خبرفوری بررسی می‌کند

اصلاحات؛ روی لبه تیغ/ مرگ اصلاح طلبان یا رستاخیز خاتمی و دوستان/ رای پزشکیان سرنوشت قطعی دوم خردادی ها را تعیین می کند

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر جدی ترین و واقعی ترین محک برای سنجش قدرت سیاسی و اعتبار مردمی سید محمد خاتمی و دوستانش است.

اصلاحات؛ روی لبه تیغ/ مرگ اصلاح طلبان یا رستاخیز خاتمی و دوستان/ رای پزشکیان سرنوشت قطعی دوم خردادی ها را تعیین می کند

حسین آصف-  سرنوشت اصلاحات بیش از هر زمان دیگری به انتخابات گره خورده است. همانطور که انتخابات ریاست جمهوری سال 76 به تولد اصلاحات انجامید، انتخابات 1403 می تواند به مرگ یا رستاخیز اصلاحات بینجامد.

اصلاحات، سه دهه فراز و نشیب

جریان اصلاحات فراز و نشیب بسیار زیادی در سه دهه اخیر داشته است. بعد از پیروزی محمد خاتمی در سال 76، جریان اصلاحات وارد ساختار سیاسی ایران شد. در سال 84، محمود احمدی نژاد، مخالف بزرگ خاتمی و اصلاحات، به قدرت رسید. سال 88 اصلاح طلبان رو در روی اصولگرایان و احمدی نژاد قرار گرفتند. رویارویی آنان به جنگ خیابانی انجامید. نتیجه آن اتفاقات به سود اصلاح طلبان نبود. بزرگان اصلاحات به حصر خانگی فرستاده شدند، بسیاری از افراد شاخص این جریان به زندان رفته یا مجبور شدند از سیاست کناره بگیرند.

اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت مجبور شدند با اعتدالگرایانی چون حسن روحانی ائتلاف کنند. نتیجه ائتلاف آنان با حسن روحانی پیروزی در انتخابات 92 و 96 بود. با این حال، نتیجه این ائتلاف به سود اصلاحات تمام نشد. بعد از خروج ترامپ از برجام و اعتراضات سالهای 96 و 98، دولت روحانی با افت بی سابقه محبوبیت مواجه شد. حاصل این رویداد، افت محبوبیت اصلاح طلبان بود. جریان اصلاحات که ناامید و سرخورده تر از همیشه بود با موجی از «تحریم کنندگان» انتخابات ها مواجه گردید.

اصلاحات در سال 1400 نتوانست رای دهندگان را راضی به حمایت از خود کند و حتی در بین سران خود نیز دچار نوعی دودلی و تردید بود. در سال 1402 اصلاح طلبان بیش از گذشته از سطح اول قدرت کناره گرفتند و تعداد تحریم کنندگان انتخابات چنان زیاد شد که حتی محمد خاتمی، مهم ترین چهره اصلاحات، تصمیم به تحریم انتخابات مجلس گرفت و اعلام کرد که در آن شرکت نخواهد کرد.

بعد از سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت ابراهیم رئیسی، کشور آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شد. جریان اصلاحات در ابتدا برای شرکت در انتخابات شرط گذاشت. جبهه اصلاحات نام سه نفر را ذکر کرد و اعلام نمود که اگر هیچ یک از این سه نفر (یعنی عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری) تایید صلاحیت نشوند، در انتخابات شرکت نخواهد کرد.

در نهایت، شورای نگهبان تصمیم به تایید صلاحیت مسعود پزشکیان گرفت و جریان اصلاحات مجبور شد از او حمایت کند.

اصلاحات؛ روی لبه تیغ/ مرگ یا رستاخیز خاتمی و دوستان؟

اتفاقاتی که در انتخابات 1403 رخ داد متفاوت از انتخابات های قبلی است. جبهه اصلاحات در سال 92 توانست از طریق ائتلاف با روحانی به قدرت برسد.

این اتفاق در سال 1400 نیفتاد. در این سال، بخشی از جبهه اصلاحات از ناصر همتی حمایت کردند اما بخشی دیگر از او روی گردان شدند. نتیجه انتخابات 1400 فاجعه بار بود. همتی تنها 5 درصد رای آورد و حتی نتوانست نفر دوم انتخابات شود و رای او از آراء باطله هم کمتر بود.

اصلاح طلبان به خود غره اند که هر بار که روی یک نفر به ائتلاف رسیده و با تمام قوا وارد انتخابات شده اند، توانسته اند پیروز مطلق باشند. تجربه سال 76، 80، 92 و 96 به خوبی این مساله را تایید می کند. آنها معتقدند در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و 1400 نتوانستند روی یک نفر به اجماع برسند و به همین دلیل، شکست خوردند. آنها همچنین، مدعی اند در سال 1388 انتخابات به درستی برگزار نشد و در صورت برگزاری درست آن، میرحسین موسوی پیروز انتخابات می شد.

به همین دلیل، انتخابات 1403 یک انتخابات سرنوشت ساز برای اصلاح طلبان است. در این انتخابات همه جریان اصلاحات از شخص خاتمی گرفته تا احزاب و شاخه ها و حتی ایدئولوگ هایی مثل عباس عبدی روی پزشکیان به اتحاد رسیده و با تمام قوا وارد میدان شده اند.

از سوی دیگر، اصلاح طلبان و شخص پزشکیان اعلام کرده اند در صورت پیروز نشدن، به انتخابات اعتراض نخواهند کرد و بعید هم است که فردی با عقاید و کیش شخصیتی پزشکیان به نتایج انتخابات اعتراض کند. در نتیجه، اگر انتخابات 1403 به نفع اصلاحات تمام نشود، یک شکست بزرگ برای این جبهه رقم می خورد.

بیشتر بخوانید: احتمال پیروزی پزشکیان در دور اول انتخابات

وضعیت اصلاحات از این جهت حساس است که از سال 98 تا کنون بحثی جدی در مورد قدرت و اعتبار اصلاحات، در میان روشنفکران و رسانه ها مطرح است. بسیاری معتقدند بعد از سال 98 و انفعال جریان اصلاحات در مورد اعتراضات آبان، اصلاح طلبان توسط بخش وسیعی از طبقه متوسط که پایگاه سنتی رای آنان است، بایکوت شدند. بسیاری از تحلیلگران از «مرگ اصلاحات» سخن گفته و خاتمی و دوستانشان را بی تاثیر در جریان سیاسی کشور و نفوذ در مردم می دانستند. از آن سال تا امروز، اصلاح طلبان با یک محک جدی مواجه نبوده اند.

اگرچه انتخابات مجلس سال 98 و 1402 و انتخابات ریاست جمهوری سال 1400، به شکست اصلاح طلبان منتهی شد اما اصلاح طلبان در هیچکدام از این سه انتخابات با تمام قوا وارد گود نشدند. اما انتخابات 1403 فرق دارد. اصلاحات از تمام ظرفیت خود برای جذب آراء استفاده کرده است و اگر نتیجه انتخابات به ضرر پزشکیان تمام شود، باید رسما و علنا از «مرگ اصلاحات» سخن گفت و در عوض، اگر نتیجه انتخابات به نفع پزشکیان باشد، باید از عبارت «رستاخیز اصلاحات» یا به عبارت خودمانی تر، «کامبک» اصلاح طلبان برای وصف وضعیت آنان استفاده کرد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر جدی ترین و واقعی ترین محک برای سنجش قدرت سیاسی و اعتبار مردمی محمد خاتمی و دوستانش است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 82
  • ناشناس
    39

    به نظر من جایگاه اصلاح طلبان در بین مردم متوسط جامعه جایگاهی ندارند و خواهید دید رای از آن اصول گرایان خواهد بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      اگر دنبال روراست هستید منتشر کنید
      ارز را 9 برابر کنی رشد اقتصادی را صفر کنی تولید ناخالص داخلی را 35درصد کاهش دهی و قدرت خرید مردم را نصف کنی و ارز 4200 را هم به ارث بگذاری خاموشی ها را بیاوری و به دولت جدید تحویل بدهی و در عرض سه سال ارز فقط 2 و 3 دهم برابر شود قدرت خرید مردم حفظ شود و نابود نشود تورم رو به بالا را رو به کاهش بدهی یارانه آن ارز 4200 را بدهی و فقر را کاهش بدهی خاموشی منازل پایان یابد رشد اقتصاد 5 درصد کنی تولید ناخالص داخلی را 30 درصد افزایش بدهی و 8 سال می شد چی می شد؟!!! ولی بگوییم صد رحمت به روحانی !!! و افراد آن بانی وضع موجود و عقبگرد کشور در ستاد یکی از نامزدها چنان حراف شدن.....

  • ناشناس
    19

    رئیس جمهور در کشور ما کاره ای نیست و فقط نمادین است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      اطلاعات خود را بیشتر کن

  • چای دبش باغ ازگل
    25

    روز جمعه هشتم تیر بزرگترین رفراندوم سراسری برگزار خواهد شد انتخاب من فقط دکتر مسعود پزشکیان منتخب ملت ایران زمین است!!! انشاالله تعالی با حضور پررنگ مردمی برنده انتخابات پزشکیان است!!! شک نکنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      انشالله تعالی

  • ناشناس
    9

    رای ندادن کنش نیست انفعال است...معلوم نیست تا چند سال دیگر شرایط به گونه ای فراهم شود تا طیف جهانی اندیش و آزاد اندیش دوباره گزینه ای برای انتخاب داشته باشد...

  • ناشناس
    22

    مانمیخواستیم رای بدیم ولی وقتی مناظره ها را دیدیم متوجه شدیم جلیلی و زاکانی و قاضی زاده چه کذابهایی هستند تصمیم گرفتیم بریم رای بدیم تا اینها مردم را بیشتر بیچاره نکنند

  • مرادبیگ
    30

    مردم ایران از هر دسته و گروهی باشند گوش جان به اوامر و فرامین جناب دکتر خاتمی دارند ،فرمایشات این مرد خدا برای همه فصل الخطاب است و هر کاندیدایی موردتایید این سید بزرگوار باشد ۸۵ ملیون رای دارد

  • چشم به راه
    7

    ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی دل بی تو بجان آمد وقت است که بازایی

  • محمد
    7

    رای نمیارن. چون کسانی که شرکت نمیکنن قراره به پزشکیان رای بدن؟

  • بینام
    33

    اصلاحات اگر پیروز نشود مملکت اوضاع بدی خواهد داشت.چون تنها عامل اندکی که امید به بهبودی این مملکت میرود اصلاحات هست و دیگر هیچ

    نظرات شما -
    • مسعود پزشکیان
      20

      برای بازگشت امید و تغییر وضعیت فعلی حتما و حتما به پزشکیان رای بدهیم

    • محمد
      38

      چندبار فریب اصلاحات چی ها را میخورید
      سال ۷۶
      سال ۹۲
      وحالا ۱۴۰۳
      آزموده راآزمودن خطاست
      التماس تفکر

    • ناشناس
      8

      خانه ازپای بست ویران است
      خواجه...

    • ناشناس
      26

      اره حتما به حسین پزشکیان🤣دولت سوم روحانی رای میدیم
      صبح جمعه ها داریم...برنامه فضانوردی🥴😂

  • ناشناس
    3

    انشااللہ نان بصورت شرعی مجانی شودانشااللہ بانکھای اسلامی جایگزین بانکھای ربوی شوندا نشااللہ سودبانکی نباشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      وقتي حاکمیت به شرع و حلال وحرام اعتقادی ندارن پس زر نزن

    • یزدی
      2

      خدا درقرآن بابت بهره می‌فرماید جنگ با من..هیچ اقتصادی بر پایه نزول پول حتی سکون ندارد چه رسد پیشرفت.بهره بانکی کمر ایران را تا کرده چون باید مرتب گران شود تا بتواند بهره را بگیرد.خالص سازان نزول خور

    • ناشناس
      2

      اشتباهی یسلاک به زیرپست گذاشتم راست میگه حاکمیتی که سودعلی الحساب ونابودی بورس وسهمیه ودیرکرد بانکی میگیره ازحرام هم بدتره

  • ناشناس
    27

    اگر إصلاحات برود ،جمهوريت هم خواهد رفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      جالبه.به اینجاش فکر نکرده بودم.

    • ناشناس
      24

      اصلاح طلب برود عوامل آمریکا می روند و کشور آرامش می بیند و انتخابات جمهوری با مشارکت بر میگردد

    • حسن ستار
      11

      جمهوریتی نبوده که برود

    • ناشناس
      2

      نظرات یکطرفه منتشر کردن برای در مدح یکدیگر!!

    • ناشناس
      16

      منظورتو از اصلاحات...
      دقیقاجاسوس ها که نیستن...یاوطن فروشا...

    • سیدان بدون جیره
      8

      اصلاحات و اصول گرا هیچ فرقی باهم ندارن
      وضعیت ایران و ایرانی در ۴۵ سال اخیر این را ثابت کرده

    • ناشناس
      11

      کشور را در طبق زر به روسیه و چین واگذار کردن

    • ناشناس
      4

      نمونه ای از واگذاری به چین و روسیه بگو من که به غیر برجام سراغ ندارم!

    • ناشناس
      4

      نمونه ای از واگذاری به چین و روسیه بگو من که به غیر برجام سراغ ندارم!

    • به ناشناس
      2

      بهره برداری از نفت و گاز دریای خزر و جنگل های هیرکانی به روس واگذار شده ماهیگیری ترال در خلیج فارس به چین در شهرهای مرکزی ایران کارخانجات و صنایع خطرناک مانند تولید فروسیلیس و کربنات سدیم و کربنات پتاسیم توسط چین تاسیس شده و محصولات کارخانه مستقیم به چین صادر میشه بیش از هفتاد چاه نفت که در حاشیه کویر مرکزی توسط روس پلمپ شده و ایران اجازه استحصال نداره و ...‌‌‌... بازم بگم

    • ناشناس
      0

      پروژه های اقتصادی دخالت در اموز داخلی ایران نیست و اطاعات غلط هم ندهید لطفا

  • محمد فتحی
    21

    سلام تفکر امام خمینی و مبارزه با ویژه خواران پیروز انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است

  • پرتو
    46

    داستان نباف تدارکاتچی !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      نگرانیت قابل درکه عزیز دل برادر

    • ارسلان
      17

      به والله قسم هیچ رییس جمهوری اقتدار و کارایی خاتمی را نداشت توی این مملکت

  • احمد
    23

    به امید پیروزی قالیباف و مرگ منفعت طلبان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      چرا به نفع جبهه انقلاب ازخودگذشتگی نکرد و انصراف نداد که هم رئیس قوه مجریه وهم رئیس جمهور انقلابی اصل باشند

  • ناشناس
    12

    درود بر خاتمی درود بر اصلاحات درود بر اعتدال .... ننگ بر افراطی ننگ بر ریا کار ننگ بر دروغگو رانت خوار و زمین خوار اختلاس گر کاسب تحریم

  • ناشناس
    20

    اصلاحاتیهاهمیشه دنبال احمقهاهستندتازنده بمانندومتاسفانه احمق زیادداریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بله درسته همیش به دنبال اصولگراها بودند!!!!
      تا برخلاف اونها رفتار کنن

  • ناشناس
    40

    چرا میگید اصلاح طلب، اینا دنبال اصلاح هیچی نیستن، دنبال تو قدرت موندن خودشونن، نمی‌بینید تو این سه سال که بی پست موندن چقدر جلز و ولز میکنن،
    الانم طلبکارانه سخنرانی نطق میکنن، به خودشونم نمیگیرن سه تا دولت دستشون بوده.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      عه!نه بابا!!

  • ناشناس
    13

    برای مردم ایران اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد آنها خواسته های خودشان را مطالبه می کنند که عمده آنها عبارت است از 1- کنترل و پایین آوردن هزینه های زندگی که بتوانند بدون دغدغه زندگی کنند 2- داشتن مسکن مناسب / این روزها خیلی ازمتقاضیان مسکن ملی به جهت بالا رفتن هزینه ساخت آن انصراف داده اند یکی از اهداف انقلاب ساخت مسکن رایگان برای مستضعفین بوده است که کلاً به فراموشی سپرده شده است 3- ایجاد اشتغال برای جوانان و تسهیل نمودن ازدواج آنها در دادن کمک هزینه رایگان برای پسران و تأمین جهیزیه برای دختران که این روزها یکی از دغدغه های خانواده ها شده است 4- توجه به بهداشت و درمان رایگان و یا ارزان نیز مهمترین مسئله ای است که مردم توجه دارند 5- توجه به آب شرب مناسب و هوای سالم برای زیستن 6- مبارزه جدی با بوروکراسی اداری و مبارزه با رانتخواری 7- توجه جدی به بحث آموزش رایگان از ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی و حذف رشته های فاقد بازار کار و افزودن رشته های کاربردی ( متأسفانه در دانشگاه رشته هایی وجود دارد که تنها اتلاف عمر دانشجویان است و بازارکاری ندارد) 8- متأسفانه طبقه بندی دهک ها به درستی صورت نگرفته و به خانواده هایی که جوان مجرد دارند توجهی نشده است . و مهمترین اصل این است که همه چیز به یارانه ها ختم میشود و با حذف افراد به هر دلیل کلیه حقوق آنها از بین می رود لذا نمیتوان به یارانه برای همیشه امیدوار بود و هر لحظه تهدید به قطع می شود و همین امر باعث می شود اشتیاق خیلی ها برای درآمد زایی بیشتر با تولید بیشتر پایین بیاید. یارانه نباید با اضافه شدن مبلغی به درآمد خانوار قطع شود زیرا دولت ها همه چیز را به یارانه ها گره می زنند.

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      7

      ناشناس گرامی ازمطلبت نتیجه میگیریم درحقیقت
      درویرانه ای به نام ایران عزیز زندگی میکنیم

  • بازنشسته
    54

    من کشورم را دوست دارم اما تا وقتی که دکتر احمدی نژاد نیاد به هیچ احدی رای نمیدم والسلام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      من هم وطنم را دوست دارم و
      رای نداده ونمیدهم چون بیش ازچهاردهه آزموده راآزمودن خطای بزرگیست

    • ناشناس
      17

      پس وایستاتادولت سوم روحانی بیاد بیشتربگه تقصیراحمدی نژاد

  • ناشناس
    15

    و در نهایت این رقابت ها برای کسب قدرت ، چه دستاوردی برای مردم داشت ، گمان نمی کنند فقط دشواری زندگی در همه ابعاد هدیه این رقابت ها بود

  • ناشناس
    4

    اگه کمترین اختیاری داشت بهمراه خانواده به پزشکیان رای میدادم .اما خب از پریروز خط ونشان کشیدنها را شروع کرد .

  • ناشناس
    10

    من دل خوشی از اصلاح طلبان ندارم ؛ اگه بهمراه خانواده ام به پزشکیان رای میدیم میخوایم متحجران و طالبانسیم ها رای نیارن و وارد پاستور بشن .

  • سلام
    10

    مردی می آید ستم سوززززز مرررررردی می آید زخورشید مرد مردستان طاها خاتمی قهرمان ملی ایران و شاگرد مکطب او دکتر واقعی پاک و مومن و معتقد به عدالت علی و نهج البلاغه رزمنده دفاع مقدس بدون لکه ای در زندگی پزشکیان

  • ناشناس
    9

    دکتر پزشکیان برنده انتخابات ریاست جمهوری
    ایران،،،،،،،،،،،

  • یک جانباز جنگ تحمیلی در خط مقدم
    10

    به خدا قسم بهتر از شما ندیدم ندیدم ندیدم شما بیشترین برکت را برای ایران داشتی سید محبوب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      بخداقسم من بهترازاین جماعت اصلاح..واصول..دیدم

    • ناشناس
      6

      خاتمی یکی از بهترینها دوران طلایی خاتمی یادش بخیر

    • ناشناس
      0

      تنها مرد واقعی بعد از انقلاب
      خاتمی

  • حسن دلیر
    8

    بفرمان خاتمی



    به پزشکیان رای میدهیم

  • ناشناس
    7

    مرد فقط سید محمد خاتمی درود بر پزشکیان دیدیم که دشمنان زاکانیها عقب نشینی کردن چطور به وعده شان می خواستن عمل کنند

  • همرزم هادی
    4

    اصلاحات نیازبه تصمیم سخت داردتاایران نمیردآقای خاتمی مردم هنوز پای عهدشان هستندآقای پزشکیان رابرای این کارسخت حمایت کنید ملت عزیز ایران

  • علی
    19

    سید محرومان واقعا با دل و جان برای کشور و مردم کار می کرد باشد که ریس جمهور بعدی مثل ایشان صادق و دلسوز باشند . روحش شاد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9


      کدام محرومان عزیز ایشان اقتصاد و بورس را به گند کشیدند

  • ایرانی باغیرت
    3

    ترامپ قیمت دلار را تغییر داد.
    این یه خبری هست که الان در حال انتشار است.
    تا کی باید وابسته باشیم و دچار سر در گمی.

  • آرش
    6

    همین که عکس آقای خاتمی رو راحت منتشر میکنید یعنی دولت اصلاحات دولت بعدیه

  • علی ک
    7

    با مرگ اصلاحات دیگر ایران با کره شمالی هیچ تفاوتی ندارد

  • یزدی
    4

    گفتگو اصلاحات به بهترین صورت درخفقان کامل توسط خاتمی مطرح شد.اگرفیلم قبل خاتمی وزمان خاتمی وبعد خاتمی رانگاه کنید تفاوت شما رانگاه می‌کند نه ما تفاوت را..اصلاحات متعلق به مردم بجز افراطی‌گرهای خالص ساز.کاش رسانه ها آزاد بودند و حکومت دیت نظامی‌ها نبود

  • رزمنده دفاع مقدس
    9

    آخه تو کی هستی که ارد میدی .فامیلات هم دوست ندارند مردم دیگه تورا شناختن مخصوصا بااین اراجیفت .خوبه که این حرفها را میزنی مردم به ماهیت پلید شما بیشتر پی میبرند

  • محسن
    11

    اصلاح طلبان با شعار رفاه وآزادی می آیند اما همان سیاست‌های کلی را دنبال می کنند ضمن اینکه افرادی اختلاس گر و نا کارآمد در بین شان زیاد به چشم میخورد

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      از محسن به محسن..
      با حضور اصلاح طلبان، به خاطر ایجاد همین آزادی که فرمودید، شما هم آزادی نسبی تقابل با فساد و اختلاس را خواهید داشت..ولی در یک دولت بسته، لاجرم مجبور به سکوت و تماشای دادگاه های احتمالی غیرشفاف و بی حاصل در حوزه فساد و اختلاس و ناکارامدی خواهید بود..
      اساس حضور اصلاحات، بازیابی پایگاه اجتماعی و باز کردن فضای سیاسی برای رساندن صدای اکثریت ملت به حاکمیت است..
      درضمن، بنده این جمله آقای آصف( نویسنده محترم) رو قبول ندارم که در صورت باخت اصلاح طلبان، باید از مرگ اصلاحات سخن گفت..بار ها آزموده ایم که در انتخابات مختلف برنده و بازنده بودیم و همچنان هستیم..وقتی تبار گفتمان شما به مشروطه باز می گردد ،مرگ واژه غریبی است.. هم اکنون که ساعت رای گیری آغاز نشده هم می‌توان گفت که ریکاوری جبهه اصلاحات اتفاق افتاده..حتی در صورت عدم پیروزی..ولی واقعیت این است که اکثر کسانی که مردد هستند و بالاخره امروز در انتخابات شرکت می کنند( و در نظرسنجی ها نادیده گرفته شدند) به آقای پزشکیان رای خواهند داد..

  • برای ایران
    8

    من هم نمیخاستم رای بدم ولی بادیدن مناظره ها فهمیدم زاکانی ‌جلیلی قاضی زاده وقالللللللیباف چه دروغگوهایی هستن امیدم فقط آقای پزشکیان است

  • فلکزده
    8

    اوکه عقل کل اصلاحات بودچه......کردکه ای نوچه هاش بکنن؟؟
    درودبه روح پرفتوح منتظری رحمت الله علیه که گفت :
    من اگرجای خاتمی بودم به رهبرمیگفتم من ۲۵ میلیون رآی دارم،وملت من وبرنامه های منوانتخاب کردن،دگه کس دیگری کاره نیست......

  • ناشناس
    4

    نظر تو بدرد خودت میخوره ساندیسخور بی کله !
    اصلاحطلبان طرفدار ندارند شماها جایگاه دارید ؟؟؟!!!

    چرا بخاطر مدیریت همراه با رفاه و ارزانی دوره رییسی و پایداریهای نابغه؟؟؟!

  • سعیدصمدپور
    9

    نود درصد افساد طلبان توعمرشون سر به سجاده نزاشتن

    نظرات شما -
    • صمد سعیدپور
      0

      تو از کجا میدونی عزیز دل برادر

    • ناشناس
      0

      بتوچه مگه تو خدایی که توی نماز مردم و عبادت سرک میکشی؟؟؟
      اون خدایی که توی قرآن گفته در کاردیگران کنکاش نکنید خدای تو نیست؟؟؟؟
      خجالت بکش دینو به بیراهه نبر
      عیب کسان منگر و احسان خویش
      دیده فرو بر به گریبان خویش

  • احمد
    0

    من 53ساله هستم خونه ماشین شغل بیمه ؛هیچی ندارم شناسنامه ام جای زدن مهر دیگه نداره -هرکس رییس جمهور بشه اولویت اولش معیشت ومسکن وکمک به سرپرستان بیکار وبیمار باشه شاید خیلی‌ها احمدی نژاد رو دوست نداشته باشند ولی مسکن مهر خیلی‌ها رو صاحب مسکن کرد نیمی از مردم رو سهام عدالت داد و همه رو یارانه الآنم با یارانه ایشون مقدار کمی از داروهامو تهیه میکنم ؛بهرحال اولویت وی مردم بود از رییس جمهور آینده هم انتظار دارم دغدغه اولش مستضعفین باشه. اونایی که به نحوی خاص دارن زندگی میکنن مثلا مریضن ویاسرپرستی هستن فاقد هیچ توانایی وآخر سر بگم دور و برتون رو از سیاسیون قبلی خلوت کنید اونا اگه میتونستن خودشون اقدام میکردن فقط با نظر سنجی از مردم و دلسوزان ملت کمک بگیرن _اصلاح طلب و اصولگرا نداریم این جبهه گیری به نفع مردم و کشور نیست کشوری بسازیم به نام مردمگرا

  • ناشناس
    2

    اصلاحات سال هاست که مرده است

  • مورخ و پیشگوی عصر
    1

    پیشبینی میشود اراده خدا برای رفع طلم و حمایت از دین و شریعت الهی دکتر پزشکیان و تیم نخبه او را با دستان مردم فهیم به مسند ریاست مسلمانان قرار خواهد داد و پخمگان و طالمین را از مدیریت دور خواهد انداخت و به مدت ۴ دوره ۴ ساله این لطف خدا شامل حال مردم خواهد شد تا پاکسازی افکار خرافه و یاوه گویی اقلیت ریشه کن شود این است عدالت خدا و درمقابل ان کسی توان مقابله ندارد الله اکیر

  • ناشناس
    0

    طرف را ممنوع تصویر کردبودین حال هم که عکس گذاشتید مثل این که داره کفتر هوامیکنه خاتمی وپزشیکان ری ملت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تو این شرایط اینم خوبه بازم تشکر از خبر فوری

  • مهدی
    1

    شیوه مملکت گردانی اصلاح طلبان به نظر عموم جامعه نزدیکتر است. عموم جامعه مخالف اینند که دخترشان را با ون ببرند و .... عموم جامعه مخالف اینند که با قطع رابطه با دنیا و امریکا ، اشتغال و اقتصاد به نقطه خفقان برسد و فشارش برای مردم باشد. عموم جامعه مخالف اینند که با جبر و دیکتاتوری چوب بالای سرشان باشد.

  • حسینی ام از لرستان شغل بنا
    0

    درمورد این شخصی که نوشته اصلاحات اگر برنده نشود مملکت به هم میریزد )حکایت(یه روز گنجشکی روی شاخه درخت تنومندی نشست بعد که خواست بلند شه گفت درخت سفت بشین میخوام بلند شم درخت گفت کی نشستی که میخوای بلند شی ) اینجا ایران است زنده باد ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها