آینده گیمینگ در دستان بازی‌ های موبایل

کمپانی بلیزارد از بازی Diablo Immortal به عنوان پیش‌داستانی (prequel) برای بازی‌های Diablo II و Diablo III، در نمایشگاه بلیزکان«Blizzcin 2018» رونمایی کرد.

آینده گیمینگ در دستان بازی‌ های موبایل

مسئله‌ی واضح این بود که این بازی دقیقا چیزی نبود که طرفداران می‌خواستند. رونمایی از این بازی، با واکنش شدیدی از سوی مخاطبان مواجه شد، ددرواقع واکنش به حدی منفی بود که خود بلیزارد هم تایید کرد که انتظار نداشتند این بازی در پذیرفته شدن انقدر دچار مشکل شود.

بلیزارد پیش از این گردهمایی سالانه بیانه‌ای داده بود که در آن اشاره‌هایی کرده بود که در بلیزکان 2018 هیچ یک از اعلان‌ها قرار نیست متعلق به بازی Diablo IV باشد؛ با این حال طرفداران هنوز هم خواستار یک بازی Diablo جدید برای کامپیوتر بودند. هرچند حجم نفرتی که نثار بلیزارد شد غیرقابل توجیه است؛ اما پیدا کردن دلیل این موضوع هم خیلی سخت نخواهد بود. طبیعی است که طرفداران از بازی‌ای که سال‌ها برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شده حالا از یک بازی موبایل ناراضی باشند.

در مصاحبه‌ی سایت digitaltrends با Dan Elggren و Allen Adham، آدهام روشن کرد که بلیزارد بازی‌های موبایل بیشتری در برنامه دارد. گروهی از طرفداران نگران هستند و نارضایتی خود را از این بابت ابراز کرده‌اند که بازی‌های موبایل به کنترل لرزان و بی‌ثبات صفحه‌نمایش مشهور هستند و نیز به گیم پلی‌ای که در آن مرتبا میکروتنزنکشن‌هایی(موارد و امکانات کوچک قابل خرید در برنامه‌ها و بازی‌های موبایل) به کاربر تحمیل می‌کنند.

این مسائل مطمئنا در بسیاری از بازی موبایل وجود دارند اما تنها محدود به موبایل نیستند. با وجود باگ‌ها، طراحی خام و هم‌چنین میکروتنزنکشن‌های معمول در بازی‌های کنسولی، چیزی که روشن است این بوده که این مسائل فعلا رفع نمی‌شوند. خوشبختانه یا متاسفانه به نظر می‌رسد که گیمرهای تمام پلتفرم‌ها، با مشکلات این چنینی سر و کله می‌زنند.

پول را دنبال کن، گیمرها را دنبال کن
با توجه به گزارشی از newzoo، درآمد حاصل از موبایل، بیش از 50 درصد بازار جهانیِ بازی را در دست دارد. در حالی که ژاپن و چین به شدت در این نتیجه دخیل هستند، آمریکا دومین بازار بزرگ برای بازی های موبایل در جهان به شمار می زرود. انتظار می‎رود که ارقام مربوط به این آمار در سال‌های آینده بالاتر بروند. به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2021، سالی ده درصد رشد داشته باشند.

توسعه‌دهنگان در بلیزارد از این اعداد و ارقام مطلع هستند. آن‌ها متوجه هستند که یک دستگاه موبایل آسان‌ترین راه برای رسیدن به بیشترین تعداد از مردم است. 77 درصد از مردم آمریکا صاحب یک تلفن هوشمند هستند، پس چرا دستگاهی را هدف قرار ندهیم که 24 ساعت شبانه‌روز در کنار مردم قرار دارد؟ شرکت‌هایی مثل سامسونگ، اپل و ریزر(Razer) همه متوجه شده‌اند که باد به کدام جهت می‌وزد.

اپل در حین معرفی مهم‌ترین آیفون سال 2018، توجه ویژه‌ای به آخرین پردازنده‌ی خود یعنی A12 کرد و گفت که این پردازنده برای گیمینگ در بالا‌ترین سطح طراحی شده است. این شرکت خاطرنشان کرد یک بازی انحصاری موبایل برای آیفون، از طرف شرکت Bethesda(شرکت سازنده سری بازی‌های Fallout و Skyrim) در راه است به نام The Elder Scrolls: Blades. ریزر که یک شرکت سازنده‌ی سخت افزار بازی بوده و برای لپتاپ‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ی گیمینگ‌اش معروف است، تلفن هوشمندی عرضه کرده که به طور خاص برای گیمینگ با موبایل طراحی شده است؛ با شعار «اگر فرکانس آن 120هرتز نیست، پس یک گوشی گیمینگ نیست». سامسونگ نیز برای انتشار Galaxy Note9 و Tab S4 با شرکت Epic Games همکاری کرده است.

حتی نینتندو هم با بازی Miitomo وارد این تجارت شده و با بازی‌های Mario Run، Fire Emblem Heroes، Animal Crossing: Pocket Camp و Dragalia Lost ادامه داده است. سه بازی آخر با موفقیت چشم‌‌گیری مواجه شده‌اند و به نظر می‌رسد که نینتندو تصمیم ندارد از این مسیر روی برگرداند. آن ها به تازگی اعلام کرده‌اند که برای مارس 2019، بازی Mario Kart Tour که یک بازی موبایل برای سری بازی‌های Mario Kart است را در برنامه دارند.

گوشی کمپانی razer که مخصوص گیمینگ عرضه شده است
شرکت Epic Games نیز، بازی Fortnite را برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و آیفون در سال جاری منتشر کرده است. این بازی با چنان موفقیتی رو‌به‌رو شد که در ماه اول فقط 25میلیون دلار از طریق نسخه‌ی موبایل خود کسب کرد و در آن زمان حتی هنوز نسخه‌ی اندرویدش هم منتشر نشده بود.


با وجود گیمینگ موبایلی در صحنه، همه می‌برند

اگر قرار باشد از قضایای پیش آمده در معرفی Diablo Immortal نتیجه‎ای بگیریم، این است که هنوز گروه مهمی از گیمرها هستند که این ایده نتوانسته نظرشان را جلب کند. با این حال این گیمرها باید به این مورد توجه کنند که توسعه دادن یک سری بازی به موبایل، معمولا به محبوب‌تر شدنش کمک ویژه‌ای می‌کند.

بازی‌های موبایل برای همه دسترسی فراهم می‌آورند، این امر برای افرادی که هیچگاه دستگاهی مخصوص گیمینگ نداشته‌اند میتواند نقطه‌ای برای شروع باشد. همچنین این مسئله باعث می‌شود که علاقه و اشتیاق خود برای بازی‌ها را با افراد بیشتری به اشتراک بگذارید زیرا دسترسی، تنها به افرادی که پول و زمان لازم برای بازی را دارند محدود نمی‌شود.

شاید اتفاقی که برای Diablo Immortal افتاد تا حدی قابل پیش‌بینی بود، اما با تایید این امر که هنوز Diablo IV در دستور کار قرار دارد، و این که هنوز گیمینگ با کامپیوتر شخصی و کنسول هسته‎ای اساسی هستند، دلیلی وجود ندارد که برای تمرکز این صنعت بر روی موبایل فیوز بپرانیم! این موضوع تنها به این معنی است که مردم بیشتری می‌توانند از گیمینگ لذت ببرند و توسعه‌دهنگان نیز به ساختن آن‌ها ادامه می‌دهند. این حقیقتی است که همه باید اتفاق افتادن آن را بپذیرند.

منبع: دیجی رو

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها