بازخوانی آنچه در روزهای پایانی جنگ گذشت / از سرنگونی هواپیمای مسافربری تا راز قطعنامه/ ویدئو

دو اتفاق مهم در تیر ۶۷ رخ داد. ابتدا هواپیمای مسافربری ایرنی توسط ناو امریکایی مورد اصابت موشک قرار گرفت و سپس ایران قطعنامه ۵۹۸ را جهت صلح با عراق پذیرفت. بعد از این اتفاق بود که منافقین به مرزهای کشور هجوم آوردند.

بازخوانی آنچه در روزهای پایانی جنگ گذشت / از سرنگونی هواپیمای مسافربری تا راز قطعنامه/ ویدئو

دو اتفاق مهم در تیرماه ۶۷ رخ می‌دهد. ابتدا پرواز شماره ۶۵۵ با ۲۹۰ مسافر توسط ناو وینسنس امریکایی مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد و هر ۲۹۰ تن مسافر شامل ۱۱۹ زن و کودک بعلاوه و ۴۶ تبعه خارجی، به کام مرگ فرستاده می‌شوند.

۱۵ روز بعد ایران قطعنامه ۵۹۸ را جهت صلح با عراق می‌پذیرد اما صدام که پذیرش قطعنامه توسط ایران را موضع ضعف ارزیابی می‌کند ۳ روز بعد و با کمک گروه مجاهدین خلق، به کشور یورش می‌آورد.

مجاهدین خلق در محاسبات خود عنوان می‌کنند که با حمایت صدام می‌توانند ۳ روزه تهران را فتح کنند و باتوجه به پذیرش قطعنامه با غفلت نیروهای خودی موفق می‌شوند تا نزدیکی کرمانشاه را نیز اشغال می‌کنند. اما پس از یک ماه و در نهایت تحت عملیات مرصاد شکست بزرگی را متحمل می‌شوند و بسیاری از این گروهک کشته و اسیر می‌شوند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ناشناس
    12

    در مورد هواپیمای مسافربری که در خلیج فارس مورد حمله ناو آمریکایی قرار گرفت و تعدادی از هموطنان ما به شهادت رسیدند نکته ای وجود دارد که لازم میدانم جهت تنویر افکار عمومی عرض کنم.
    اینکه ادعا می‌شود ناو آمریکایی به ظن اینکه هواپیما یک جنگنده F14 متعلق به نیروی هوایی ارتش ایران است دروغی بیش نیست چون خود آمریکایی‌ها چنین ادعایی نکردند.
    این ادعا را اولین بار یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی ارتش در تلویزیون مطرح کرد اما به دلایلی که عرض خواهم کرد ادعای کاملا باطلی است.
    هواپیمای F14 ساخت شرکت گرومن اساسا برای درگیری هوایی طراحی و ساخته شده و فاقد هر گونه سلاح هوا به زمین یا هوا به سطح آب می‌باشد.
    قاعدتاً آمریکایی‌ها که خود سازنده F14 هستند از هر کس دیگری بهتر می‌دانستند که این نوع هواپیمای جنگنده توانایی آسیب زدن به ناو آمریکایی را ندارد حتی اگر بنا بر ادعای جانب ایرانی آن ساعت از باند نظامی فرودگاه بندر عباس به پرواز در می‌آمد باز هم خطری برای ناو آمریکایی محسوب نمیشد.
    دولت رونالد ریگان اواخر سال ۱۳۶۶ برای ایجاد امنیت نفتکشهای کشورهای حوزه خلیج فارس یک سری عملیات ضربتی علیه ناوچه های جنگی ایران انجام داد تا بلکه ایران از جنگ نفتکشها در خلیج دست بردارد .
    آمریکایی‌ها با اطاله جنگ مشکلی نداشتند اما کشاندن آن به شاهراه نفت مشکلی بود که میبایست سریعا علاج کنند بنابراین هدف قرار دادن هواپیمای مسافر بری یکی از اهرمهای فشاری بود که علیه ایران اعمال کردند و کاملا هم تعمدی بود.

    نظرات شما -
    • F14
      1

      این موضوع را فقط سرهنگ ارتش نگفت،ارتشی های اون زمان که در بندرعباس خدمت میکردن این را قبول دارن و میگن ‌F14 استتار کرده

    • بهلول
      1

      شماخيلى واردهستى ميشه يه توضيحى هم راجع به هواپيماى اوكراينى بدهيد

    • ناشناس
      0

      سپرش کرده بودن برای بمباران

    • حسن ستار
      0

      عجب تخیلی !!!

    • ایرانی آباد و آزاد
      1

      استاد علل ساقط کردن هواپیمای مسافری اوکراینی بغل گوش فرودگاه را هم توضیح می دهید جهت تنویر افکار عمومی ...

    • حسن ستار
      0

      به ۱۱ ۱۰ نه دیگه برای توضیح آن یامیگویندکاردشمن بودیا زبانشان قفل میشود

    • ناشناس
      0

      بدبخت اونکه تو بااراجیفت بخوای فکرشا منور کنی

    • ناشناس
      0

      یعنی تونفهمیدی برای پذیرش قعطنامه بودوقتی آمریکایی هامیخواستند رودست کشورها جهان وشیخ های ایران نخورندیک شیخی ۸سال یک تنه جنگ راه میبردوکوتاه بیانبودآمریکایی هاآمدن خلیج فارس وهواپیمازدن که بگویندماهستیم همه جاکره جغرافیابایدبه حرف ماکنیدیاجنگ تموم کنیدوبه حرف سازمان ملل کنیدیامامستقیم واردجنگ میشیم...

  • ناشناس
    0

    تصمیم غرب و شرق این بود که ایران و عراق تا می توانند با هم بجنگند تا هر دو ضعیف شوند چرا که این به نفع شان باشد...با درایت مسوولان ایرانی این مهم اتفاق افتاد!!!

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    همان زمان که هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا هدف قرار گرفت و بدون پاسخ ماند متوجه شدم ایران با آمریکا پیمان صلح بسته نه با عراق که همه مشاهده کردیم آمریکا صدام حسین را ساقط کرد نه ما از هم زمان رفتم دنبال زندگی خودم البته خیلی ها متوجه این قضیه شدند و بیخیال حکومت اقلیتی شدیم چقدرباید حقیری و درد بیهوده کشیدو ناجی سرخورده باشیم!!!

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      درود وبرشما. ودریغا که هنوزهستندکسانی که واقعیت رابه هردلیلی نمی بینند

    • ناشناس
      1

      ماراهم میخواستندساقط کنندنشدچندباریکی باترورسلیمانی که جواب موشکی ایران مانع ازجنگ شد

  • بهلول
    2

    بايك جام زهراين همه كشته به فنارفت وعراق شددوست وبرادر

  • ناشناس
    0

    بیشتر از ۲۵۰ هزار جوان و زن و مرد و پیر و کودک در جنگ با عراقی ها شهید شدند و میلیاردها دلار خسارت به ایران وارد شد اما دریغ از یک ریال غرامت ! امروز هم که مردم ایران میلیاردها دلار جهت بازسازی عراق پرداخت می کنند !!
    واقعا عجیب است!! فهم و شعور هم چیز خوبی است!

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      1

      اگرعِرق ایرانی وفهم وشعوربود روزگارایران ومردم چنین نبود!!!

    • ناشناس
      0

      سیستم هم بانک رافدین قطارمسافربری رامیزد باموشک اسکادبی درباره هواپیمای ایرانی هم قزلباشها کشتی سوخت مردم عراق راهدف قرارمیدادند وازهواپیمای مسافربری برای حمله به اسکورت استفاده میکردند ودراینجا ژنرال امریکایی باهدف سپرسازی بون شلیک کرد وهمان شد که درپایان نبرد باصدام وکشورعراق دیگرازدخالتهای قایق های موتوری موشکهای مزاحم خبری نبود درواقع اجباربود وناقلایی سیستم رونشون میداد که غمسورشد

    • ناشناس
      1

      6سال حمله کردین کشوروخونه طرف میخواین براتون عروسی بگیره

  • حسن ستار
    0

    روح همه ی عزیزان پرواز۶۵۵ شاد.دانسته یا ندانسته اینها که نوشتی توتحریف واقعیت است

  • ناشناس
    2

    درود بر اسراییل صلح طلب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      حالم ازفلسطین واسراییل بهم میخوره اوا سپرسازومردم غرات واسیرکن وبچه دزدن اینا هم خدارحمو ازدلشون گرفته

  • نا شناس
    4

    در خاطرات یکی از مسئولین می خواندم در عملیات مرصاد ما تعجب کردیم این چه نیروی که خیلی سریع داره پیشروی می کنه که مشخص شد منافقین گوردل هستند که گفتند فقط یک نفر می تونه از پس منافقین برمی آید وانمهم صیاد شیرازی که خیلی شجاعان در عملیات مرصاد با یک هلوپتر بل 214پیشا پیشاپیش همه برای شناسایی دشمن رفت و سریع دستور داد هوانیروز قهرمان یک خط آتش سنگین بوجو د بیاورند یعنی یک هلی کوپترموشکاش تمام میشد هلی کوپتر بعدی جایگزین میشد روحش شاد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوزار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها