پخش شایعات ضدچینی در انگلیس با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

هیاهوی «جاسوسان چینی» در کشورهای غربی مخصوصا انگلیس اصلا چیز جدیدی نیست. اما خبری که به تازگی در این باره منتشر شده، واقعا انگلیس را تکان داده است.

پخش شایعات ضدچینی در انگلیس با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

به گزارش «سی ان ان» و «گاردین» در دوشنبه 17 ژوئن (28 خرداد) با استناد به شهادت دادگاهی، بخش پنجم سرویس اطلاعات نظامی بریتانیا (ام‌آی5) در سال 2022 هشدار نادری درباره به اصطلاح «جاسوس چینی» صادر کرد اما هدف آن، منحرف ساختن توجه عمومی آن کشور از رسوایی «پارتی گیت» دولت بریتانیا بود.

ام‎آی‌5 در آن زمان اعلام کرد که «لی جن جیو»، یک وکیل زن که برای مدت طولانی در بریتانیا خدمات وکالت ارائه می‌داده، به ایجاد ارتباط بین چین و نمایندگان فعلی بریتانیا و افرادی است که می‌خواهند در پارلمان انگلیس نامزد شوند، پول پرداخت می‌کرده و به سیاستمداران انگلیس کمک مالی ارائه می‌داده و منابع مالی او نیز از سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ بوده است.

شایان ذکر است که این «هشدار» یک روز پس از عذرخواهی «بوریس جانسون» نخست وزیر وقت بریتانیا از پارلمان عوام به خاطر رسوایی «پارتی گیت»، صادر شد.

رسوایی « پارتی گیت» چیست؟ «پارتی گیت» به رسوایی مربوط به مهمانی‌های متعدد نخست وزیری و سایر ادارات دولت انگلیس در زمان پاندمی کرونا اشاره دارد که در آنها نقض مقررات پیشگیری از پاندمی در سال‌های 2020 و 2021 صورت می‌گرفت. این رسوایی یکی از دلایلی بود که جانسون را بر آن داشت تا از سمت خود استعفا کند.

هشدار ام‎آی‌5 بدون شک پوچ بود. زیرا در هنگ کنگ چین، تعداد زیادی از اتباع بریتانیایی هم همزمان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان وکیل، استاد و سازمان‌های غیردولتی با اعضای شورای قانونگذاری هنگ کنگ تماس می‌گیرند و به آنها کمک مالی دهند. پس طبق منطق ام‎آی‌5، این افراد با تابعیت بریتانیایی نیز باید در زمره «جاسوسان بریتانیایی» فعال در چین طبقه بندی شوند.

در واقع تحریف افکار عمومی و حتی شایعه سازی روشی رایج است که سیاستمداران غربی در انگلیس و آمریکا برای دستیابی به اهداف سیاسی خاص مورد نظر خود، استفاده می‌کنند.

تقریباً در همان زمان، خبرگزاری «رویترز» هم افشا کرد که پنتاگون طی اولین سال پس از شیوع اپیدمی کرونا، عملیات مخفیانه‌ای را با استفاده از حساب‌های جعلی برای پخش شایعات علیه واکسن شرکت «سینوواک» چین در شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد تردید در میان مردم فیلیپین نسبت به واکسن چینی و کاهش نفوذ چین در فیلیپین، انجام داده است.

با توجه به سهولت شایعه سازی به عنوان ابزار سیاسی، می‌توان پیش بینی کرد که این دسته از سیاستمداران به استفاده از این ابزار سیاسی ادامه می‌دهند. با این حال، با ادامه افشای این حیله‌های سیاسی، پیامدهای این نوع شایعات و تهمت‌ها در نهایت به خود پخش کننده شایعه خواهد رسید. افشای هدف واقعی «هشدار جاسوس چینی» در انگلیس نگرانی‌هایی در آن کشور در خصوص دخالت سازمان‌های اطلاعاتی در مبارزات سیاسی داخلی برانگیخته، در حالی که انتشار شایعه «واکسن چینی» در آمریکا نیز خشم برخی فعالان در آمریکا را بر انگیخت و اتهام «نقض قرمز انسانیت» را پر رنگ ساخت.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Jfjf
    0

    انگلیس در سیاست همسو با آمریکا در جهت تخریب چین ظاهر میشن.اونها میخان چین رو وادار به حمله به تایوان کنند تا بهره برداری سیاسی کنند از این کار یا شاید سلاح بتونن بفروشن به تایوان!!!!! مهم اینجاست که چین دم به تله بده یا نه...افکار عمومی جهان رو هم در سیاست ضد چینی میخان با استفاده از رسانه تحریک کنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها