کشف جسد دو سرباز که در حملۀ «کوروش کبیر» به آناتولی کشته شدند

کرزوس (پادشاه لیدیه) در قرن ششم قبل از میلاد قصد تصرف امپراتوری ایران را داشت اما در نهایت از کوروش کبیر شکست خورد و پایتختش به دست ایرانیان افتاد. حالا باستان‌شناسان شواهدی از تصرف شهر ساردیس توسط سپاه هخامنشی کشف کرده‌اند.

کشف جسد دو سرباز که در حملۀ «کوروش کبیر» به آناتولی کشته شدند

در طی حفاری‌های تازه در شهر باستانی «ساردیس» در استان مانیسا در غرب ترکیۀ امروزی، بقایای اسکلت دو سرباز به همراه چند سلاح کشف شده است. از نظر باستان‌شناسان، این آثار بازتاب نبردی دراماتیک در قرن ششم قبل از میلاد هستند؛ نبردی که راه را برای ورود ایرانیان به منطقۀ آناتولی هموار کرد.

تیم حفاری به رهبری نیک کیهیل، مورخ هنر دانشگاه ویسکانسین، نشانه‌هایی از جراحات ناشی از شمشیر یا سلاح‌های دیگر را بر روی جمجمه‌ها و استخوان‌های بازوی این سربازان باستانی یافت.

03

کیهیل جمجمۀ کشف‌شدۀ یکی از سربازان را در دست دارد

کیهیل توضیح داد: «یکی از سربازان سنگ کوچکی را در کف دست خود نگه داشته بود و ما به همین صورت استخوان‌های او را از خاک بیرون آوردیم.» از نظر کیهیل این سنگ کوچک احتمالاً به فلاخنی که در جنگ استفاده می‌شده تعلق داشته است.

او افزود که این دو سرباز بدون دفن شدن، بین ویرانه‌های دیوارهای آجری شهر رها شده بودند و بر اساس شواهد، احتمالاً سربازانی لیدیایی بودند که در جریان تسخیر شهر ساردیس توسط هخامنشیان کشته شده بودند.

04

دست یکی از سربازان که هنوز سنگی را در مشت خود نگه داشته است

کیهیل گفت: «این استخوان‌ها و سایر آثار، نشانه‌هایی از حضور و تسلط ایرانیان هخامنشی را در خود دارند؛ حکومتی که تاثیر قابل‌توجهی بر تاریخ آناتولی غربی گذاشته است».

وی افزود: «هر دو سرباز مرد هستند و در زمان مرگ بین ۲۰ تا ۲۵ سال سن داشته‌اند. استخوان‌های بازوی آن‌ها بسیار فشرده شده و مشخص است که آن‌ها چیزی بسیار سنگین به تن داشته‌اند. ما یک کلاه‌خود آهنین سنگین در کنار آن‌ها پیدا کردیم».

01

شهر ساردیس که در آناتولی غربی واقع شده است، پایتخت باستانی امپراتوری لیدیه بود که اولین سازندگان سکه‌های طلا و نقره محسوب می‌شوند.

نبرد تیمبرا در سال ۵۴۶ پیش از میلاد بین کرزوس، پادشاه لیدیه، و کوروش کبیر از امپراتوری هخامنشی رخ داد و مقدمه‌ای برای محاصره ساردیس توسط ایرانیان هخامنشی بود. این نبرد به شکست لیدیایی‌ها، سقوط ساردیس و الحاق لیدیه به امپراتوری هخامنشی انجامید.

منبع: فرادید
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رابی
    2

    فردا اردوغان خواستار پرداخت دیه اونها میشه😂😆😁سه میلیارد دلار پول هنیه یا بهتر بگویم پول ملت گرسنه ایران را هاپولی کرد.قبلا هم چند تریلی شمش طلا که از ایران به ترکیه قاچاق شده بود را کشف و مصادره کرد .بعدا مسئولان محترم و شریف نظام فرمودند که مس بوده نه طلا!
    من نمی دانم از چه زمانی رنگ قرمز مس به رنگ طلایی تبدیل شده!

  • مورچه خوار بزرگ 🦡
    0

    کوروش ببین فرزندانت به نام تو وطن فروشی می کنند !
    سربازان ایران نه ظالم بودن نه ظلم پذیر

  • یعقوب محمدی دیوان(سرچ کن)
    3

    علم ترکیبی2024(باستان شناسی + حدیث شناسی):
    از کجا می توان اثبات کرد کوروش کبیر همان ذوالقرنین است:
    1- وَ سُئِلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ ذِي اَلْقَرْنَيْنِ أَ نَبِيّاً كَانَ أَمْ مَلِكاً فَقَالَ لاَ مَلِكاً وَ لاَ نَبِيّاً بَلْ عَبْداً أَحَبَّ اَللَّهَ فَأَحَبَّهُ اَللَّهُ وَ نَصَحَ لِلَّهِ فَنَصَحَ لَهُ فَبَعَثَهُ إِلَى قَوْمِهِ فَضَرَبُوهُ عَلَى قَرْنِهِ اَلْأَيْمَنِ فَغَابَ عَنْهُمْ ثُمَّ بَعَثَهُ اَلثَّانِيَةَ فَضَرَبُوهُ عَلَى قَرْنِهِ اَلْأَيْسَرِ فَغَابَ عَنْهُمْ ثُمَّ بَعَثَهُ اَلثَّالِثَةَ فَمَكَّنَ اَللَّهُ لَهُ فِي اَلْأَرْضِ وَ فِيكُمْ مِثْلُهُ يَعْنِي نَفْسَهُ .
    از امير مومنان على عليه السّلام پرسيدند: ذو القرنين پيامبر بود يا پادشاه‌؟ آن حضرت فرمود: او نه پادشاه بود نه پيامبر، بلكه او بنده‌ء شايسته خداوند بود و خداوند او را دوست داشت و او نيز خداوند را دوست داشت و به خداوند اخلاص مى‌ورزيد و خداوند نيز خيرخواه او بود. خداوند او را به سوى قومش برانگيخت و اين‌بار نيز ضربه‌اى به سمت چپ سرش زدند. او سومين بار كه به سوى قومش روانه شد خداوند فرمانروايى همه گيتى را به او داد و هم‌اينك كسى كه به سان اوست در ميان شماست [و حضرت على عليه السّلام خودش را معرفى نمود].
    (قصص الأنبیاء (للجزایری) ج۱ ص۱۴۲)
    با توجه به اینکه بر طبق رکوردهای کتاب گینس، امپراتوری هخامنشیان، بزرگترین امپراتوری تمام بشریت بوده پس کوروش همان ذوالقرنین است.
    2- سنگ‌نگاره انسان بالدار بر روی دیوار درگاه شمال خاوری پاسارگاد در استان فارس ایران کنده‌کاری شده است. این مرد، سبیل ندارد در حالی که در آن زمان، سبیل نشانه مردانگی تلقی می شده است پس این فرد مومن بوده و همان کوروش است زیرا در روایات هم آمده است که مومن سبیل خود را می تراشد.
    3-سنگ نگاره مزبور همانند فرشتگان دارای بال است و باید توجیهی برای آن پیدا نمود.
    وَ رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: كَانَ ذُو اَلْقَرْنَيْنِ قَدْ مَلَكَ مَا بَيْنَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَ كَانَ لَهُ خَلِيلٌ مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ اِسْمُهُ رَفَائِيلُ؛
    و از على بن ابى طالب عليه السّلام روايت شده كه فرمود: ذو القرنين از مشرق تا مغرب را مالك شد، و دوستى از فرشته‌ها داشت بنام «رفائيل».
    (بحار الأنوار ج۵۷ ص۱۱۲)
    پس بال این سنگ نگاره کوروش، نشانه ارتباط وی با فرشتگان بوده است.
    ((مبارک باد))
    منتشر فرمایید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد