آمریکا و تجاوز به حق وتو

دکتر مراد عنادی/ تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و رسانه

آمریکا و تجاوز به حق وتو

خبر کوتاه بود آمریکا در نشست بامداد جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای عصویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

این قطعنامه که به رغم ۱۲ رای مثبت و رای ممتنع  انگلیس و سوئیس وتو شد نه تنها سندی آشکار از بی اعتنایی آمریکا به مقوله صلح و امنیت جهانی محسوب می شود که تجاوزی علنی به منشور ملل متحد و حتی حق وتو به شمار می رود.

هر چند حق وتو اساسا از نگاه بسیاری  از اعضای ملل متحد نامشروع و مبین توزیع ناعادلانه قدرت و زیرپانهاده شدن حقوق برابر اعضا در سازمان ملل محسوب می شود ولی استدلال مدافعان آن استفاده به جا از این حق برای تحکیم صلح و امنیت جهانی بوده است.

حال در مقطعی که تمام کشورها شاهد سبد جنایات اسرائیل علیه ملت فلسطین شامل جنایات جنگی،جنایت علیه صلح و بشریت و نسل کشی روزمره ساکنان غزه در ۶ ماه گذشته است ، استفاده آمریکا از حق وتو به رغم ژست حمایت از حقوق بشر و ادعای پرچمداری صلح جهانی ، به مفهوم استفاده ابزاری و ناعادلانه از حق وتو. نیست بلکه دقیقا تجاوز به اصول منشور ملل متحد و حق وتو است.

بدین ترتیب با سنگ اندازی آمریکا،  فلسطین که از ۲۰۱۱عضو ناظر در سازمان ملل بود همچنان از حق عضویت کامل در این سازمان محروم شد موضوعی که بدون شک رژیم یاغی  اسرائیل را در تداوم جنایاتش بر ضد فلسطینی ها و متزلزل ساختن پایه های صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا گستاخ تر خواهد ساخت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها