حضور ۱۶ کاندیدا با سابقه وزارت در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم:

احمدی نژاد و دولتمردانش پای ثابت هر انتخابات/ وزرای دیروز یا کاندیداهای ریاست جمهوری امروز؟

آنهایی که یا در حال حاضر یا چند سال پیش در قامت یک وزیر به پاستور رفت و آمد داشتند این روزها بار دیگر هوس پاستور کرده اند اما اینبار نه در جایگاه وزارت بلکه از جایگاه یک «رئیس جمهور».

احمدی نژاد و دولتمردانش پای ثابت هر انتخابات/ وزرای دیروز یا کاندیداهای ریاست جمهوری امروز؟

 وزارت کشور در ۵ روز گذشته محل رفت و آمد شلوغ سیاسیون و چهره هایی بود که برخی سابقه ریاست مجلس داشتند و برخی دیگر معاونت اول ریاست جمهوری، برخی مذاکره کننده بودند و برخی دیگر شهردار.

در این میان آنچه بیش از همه به چشم آمد حضور پرتعداد کاندیداهایی بود که یا سابقه نمایندگی مجلس داشتند یا حضور در یک وزارتخانه دولت. خبرآنلاین در گزارشی که روز گذشته منتشر کرد کاندیداهایی که سوابق نمایندگی داشتند را زیر ذره بین برد. اما حضور کاندیداهایی با سابقه وزارت نیز در این دور از انتخابات جلب توجه می کرد.

احمدی‌نژادی‌ها پای ثابت هر انتخابات!

احمدی نژاد و دولتمردانش تقریبا پای ثابت هر انتخاباتی شده‌اند. از محمود احمدی نژاد گرفته که رکورددار ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری است تا یاران سابقش در دولت های نهم و دهم. هر چند که خودشان می‌گویند سال‌هاست با رئیس دولت بهار ارتباطی ندارند اما در عالم سیاست با رزومه هایشان در دولت احمدی نژاد شناخته می شود.

از جمله این افراد صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم است که تا کنون در انتخابات‌های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۶، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ و همچنین انتخابات‌های مجلس ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ ثبت‌نام کرده و سپس از انتخابات انصراف داده است.

علی نیکزاد و محمد حسن نامی هم از دیگر چهره‌هایی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به نفع ابراهیم رئیسی کنار کشیدند. حال در این دوره از انتخابات، شمس‌الدین حسینی و محمد ناظمی اردکانی نیز اعلام کاندیداتوری کردند. مصطفی پورمحمدی را نیز می توان به این لیست اضافه کرد هرچند او بیشتر به سبب حضورش در دولت روحانی شناخته می شود تا دولت احمدی نژاد.

از وزرای خاتمی تا یاران ابراهیم رئیسی

فارغ از احمدی نژادی های این دور از انتخابات، چهره‌هایی دیگر نیز اعلام کاندیداتوری کردند که سابقه حضورشان در جایگاه وزارت به دولت روحانی یا خاتمی باز می گردد.

علی صوفی و مسعود پزشکیان از جمله وزرای دولت دوم سید محمد خاتمی بودند. هر چند که پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم کاندیدا شد اما نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. اسحاق جهانگیری نیز که معاون اول روحانی در ۸ سال ریاست جمهوری اش نیز بود اما او ۸ سال نیز در دولت خاتمی وزارت صنایع و معادن را در دست داشت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شد.

عباس آخوندی و محمد شریعتمداری و البته مصطفی پورمحمدی هم از دیگر وزرای دولت روحانی بودند که با حضور در وزارت کشور ردای کاندیداتوری در انتخابات را برتن کردند. عباس آخوندی البته سابقه حضور در دولت هاشمی را نیز داشته است و محمد شریعتمداری نیز در دولت خاتمی وزیر بازرگانی بوده است.

اما درحالی که پیش بینی می شد محمد مخبر از جایگاه معاون اول دولت و این روزها سرپرست ریاست جمهوری وارد کارزار انتخابات شوند، این پیش بینی محقق نشد و به جای آن دولتی ها یکی بعد از دیگری وارد میدان کاندیداتوری شدند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، صولت مرتضی وزیر کار و مهرداد بذرپارش وزیر راه و شهرسازی از جمله دولتمردانی هستند که نامشان را برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری به ثبت رساندند. به این لیست باید منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید را نیز اضافه کرد.

* در جدول اسامی کاندیداهایی با سابقه وزارت آمده است؛ (جدول بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است.)

ردیف

نام

وزارت/ دولت

۱

عباس آخوندی

وزیر راه و شهرسازی/ دولت های ششم (هاشمی)، یازدهم و دوازدهم (روحانی)

۲

محمدرضا اسکندری

وزیر جهاد کشاورزی/ دولت دهم

۳

محمدمهدی اسماعیلی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ دولت سیزدهم

۴

مهرداد بذرپاش

وزیر راه و شهرسازی/ دولت سیزدهم

۵

مسعود پزشکیان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی/ دولت هشتم

۶

مصطفی پورمحمدی

وزیر کشور/ دولت دهم

وزیر دادگستری/ دولت یازدهم

۷ اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن /دولت های هفتم و هشتم

۸

شمس‌الدین حسینی

وزیر اقتصاد و امور دارایی/ دولت دهم

۹

صادق خلیلیان

وزیر جهاد کشاورزی/ دولت دهم

۱۰

محمد شریعتمداری

وزیر بازرگانی / دولت های هفتم و هشتم

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی/دولت های یازدهم و دوازدهم

۱۱

محمد مهدی زاهدی

وزیر علوم و تحقیقات/ دولت نهم

۱۲

علی صوفی

وزیر تعاون/ دولت هشتم

۱۳

محمد ناظمی اردکانی

وزیر تعاون/ دولت نهم

۱۴

محمد حسن نامی

وزیر ارتباطات و اطلاعات/ دولت دهم

۱۵

سید صولت مرتضوی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ دولت سیزدهم

۱۶

علی نیکزاد

وزیر مسکن و وزیر راه و شهرسازی/ دولت دهم

 
منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    4

    بنیانگذار دروغ وتمسخر رو در رو و پررویی که بدعتش با ایشون بود و بازی با آمار و نمودار یادش بخیر

  • عادل از قطب شمال
    3

    زبل خان اینجا. زبل خان اونجا. زبل خان همجا

  • ناشناس
    1

    با محمود در راه قله با قلیباف به سوی سیسمونی با لاریجانی به سوی عراق با اخوندی در راه نجف با هرندی در راه بیابان با جهانگیری در راه دماغ دلار 4200 با حقانی در راه عقده گشایی کلا با همشون در راه اختلاس جدید و جدیدتر .پاینده ایران بدبخت ملت ایران .مرگ بر اسراییل .غزه در راه پیشرفت .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله ، حقیقت همینه ، هر کسی رئیس بشه ، هیچ فرقی به حال مردم مظلوم ایران نداره . مگر اینکه . . .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها