انصراف یک گروه ديگر از جشنواره تئاتر فجر
شیوا مسعودی از اجرای نمایش «زبان تمشکهای وحشی» در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف داد.
به گزارش خبرفوري و به نقل از ايسنا،این کارگردان تئاتر که از مرداد تا مهرماه امسال نمایش «زبان تمشکهای وحشی» نوشته نغمه ثمینی را در تماشاخانه پالیز اجرا کرد و برای دریافت دستمزد گروه هم با مشکلات و حاشیههای زیادی روبرو بود، در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: به غیر از مشکلات پرداخت دستمزد که از سوی سالن پیش آمد و بعد از چند ماه به تازگی با تمام گروه تسویه حساب شده و قرار بر این است که من هم به عنوان کارگردان پس از رسیدن کمک هزینهها از انجمن هنرهای نمایشی دستمزد خود را بگیرم، مشکل دیگری که برای گروه ما پیش آمده و به نظرم میرسد مسئولان تئاتری باید فکری برای آن کنند، به حضور تهیهکنندگان در تئاتر این روزهای ایران مربوط میشود.
او با اشاره به اینکه با توجه به افزایش سالنهای خصوصی و لزوم حضور تهیهکننده برای اجرای نمایشها گفت: ای کاش برای حضور تهیهکننده در تئاتر کشور چارچوب مشخصتری در نظر گرفته شود، چون همین تجربه اجرای نمایش «زبان تمشکهای وحشی» به من نشان داد بسیاری از تهیهکنندگانی که به تئاتر ایران وارد شدهاند، شناخت کافی از این حوزه ندارند و همین عدم شناخت باعث میشود گروه در مراحل مختلف دچار مشکل شود.
مسعودی بیان کرد: در یک کار هنری مثل تئاتر، مهمترین چیزی که از یک تهیهکننده انتظار میرود این است که در وهله اول پروژه را به لحاظ مالی خوب مدیریت کند و آن را طوری پیش ببرد که قبل از هرچیز خودش دچار ضرر مالی نشود و بعد هم دستمزدهایی که تقبل کرده، بپردازد. نکته دوم در اینباره تعهد است چرا که یک تهیهکننده باید به قراردادی که میبندد متعهد باشد و اینکه در انتظار باشد تا پول فروش بلیتها از سالن گرفته شود و پس از آن با گروه تسویه حساب کند به عوامل نمایش ارتباطی ندارد. درواقع مثل سینما قاعدهاش باید این باشد که تهیهکننده جدا از حساب و کتاب خود با سالن، ابتدا با عوامل اجرایی گروه تسویه حساب کند.
وی گفت: تئاتر کاری است گروهی؛ یعنی اگر قرار است نمایشی در یک جشنواره اجرا شود یا برای اجرا به شهرستان برود باید با هماهنگی و حضور تمام عوامل مربوط به آن نمایش باشد، چرا که با حضور تک تک عوامل است که آن کار گروهی شکل میگیرد. به این ترتیب شاید در این مورد بتوان گفت گروه اجرایی از تهیهکننده مهمتر است.
او در پایان با تشکر از همکاری و صبوری گروه خود، گفت: تعجب میکنم چطور یک فرد میتواند به جای همه عوامل گروه تصمیمی بگیرد تا این چنین کار یک گروه تحتالشعاع قرار بگیرد؟ با این شرایط از آنجا که امکان خریداری وسایل اجرا را نداریم و نمیتوانم در این مدت اندک تهیهکننده دیگری برای اجرا پیدا کنم، علیرغم میل باطنی و تمایل گروه برای اجرا، ناچار به انصراف از حضور در جشنواره فجر شدم. البته این اتفاق باعث شد توجه بیشتری به این مسئله شود که رابطه تهیهکننده با یک گروه تئاتری باید چگونه باشد و مسئولیت او تا به کجاست. شاید ضرورت داشته باشد که مدیران تئاتری کشور این مسئله را به شکل جدیتری مورد بررسی قرار دهند و از فعالیت اشخاصی که ویژگیها و توانمندیهای تهیهکنندگی را ندارند، ممانعت به عمل آید تا آسیبها و خسرانهای آن متوجه گروههای تئاتری نشود.
33