نیویورک تایمز گزارش می‌دهد؛

پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله چیست؟

پس از جنگ سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب الله لبنان، تل آویو سرمایه گذاری‌های سنگینی را جهت رهگیری ارتباطات این گروه لبنانی و فرماندهان آن در قالب جنگ در سایه با حزب الله در دستورکار قرار داد. موضوعی که در نهایت به ترور "سید حسن نصرالله" در بیروت ختم شد.

پشت پرده ترور سیدحسن نصرالله چیست؟

 "نیویورک تایمز" در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر رژیم اشغالگر قدس در ترور "سید حسن نصرالله" دبیر کل فقید حزب‌الله لبنان، سعی کرده در یک مطلب تحلیلی با اتخاذ نوعی نگاهی تاریخی، به این سوال مهم پاسخ دهد که رژیم اسرائیل چگونه توانسته به سازوکار‌های محرمانه حزب الله لبنان نفوذ کند و دست به انجام اقداماتی نظیر ترور فرماندهان عالی‌رتبه حزب الله و حتی دبیرکل این جنبش بزند. 

نیویورک تایمز به این مساله اشاره دارد که اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب الله در سال ۲۰۰۶ میلادی، به نحوی جدی متوجه نواقص و ضعف‌های خود در نبرد با این گروه مقاومت لبنانی شد و درست به همین دلیل، سرمایه گذاری‌های عظیم و قابل توجهی را در عرصه فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی انجام داده و میدان اصلی نبرد با حزب الله را در حوزه اطلاعاتی تعریف کرده است. البته که از آن سال تاکنون، اسرائیل همکاری‌های اطلاعاتی گسترده‌ای را نیز با تشکیلات جاسوسی آمریکا داشته که این مساله هم سبب شده تا اهرم‌های تل آویو در نبرد با حزب الله لبنان به شدت تقویت شده و متنوع گردند. 

به گزارش  نیویورک‌تایمز؛ پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش حماس در هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل از حمله پیشدستانه حزب‌الله لبنان هراسی جدی پیدا کردند. از این رو، اسرائیل خود را آماده مقابله با یک‌چنین حمله‌ای کرد و طرح‌هایی را نیز برای ترور "سید حسن نصرالله" دبیر کل قدرتمند حزب الله لبنان در بیروت در دستورکار قرار داد.

با این حال زمانی که اسرائیل این مساله را با کاخ سفید در میان گذاشت، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به نتانیاهو هشدار داد که ترور دبیرکل حزب الله لبنان می‌تواند آتش یک جنگ گسترده منطقه‌ای را برافروزد. این موضوع به تایید شماری از مقام‌های ارشد سابق و فعلی اسرائیلی و آمریکایی نیز رسیده است.

روز شنبه، اسرائیل اعلام کرد که "سید حسن نصرالله" را ترور کرده است. اقدامی که با استفاده از بیش از ۸۰ بمب و بمباران چهار ساختمان در ضاحیه بیروت به وقوع پیوست. کاخ سفید اعلام کرده که از این حمله مطلع نشده و همین مساله حدی از تنش را میان دولت بایدن و رژیم اسرائیل ایجاد کرده است.

یکی از نکاتی که پس از ترور دبیر کل حزب الله لبنان بسیاری به آن اشاره داشته اند این بوده که اسرائیل چگونه توانسته محل حضور وی را شناسایی کند و به او نزدیک شود؟ اسرائیل در طی هفته‌های اخیر شماری از فرماندهان برجسته رده‌های میانی و ارشد حزب الله لبنان را ترور کرده است.

یکی از نکاتی که بسیاری از تحلیلگران به آن اشاره دارند این است که اسرائیل پس از جنگ سال ۲۰۰۶ خود با حزب الله لبنان، منابع قابل توجهی را در حوزه اطلاعاتی و جاسوسی جهت ضربه زدن به حزب الله تخصیص داده است. ارتش اسرائیل و دستگاه‌های اطلاعاتی آن در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب الله نتوانستند به اهداف مطلوب خود دست یابند و در نهایت نیز به آتش‌بس تن دادند. موضوعی که سبب شد تا حزب الله لبنان قدرت بیشتری پیدا کند و بتواند خود را برای تقابل بیشتر با اسرائیل در آینده آماده کند.

اسرائیل در سال‌های پس از جنگ ۳۳ روزه به نحوی ویژه معطوف به تقویت سازوکار‌های اطلاعاتی و جاسوسی بوده است. بخش زیادی از سرمایه گذاری‌های اسرائیل با محوریت موساد و سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل انجام گرفته است. نهاد‌هایی که پس از جنگ ۳۳ روزه با حزب الله به دلیل ناتوانی خود در کسب اطلاعات حساس و حیاتی در رابطه با رهبری حزب الله لبنان و راهبرد‌های آن، با سرزنش‌های جدی مواجه شدند.

در نتیجه این موضوع، یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل به عنوان واحد اطلاعاتی این رژیم، اقدام به ساخت ابزار‌های سایبری پیشرفته جهت رهگیری ابزار‌های ارتباطی اعضای حزب الله لبنان کرد و در عین حال نسبت به ایجاد تیم‌هایی مبادرت کرد تا مطمئن شود که اطلاعات حساس خیلی زود به فرماندهان میدانی و نیروی هوایی رژیم اسرائیل منتقل می‌شوند. 

اسرائیل همچنین بر میزان پرواز پهپادهایش بر فراز خاک لبنان افزود و ماهواره‌های جاسوسی این رژیم نیز تحرکات حزب الله لبنان و اعضای آن را رصد می‌کردند تا از این رهگذر بتوانند مراکز حساس این جنبش و کوچکترین تغییرات در قدرت آن را تحت نظارت و ارزیابی داشته باشند. برای مثال، اسرائیل سعی داشته تا اطلاعات دقیقی را از انبار‌های تسلیحاتی حزب الله لبنان کسب کند. این رژیم در جریان بمباران‌های اخیر خود نیز به نحوی ویژه معطوف به هدف قرار دادن این زرادخانه‌های تسلیحاتی بوده است. 

 

اضافه بر این‌ها، یگان ۸۲۰۰ و همتای آمریکایی آن آژانس امنیت ملی آمریکا، پیوند‌های خود با یکدیگر را تقویت کرده‌اند که این مساله سبب شده تا اسرائیل اهرم‌های متنوع تری را جهت کسب اطلاعات در مورد ایران و حزب الله لبنان داشته باشد. اسرائیل با توجه به مجاورت لبنان با خود، نیروهایش را در این کشور جهت جاسوسی و ماموریت اطلاعاتی فعال کرده است. در حقیقت، اسرائیل این مساله را به یک دستورکار مهم برای خود در رابطه با لبنان تبدیل کرده است.

سرمایه گذاری‌های گسترده اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل جهت کسب اطلاعات علیه حزب الله لبنان و کاهش ناکامی‌های خود در مواجهه با این جنبش، در سال ۲۰۰۸ برخی دستاورد‌ها را برای این رژیم به همراه داشت. موضوعی که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به آن تاکید دارند. در آن سال، تشکیلات جاسوسی موساد در همکاری با سازمان سیا، اقدام به ترور "عماد مغنیه" از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در سوریه کردند.

یگان ۸۲۰۰ نیز معطوف به تحرکات حزب الله لبنان بوده است. موضوعی که در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی و در ماجرای ترور ژنرال سلیمانی خود را نشان داد. وی در آن زمان ابتدا به سوریه سفر کرد و سپس عازم بیروت شد تا با سید حسن نصرالله دیدار داشته باشد. در آن زمان، اسرائیل تصمیم گرفت تا نصرالله را ترور نکند، زیرا از آغاز یک جنگ بزرگ وحشت داشت با این حال، اطلاعات در دسترس خود را به آمریکا منتقل کرد. دولت وقت آمریکا نیز با یک حمله پهپادی به نزدیکیِ فرودگاه بین المللی بغداد، ژنرال سلیمانی را ترور کرد.

در ماه جولای(تیر) سال جاری میلادی، اسرائیل با یک موشک اقدام به ترور "فواد شکر" از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان کرد. اخیرا نیز دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل زمینه‌های حمله به یک سایت نظامی در مصیاف سوریه را فراهم کردند. رخنه اطلاعاتی اسرائیل به تلفن‌های همراه اعضای حزب الله لبنان سبب شد تا این جنبش به استفاده از پیجر‌ها و بی‌سیم‌ها روی آورد. در واکنش به این مساله، موساد اقدام به طرح یک نقشه کرد که عملا دستگاه‌های مذکور را به بمب‌هایی متحرک در دستان نیرو‌های مقاومت لبنان تبدیل می‌کرد.

از این رو، موساد ظاهرا اقدام به تاسیس یک شرکت پوششی در بوداپست مجاستان کرده و و پیجر‌هایی را تحت لیسانس یک شرکت تایوانی تولید کرده است. قبل از اینکه پیجر‌ها به لبنان برسند، نیرو‌های اسرائیلی اقدام به بمبگذاری آن‌ها کرده بودند. اسرائیل در اوایل ماه جاری اقدام به منفجر کردن پیجر‌ها کرد و وقتی نیرو‌های حزب الله متوجه شدند که بی‌سیم‌ها نیز با خطر همراه هستند، آن‌ها را هم منفجر کرد. این انفجار‌ها منجر به کشته شدن کودکان و افرادغیرنظامی نیز شد و نوعی وحشت فراگیر را در لبنان ایجاد کردند.

اندکی بعد، اسرائیل اقدام به ترور "ابراهیم عقیل" از فرماندهان نظامی حزب الله لبنان کرد. این عملیات ترور از طریق بمباران یک آپارتمان در بیروت صورت گرفت. جایی که ابراهیم عقیل با شمار زیادی از فرماندهان حزب الله لبنان جلسه داشت. اسرائیل مدعی است که ابراهیم عقیل بر تونل‌های زیرزمینی که به عمق اسرائیل راه دارند و می‌توانند جهت حمله به این رژیم مورد استفاده قرارگیرند، نظارت داشته است. 

با این همه، واقعه ترور سید حسن نصرالله، حقیقتا رویداد بزرگی بود. نتانیاهو در شرایطی که در نیویورک به سر می‌برد فرمان ترور سید حسن نصرالله را صادر کرد. او این اقدام را تنها اندکی پس از سخنرانی اش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام داده است. یک تحلیلگر اسبق سازمان سیا با نام "آشِر" می‌گوید که "اسرائیل در جنگی در سایه با ایران و حزب الله به سر می‌برد.".

منبع: فرارو
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد