احتمال وقوع بالای درگیری منطقه‌ای

اسرائیل خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند!

عبدالرحمن راشد می‌نویسد: از آغاز جنگ کنونی غزه، اسرائیل برای درگیری فراتر از غزه آماده شده است. اسرائیل ژنراتور‌های برق پشتیبان را در سراسر کشور مستقر کرده، مخازن آب را پر کرده، تدابیر امنیت سایبری را تشدید کرده و چندین ماه مواد غذایی ذخیره کرده است. اسرائیل ادعا می‌کند که می‌تواند برق را از منابع متنوعی، در خشکی، زیر زمین و در دریا تولید کند.

اسرائیل خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند!

به نظر می‌رسد که نبرد غزه به پایان خود نزدیک می‌شود و نشانه‌هایی از توافق در حال ظهور است. دیدگاه حماس و اسرائیل به یکدیگر نزدیک‌تر شده و سید حسن نصرالله از حزب‌الله اعلام کرده که جنگ تلافی جویانه‌ای برای کشته شدن حدود ۵۰۰ نفر از رهبران حزب‌الله در کار نخواهد بود. علاوه بر این، بقایای گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی اکنون در حال تحویل است.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، با این حال، به نظر من، توافق پیش‌رو از درگیری‌های آینده بین ایران و اسرائیل مانع نخواهد شد. این بار، جنگ در آستانه وقوع بود. مگر اینکه هر دو کشور برای جلوگیری از درگیری‌های آینده تلاش کنند که نیازمند سازش‌های چشمگیر است، راهبرد ایران در محاصره اسرائیل، به احتمال زیاد به جنگ بین این دو قدرت منطقه‌ای خواهد انجامید. طی چهار دهه گذشته، درگیری‌های نیابتی ادامه داشته است، با وقفه‌هایی طولانی که تنها خسارت‌های محدودی به بار آورد.

چگونه می‌دانیم که جنگ بین تهران و تل‌آویو دیگر به اندازه‌ای که در گذشته فکر می‌کردیم، بعید نیست؟ حمله حماس در ۷ اکتبر متفاوت بود، یک دگرشِ کیفی در این درگیری‌ها بود که هراس‌های عمیقی را در اسرائیل بیدار کرد. اسرائیل آن حمله را به عنوان یک تهدید وجودی درک کرد و حمله تلافی‌جویانه اش نیز رویکرد متفاوتی داشت. اسرائیل تصمیم گرفت که رژیم حماس در غزه را از بین ببرد. اسرائیل می‌خواهد سیاست بازدارندگی خود را احیا کند، تا جایی که هرگونه حمله به اسرائیل هزینه بالایی داشته باشد و تصویر خود را به‌عنوان یک ابرقدرت منطقه‌ای تقویت کند. در طول این جنگ، اسرائیل نشان داد که به تاب آوری در جنگ‌های طولانی‌مدت قادر است و به مدت ۱۱ ماه تاکنون در چندین جبهه شامل غزه، کرانه باختری، لبنان، ایران و یمن جنگیده است.

اسرائیل توانایی‌های اطلاعاتی ترسناک و قابلیت‌های نظامی پیشرفته‌ای را به نمایش گذاشته است. بدون ورود حتی یک اینچ به خاک لبنان، اسرائیل موفق شد نیمی از رهبران حزب‌الله را هدف قرار دهد. همچنین چندین فرمانده سپاه پاسداران ایران را هدف قرار داد و با جسارت تمام یک رهبر حماس را در خود تهران ترور کرد.

در داخل اسرائیل، بخش قابل‌توجهی از اسرائیلی‌ها، به‌ویژه نخبگان، ممکن است نتانیاهو و متحدان مذهبی او را دوست نداشته باشند، اما همچنان پشت او ایستاده‌اند. با وجود تلفات سنگین نیرو‌های اسرائیلی، میلیارد‌ها دلار خسارت به اقتصاد اسرائیل و شکست نتانیاهو در حذف کامل رهبران حماس، هیچ‌یک از این موارد نتوانسته او را مجبور به توقف جنگ کند.

در حالی که جنگ غزه یک موضوع داخلی اسرائیل است، هر جنگ آینده با ایران، هم اسرائیل و هم غرب را درگیر خواهد کرد.

اسرائیل اکنون بیش از هر زمان دیگری برای یک درگیری بزرگ آماده است و ناوگان‌های دریایی خود را برای یک جنگ بزرگ با ایران آماده کرده و یکی از بزرگترین تجمعات نظامی منطقه را رقم زده است. این یک سیگنال روشن به تهران است که ایران و نظام آن هزینه این جنگ را خواهند پرداخت. علی‌رغم سخنان مقام‌های روسیه، بازدید مقامات روسی و ارسال سریع کمک‌های نظامی برای مقابله با حملات هوایی احتمالی به ایران، این تشدید تنش با هیچ یک از درگیری‌های قبلی در منطقه از زمان جنگ ۱۹۷۳ قابل مقایسه نیست. این شرایط ممکن است ایران را وادار سازد تا به بیهودگی رویارویی با اسرائیل فکر کند، یا اینکه در مسیر افزایش توانمندی‌های نظامی گام بردارد.

توافق قاهره در آستانه پایان دادن به جنگ در غزه است، اما آمادگی برای جنگ با ایران و حزب‌الله را پایان نخواهد داد.

از آغاز جنگ کنونی غزه، اسرائیل برای درگیری فراتر از غزه آماده شده است. اسرائیل ژنراتور‌های برق پشتیبان را در سراسر کشور مستقر کرده، مخازن آب را پر کرده، تدابیر امنیت سایبری را تشدید کرده و چندین ماه مواد غذایی ذخیره کرده است. اسرائیل ادعا می‌کند که می‌تواند برق را از منابع متنوعی، در خشکی، زیر زمین و در دریا تولید کند. اگر شبکه برق نابود شود، سیستم پشتیبان در عرض هفت دقیقه برق را باز می‌گرداند. اسرائیل همچنین پناهگاه‌هایی برای صد‌ها هزار نفر به‌عنوان خط دفاع دوم آماده کرده است، برای شرایطی که گنبد آهنین نتواند دفاع کند. این ذهنیت سنگرسازی و آماده‌سازی برای جنگ، نقشی اساسی در هدایت تصمیم‌گیری‌ها به سمت درگیری دارد.

برای دهه‌ها، راهبرد اصلی اسرائیل بر پایه احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای بوده است. زمانی، تمرکز آن بر مصر، اردن و سوریه بود. امروزه این راهبرد علیه ایران هدف‌گیری شده چرا که اسرائیل ایران را به دلیل پیگیری قابلیت‌های نظامی هسته‌ای و توسعه موشک‌هایی که می‌توانند به شهر‌های بزرگ اسرائیل برسند، تهدید اصلی وجودی خود می‌داند. این امر باعث می‌شود که ایران – نه نیرو‌های نیابتی‌اش – هدف بعدی اسرائیل باشد.

در این جنگ، ایران نتوانست حماس را نجات دهد و ترجیح داد که با برکنار داشتن حزب‌الله از درگیری، آن را حفظ کند. تلاش برای گشودن جبهه‌ای در اردن شکست خورد و سوریه از اجازه به گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران برای استفاده از قلمروش برای اقدام نظامی خودداری کرد. حوثی‌های یمن تنها نیرو‌هایی بودند که درگیر شدند، اما پس از تخریب تأسیسات حیاتی در بندر حدیده، از هدف‌گرفتن اسرائیل عقب‌نشینی کردند.

به نظر من، یک جنگ اسرائیلی – ایرانی غیرممکن نیست، با توجه به تجمع نظامی مداوم، گسترش نفوذ ایران و امتناع اسرائیل از به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
    21

    زیرک باشید:

    اسرائیل خود را برای حمله غافلگیر کننده گسترده به اعراب در سال 2030 آماده می کند.

    منتشر فرمایید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      26

      اسراییل اگه کسی پارو دمش نذارد به کسی کار ندارد .

  • ناشناس
    8

    ما هم امده ایم بنزین راگران میکنیم تا اسراییل نابودشود اجناس را چندبرار به ملت میدهیم تا اساییل زهرهترک شود الکی که نیست خیلی چیزای دیگر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      16

      بزرگترین دشمن برای ایران همین مردم نمکنشناس هستند

    • ناشناس
      12

      این چیزهایی که نوشتید تحلیل بود یا یه مشت تعریف و تمجید از اسراییل؟

    • ناشناس
      1

      عده ای کارمند باطن فرویدی به مردم رو نمی دهند که مردم هم با آنها خوب باشند

  • ناشناس
    7

    تا جنگ اوکراین تمام نشود جنگ غزه ادامه دارد . این دو جنگ کاملا به هم ربط دارند .

  • ندا
    24

    اصلا در حد ایران نیست اسرائیل ایران بزرگ مثل غزه نیست که اندازه یک استان ایرانم نیست و ارتشی و امکاناتی نداشت ۸۰ میلیون ایران اسرائیل کلا ۸ میلیون نمیشه که اونم نصفش اعراب کرانه هستن ده ماهه نتونسته غزه بدون ارتش و که ده سال محاصره بوده و دومیلیون جمعیت داشته تسلیم کنه
    از نظر بزرگی و جمعیت که یک دهم ما هم نی ایران راحت میتونه کل اسرائیل رو نابود کنه از نظر نظامی هم که امکانات ایران زیاده برتری نداره حتی هسته ای هم بزنه به ایران مگه چندتا میتونه بزنه ایران خیلی بزرگه و نیرو ها ایرانی زمان جنگ شناسنامه بزرگ میکردن بشه جنگ برن یا جانباز میشدن بازم داوطلب میشدن بسیجی سپاهی ارتش حال آنکه اسرائیل همون ارتشی هاشم پرونده روانی درست میکنن نرن جنگ یا حدیدی ها که کلا نمیرن جنگ چه برسه داوطلب بشن کل مردم شم هم داوطلب بشن کمن متوجه هستین پس نترسید مرگ یکبار شیون یکبار
    باید انتقام خون اون همه کودک گرفته بشه چه ایرانی باشن چه نباشن ایران از قدیم طرفدار مظلوم بوده دختر خسروپرویز شاه دخترش لشگر کشید تا کودکی که روم پادشاه شده بود و بردارش کورش کرد و پادشاهی گرفت و خواست بکشه نجات داد اونا که مسیحی بودن جون یک کودک بود حال الان این همه کودک مسلمان خونشون ریخته شده فقط انتقام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به مساحت و جمعیت نیست. اسراییل ۴۰۰ کلاهک اتمی داره وبه اضافه بمب های هیدروژنی و الکترومغناطیسی. برای نابودی ایران ۲۰ تا ۳۰ کلاهک اتمی کافیه که میتونه در عرض یک نصف روز شلیک کنه به همین راحتی

    • ناشناس
      1

      اسرائیل هم مرز ما نیست که جمعیت را به رخ می کشید بحث تکنولوژی و قدرت نظامی هست که به همه نشان داد تا چه حد خطرناک هست هیچ یک از گروههای نیابتی مفت خور شهامت نکرد بطور جدی درگیر شود حماقت حماس را هم که می بینید درس عبرتی شد برای بقیه

    • ناشناس
      0

      دقیقا اینهمه بچه قطع عضو همه را ناراحت کرده تا آنجا که دایم آدم در غمه

  • سوفی
    27

    فقط مساحت اسرائیل و جمعیت شو با ایران مقایسه کنید امکانات نظامی هرچقدر تاثیر داشته باشه مساحت درصدش مهم تره البته که تو امکانات نظامی در حد خوبی هستیم و مهمترینش غیرت ایرانی رو تو هشت سال جنگ ایران دیدن با دست خالی با جون شون رو مین میخوابیدن تا راه باز کنن الان که دستشون هم پره ببینید چه میکنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      جنای سوفی جنگ زمینی نیست که با جان جوانان برومند کشور میدانهای مین را اکسازی کنند در جنگ با اسرائیل شما هرگز دشمن را نمی بینید بلکه فقط قدرت تخریب زیرساختهای کشور را می بینید بی برقی و بی آبی و قطع گاز و سوخت را می بینید توقف تولید را می بینید بیکاری و تورم سنگین را می بینید کمی فکر کنید

  • ناشناس
    9

    خیلی خیلی خیلی دوستدارم تکلیف روشن شه! خیلی دوستدارم آمریکا اروپا و اسرائیل یا با ما مردم فرودست ایران زمین آشتی کنند یا حمله کنند تکلیف مشخص نیست کشور و اقتصاد مردم روهواست! دو درصد خوب می‌خورند ۹۸ درصد فقط برای بقاء زندگی میکنیم!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      فرودست که خود شمایی

  • محمدحسن کاظمی
    6

    از شهر جهانی یزد. منتظر جنگ ایران و اسراییل هستم.

  • ناشناس
    13

    کلاًشرووربهم بافته.به زودی با آزمایش علنی اولین بمب اتمی ایران اسرائیل برای همیشه خلع سلاح خواهدشدودوران جفتک پراکنیش به پایان خواهدرسیداگراسرائیل آنقدردیوانه است که ایران را تهدیداتمی کندایران هم آنقدردیوانه است که به تهدیداتمی خودعمل کند.

  • ف
    8

    اسراییل داعش می‌فرسته هیچوقت جنگ نمی کنه

  • ناشناس
    7

    افرین بر تحلیل گر که صادقانه تحلیل کرد و اگر جنگ اتفاق بیافته چون مردم ایران در کنار حکومت و سپاه پاسداران نمی ایستن ممکنه تلفات و خسارات زیادی برای ایران داشته باشه .متاسفانه به علت چپاول و دزدی ورانت وگرانی وفقر و فساد مردم دل خوشی از جمهوری اسلامی ندارن

  • ناشناس
    2

    بزن تا بزنیم زندگی نمیکنم که!!!

  • محمد عسگری فر
    2

    ما نمی ترسیم تا تش هستیم. کسی که با خداست دنیا و آخرت برای اوست

  • علی
    9

    اسرائیل و انگلیس و امریکا و هر کشوری که دنبال رو این کشورها باشن نابود خواهند شد به فضل الله

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    خیلی عالی میشه

  • ناشناس
    13

    اسرائیل هر چقدر هم از لحاظ تجهیزات نظامی قدرتمند باشه بازهم هیچوقت نمیتونه در مقابل ایران مقاومت کنه ، به ود دلیل ، اول اینکه ایران کشوری با وسعت جغرافیایی زیاده بر خلاف اسرائیل دوم اینکه نظامیان اسرائیل بر خلاف نظامیان ایران دنیا رو از پشت تجهیزات جنگیشون میبینن ( نداشتن روحیه شهادت طلبی ) بگذریم از اینکه الان دیگه ایران خودش یکی از قدرتهای نظامی بزرگ دنیا هست !!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اون علامت تعجب که آخر متن گذاشتی کار را خراب کرد

  • ناشناس
    2

    به درک....جنگ بشه تکلیف مشخص بشه....از این سرگردانی و زندگی برزخی نجات پیدا کنیم

  • ناشناس
    3

    اسراییل خیلی وقته هل من مبارز میطلبه !!!!!

  • ناشناس
    3

    به امید خدا جنگ است ولی روی ما و جوانان حساب نکنید ترقه هاتون آماده کنید

  • J
    0

    جنگ آخرین وبدترین دیپلماسی است وناشی از ترس وجهل وعدم اعتماد به نفس است

  • ناشناس
    0

    مثل ایران نیست که یا برق نباشه یا اب

  • مجید
    1

    نه در اندازه اسراییل جنگ با ایران امکان دارد ونه اربابش امریکا اجازه می دهد جنگ با ایران یعنی نابودی کل غرب اسیا که خود اسراییل هم شامل می شود نفت ومحصولات پتروشیمی قیمت نجومی پیدا خواهد کرد اقتصاد اروپا چین وهند وامریکا فرو خواهد ریخت.طلا در بازار جهانی از اونسی ۱۰هزار دلار بالاتر خواهد رفت .تازه اگر جنگ هسته ای نشود در انصورت قیامت کوچک جهانی خواهیم داشت .این مقالات فقط برای تضعیف روحیه مردم غرب اسیا است .

  • ناشناس
    1

    اماده ایم سدها راخالی کره ایم مبادا براثر حمله مرم متحمل خسارت بشن شمال کشور هم بنزین ذخیره کرده ایم

  • ناشناس
    0

    این تحلیل تمجید هرچی که اسمش رو بزاریم نشان دهنده این موضوع است که ایران در یک دور باطل قرار گرفته و کلی هزینه که باید صرف آبادانی کشور بشه عملاً هزینه هیچ و پوچ شده. خدا ما را از شر ظالمان و بی فکران دنیا نجات دهد.

  • واحد حقگو
    2

    سلام بر دوستان اگر حاکمیت فاصله خود با مردم را کم کند و رضایت آنان را بدست آورد مثل جنگ سال1359 مردم به هر طریقی دولت را یاری خواهند نمود بنابر این تنها موشک و غیره قدرت دفاعی محسوب نمی شوند.

  • رضا
    3

    این همه از قدرت اسرائیل گفتید،ولی خودشون میگن:شدیم مثل بچه مدرسه ای کتک خور.

  • ناشناس
    1

    خیلی برای دولت آقای پزشکیان زشته که بجای حل مشکلات اقتصادی و گرونی و معیشت مردم كاری بکنه دنبال گرونی بنزین و نان و بفکر جنگ بی دلیل با صهیونیست‌ها ...بس کنید....از خدا بترسید....روز مرگ برای ملت شریف وصبور ایران چه جوابی دارید؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    ما کجا.....جنگ کجا ؟؟؟کلی گرفتاری داریم.... فکرشم نکنید.....

  • ع
    0

    همش میگی اسرائیل برق آماده کرده مشکل اگر کشورا در جنگ اب برق بود اینکه منم آماده جنگم مشکل اینجا که جلو ۶۰۰ موشک را بگیری

  • مستقل
    0

    آخه عربی که کار نمیکنه با دمپایی میگرده فقط بجه میاره به ما چه مربوطه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد