موی لیلا حاتمی، موی خانم های کاناپه نه، به هیچ وجه؛ موی این خانم های تلویزیون بله، میشه/ یک بام و دو هوای کلاه گیسی و گیس و گیس کشی و کم حجابی مجاز و غیرمجاز
دختران این فیلم موهای خود را تراشیدند تا کلاه گیس استفاده کنند و همه بدانند این کلاه گیس است نه موهای آنها اما باز هم توقیف شدند، لیکن در فیلم های از ما بهتران خانم های مو نتراشیده کلاه گیس می گذارند و جلوی دوربین ویراژ می دهند و مجوز نمایش می گیرند.
کاوه معینفر در عصر ایران نوشت: در چند روز گذشته عکسی از فیلم کاناپه ساخته کیانوش عیاری در فضای مجازی منتشر شده است که حضور بازیگران زن فیلم با کلاه گیس در صحنههای داخل خانه فیلم را نشان میدهد و باز بحث توقیف فیلم کاناپه را به میان کشید.
فیلم کاناپه سال 1395 ساخته شد و از آن زمان تا به امروز توقیف است، دلیل این توقیف هم استفاده از کلاه گیس برای حضور بازیگران خانم بدون حجاب در فیلم اعلام شده است. بازیگران زن زمان فیلمبرداری موهای سرشان را تراشیده بودند برای اثبات این موضوع که از کلاه گیس استفاده کردهاند و موهای خودشان نیست.
در مهر ماه سال 97 ابراهیم داروغهزاده معاون وقت اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره فیلم کیانوش عیاری گفت: کاناپه به دلیل مساله حجاب اساساً امکان اکران ندارد و پرونده نمایش آن منتفی است. این مساله به آقای عیاری هم اعلام شده است.
اما نکته جالب توجه این است که در سال 99 از تلویزیون سریال «روزهای ابدی» ساخته جواد شمقدری ( رئیس سازمان سینمایی دوره محمود احمدی نژاد) از آنتن شبکه یک سیما پخش شد که اتفاقا با استفاده از همین کلاه گیس زنان بدون حجاب در آن سریال به ایفای نقش پرداختند.
حسین شمقدری (فرزند جواد) در ارتباط با این اتفاق در توئیتی نوشتند: «بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون میدادند، حتی در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح میکنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاهگیس استفاده کنید. حالا جواد شمقدری (پدرم) در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده میکنند»
همان موقع بعد از این توئیت اتفاقا بحثها داغ شد، علی الخصوص که در زیر همین توئیت امید رئیس دانا (آهنگساز) نوشت: « برای شما آزاده ما همین کار رو توی فیلم کاناپه کردیم ولی فیلممون توقیف شد».
باز نکته جالب توجهی وجود دارد که آن هم از همین قسم اتفاقات است، چند ماه قبلتر (مهر ماه سال 99) در سریال «آقازاده» محصول سازمان اوج، مادر (لعیا زنگنه) نگران به پسرش (سینا مهراد) میگفت: «تو پسر منی جیگر گوشه منی، آخه من قربون این صورت نجیبت بشم، نگرانم و ...»
همزمان با این حرفها مادر صورت پسرش را لمس کرده، بر گونه و سر و صورت او دست میکشید و نوازشش میکرد و این دیالوگها را میگفت!!! نگران نباشید هیچ مشکل شرعی و سانسوری نداشت! چرا؟ چون لعیا زنگنه دستکش آشپزخانه دستش بود و در واقع تماسی صورت نمیگرفت!
همان زمان نوشتم و به سازمان سینمایی توصیه کردم که از تلویزیون و سازمان اوج خلاقیت و ابتکار بیاموزد تا آثار نمایشی تولید شده هرچه بیشتر قابل قبول و متکی بر واقعیت باشد.
طبیعتا این موارد که در سریالهای روزهای ابدی و آقازاده دیده شد، در راستای ارائه تصویری واقعیتر از شرایط و یا روابط انسانی است و هدف این نوشتار این نیست که به سانسور نشدن موارد فوق اعتراضی داشته باشد بلکه تاکید بر وجود استانداردهای چندگانه است. و یا حالت یک بام و دو هوا !
مهدی خرم دل (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) در همان زمان پخش سریال جواد شمقدری از تلویزیون توئیت زد: «دقیقاً همین اقدام را کیانوش عیاری در فیلم«کاناپه»انجام داده و فیلمش توقیف شده است. یا مثلاً ابراهیم حاتمی کیا در فیلم چ تک خوانی زن گذاشت و از تلویزیون هم پخش شد؛ چیزی که نزدیک شدن به آن اساساً برای دیگران قابل تصور نیست. به اینها میگویند: رانت»
همچنان این پرسش وجود دارد که چرا استفاده از کلاه گیس برای خانمها در سریال تلویزیون اشکالی ندارد ولی در سینما به توقیف فیلم منتهی میشود؟
درخواست این است که تیم جدید سازمان سینمایی یک بازنگری انجام دهد تا شاهد اکران فیلم کاناپه کیانوش عیاری باشیم، یکی از بهترین فیلمسازان سینمای ایران. و یا حتی فیلم قاتل و وحشی ساخته حمید نعمتالله که آن هم باز به یک دلیل دیگر توقیف است، و البته نعمتالله هم یکی دیگر از فیلمسازان ارزشمند این سینماست.
بازیگران زن فیلم کاناپه (فرگل فربخش، فریبا کامران، بیتا بیگی، آتوسا انواریان و زندهیاد تینا عبدی) موهای خود را برای بازی در این فیلم از ته تراشیدند، تا برای سکانسهای داخل خانه، به صورت زندگی واقعی و بدون روسری (همراه با کلاهگیس) جلوی دوربین بروند.
خخخ
آفرین...باید فرهنگ سازی شود به زور نمیشود تحمیل کرد حجاب رو....انسان حق انتخاب دارد...با اجبار نمیشه گفت باید باحجاب یا بدون حجاب بود...
ما رو باش هنوزدرگیر تار مو زنان هستیم
اینجاست ک می فهمیم؛ اسم سیمای میلی و سازمانهای فامیلی چقد برازنده است.
دنیا به کجا رسیده ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
فیلم تلوزیون باکلاه گیس گروه های قبل انقلاب نشان می داد که کمونیست و مارکسیت و غیره بودند برای اینکه شما دوباره نگویید کمونیست باحجاب؟ اما دراین فیلم جدید سکانس داخل خانه راباکلاه گیس درست کردند
یکی میمرد ز درد بی نوایی یکی میگفت خانم زردک میخواهی