تحلیل متن گفت و گوی نامزدها در مناظره اول؛ مهم ترین کلیدواژه چه بود؟

نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، ۲۸ خرداد برگزار شد. لایف‌وب به داده‌کاوی متن صحبت‌های نامزدان به نکات جالبی رسیده است.

تحلیل متن گفت و گوی نامزدها در مناظره اول؛ مهم ترین کلیدواژه چه بود؟

جذاب‌ترین بخش مناظرات، بحث‌هایی است که نامزدها یکدیگر را خطاب کرده و پاسخ هم را می‌دهند. در مناظره اول زاکانی با اختلاف زیادی بیش از سایر نامزدها دیگران را مستقیم مورد خطاب قرار داده و مخاطب سخنان او ۱۲ بار پزشکیان، ۳ بار قالیباف و ۵ بار پورمحمدی بوده است. زاکانی خطابی به جلیلی و قاضی‌زاده نداشت. 

photo_2024-06-19_21-12-27

پس از زاکانی، پزشکیان بیشتر از سایرین، دیگران را خطاب قرار داد. نکته جالب این است که با وجود ۱۲ بار مورد سؤال قرار گرفتن از سوی زاکانی، اما فقط یک بار پاسخ او را داده است و بیشتر طرف صحبت او قاضی‌زاده و قالیباف بودند. قالیباف و قاضی‌زاده هم هرکدام ۳ بار جمله‌ای را خطاب به زاکانی گفته‌اند. 

نکته قابل توجه، واکنش پورمحمدی به زاکانی است. زاکانی ۵ بار در مورد او صحبت کرد؛ اما پورمحمدی هیچ‌وقت مستقیم با ذکر نام به او پاسخ نداد. جلیلی تنها یک بار نام پورمحمدی را برد و سایر نامزدها هم اشاره‌ای مستقیم به جلیلی نداشتند. 

با بررسی واژه‌های اصلی و پرتکرار صحبت نامزدان می‌توان دریافت به جز نام «سید ابراهیم رئیسی» ، سایر کلیدواژه‌ها اقتصادی بودند. قاضی‌زاده ۲۲ بار از رئیس‌جمهور نام برد؛ در حالی که سایر نامزدها مجموعا ۱۹ بار نام او را بر زبان آوردند. 

واژه «تحریم» هم از موضوعات مهمی بود که به آن اشاره شد. قاضی‌زاده و جلیلی اشاره‌ای به «تحریم» نکردند؛ اما دوگانه‌ای بر سر این کلمه بین زاکانی و پورمحمدی شکل گرفت. زاکانی ۱۴ بار از این کلمه استفاده کرد و پورمحمدی ۱۳ بار آن را به زبان آورد. واژه «نقدینگی» ۱۷ بار توسط زاکانی، ۸  و ۷ مرتبه به ترتیب از سوی قالیباف و پورمحمدی تکرار شد. کلمه «بورس» هم ۱۱ بار توسط قاضی‌زاده گفته شد.

photo_2024-06-19_21-12-28 (2)

۵ کلمه پرتکرار هر نامزد نشان می‌دهد کلیدواژه «مردم» برای ۴ نامزد پرتکرارترین بود. کلیدواژه «حل» که به حل مشکلات اشاره دارد برای پزشکیان پررنگ بود و کلیدواژه برنامه برای جلیلی پرتکرار. کلمه سرمایه هم در کنار نام قالیباف دیده می‌شود. نکته جالب توجه، حضور عبارت «آقای» در بین ۵ کلمه پرتکرار زاکانی بود که نشان می‌دهد بیشتر از هر نامزدی دیگران را مستقیم خطاب قرار می‌دهد.

photo_2024-06-19_21-12-28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها