انتخاب سخت آقای جراح/ پزشکیان چگونه می تواند در دور دوم انتخابات پیروز شود؟

پزشکیان از طریق شعار «عدالت جغرافیایی» توانست یک سبد رای 10 میلیونی برای خود فراهم کند. این سبد رای برای پیروزی نهایی او کوچک است. برای افزایش ظرفیت سبد رای، پزشکیان باید لحن صریح تر و شفاف تری گرفته و بر مشی «اصلاح طلبی – اعتدال گرایی» خود تاکید بیشتری کند اما همین رفتار می تواند سبد رای 10 میلیونی او را کوچک کند.

انتخاب سخت آقای جراح/ پزشکیان چگونه می تواند در دور دوم انتخابات پیروز شود؟

حسین آصف-  مسعود پزشکیان توانست در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری 1403 بیش از 10 میلیون رای به دست آورد. بررسی گستره آراء پزشکیان در استان های مختلف کشور، نشان می دهد که سیاست پزشکیان در دور اول جواب داده است.

انتخابات

5030672

نقشه های بالا نشان می دهند که پزشکیان در استان های غیرمرکزی ایران که محل حضور اقوام و گروه های زبانی مختلف ایرانی هستند، بیشترین رای را آورده و ساکنان استان های مرکزی ایران به سعید جلیلی رای داده اند. استان های شمال غرب ایران یعنی آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل که محل زیست اقوام ترک زبان هستند به پزشکیان رای دادند. استان های کردنشین و لر یا لک نشین غرب ایران یعنی کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال بختیاری، ایلام، کردستان و کرمانشاه نیز به نامزد اصلاح طلبان رای دادند. سیستان و بلوچستان که محل زیست قوم بلوچ است از پزشکیان حمایت کرد و دو استان شمال شرقی ایران یعنی خراسان شمالی و گلستان که محل زیست اقوام ترکمن و ترک و... هستند، هم بیشترین رای را به پزشکیان دادند. در میان استان های حاشیه ای که محل زیست اقوام ایرانی هستند، تنها استان های عرب نشین بودند که بیشترین رای را به سعید جلیلی دادند.

این نشان می دهد که ایده محوری پزشکیان در دور اول انتخابات تا حدی جواب داده است. پزشکیان با قدرت از ایده برابری اقوام و ورود آنان به ساختار مرکزی قدرت و تمرکز زدایی از تهران و شهرهای بزرگ مرکزی سخن گفت و به همین دلیل، غالب استان های حاشیه ای که محل زیست اقوام مختلف هستند به او رای دادند.

نکته مهم این است که رای 10 میلیونی پزشکیان بیشتر حاصل شعارهای عدالت محورانه و مرکز زدایی او بود نه آراء سازمان دهی شده اصلاح طلبان. اصلاح طلبان فقط در استان تهران باعث پیروزی پزشکیان شدند. در استان های مرکزی و شهرهای پرجمعیت که غالبا اصلاح طلبان در آنها پیروز انتخابات می شوند، سعید جلیلی بیشترین رای را آورد و این نشان می دهد که قدرت اصلاحات در این دوره از همیشه کمتر بوده است. رای پزشکیان در استان یزد که پایگاه سنتی اصلاح طلبان بوده، کمتر از 40 درصد بود. نامزد اصلاح طلبان در اصفهان و فارس هم شکست خورد و نتوانست رای اکثریت را به دست آورد.

در نتیجه، می توان گفت که توجه اقوام ایران به پزشکیان و شعارهایش در پیروزی او نقشی برجسته داشته و او بیش از اینکه نامزد اصلاح طلبان باشد، صدای اقوامی بوده است که به دنبال عدالت بیشتر بوده و خواستار توجه بیشتر بوده اند.

پزشکیان و مسیری که در دور دوم تغییر می کند

مسعود پزشکیان با شعار «عدالت جغرافیایی» خود توانست در دور اول پیروز شود. اما آیا این شعار می تواند به پیروزی او در دور دوم بینجامد؟ شرایط انتخابات به نحوی است که پزشکیان احتیاج مبرم به افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات دارد. اگر بیشترین سهم از سبد 3 میلیون رایی محمدباقر قالیباف به سبب حمایت قاطع او از سعید جلیلی، به حساب جلیلی ریخته شود، می توان گفت که سعید جلیلی در دور دوم انتخابات حدود 12 میلیون رای (کمی بیشتر یا کمتر) به دست خواهد آورد. اگر آراء مصطفی پورمحمدی و بخشی از آراء متفرقه قالیباف را به سبد رای پزشکیان اضافه کنیم، می توان نتیجه گرفت که پزشکیان حدود 11 میلیون رای در دور دوم به دست خواهد آورد. بنابراین، احتمالا سبد رای پزشکیان حدود 1 میلیون کمتر از سبد رای جلیلی خواهد بود. این بدین معنی است که ستاد پزشکیان حتما باید حدود 1 الی 2 میلیون رای جدید وارد سبد خود کند تا پیروز انتخابات شود.

از آنجا که آراء سعید جلیلی سازمان دهی بیشتری داشته و بعید است از میان کسانی که دور اول انتخابات را تحریم کرده و در دور دوم شرکت خواهند کرد، افراد زیادی به جلیلی رای دهند، بنابراین، باید گفت که بیشتر افرادی که تحریم انتخابات را شکسته و در دوم شرکت خواهند کرد به پزشکیان رای خواهند داد. این مساله نشان می دهد که پزشکیان احتیاج مبرمی به افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات دارد.

اما پزشکیان چگونه می تواند میزان آراء انتخاباتی را بیشتر کند؟ ستاد پزشکیان تصمیم گرفته که روی ظرفیت نفهته او سرمایه گذاری کند. آنها بازی «اعتدال گرایی – تندروی» را آغاز کرده اند. اعضاء ارشد تیم انتخاباتی پزشکیان می دانند که تنها قشر خاکستری که انتخابات را تحریم کرده و به شدت مخالف اصولگرایان تندرو هستند، می توانند به افزایش مشارکت کمک کرده و منجر به پیروزی پزشکیان شوند. به همین دلیل، در دور دوم انتخابات مسیر حرکت خود را تغییر داده و به روش سنتی اصلاح طلبان در دوره خاتمی و روحانی بازگشته اند تا بتوانند از طریق ترساندن تحریم کنندگان انتخابات از سعید جلیلی، آنها را به مشارکت در دور دوم انتخابات ترغیب کنند.

این تغییر روش اگرچه می تواند بخشی از آراء خاموش اصلاح طلبان را به سمت پزشکیان جذب کند، اما از آن سو، می تواند سبد رای قومی و جغرافیایی او را کوچک کند. بیشتر حاشیه نشینان به علت رفتار ساده و کلام عدالت محورانه پزشکیان به او رای دادند. اگر پزشکیان از حد تعادل خارج شده و شمایل حسن روحانی را بگیرد ممکن است سبد رای 10 میلیونی او کوچک شود.

به همین دلیل، تیم پزشکیان باید به شدت مراقب خروج شعارها و  رفتارهای انتخاباتی خود از حد تعادل باشند. به عبارت دیگر، پزشکیان از طریق تعادل و عدم ورود به حاشیه توانست مسیر خود را از سایر نامزدها جدا کرده و یک سبد رای 10 میلیونی برای خود فراهم کند. این سبد رای برای پیروزی نهایی او کوچک است و احتیاج به بزرگ شدن دارد. برای افزایش ظرفیت سبد رای، پزشکیان باید لحن صریح تر و شفاف تری گرفته و بر مشی «اصلاح طلبی – اعتدال گرایی» خود تاکید بیشتری کند اما همین رفتار می تواند سبد رای 10 میلیونی او را کوچک کند؛ چرا که رای دهندگان به او علاقه ای به روحانی و سیاست های مرکز گرای او نداشته و اصلاح طلب هم نیستند. آنها به شعارهای عدالت محورانه پزشکیان علاقه مندند و اگر پزشکیان از این ایده دور شود، ممکن است رای خود را پس بگیرند. از این رو، نامزد جریان اصلاحات با نوعی تناقض روبه رو است و باید از طریق پیدا کردن مسیری درست و سنجیده و البته اکت سیاسی اندازه از این تناقض و مسیر باریک به سلامت عبور کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ناشناس
    6

    اینطور نیست و تعدادی که تا حالا رای نداده اند پزشکیان را انتخاب کرده اند من چند نفر در خانواده دارم که اینگونه است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      جلیلی پیروز میدان است

  • فلاحتی
    14

    هر دوتا دستشون تو یه کاسه است ، حواستون جمع کنید باز ۴ سال دیگه فریب و رکب نخورید و دمتون لا تله نره

  • ناشناس
    14

    پزشکیان اگر می‌خواهد سبد رأی خودش را بیشتر کند، نباید به این فکر باشد که تحریمی‌ها بیایند در انتخابات شرکت کنند و بهش رأی بدهند؛ چون واقعیت اینه که اونها نمی‌آیند. پزشکیان باید همون کار جلیلی و تندروها رو انجام بده و بین قشرهای روستایی و فقیر و بی‌سواد جامعه دنبال افزایش رأی بگرده. با یکسری وعده‌های پوپولیستی مثل افزایش یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی و این‌جور وعده‌ها میشه راحت رأی جمع کرد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقای پزشکیان از حقه های کثیف استفاده نمی کنه با راستی و درستی پیش می‌ره یا علی

    • ناشناس
      4

      به در و دیوار هم بزنی پزشکیان رای نمیاره مگر با استفاده از جهل مردم

  • ناشناس
    12

    در مناظره دیشب جلیلی موفق‌تر بود ولی نه در افکار عمومی ،،بلکه در بازی صداو سیما که زمینه را برایش خوب چیده بودند ، پزشکیان قبل از سوال مجری از طرف جلیلی مورد تهمت قرار می‌گرفت و در نوبت پاسخ گویی و رفع تهمتها نوبت به مجری می‌رسید که وارد عمل شود و بمب سوالات را بر روی او بریزد و اصرار در پاسخ گویی به سوالات خودش کند یعنی تهمتها در منظر افکار عمومی پا برجا بماند ، حتی دست بدامن اصلاح میکروفن شدند تا صدای جلیلی را بالا ببرند ، بازهم پزشکیان دو به یک مصاف کرد

  • محمد
    10

    اگه جلیلی شد که هیچ.
    دکتر پزشکیان اگه شما انتخاب شدید فقط جلوی فساد رو بگیرید بقیه چیزا خودش درست می شه مثل زمان خاتمی.
    اشتباه موسوی رو تکرار نکنید و اگر کسی از اطرافیان هم عملکرد ضعیف داشت ازش توضیح بخواه و برای مردم کاملا شفاف کن.
    همین
    یا علی

  • ناشناس
    3

    این‌ حرف های مزخرف چیه می‌زنید مرکز زدایی یعنی‌ چی؟

    نظرات شما -
    • سبز سبزیم
      13

      سبزه سبزم ریــــــــــــــــــــــشه داااارررررررم م م

      من درختــــــــــــــی استوارم
      سبزه سبزه ریشه دارم
      عاشقم پاکم بهارم
      سبز باشین
      بیاد رای های سبز
      شهدای سبز
      راهشان را ادامه دهید
      جمعه
      این قوم متوهم با همه دنیا دشمنی و سر جنگ دارند را بیرون بندازین
      ما طالب صلح و سبزی و شادی و مذاکره و مسافرت به همه دنیا هستیم
      آزادی میخاییم . آزادی

    • محمد دلاوری
      29

      بنده کارشناس ارشدروان شناسی شخصیت دارم
      کاراکتر داش مشتی گری پزشکیان او راشایسته ریاست جمهوری نکرده است
      تصور کنید ایشان بااین نوع خاص راه رفتن وکلام ناموزون باروسای جمهوری جهان دیدار کند
      ریاست جمهوری پرنسیپ میخواهد که در اکت رفتاری پزشکیان دیده نمی شود
      درضمن مثبت ومنفی نظر ات دربالای کامنتها بیشتر ربات است تا نظرات اشخاص حقیقی

    • ج ب محمد دلاوری
      12

      محمد دلاوری .
      میدونی وقتی بیش از ۲۰ سال کسی رو بحساب نیارند و پست مقام دولتی و مجلس
      بهش ندین
      طرف از نظر روانی اذیت میشه و میره برای خودش دولت در سایه تشکیل میده ؟!
      مثلن دولت بازی میکنه
      اون وقت در دولت سایه ای خودش برای خودش مدام بخشنامه و تقدیرنامه و تشویق نامه صادر میکنه و به خودش و اطرافیاش هم لایک مثبت میده و اونها فقط قربون صدقه هم میرن و افراد شاغل در دولت فعال را
      میکوبن و دشمن فرض میکنن .
      کاری که جلیلی با روحانی میکنه
      جلیلی شما نه در دولت ۱۳ . چرا رییسی بهش پست نداد ؟!!!! نه ۱۲ نه ۱۱ نه ۱۰ نه ۹ نه ۸ نع
      هیچ دولتی مقام بهش ندادن که ندادن
      اذیت شده خب . این شخص اگر رییس جمهور بشه بد جوری تلافی در میاره . بد جور
      لطفا همه به خنده های ایشن در مناظره ها دقت کنین
      میفهمین که منتظر رسیدن به قدرته که
      ا ن ت ق ا م بگیره . ا ن ت ق ا م
      برای همین از جنگ و دشمن و نقطه زن و .... میگه
      اصلا از صلح شادی انسانیت تفاهم دوستی محبت هیچی نمیگه

  • ا
    6

    عزیزم
    تو اگر طبیب بودی
    سرخود دوا نمودی
    اینها که گفتی اثر درمانی خودش را از وست داده
    این بیمار در حال موت رو به قبله است و عنقریب ملک الموت از او استقبال میکند

  • محمد
    13

    کاملا مشخصه که پزشکیان در دور دوم هم باز پیشتاز خواهد بود. پزشکیان به قدری با مردم صمیمی است که قرار نیست کاری که به نفع مردم است را ببیند اما انجام ندهد. برخلاف رقیبش در انتخابات که حرف هایش کاملا موضع گیری غیر مردمی و پایبندی سفت و سخت او به عزت طلبی نافرجام و حکومت گرایی بجای مردم گرایی را نشان میدهد

  • ناشناس
    5

    دیگه انتخابات شده بچه بازی دور افتادن در مغازه ها که «شرکت کنید در انتخابات فرقی نمی کنه به کی رأی بدید »اگه فرقی نمیکنه همه شون به شکل شورایی ریاست کنند این هزینه اش هم کمتره

  • به نام الله
    12

    رای مال جناب آقای پزشکیان با اصالت وبا نجابت است والسلام

  • ناشناس
    11

    جلیلی به قول خودش ۱۱سال دولت در سایه بود چرا حال وروز کشور بدتر شد
    به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
    در زمان ایشون در شورای امنیت سازمان ملل بیشترین قطعنامه ها بر علیه کشور صادر شد وکشور رفت زیر فصل ۷ سازمان ملل یعنی جنگ.
    ایشون بیشترین خیانت را در شکل گیری تحریم ها،جلوگیری از fatf،جلوگیری از قرار داد کرسنت،دولت در سایه و...انجام داده است ونتیجه ی آن نابودی کشور است.
    دیشب عصبانیت در وجودش موج میزد
    آیا ایشون بدرد اداره کشور می خورد.

  • ناشناس
    9

    همانطور که در دوره های قبل جلو برجام و اف ای تی اف را گرفتند و روی موشک شعار نوشتند مسلما اینبار هم نمی گذارند پزشکیان کار مفیدی انجام بدهد

  • ناشناس
    9

    این جماعت سالهای زیادیست که کلی تلاش کردن و هزینه برای مملکت درست کردند که اصلاح طلبها و اکثریت ملت را کنار بزنند حالا آقای پزشکیان داره همه تلاش چندین ساله آنها را به فنا می ده فکر می کنید بگذارند پزشکیان از صندوقها در بیاد؟!! زهی خیال باطل

  • ناشناس
    10

    اتفاقاً دور دوم مردمی دور اول رأی نداند رأی خواهند داد چرا که احساس خطر کردند

  • تلمبه
    7

    جناب جلیلی و زاکانی وووو مگر نگفتین برجام ربطی به گوشت و و مرغ ندارد دیدیم که به پیاز هم ربط دارد صداقت را از پزشکیان یاد بگیریم

  • ناشناس
    3

    اگرمدعی آزادی بیان،دمکراسی، انتخابات ازادهستید تکلیف دوجناح راست وچپ معلوم که ۴۰درصدرای دارند وباتمام توان هم به میدان امدند سهم وکاندیدای مستقل آن ۶۰درصد باصطلاح خاموش وناراضی وبه تعبیر شمابی درد وبی تفاوت کجاست چرابایدبه این یاان جناح رای داد که فقط شعار می دهند ومردم۶۰درصدخسته ازشعار ایانبایدیک کاندیدا مستقل داشته باشند بهمین خاطرپای صندوق نمی روند

  • ناشناس
    1

    مردم ایران از دروغ خسته شده اند از گرانی و تورم از فساد سیستماتیک از بی عدالتی از جنگ های نیابتی و ..... بیزارند !

  • فلفلی
    10

    رای مو انسانیت بید یعنی پزشکیان بید نه مکویوم به افکار پوسیده به کسونی رای میدوم که طالبانیو سر جاش بنشونه که سلامت نفس داشته باشه که ایرونیه ره به خواستگاه برسونه این میشه آقای پزشکیون

  • سلام
    12

    به فرزند ایران حافظ کل قرآن و نهج البلاغه پیرو عدالت عدل علی ضد فقر ضد تحجر ضد باند بازی مشارکت دهنده همه مردم در امور جناب جلیلی رای میدهم چون آقای جلیلی ادامه وضع موجود است و ما را به مقام بلند مرتبه میرساند و پراید را ارزان و گوشت را ارزان و همه چیز ارزان میشه مرد تعامل با جهان هم هست ضدتحریم هم هست با کاسبان تحریم هم مبارزه خواهد کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اشتباه لایک کردم

    • ناشناس
      9

      من به عقلانیت و انسانیت و وطن پرستی مردم دوستی ضد تحجر ضد باند بازی مشارکت دهنده همه مردم در امور جناب آقای پزشکیان پاکدست و متدین حافظ کل قرآن و نهج البلاغه پیرو عدالت عدل علی ضد فقر رای میدهم

  • ناشناس
    3

    جلیلی خطاب به پزشکیان :
    برو انجا با پاکستان رئیسی رفت قرار داد بست ۷۰ میلیارد دلار برو بردار برو انجا با روسیه سیفی جات بده ۱۰۰ میلیارد دلار هم انجا بر و بردار به همین کشکی ....خخخخخ......خلایق هر چه لایق

  • محمد ستاره
    18

    البته که سایت خبری فوری شده لیدر آقای مسعود پزشیکان
    عزیزان بروید اول افرادی که دور آقای پزشکیان در اتاق فکر و ستاد ایشون حلقه زدند و مشاوره و همکاری میکنند مطالعه کنید
    عباس آخوندی ( مسکن مهر مزخرف است)
    خاتمی ( اولین مصوبه گشت ارشاد!!!) ( مخالف فرهنگ شهید آوینی)
    ظریف ( برجام، جان کری، سوتی در نخواندن درست کلمه تعلیق در 5+1
    جریان موسوی و کروبی و افراد معلوم الحال دیگر

    حالا این اینها میخواهند دوباره برگردند دوباره هر قسمتی از کشور در اقتصاد، فرهنگ و سیاست و... شکوفه بزنند

  • ب م
    13

    بر چی اساس خطر کردن هميشه اصلاح طلبان با دروغگویی
    مردم را ترساندن این طیف با افترا به رقیب او را از دور خارج کرده
    روحانی کم دروغ گفت رونق اقتصادی ایجاد میکنم چی شد
    روحانی اگر رئیسی رئیس جمهور شود در پیاروها دیوار کشی
    خواهدشد مردم کمی فکر کنید بخاطر بیاورد دروغگویی این
    افراد را صبح جمعه متوجه شدم

  • ناشناس
    7

    درود بر آقای پزشکیان ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      سلام بر جلیلی

  • ناشناس
    7

    باسلام ملت شریف ایران برای نجات کشور عزیزمان ایران فقط و فقط به آقای ((((((پزشکیان)))))) رای بدیم .... آقای پزشکیان آمده برای حل مشکلات
    (((( اقتصادی ، آزادی وارداتی خودرو ، برداشتن تحریم و تورم و سروسامان دادن معیشت مردم وغیره....))))) همه با هم فقط و فقط به آقای (((پزشکیان))))) رای می‌دهیم.

  • ناشناس
    7

    رای ما نه به قفس و تبعیض.
    دکتر پزشکیان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      جناب
      رای به روحانی هم رای به قفس بود. ندیدی چطور مردم را در قفس تورم انداخت

      پزشکیان هم که داره از تمام افراد روحانی استفاده میکنه، وزرا، معاونان، کارشناسان، اقتصاد دانان و ...
      پزشکیان خود خود روحانی است

  • همرزم هادی
    1

    مشارکت پائین حتی آرای بیشترپزشکیان مهندسی شکست اورااعلام میکندشک نکنید

  • سید
    2

    پزشکیان مستند تبلیغاتی ساخته بعد گفته اگر به تعهداتم عمل نکنم از دنیای سیاست خداحافظی میکنم.آخه کسی نیست بهش بگه مرد حسابی تو در این ۲ هفته تبلیغات چه تعهدی به مردم دادی اصلا که بخوای بهش عمل کنی یا نکنی .مردم را هالو فرض کرده این بابا.

  • ناشناس
    2

    لعنت بر تندروهای کاسب تحریم که زندگی را بر مردم زهر کردند

  • ناشناس
    7

    رای ما فقطططططططط فقط دکتر پزشکیان عزیز ومردمی دولتی خدمتگذار کارآمد ومردمی و دوستداشتنی وصادق. رای ماهمه جمعه پای صندوقهای رای دکتر پزشکیان🧡🧡🧡🩷🩷🩷💚💚💚💚❤️❤️❤️🌺🌺🌺🌺🌺😘😘😘😘😘👌👌👌👌

  • ناشناس
    2

    پزشکیان امیدش به آمریکاست، دقیقا مثل روحانی، چشمش دنبال کدخدا بود

    هر که به خدا امیدوار نباشه، حتما ناامید خواهد شد.

  • ناشناس
    0

    به نظر من پزشکیان پیروز انتخابات هست چون جلیلی با عملکردهایش فقط موجب عقب رفتن کشور در همه امور می شود. مردم دیگه حوصله تندرویها، و سختگیری های بی مورد سلیقه ای را ندارن.

  • حسن خاکزاد
    3

    رای ما قطعا جلیلی.زنده باد جلیلی...

  • ناشناس
    3

    ملت عزیز ایران بترسید از افراد کنار پزشکیان بترسید از ظریف و جهرمی و همتی و جهانگیری و ..... که خود را بعد از ۸ سال نابودی کشور به پزشکیان چسبانده اند تا دوباره بر ایران عزیزمان سوار شوند و کشور را به نابودی بکشانند با اگاهی کامل رای بدهید وجلوی این فرصت طلبان را بگیرید.

  • ناشناس
    2

    متاسفانه پزشکیان با رای کورکورانه و متعصبانه و نژاد پرستانه رای آورد نه از روی منطق و آگاهی

  • ناشناس
    2

    به فضل پروردگار جلیلی رئیس جمهور خواهد شد

  • ناشناس
    0

    اینجا که مناظره نیست ،،،، عزیزم یه کلام بگو
    رئیس جمهور قطعی ایران دکتر پزشکیان، ،،،،،،
    خیلی این مثب ومنفی ها، اشتباه میشه ؟؟؟؟؟
    چقدر این ساندیس خور ها فک میزنید!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها