آن بسیار بالا است. حمله زمینی به این منطقه می تواند یک فاجعه انسانی رقم بزند. همچنین، درگیری حماس و اسرائیل در این منطقه به اوج خود می رسد. در نتیجه، احتمالا حملات موشکی و پهپادی یمن و حزب الله لبنان و مقاومت عراق علیه اسرائیل اوج بگیرد و این مساله واکنش اسرائیل را در پی خواهد داشت.

همچنین، در صورتی که اسرائیل بتواند غزه را به تصرف کامل درآورد و سپس شروع به تغییر ساختار سیاسی آن با کمک متحدان عربی خود و جنبش فتح نماید، فعالیت گروه های مقاومت نیز وارد فاز جدیدی می شود. حملات بی سابقه 26 فروردین به اسرائیل باعث شد جایگاه ایران نزد گروه های مقاومت بالا برود. اکنون بسیاری از مجاهدان فلسطینی علاقه دارند که به ایران نزدیک تر شوند. آنها دوست دارند از طریق کمک ایران، عملیات و حملات خود را وارد دوره و فاز جدیدی کنند. این مساله می تواند ایران و اسرائیل را مجددا وارد تنش و درگیری کند.

ب. تغییر احتمالی ساختار قدرت در اسرائیل

پیش از این گفته شد که نتانیاهو به دنبال بقا در قدرت است و شرط بقای او در راس دولت، تداوم جنگ است (اینجا بخوانید). در صورت پایان یافتن جنگ غزه و عدم تحقق اهداف مورد نظر اسرائیل (نابودی حماس و بازگرداندن گروگان های اسرائیلی)، احتمالا طرح استیضاح نتانیاهو کلید بخورد. در حال حاضر، اعضاء راست گرای کابینه او دل خوشی از او ندارند و همین مساله می تواند نتانیاهو را به جنگی جدید سوق دهد. وقوع درگیری با جبهه مقاومت، یعنی ایران و متحدان منطقه ای اش، محتمل ترین گزینه برای نتانیاهو جهت تداوم جنگ و دوام دولتش است.

ج. انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

دولت جو بایدن یکی از عواملی است که جلوی گسترش جنگ توسط اسرائیل را گرفته است. بایدن تلاش دارد که جلوی رفتارهای عنان گسیخته نتانیاهو را بگیرد. مهم ترین عاملی که جلوی حمله مجدد نتانیاهو به ایران را گرفت، مخالفت شدید بایدن با این حمله بود. آمریکا اعلام کرد که در عملیات های تهاجمی کنار نتانیاهو و اسرائیل نخواهد بود و اسرائیل باید به تنهایی وارد جنگ با ایران شود. به همین دلیل، نتانیاهو ترجیح داد از مواضع جنگ طلبانه خود عقب نشینی کند.

شکاف میان متحدان ایران و متحدان اسرائیل بیشتر و بیشتر می شود. شکاف میان متحدان دو طرف به افزایش اختلافات و درگیری ها می انجامد

با این حال، قرار است به زودی انتخابات ریاست جمهوری 2024 برگزار شود. دونالد ترامپ جمهوری خواه که بزرگترین دوست و یاور نتانیاهو است شانس زیادی برای پیروزی دارد. پیروزی او در انتخابات می تواند به اسرائیل جرات حمله مجدد به ایران و متحدانش را بدهد و همین مساله می تواند به جنگ مستقیم ایران و اسرائیل منجر شود.

د. اختلافات منطقه ای حاصل از عملیات 26 فروردین

بعد از عملیات 26 فروردین، مواضع سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه شفاف تر شد. اگرچه کشورهای حاشیه خلیج فارس از قبیل عربستان و امارات و قطر ترجیح دادند خود را کنار کشیده و دو طرف را به آرامش دعوت کنند، اما اردن در کنار اسرائیل قرار گرفت و به پهپادها و موشک های ایران شلیک کرد.

از آن طرف، در عملیات بزرگ 26 فروردین، متحدان ایران از قبیل یمن و لبنان و سوریه و عراق قاطعانه در کنار ایران قرار گرفته و اجازه عبور موشک ها و پهپادهای ایران را از آسمان خود دادند و حتی مستقیما به اسرائیل موشک و پهپاد شلیک کردند. این مساله گواه این است که شکاف میان متحدان ایران و متحدان اسرائیل بیشتر و بیشتر می شود. شکاف میان متحدان دو طرف به افزایش اختلافات و درگیری ها می انجامد.

به عبارتی همانطور که اختلاف میان صرب ها و اتریش – مجارستان به جنگ بزرگ آلمان (متحدین) و انگلیس و فرانسه (متفقین) در جنگ جهانی اول انجامید و افزایش شکاف میان کمونیست های کره (به رهبری کیم ایل سونگ) و جمهوری خواهان لیبرال کره (به رهبری ایسونگمن ری) به جنگ آمریکا (و متحدان غربی اش) و چین و شوروی منجر شد، اختلاف و شکاف میان اردن و مقاومت نیز می تواند به جنگ مستقیم ایران و اسرائیل بینجامد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • ناشناس
    1

    این همه مقدمه چینی کردید که بگید بلاخره جنگ ایران و اسرائیل به وقوع می پیونده؟؟؟
    خب ما هم می‌دونیم .این همه خط و نشون کشیدن این همه درگیر شدن آخرش چطور تموم میشه خدا عالمه
    منتها ما دیگه عمرمون تموم شده و از مرگ هراسی نداریم فقط نگران فرزندانم هستم که بعد از این چه به سر اونها میاد
    هر چه خدا بخواهد... امیدوارم خدا خودش کمک کنه

  • ناشناس
    13

    اردن از حریم هوایی خود دفاع کرد

  • ناشناس
    15

    به نام خدا. سلام . امشب دعا میکنم قیمت دلار هزارتومان شود. نه به خاطر دولت ایران به خاطر خدا و اینکه حقوق کارگرسایرسطوح را کم اضافه کردن .اشکال که دارد. ولی من آجر میخورم ولی تسلیم نمی‌شوم . واینکه سیاهی به ذغال میماند

  • ناشناس
    11

    این همه پول خرج فلسطین کردین به بهانه ای که ایران وارد جنگ نشود پس چی شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      اسم شهر پیامبران را دهنت نیاور ...مدیر. سازمان بین الملل هم گریه کرد گفت آب هم بسته آند ...مزارع آت را آسفالت نمی کردی گرسنه بمانی

  • ناشناس
    0

    منظور اسی از استفاده از پیتزابرها محک زدن سامان دفاعی بود و اما داستان همچنان ادامه دارد

  • ناشناس
    2

    باید دید کارگردان چه می خواهد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      کارگردان خداست....

    • ناشناس
      25

      شبکه بی بی سی انگلیس و شبکه عنتر آشغال با پول عربستان و بقیه چه قدر دوست دارند که بین ایران و اسراییل درگیری مجدد ایجاد کنند. خودشون را دارند جر می دهند که بین ایران و اسراییل جنگ تمام عیار راه بندازند تا همدیگر را نابود کنند. مردم ایران و اسراییل باید باهوش باشند جنگ به ضرر طرفین است.با هم صلح کنند و بزنند دهن انگلیس و عربستان و فرانسه را سرویس کنند.

    • ناشناس
      3

      دنباله روی از این کارگردان همه را یا به کشتن یا به گرسنگی خواهد برد

    • ناشناس
      0

      البته منظورش این کارگردان نبود، اون کارگردان بود، چون این کارگردان مجری اوامر اون کارگردان هست .

  • حسن
    1

    اختللب

  • ناشناس
    15

    اگر اینکه چند کشور غربی و چند کشور عربی بخواهند با ایران غیور ابرقدرت جهان جنگ جهانی کنند ما معتقدیم که دوستان اسراییل و حامیان آنها نابود می شوند به یاری خداوند متعال

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو در همین خیال باش ، فعلا حماس نابود شد .

  • حسن ستار
    4

    حاصل این جنگ‌چیزی جزسیه روزی بیشتربرای مردم والبته هزینه ازجبیب ما به کام دیگران است وبس

    ز

  • حسن ستار
    3

    حاصل این جنگ جزسیه روزی بشتربرای مردم نداردوالبته هزینه ازجیب مابه کام دیگران است وبس

  • ناشناس
    2

    عکس العمل پوتین در اوکراین دلیلی خواهد شد بر جنگ بزرگ در خاورمیانه .یعنی آمریکا و ناتو به جای روسیه به متحدانش حمله خواهند کرد .

  • ناشناس
    4

    مهمترین دلیل جنگ در آینده این است که :
    جنگ باید باشد تا آقایان مشغول .... باشند و ما سرگرم اخبار جنگ .

  • ناشناس
    7

    چرا کشور ما باید درگیر مسائلی بشه که هیچ ربطی به ما نداره؟

  • ناشناس
    9

    البته این موضوعات در سطح تصمیمات مسئولین کلان مملکت است حالا خوش بینانه فکر کنیم اینست که شاید مشورتی هم از کشور های دوست بگیرند و یا بصورت مستقل تصمیم گرفته شود . اما اگر نظر مردم عادی باشد انان فرمایش حضرت حافظ را میگویند : با دوستان مروت با دشمنان مدارا ما مسلمانها پیامبر اولوالعزم داریم و انها هم پیامبر اولوالعزم دارند مشکل انجاست که دیگران بخاطر مصالح سیاسی خودشان نمیگذارند روابط حسنه شود اگر این جنگها و درگیری ها وراه اندازی گروه های مسلح و گروه های انتحاری ها را درست نکنند پس چگونه این همه اسلحه بفروشند با توجه به توسعه سرزمینی و اقتصادی و علمی و نظامی باید کارخانه های اسلحه سازی انان از مدار تولید انبوه خارج نشود والا ورشکسته میشوند و ایضا باید اسلحه های قدیمی را بفروشند و اسلحه های به روز تولید کنند . مشکل دنیا زیاد است و این مشکلات را قدرت های بزرگ درست میکنند و مشکل ایران یکی از مشکلهاست باید عقل سلیم فکر درست و عرق وطن در دو طرف دعوا باشد تا به این نتایج برسند البته اگر سر سپردگی به قدرتهای بزرگ نداشته باشند والا باید امربری کنند و اطاعت امر. دستمزد امربری و اطاعت را هم بهر صورت که دوست دارند خود و خانواده هاشان از خزانه های مملکت ها برداشت میکنند و میز ریاست را هم برای انان نگه میدارند و اب از اب تکان نمیخورد و دود این همه جفا و ستم به چشم ملتها میرود .///

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      هموطن گرامی ایران سالهاست آنهایی را که عقل سلیم وعِرق وطن داشتندازدست داده و شمالطف کن چند کشوردوست ایران رانام ببر ضمناً برای آکثریت مردم روشن است که جماعتی سرسپرده وهزینه دهنده ی کدام کشورهاست بخاطرمنافع خود مانع روابط حسنه بادنیا میشوند

    • ناشناس
      0

      افرین حسن ستار عالی و دقیق

  • محمد
    23

    اردن چی میگه؟ چقدر این اردنی ها کثیف و بی رگ هستن. یک روز خاکشون به توبره بسته خواهد شد.

  • یاحق
    1

    طرحها و پروژه هایی هستند که می خواهند منطقه خاورمیانه را به جنگ و خونریزی سوق دهند. تا منطقه به عصر حجر برگردد.

    نظرات شما -
    • تفکر
      0

      عده ای هم به عنوان دوستان نادان !

    • تفکر
      0

      البته دوست گرامی خدای ناکرده سوتفاهم ایجاد نشود ، بنده با شما بسیار موافقم ولی عده ای هم بسیار بسیار متأسفانه به عنوان دوستان نادان هموطن !

    • ناشناس
      1

      دین اسلام یعنی برادری و برابری آیا هست ما باید به عصر حجر برگردیم تخریب بشیم و دوباره ساخته بشیم ما اول انقلاب به برادری و برابری رای دادیم آیا هست نماینده داریم فقط ۲۰ میلیارد پول خونشه با من که ۱۰۰ میلیون رهن دادم برابر است

    • ناشناس
      3

      وقتی شما در کنار روس کمونیست هستید پس اردن هم کنار اسرائيل جنایتکار ه پس الکی توبره نکن بچه

    • حسن ستار
      2

      نادان‌کسانی هستندکه جماعتی درایران ازدخیل بودن دراین پروژه مبرا وفاقدمنفعت میدانند؟؟؟

  • 10 درصدش چقدر میشه
    1

    مردم دنیا رو سر کار گذاشتن
    هر وقت بخان طلا بره بالا میگن حمله کنین
    تا بیت کوین برزیه و بیت بخریم
    طلا بفروشیم بیت بخریم
    بعد میگن آروم تا طلا بریزه و بیت بره بالا
    اینبار اون رو بفروشیم و این یکی رو بخریم
    سیاست شده نوکر اقتصاد
    مردم دارن خسارت و غرامت میدن

    نظرات شما -
    • الگو رو داشته باش
      0

      قیمت طلا اون روز که نوشتم 2380 بود
      الان شده 2312

      یعنی طبق اون الگو داره پول میره سمت بیت کوین
      ماه بعد بازم حمله میشه
      بیت میریزه طلا میره بالا

  • ناشناس
    11

    باید تا میتوانیم از جنگ مستقیم ایران با اسرائيل جلوگیری کنیم
    وکاری کنیم که بایدن نتنیاهو را ساقط کند انوقت میتوان ازاختلافات
    داخلی اسرائيل استفاده كرده وبايدن رادوباره سركاراورد واين به نفع
    ايران وفلسطين خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هردو سروته یک کرباس هستند 😂

    • محمد
      0

      بایدن یکی از مخالفین سیاستهای نتانیاهو است

  • ناشناس
    0

    هم رفتار ایران و هم رفتار آمریکا نسبت به هم فرق کرده است اگر ایران با آمریکا تنش زدایی کند اسرائیل هم رویکردش را در منطقه تغییر می‌دهد و همه منفعت می‌برند

  • ناشناس
    8

    بگفته قدوسی که یکهفته را تعیین کرده برای آزمایش ازنظرمن مهلت طولانی هست .باید این باریکه را برای خط پایان همواره کرد.نباید برای یک ایرانی حرف های صهیونیستها بعنوان عهدحجرمعنی شود .ماباید ازآبهای مدیترانه برای ایجاد سونامی با ارتفاع کیلومترها آب دریا برنامه ریزی کنیم که تلاویو وحیفا کلا محل قایق سواری شود وانجام آن برای اعزام دو نفرآدم دردریا به این گستردگی کاری سهل است .صهیونیستها فراتر از حرف وسخنها آسیب پذیرتر از ما هستند بقول صهیونیستها ایران ازنظروسعت اصلا قابل مقایسه با این باریکه نیست .خودشون هم میدانند آسیب پذیرهستند حتی اگر دول غربی هم بکمک آنها بیایندبرای چی در۷ اکتبر ناوهای خودشون را دردریای مدیترانه سوق دادند خوب معلومه که برای چی بود .نرخ معادلات منطقه بنفع ایران تمام شده است وآنها که باید بفهمند تا کنون باید فهمیده باشند که هنوز جنگ بزرگ رخ نداده است. اسرائیل منبعد با چیزیهایی مواجه است که تاکنون تجربه نکرده است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      من یک مستندی ازاتفاقات منطقه بین آقای مرندی ومورگان مشاهده کردم .آنچه بین این دونفر گذشت استدلالات درست شکل نگرفت مورگان کاملا ازمطالبی سخن گفت که درهیچ کجا رسما تایید نشداما آقای مرندی هم متاسفانه استدلالات قوی که کم هم نیستند بیان نکردند .مورگان پرتابه ها را ترقه بازی تلقی کرده بود واسرائیل را بنوعی صاحب تجهیزات پیشرفته میدانست .باید درپاسخ به مورگان گفت که ترقه بازی قشنگی که شما آرزویش را دارید بالاخره روزی اتفاق خواهد افتادونظام جاسوسی بریتانیا دیگر اسرائیلی نخواهد دید تا شما با بدست آوردن اطلاعات ازایران مجری اسرائیلی را برهدفی درایران تشویق کنید .درخط پایان قطعا اینطور نخواهد بود .درآینده منطقه شاهد وقایع بسیاری خواهد بود .امیدوارم صادق باشید ودرصفحه اول جراید خود اعلام کنید" رژیم صهیونیستی نابود شد "🤣🤣🤣

  • عمو جانی
    1

    و این جنگ و این قصه سری درازززز دارد

  • فاطمه حیدری
    16

    جنگو نگیر سرسری مرگ بر عربستان و امارات متحده و اسرائیل

  • ف
    9

    به اطفال رحم نکردن باید تنبیه بشه

  • ناشناس
    2

    مردم ایران باید فدای اعراب بشن

  • فاطمه
    4

    بازم به اسم من نظر میدهی شرم تو

  • عبداله
    8

    شماکرمهای داخلی خطرناکترین دشمنیدوگرنه کشورهای اروپایی هیچ غلطی نتوانسته ونمی توانند بکنند

  • علی
    7

    بایدن جلو باد معده اش را نمیتواند بگیرد آنوقت جلو حمله اسرائیل به ایران را گرفت.؟اسرائیل فهمید که یکی بزند ده ها برابر می‌خورد و گنبد آبکشی هم برایش بازدارندگی کامل ایجاد نمی‌کند. گفت ما میگیم جنگ را بردیم رسانه ها هم بگن برده. کشوری که یک هشتادم ایران وسعت و یک دهم جمعیت دارد حریف به حساب نمیاد

  • ناشناس
    3

    اول
    باکو و بعد هم اردن،
    وقت واسه ایران و اسراییل زیاد است

  • ناشناس
    3

    جنگ اعراب و اسراییل هیچ ربطی به ایران ندارد و مملت ایران بهیچ وجه مجبور نیستند زندگی و کشور خودشونو فدای اعرابی بکنند که با یهود و اسراییل اختلافات قومی و مذهبی و نمیدونم چی چی دارن در قرن ۲۱

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      سواد درست حسابی نداری که عرب عرب می کنی چون بن سلمان با اسراییله ...و وجدانی نداری که تکه شدن نوزاد را آنطور می گی....اصول شاد قرص بو گندویت هم فقط به خودت مربوطه

    • حسن ستار
      0

      حال امثال که توباصطلاح سواد دارندوسنگ اعراب را به سینه میزنی چه گلی به سر مردم ایران غیربدبختی زدید

  • ناشناس
    1

    ملت تو صف گوشت یخی وایمیسن ک بخرن کیلویی ۳۳۰ اونم گوشت پاکستانی ...دولتمردان ما انگار کور و کرن ...بالا بودن تعداد مطب و داروخونه و ....تو شهرها افتخار نیست بلکه نشونه جامعه ای بیماره .....خوب به پوست مردم نگاه کنید تیرگی و چین و چروک ..نشون از کیفیت پایین زندگیه.....حالا اسرائیل با ریزپرنده بیاد یا موشک برا مردمی ک دارن بزور زندگی میکنن چ فرقی داره؟

    نظرات شما -
    • 00
      4

      مثلا پوست مردم اروپا چروک نمیشه؟🤣
      ول کن ناشناس جان، مشکل هست برای همه هست برای من هست برای شما هست و...
      اما این دلیل نمیشه دستاورد های کشورت رو پایین بیاری
      توی گازکشی ،جاده سازی، سد سازی ، رتبه علمی و... توی دنیا حرف داریم برای گفتن
      مردم کشور های دیگه میان کشور ما تا خدمات درمانی ارزون تر دریافت کنند!!!!!
      بنزین نسبت به کشور های همسایه خیلی ارزون تره!
      این همه یارانه روی نان و ... داریم (به جهت مقابله با فشاره وارده)
      از اون ور برای مستقل شدن توی این جنگل وحشی داریم با کل دنیا میجنگیم(بهای وابسته نبودنمون رو میدیم)
      بعد شما اینارو نمیبینی ؟
      سختی هست ولی
      باید اینارو هم دید و برایند گرفت !

  • ناشناس
    2

    داور میدان را فراموش نکنید!

  • ناشناس
    0

    اونایی که انقد سنگ فلسطین نوزاد هارو ب سینه میزنند اره ناراحتی داره اما اول حماس حمله کرد وریختید شیرینی پخش کردید بدش چهل هزار نفر نوزاد وپیر وجوون مرد خب این مسئله که اسراییل منتظر فرصته درست حماس چرا گزک داد پس مقصر خونهای ریخته شده درکنار اسراییل کثیف حمای هم هست اونم زیاد.دوما شماها که اینجری ناله میکنید واسه فلسطین دوماهه سیستان نابود شده رفته زیر اب بیماری های عفونی عقرب ورتیل بی ابی گرسنگی امونشون رو بریده کو حنجره ای که واسه اونا پاره بشه کو حمایت وناله وفغان واسه برادرهای خودمون هموزن خودمون زیاد سرتون رو درد نیارم اسراییل کاری ب ما نداره ما بهش کار داریم وتهدید نابودیش رو توسازمان ملل فریاد زدین اونا هم دانشمندهای مارو ترور کردن از طرف ی انسان وطن دوست وعاشق اهل بیت ونماز وحجاب وخدا مهربان اول از همه یاحق

  • ناشناس
    0

    تا پوتین کوتاه نیاد ناتو هم دست بردار نیست.

  • تاجدار
    0

    به امید حق یکی مارو ازاین وضع نجات بده

  • دعوای زرگری
    0

    همش دعوای زرگریه نفرسوم یعنی ما ومردم غزه هم ساده زود باوریم

  • ناشناس
    0

    بنا به گفته پیشگوها که ازفرماسونها خط میگیرند یک زن ریاست
    امریکارا به عهده میگیرد وترامپ نخواهد امد بنابراین ما نمیتوانیم
    هیچ چیزی راپیش بینی کنیم وباید بایدن وحزبش را حمایت کنیم
    زیرا معتدلتراز جمهوریخواهان هستند

  • انا عمار
    0

    یهودیان اسرائیلی نابود شدند و چیزی از آنان نمانده و نه نیروئی و نه توانی برایشان نمانده و شما از اسرائیل یک مترسک میبینید که با هر باد در حال چرخش و سقوط است . سرنوشت یهودیان اسرائیلی دقیقا مانند گروهک تروریستی منافقین رقم خورد . اسرائیل تمام شد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها