ادعای رویترز: ایران تحویل لانچر‌های موشک های قاره پیما به روسیه را به تاخیر انداخته است

منابع خبرگزاری «رویترز» که یک دیپلمات اروپایی، یک مقام اطلاعاتی اروپا و یک مقام آمریکایی بوده‌اند می‌گویند از دلیل عدم ارسال لانچرهای موشک‌های «فتح ۳۶۰» ایران به روسیه اطلاعی ندارند اما به این ترتیب این موشک‌ها درحال حاضرعملیاتی نخواهند بود.

ادعای رویترز: ایران تحویل لانچر‌های موشک های قاره پیما به روسیه را به تاخیر انداخته است

العربیه نوشت: منابع خبرگزاری «رویترز» که یک دیپلمات اروپایی، یک مقام اطلاعاتی اروپا و یک مقام آمریکایی بوده‌اند می‌گویند از دلیل عدم ارسال لانچرهای موشک‌های «فتح ۳۶۰» ایران به روسیه اطلاعی ندارند اما به این ترتیب این موشک‌ها درحال حاضرعملیاتی نخواهند بود.

درحالی که این مقام آمریکایی که می‌خواست ناشناس بماند به «رویترز» گفته که ایران در زمان ارسال موشک‌ها به روسیه لانچر‌های آنها را تحویل نداده، یک مقام اطلاعاتی اروپایی نیز گفته است انتظار نمی‌رود این لانچرهای متحرک به زودی به دست روسیه برسد.

خبر ارسال موشک‌های قاره‌پیمای ساخت ایران به روسیه ماه گذشته علنی شد که با واکنش تند آمریکا و اروپا روبرو شد.

دو کارشناس نظامی به «رویترز» گفته‌اند این موضوع می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ از جمله احتمال تغییرات در لانچرها توسط روسیه و دیگری امکان چانه‌زنی ایران با قدرتهای غربی برای کاهش تنش، با به تاخیر انداختن تحویل لانچرها به روسیه.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری ایران در نخستین نشست خبری خود ارسال موشک‌های قاره‌پیما به روسیه را تکذیب کرد و گفت دوماه اخیر که او در مسند ریاست جمهوری بوده است براساس اعلام مراجع ذیربط ، چنین اقدامی صورت نگرفته است.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، دهم سپتامبر گفت موشک‌های ایران که به روسیه ارسال شده ظرف چند هفته می‌تواند در جنگ علیه اوکراین به کار رود.

بلینکن این موشک‌ها را که بردی بیش از ۱۲۰ کیلومتر دارند خطری برای امنیت اروپا دانست و گفت با استفاده از آنها روسیه می‌تواند مواضعی را دور از خط مقدم جبهه هدف قرار دهد.

درحالی که آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند مجازات‌هایی علیه ایران برای دراختیار قراردادن موشک‌های قاره‌پیما به روسیه اعمال می‌کنند، اتحادیه اروپا نیز درصدد بررسی تحریم‌هایی علیه حکومت ایران است.

«رویترز» قبلا براساس اطلاعات کشتیرانی انتقال این موشک‌ها از دریای خزر به روسیه را گزارش داده بود.

با این حال فابیان هینز، کارشناس نظامی که در زمینه موشک‌های ایران تحقیق می‌کند، معتقد است که ایران ارسال لانچرها را به تاخیر نینداخته است بلکه درصدد انجام تغییراتی است که امکان استفاده از این لانچرهای متحرک در زمستان سخت اوکراین فراهم شود از همین رو،تحویل این لانچرها با قطعاتی ساخت مرسدس و سایر شرکتها برای تغییرات لازم با تاخیر مواجه شده است.

به گفته این کارشناس نظامی، روسیه نیز ممکن است درصدد انجام تغییراتی در این لانچرهای متحرک باشد.

اما دیوید آلبرایت، بازرس اتمی سابق سازمان ملل می‌گوید مسعود پزشکیان و سایر مقامات ایران هفته آینده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اولین آزمون خود برای گفت‌وگو با مقامات اروپایی برای دست یافتن به راه‌حلی در زمینه کاهش تنش بین دوطرف بر سر برنامه اتمی، درگیریهای منطقه‌ای و سایر موضوعات مورد مجادله روبرو خواهد شد.

به گفته او، ممکن است دولت ایران با به تاخیر انداختن ارسال این لانچرهاقصد بهره‌برداری از آن برای چانه‌زنی و دستیابی به امتیازاتی را داشته باشد زیرا «اگر فرض کنیم همزمان موشک‌های ایرانی در اوکراین فرود بیایند، ایران با محکومیت گسترده در مجمع عمومی سازمان ملل روبرو می‌شود». اما او نسبت به یک توافق قابل ملاحظه بین دو طرف خوشبین نیست.

منبع: انتخاب
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد