«شمشیر مشترک 2024»؛ آمادگی نظامی سرزمین اصلی چین مقابل «استقلال تایوان»

«فرماندهی منطقه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین» (PLA) دوشنبه 14 اکتبر (23 مهر) در واکنش به سخنرانی جدایی طلبانه «لای چینگ‌ته» رهبر تایوان در دهم اکتبر (19 مهر)، رزمایش «شمشیر مشترک 2024B» را در «تنگه تایوان» و شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان برگزار کرد.

«شمشیر مشترک 2024»؛ آمادگی نظامی سرزمین اصلی چین مقابل «استقلال تایوان»

این اقدام نظامی شامل کشتی‌ها و هواپیماهایی بود که از جهات مختلف به جزیره تایوان نزدیک می‌شدند و با حملات نیروهای مشترک، عزم دولت چین را برای حفاظت از تمامیت ارضی خود و توانایی ارتش آزادیبخش خلق برای جنگیدن در شرایط جنگی واقعی به رخ کشید.

 

مشروع و ضروری

به محض اعزام ارتش چین به منطقه تایوان، «حزب ترقی خواه دموکراتیک» (DPP) که حامی استقلال تایوان است به همراه نیروهای غربی، به سرزمین اصلی چین برچسب «تضعیف کننده صلح و ثبات منطقه‌ای» چسباندند.

اما DPP پیش از محکوم کردن اقدام نظامی روز دوشنبه باید یک حقیقت محض را به خوبی بداند که تایوان بخشی از چین است یعنی دولت چین حق دارد هر گونه اقدام ضروری شامل فعالیت‌های نظامی برای حفاظت از تمامیت ارضی کشور انجام دهد.

حرکت نظامی PLA در منطقه تایوان به دقت «استقلال» را هدف گرفته است. لای از زمان روی کار آمدن از هر فرصت ممکن برای ایجاد هیاهو و جنجال برای «استقلال تایوان» استفاده کرده است. سخنرانی هفته گذشته (10 اکتبر) او که به بهانه صلح و توسعه انجام شد، از ابتدا تا انتها در بوق و کرنا کردن تئوری «دو کشوری» بود. در چنین فضایی، رزمایش نظامی سرزمین اصلی چین در روز دوشنبه یک تنبیه و بازدارندگی قوی برای فعالان جدایی طلب و یک هشدار شدید علیه مداخله از سوی نیروهای خارجی محسوب می‌شود.

شدت و فراوانی فعالیت‌های نظامی سرزمین اصلی چین به طور کامل به میزان اقدامات تحریک آمیز DPP بستگی دارد. اسم رمز این رزمایش یعنی شمشیر مشترک 2024B که به دنبال رزمایش شمشیر مشترک 2024A در ماه مه، برگزار شد، نشان می‌دهد که رزمایش‌های نظامی بیشتر و گسترده‌تر در صورت اقدامات تحریک آمیز DPP برگزار خواهد شد.

همچنین شایان ذکر است که سرزمین اصلی چین هیچ تاریخ پایانی برای این رزمایش‌های نظامی مشخص نکرده است. تا زمانی که اقدامات استقلال طلبانه در جزیره تایوان ادامه داشته باشد، تحرک PLA برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی متوقف نخواهد شد.

آمادگی کامل سخت افزار نظامی

بر اساس اعلام فرماندهی منطقه شرقی ارتش آزادیبخش خلق چین، رزمایش دوشنبه بر گشت زنی مشترک آمادگی رزمی دریایی-هوایی، محاصره و کنترل بنادر و مناطق کلیدی، حمله به اهداف دریایی و زمینی و تصرف کنترل جامع میدان نبرد متمرکز بود تا توانایی‌های مبارزه واقعی مشترک نیروهای فرماندهی محک زده شود.

«فو جنگ‌نان» پژوهشگر «آکادمی علوم نظامی چین» معتقد است که رزمایش دوشنبه توانمندی رزمی همه جانبه و فراگیری را به نمایش گذاشت.

وی تاکید کرد این رزمایش‌ها با سناریوهای جنگی واقعی می‌توانند «در هر زمانی از حالت آموزش به جنگی تغییر پیدا کنند.

فو افزود این عملیات مثل شمشیر و چکش بالای سر دولت لای چینگ‌ته در برابر حرکت‌های طرفدار استقلال عمل می‌کند.

رزمایش شمشیر مشترک 2024B که در شمال، جنوب و شرق جزیره تایوان انجام شد، توانایی ارتش چین را در شبیه سازی محاصره جزیره تایوان به رخ کشید.

این عملیات می‌تواند موجب بازدارندگی اهداف سیاسی و نظامی در تایپه در بخش شمالی تایوان شود؛ به «اردوگاه» نیروهای حامی استقلال در جنوب جزیره را ضربه بزند؛ و همچنین شرق تایوان را هدف قرار دهد تا از جستجوی «حمایت» خارجی و فرار نیروهای طرفدار استقلال به خارج، جلوگیری کند.

به علاوه تایوان، به دلیل موقعیت جغرافیایی تک افتاده خود، برای بقا و رشد شدیدا به واردات متکی است. توانمندی مسدود سازی ارتش چین به این معناست که اگر درگیری نظامی واقعی صورت بگیرد، تبدیل تایوان با فروپاشی اقتصادیش به یک جزیره «مرده»، نتیجه‌ای اجتناب ناپذیر خواهد بود.

گارد ساحلی استان «فوجیان» (شرق چین) نیز روز دوشنبه با همکاری PLA،  گشت زنی‌های اجرای قانون را با هدف آزمایش توانایی‌های واکنش سریع و رسیدگی اضطراری در آب‌های نزدیک جزایر «ماتسو» و دونگ‌یین» انجام داد.

اقدام نظامی روز دوشنبه سرزمین اصلی چین نشان می‌دهد که جنگ افزار نظامی آن هم اکنون آماده به کارگیری علیه نیروهای جدایی طلب به سرکردگی لای چینگ‌ته است. تنها آینده متصور برای تایوان اتحاد مجدد است. DPP هرچه بیشتر اقدامات تحریک آمیز انجام دهد، روز آخر زودتر فرا می‌رسد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این چین بزرگ که به ایران توصیه می کند در مورد جزایر سه گانه راه دیپلماسی را پیش بگیرد ,چرا خودش دیپلماسی را فراموش کرده است؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد