درهم ریختگی فراکسیونی مجلس در برابر دولت پزشکیان/ تندروها تنها ماندند

نگاهی به مواضع نمایندگان اصولگرای مجلس در برابر کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان حکایت از آن دارد که ترکیب مجلس از نظر وزن کشی سیاسی دچار درهم ریختگی معناداری شده است.

درهم ریختگی فراکسیونی مجلس در برابر دولت پزشکیان/ تندروها تنها ماندند

با اینکه اسفند سال پیش آنگاه که نتایج انتخابات مجلس مشخص شد، بسیاری بر این گمان بودند که تندروها نسبت به جریانات میانه رو اصولگرا در اکثریت هستند، اما حالا در جریان رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه، مشخص است که نه تنها جریانات رادیکال اکثریت مجلس را در دست ندارند، بلکه حتی چهره هایی که نماد این جریان محسوب می شدند هم حاضر به همراهی با افراطیون مجلس نیستند.

پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس مجلس، روشن بود که جریان موسوم به جبهه پایداری از وزن کافی برای در اختیار گرفتن مجلس برخوردار نیست. اما در آن زمان گفته می شد رای به قالیباف به نوعی مصلحتی بوده تا او در انتخابات ریاست جمهوری نقش آفرینی نداشته باشد.

با این حال قالیباف به عرصه انتخابات آمد و مغلوب سعید جلیلی شد. نامزد جریان رادیکال اصولگرا حاضر نشد به سود قالیباف کناره گیری کند و به این ترتیب اصولگرایان ناباورانه، تجربه شکست در انتخابات 92 را بازهم به لطف رقابت تاریخی جلیلی و قالیباف تکرار کردند.

این بار مشخص بود که جریان تندرو انتقام شکست در انتخابات ریاست جمهوری را در جریان رای اعتماد به کابینه نامزد پیروز خواهد گرفت. اتفاقی که دست کم تا امروز رخ نداده است.

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان، جریان رادیکال اصولگرا سکوت کرده و نطق های آتشین چهره هایی چون امیرحسین ثابتی هم نتوانسته به دیگر رادیکال ها برای مخالفت جدی با وزرای کابینه انگیزه بدهد. اظهارات ثابتی حتی به نوعی به سود پزشکیان تمام شد؛ چراکه حامیان پزشکیان با رویت مخالفت جریان تندرو با وزیر پیشنهادی رئیس جمهور، بار دیگر به او امیدوار شدند و نقدهای اولیه درباره ترکیب کابینه را از یاد بردند.

نکته مهم اما اینجاست که نطق ثابتی علیه عراقچی درحالی ایراد شد که حتی ذوالنوری که نماینده این طیف برای ریاست مجلس در انتخابات خردادماه بود، حاضر به همراهی نشد و به نوعی با وزیر پیشنهادی خارجه همدلی نشان داد. نمادی از اینکه حتی در بین نمایندگان مخالف دولت هم یکدستی وجود نداشته و بسیاری از آنها در حال نزدیک کردن خود به پزشکیان هستند.

یک دلیل این همراهی با دولت، جنس مواضع مسعود پزشکیان است که رویکردی متفاوت داشته و مثلا دفاع او از جبهه مقاومت در مراسم تحلیف اسماعیل هنیه، فریادهای «احسنت احسنت» تندترین نمایندگان منتقد را به دنبال داشت. دلیل دیگر این همراهی به ویژه درباره نمایندگان شهرستانی، نیاز آنها به همراهی دولت برای توسعه حوزه انتخابیه است، چراکه در نبود این همراهی، نماینده منتقد، متهم می شود که به دلایل سیاسی، مانع از رشد حوزه انتخابیه خود و سرمایه گذاری دولت بر روی پروژه های منطقه ای شده است.

بنابراین پس از انتخابات ریاست جمهوری، باید بار دیگر درباره دسته بندی های سیاسی در مجلس سخن گفت. حالا دیگر اکثریت مجلس در اختیار جریانات رادیکال اصولگرا نیست و کم کم وزن حامیان دولت و جریانات میانه رو بیشتر می شود. البته اینها همه به شرطی است که دولت پزشکیان موفق عمل کند چراکه در غیر اینصورت، همین موافقان فعلی، خیلی زود به مواضع قبلی خود در نقد پزشکیان باز خواهند گشت.

اگر جریانات رادیکال موفق شوند چند وزیر پیشنهادی پزشکیان را از همراهی دولت بازدارند، می توانند به آینده سیاسی خود در این مجلس امیدوار باشند. اما اگر آنطور که مشخص است، همه وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرند، آنگاه رادیکال ها باید بپذیرند که نقش اقلیت را در این دوره ایفا خواهند کرد. نقشی که شاید به حذف آنها از دوره بعدی پارلمان منتهی شود.

منبع: اخبار روز آزاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • چای دبش باغ ازگل
    0

    پا جوش های تندرو اصولگرا نماینده دو درصدی هستند نمی‌تواند برای ۹۸ درصد کوچکترین تصمیمی بگیرند!

  • ناشناس
    0

    مصلا دفاع او از جبهه مقاومت در مراسم تحلیف اسماعیل هنیه، یارو خواب آلود یه چیزی نوشته !!

  • ناشناس
    1

    بوی حذف جریان تندرو مدتیست به مشام میرسد .طبیعیست منفعت طلبان سبدشونا جایی دیگه تو صف بگذارند.

  • مهدی
    1

    وزرای مورد تایید شده و کلیدی کماکان از جناح تندرو هستند‌. شما دلت خوش است که اصولگرای معتدل در کابینه داریم؟ اصلاح طلبا که پزشکیان را رئیس جمهور کردن آلان کجای قضیه هستند؟!

  • ناشناس
    1

    کدام احمقی به این جماعت رای دادن الاغها شما که فهم نداری رای نده

  • ناشناس
    0

    تا زمانی که تندروهای رانتی افراطی کاسب تحریم انقلابی نما هستند ایران رنگ آرامش و آسایش نخواهد دید .. باید آفت کش به اینها داد چون گلوله حیف است

  • الف
    0

    مملکت و مردم نفرین شده ....

  • ناشناس
    0

    مملکت درهم برهم است میگی فراکسیون

  • ناشناس
    0

    نماینده اهل سنت حامی پزشکیان بشدت منتقد ایشان است خال چطور مجلس اصولگرا را به تندرو و کندرو تقسیم بندی می کنید ازن حنا رنگی ندارد .

  • ناشناس
    0

    ول کنید این جناح بازیها رو افراد خوب را تایید کنید و بدها را رد صلاحیت بگذارید مردم زندگی کنند چه باند و جناحی شده بابا
    پدر مردم رو دراوردین با این منفعت طلبیهایی که اسمش رو گذاشتین اصولگرا اصلاح طلب و ...

  • محمدحسن کاظمی
    0

    از شهر جهانی یزد. آقای پزشکیان واقعا مرد زیرکی هستند . این اقدام ایشان در انتخاب کابینه مرا به یاد جمله ی پیامبر اکرم(ص) درباره ی امام حسن مجتبی می اندازد که فرمودند: اگر عقل ، خود را به صورت مردی نشان دهد، آن مرد (امام) حسن (ع) است‌. با تشکر.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد