«کیمیای تفکر»

جدال احسن؛ سنتی که نمی‌خواهند!

پیام فضلی‌نژاد

جدال احسن؛ سنتی که نمی‌خواهند!

تفکر این‌گونه برانگیخته می‌شود؛ با جدال احسن. از سویی، دو عالم دینی، یکی مروج و دیگری منتقد فلسفه، یعنی‌ آیت‌الله سیدرضی شیرازی با آیت‌الله سیدمحمد مهدی موسوی خلخالی پیرامون آراء ابن سینا به مباحثه می‌پردازند و در عین رفاقت، از مجادلات سهمگین نمی‌هراسند.

سوی دیگر نیز، دو چهره ماندگار فلسفه و شیمی، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دکتر سید محمد بلورچیان در پائیز ۱۳۹۵ در فرهنگستان علوم ایران پیرامون «وجود جرم» با یکدیگر جدل می‌کنند؛ و یکی که برآمده از مشرب حکمی است می‌پندارد که «شیمیست نمی‌تواند با فیلسوف تفاهم کند» و دیگری که او را پوزیتویست می‌دانند، برای دستیابی به این تفاهم می‌کوشد. 

چنین جدل‌هایی، کیمیای احیاء تفکر در ایران امروز است. تاریخ‌دانان زبده اتفاق‌نظر دارند که تمدن اسلامی طی پنج قرن از سال‌های ۷۰۰ تا ۱۲۰۰.م پیشاهنگ جهان بود و از دل همین سنت فکری به قله‌های معرفت رسید. #ویل_دورانت، مورخ شهیر آمریکایی معتقد است که دنیای اسلام به سبب قدرت جذب اندیشه‌های گوناگون، نه تنها به لحاظ نیرو، نظم، بسط قلمرو، اخلاق نیک، قوانین منصفانه، تساهل فکری و تحقیقات علمی پیشرو بود، بلکه به همین دلیل نفوذی انکارناپذیر بر دنیای مسیحی داشت و اروپایی‌ها سرانجام دریافتند که باید از «شیوه آموزشی» آ‌ن‌ها اقتباس کنند؛ الگویی که بعدها در خود سرزمین‌های اسلامی فروپاشید.

 همه این‌ها مدیون سنت جدال احسن در میان مسلمین بود که از ناب‌ترین سرچشمه‌های دینی و علمی ما می‌جوشید. ابوحامد ابن ابی الحدید در جلد بیستم شرح نهج‌البلاغه از حکمت‌های #امیرالمومنین نقل کرده که  جوانان خود را به #بحث و #مجادله توصیه کنید.

در بحارالانوار نیز آمده که امام صادق فرمود جدال به طور مطلق نهی نشده، بلکه از جدال غیر احسن نهی شده است؛ اما افسوس که چنین سنت تمدن‌سازی که چهار راه افکار و خاستگاه دانشمندان جامع بود، از سده‌های گذشته به تدریج رو به #انحطاط رفت و در نتیجه آن جامعه ایرانی به بحران فراموشی حکمت دچار گشت و دریغا که در عصر ما، با پایان نسلی طلایی از متفکران جسور، آخرین شعله‌های تفکر نیز رو به خاموشی است. 

حتی اگر به ظاهر، موافقان و مخالفان فلسفه با یکدیگر‌ به تفاهمی نرسند، یا فیلسوفانی چون دکتر دینانی با شیمیست‌هایی چون دکتر بلورچیان زبان مشترکی نیابند، باز هم احیا و ترویج این سنت، سازنده است.

حجم ویدیو: 12.31M | مدت زمان ویدیو: 00:02:19 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    نقش چه چیز بر چه چیز در دین داری و مذهب داری اولویت و بر تری دارد؟
    ---
    اصرار بر ترویج من در آوردیها و خرافات و جعلیات پوچ دین زدای ضد قرآن و عقل ؛ اصرار بر دشمنی با دین قرآنی خداوند و اصرار بر بدنام و منفور کردن مذهب تشیع توحیدی نهج البلاغه ای علوی و جنایت بزرگ نا بخشودنی علیه دین و مذهب است.
    این گونه اصرار ؛ دشمنی آشکار علیه خدا و پیامبر و دشمنی آشکار علیه اهل بیت مظلوم پیامبر است .
    بزرگ ترین گناه اکثریت مراجع دین شناسی و مراکز آموزش و تبلیغ دین و مذهب سکوت در مقابل این رفتار رایج ضد ارزشی و مدارا با اصرار بر ترویج ضد ارزشهای شیطانی و آزاد گذاشتن شیادان دین فروش و مذهب فروش در دامن زدن همیشگی به ترویج من در آوردیها و خرافات و جعلیات ضد قرآن و عقل است .
    بحکم قرآن و عقل در دین داری و مذهب داری ؛ حاکمیت محکمات مفصل قرآن و اصول متین و سلیم استدلال عقلی بر سایر منابع دین شناسی اولویت و برتری دارند وحجت انکار نا پذیر خداوند در دین داری و مذهب داری هستند .

  • ناشناس
    0

    به سر دبیری بولتن نیوز در باره مقاله: /اهمیت تدریس مفاهیم روانشناسی، حقوق و علوم سیاسی برای تمامی دانشجویان در دانشگاه/ یکشنبه 05/10/1400
    ---
    چرا دین خدا و قرآن او نزد بولتن نیوز سرنوشت ساز به نظر نمی رسد؟؟؟!!!
    ---
    چرا بولتن نیوز در این مقاله ی مهم که در پرتو نظام دینی ج.ا.ا منتشر کرده است دین توحیدی خدا و شناختهای محکم و مفصل سرنوشت ساز فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی را که نادیده گرفتن آنها همه حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری بشر را تباه و نابود می سازد ؛ از قلم انداخته و به فراموشی سپرده است؟؟؟!!!
    آیا واقعا دین خرد گرای توحیدی خداوند حکیم و دانای مطلق و احکام و اعتقادهای شناختهای فرهنگ اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی که میلیاردها بشر را در بر می گیرند هیچ نقش و تاثیر سرنوشت سازی در زندگی روز مره و سرنوشت بشر ندارند؟؟؟!!!
    آیا دین خداوند و قرآن او هرگز به هیچ تلاش علمی و تحلیل و کاوشگری خرد گرا برای زدایش من در آوردیها و خرافات و جعلیات ضد قرآن و عقل از آنها هیچ نیاز مبرمی ندارند؟؟؟!!!
    آیا این برخورد حذفی با دین خداوند و قرآن او خواسته یا ناخواسته دین خداوند و قرآن او را علم ستیز و خرد گریز جلوه نمی دهد؟؟؟!!!
    آیا اندیشمندان صاحب این جفا که علیه دین خداوند و قرآن او روا داشته شده است موضع حکیمانه ی رسا و گویا و سرشت نشین خداوند در قرآن نسبت به علم و عقل را بدور از گفته ها و نوشته های غیر منسجم با قرآن و عقل و با مدد جویی از احکام و اعتقادات محکم و مفصل خرد گرای تحریف نشده ی قرآن تا کنون عالمانه در پرتو فرهنگ تکامل یافته آموزنده قرآن به کاوش و تجزیه و تحلیل علمی دقیق بی طرفانه ی منطقی گذاشته اند؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها