«حسین کنعانی مقدم»، کارشناس مسائل منطقه:

سیاست خارجی ایران مشخص است، نامزدها شعارهای خارج از اختیارات خود ندهند

کارشناس مسائل منطقه گفت نامزدهای انتخابات باید برنامه‌های یکدیگر را نقد و دلایل اجرایی و عملیاتی‌شدن برنامه‌هایشان را تشریح کنند؛ مردم بلوغ سیاسی دارند و وعده‌ها و شعارها را تشخیص می‌دهند.

سیاست خارجی ایران مشخص است، نامزدها شعارهای خارج از اختیارات خود ندهند

نامزدهای راه یافته به مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را در حوزه‌های مختلف و به خصوص در حوزه سیاست خارجی بیان کرده‌اند و هر کدام براساس چارچوب فکری خود دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل سیاست خارجی دارد. 

«سعید جلیلی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد به این‌که باید از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کرده و تهدیدها را به حداقل رساند. به گفته او صحنه سیاست خارجی صحنه واقعی و هوشمندانه است و باید مناسبات قدرت را شناخت، باید تحلیل واقعی داشته باشیم که در چه نقطه‌ای هستیم. امروز در سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم که اگر برنامه داشته باشیم می توانیم نفع حداکثری داشته باشیم تا یک ایران جهش داشته باشیم. 

همچنین «مسعود پزشکیان» دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اعتقاد دارد به این که با شعار دادن مشکل ممکلت حل نمی‌شود، اگر قرار باشد چین، عراق و روسیه با ما کار کنند باید ضوابط بین‌المللی را درست کنیم، ما به پیمان‌های بریکس و شانگهای پیوسته‌ایم، اما معاملات ما در مقایسه با دیگران قابل مقایسه نیست و باید سهم‌ خود را از بازار با گفت‌وگو با همسایگان و همچنین وحدت و انسجام داخلی تامین کنیم.

«حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل منطقه در تحلیل خود از دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با سیاست خارجی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در دور دوم مشارکت در انتخابات بیش‌تر باشد و آن‌هایی که در دور اول رأی ندادند، انگیزه پیدا کرده،‌ بیابند و در سرنوشت خود اثر گذار باشند. در دور اول در مناظرات انتخاباتی شاهد شعار دادن در مسائل مختلف بودیم و نامزدها نتوانستند پاسخ صریح و شفافی به سوالات اصلی مردم دهند و تلاش کردند خودشان را به خطر نیاندازند. 

او با بیان این‌که در دور دوم انتخابات نامزدها رو در رو و نزدیک‌تر و با فرصت‌ بیش‌تری می‌توانند به تشریح برنامه‌های خود بپردازند،‌ گفت: به نظرم نامزدها باید برنامه‌های یکدیگر را نقد کنند، این‌که بگویند برنامه قابلیت اجرایی ندارد یا در اختیار رئیس‌جمهور نیست و یا مانند برخی کاندیداها، نباید وعده‌ دهند بلکه باید دلایل اجرایی و عملیاتی شدن برنامه‌های خود را تشریح کنند.  

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: مردم ما بلوغ سیاسی دارند به راحتی می‌توانند تشخیص دهند که حرف‌های نامزدهای انتخابات وعده و وعید و شعار است اما در مرحله دوم انتخابات به نظر می‌رسد نامزدها واقع‌گرایانه تر با مسائل برخورد می‌کنند و اگر مناظره‌های انتخاباتی خوب برگزار شود درصد مشارکت بالاتر می‌رود. 

او با اشاره به برنامه‌ها ودیدگاه‌های سیاست خارجی نامزدهای انتخابات اظهار داشت: در کشور سیاست‌های کلان، برنامه پنج ساله هفتم توسعه و برنامه سالانه داریم و همچنین استراتژی کلی به ویژه در حوزه سیاست خارجی که تدوین و ابلاغ شده است. در واقع رئیس‌جمهور سیاست‌گذار و برنامه‌ریز نیست، باید گفت چگونه می‌خواهد این برنامه‌ها را اجرا کند. 

این کارشناس مسائل منطقه همچنین تصریح کرد: این‌که برخی کاندیداها شعارهایی خارج از اختیارات رئیس‌جمهور دهند و یا رئیس‌جمهور چگونه می‌تواند لوایحی را تنظیم کرده و به مجلس ببرد بدون در نظر گرفتن قانون، از جمله وعده‌هایی است که نشان می‌دهد این فرد صلاحیت قانونی برای رئیس جمهور شدن ندارد.  

کنعانی مقدم با بیان این‌که اظهارات نمایندگان نامزدها در میتینگ‌های انتخاباتی که برخی مصداق عناوین مجرمانه را دارد، قابل پی‌گیری است،‌ گفت: یکسری نگرانی‌ها نسبت به تحولات مرتبط با سیاست خارجی مطرح شده که مناسبات ایران با کشورهای منطقه و ... چگونه خواهد بود و آیا ریل‌گذاری که توسط شهید رئیسی انجام شده و انسجام و وحدتی که بین کشورهای منطقه شکل گرفته،‌ خللی در آن‌ها ایجاد خواهد شد؟ طبیعتا این‌گونه نخواهد بود. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تعیین و مشخص است و رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دستگاه اجرایی، آن را اجرا می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    3

    من رأی ن می دهم.

  • ناشناس
    0

    ومادر مشکلاتمون سیاست خارجی .نتیجه هیچکس کاری نمیتونه بکند بیخود دلتونا خوش نکنید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها