عمامه صورتی؛ دل منو بردی
سخنانی در مستند عمامه صورتی به میان آمده است که یک نوع تابوشکنی در سیستم محسوب میشود و بدون تعارف باید گفت اگر شاید شخص دیگری غیر از حسین شمقدری چنین مستندی را ساخته بود معلوم نبود عاقبت او به کجا ختم میشد!
حدود ده روز است که مستند نیم ساعته «عمامه صورتی» ساخته حسین شمقدری پسر جواد شمقدری (رئیس سازمان سینمایی دوره احمدی نژاد) منتشر شده است و بخشهایی از آن هم در شبکههای اجتماعی پربازدید شده است.
مستند عمامه صورتی سعی دارد با محور قرار دادن یک روحانی (حجت الاسلام حسین صفری) و همگام با او به مباحث مهم امروز در جامعه چون حجاب و امر به معروف و نهی از منکر بپردازد.
فارغ از کیفیت این فیلم مستند به لحاظ فرم فیلم مستند که چندان حرفی برای گفتن ندارد بیشترین اتکا این فیلم بر موضوعاتی است که به آن پرداخته و به همین دلیل پرداختن به چند موضوع مختلف یک نوع آشفتگی در سراسر فیلم دیده میشود.
البته نکته جالب توجه این است که به موضوعاتی پرداخته است و یا سخنانی در این مستند به میان آمده است که یک نوع تابوشکنی و ساختارشکنی در سیستم محسوب میشود و بدون تعارف باید گفت اگر شاید شخص دیگری غیر از حسین شمقدری چنین مستندی را ساخته بود معلوم نبود عاقبت او به کجا ختم میشد!
اگرچه چند سایت و چند کانال یوتیوبی و ... آن را مورد نقد قرار دادند و حتی این بحث به میان آمد که تمام این کارها ب ه جای مستند سازی تحقیقی بیشتر تجارت با تابوهاست ولی واقعیت این است که موضوعات و سخنانی که در این مستند مطرح میشود قطعا حرف و پرسشهای بخشی از جامعه است و نمیتوان این قضیه را انکار کرد.
این که دختران جوان بدون حجاب در جامعه امروز ایران وجود دارند و آنها هم حرف و خواسته یا اظهار نظرهای خودشان را دارند قابل کتمان نیست. این که بخشی از جامعه قطعا با نظرات و قوانین موجود در کشور زاویه دارد را هم که حرف تازهای نیست اما اصل مطلب اینجاست که تا به امروز کسی به شکل رسمی به میان آنها نرفته و به این شکل پای حرف آنها ننشسته است.
قطعا این جوانانی که در فیلم حرف میزنند یا غیر از آنها مردان و زنان دیگری هم که در این فیلم به صراحت خواستههایشان را در مقابل یک روحانی مطرح میکنند نشان دهنده این نکته است که مردم جامعه یا اصطلاحا مردم کف خیابان تا چه اندازه به لحاظ طرح خواستههایشان شفاف و بی تعارف هستند و اتفاقا اگر گوش شنوایی باشد آنها از گفتن آنچه میخواهند پرهیزی ندارند.
با وجود مستند عمامه صورتی اتفاقا میتوان به سادگی پی برد که سیستم عریض و طویل صداوسیما در پرداختن و گوش دادن به حرف بخشی از جامعه تا چه اندازه خنثی، بی تفاوت و سانسور زده عمل کرده است.
طبیعی است که هر مخاطبی با دیدن این فیلم پی میبرد که در پشت این موضوعات مطرح شده میخواهد به برخی افراد و یا جریانهای سیاسی هم طعنه بزند و یا حتی به نوعی از برخی اتفاقات افشاگری کند.
ولی واقعیت این است که اگر به قصد کاملا سیاسی زدن طرف مقابل هم چنین فیلمی ساخته شده باشد، چون موضوعاتی که درباره حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در آن به شکلی صریح و واقعی نشان داده شده است، من مخاطب، ترجیحم و تمایلم به دیدن چنین مستند سیاسی است تا آنکه واقعیت را کتمان کند یا به شکلی وارونه آن را جلوه دهد.
چند نکته تکان دهنده در این مستند است مانند حرفهایی که در مصاحبهها درباره یک امام جمعه زده میشود و یا آن شخص نیروی انتظامی که میگوید من کارمند بخش سرقتم ولی حال به شکل مامور مخفی در حال توقیف ماشین زنانی است که بی حجاب هستند.
نکته جالب توجه این است که گروه فیلمبرداری با هر شخصی (افراد بی حجاب و ...) با دوربین یا موبایل روشن جلو رفته و حرف میزنند حال شخص راضی میشود که مصاحبه کند یا خیر را میبینیم اما در شهر قم برای تصویربرداری از یک روحانی که در حال تبلیغ برای حجاب است کاملا با ترس و لرز دراند تصویر میگیرند و بیشتر به شکل دوربین مخفی یا فیلمبرداری پنهانی است.
همه این اتفاقات در آن نیم ساعت، گفته و ناگفته، آشکار و پنهان، بر بسیاری از واقعیتهای موجود در جامعه کشورمان دلالت دارد که از طرف رسانههای جریان رسمی کاملا مغفول مانده و یا طرد شده است.
با تمام ضعفها و سوگیریهایی که در مستند عمامه صورتی کاملا مشخص است اما ساخت و وجود آن یک اقدام لازم برای درک بهتر و بیشتر جامعه امروز است.
صفا باشه
نشون به اون نشون یادته
گل سرخی روی عبات نشوندی
عمامه صورتی دل منو بردی
پول بیت المالو...
خیلی دیره و همچنین دست به عصا و نصفه نیمه
منم ديدم اين مستند رو
واقعيات رو نشان داده
آن فیلم که از حس و هنر بری بود
طوفان شن شمقدری بود
یه بخشهای از این مستند را تو فضای مجازی دیدم، چیزی که جالبه روحانی این مستند ادبیاتش با بقیهی روحانیون هیچ فرقی نداره معمولاً هم اینجور شروع میکنند "آفرین به نکته درستی اشاره کردی" ولی در ادامه همون حرفهای تکراری که ۴۰ و اندی ساله دارند میگن را میزنه!
عاورین عاورین
به نکته خوبی اشاره کردی
اما حالا قبل از انتخاباتع و میخان بگن که این جماعت چقدر مهربون و مردم دوست و انسان دوست هستن
هر اتفاق بدی هم توی مملکت افتاده مقصرش تحریمها هستن
نمیبینین فبلمهای خارجی دوبله شده در صدا سیما
مدام از کلمه تحریم تحریم استفاده میکنن
و مقصر عقب افتادن و ورشسکتگی شرکت رو تحریم میشناسونه به بیننده
اینها هم ناکارآمدی و اشتباهات خودشون رو فقط یاد گرفتن بندازن گردن تحریمها
دریاچه ارومیه ....
شیر خشک
فساد دبش
فساد فولاد
سیستان بلوچستان
بی آبی
هدر دادن میلیارد دلار در هسته ای بوشهر و .....
نبود لاستیک خودرو
مدارس فرسوده
دلار 7 تومن شده 51000 تومن و ...
اینها همش کار امپریالیسمه !؟
پس شماها با این همه حقوق ماهانه خروجیتون چیه !؟
یعنی عده ای خواست خودشان رو دارن ، حتی اگه غلط باشه ، پس باید اون کار رو بکنن.
یعنی هر کس هر کاری دلش خواست انجام بده ، مهم نیست اون درسته یا نه ، مخالف قانون هست یا نه؟
الان این عده ممکن هست از چیزهای دیگه هم خوششون نیاد پس باید انجام بدن؟
این فرهنگ غلط بدحجابی هم از نظر شرعی و هم قانونی و هم تجربی مردود هست ، این همه خانم محترم دارن رعایت میکنن ، چرا عده ای نباید رعایت کنن؟هم بهخودشون و هم جامعه آسیب بزنن.
این کسایی که این کار رو میکنن از آگاهی بالا نیست ما هم باید هر چی میگن توجه کنیم و به رسمیت بشناسیم؟پس معنی درست و غلط چیه؟
پس چرا این همه خانم رعایت میکنن؟اونا نمیتونن جلوه های زنانه شون رو نمایان کنن؟
مشکل اینجاست که هم فکران شما که اتفاقا بر مسند قدرت هم هستن فکر میکنن قوانین مدنی لاتغیره، قوانین مدنی توسط عرف جامعه شکل میگیرن عرف جامعه توسط خواسته اکثریت مردم معنا پیدا میکنه. وقتی عرف تغییر کرد قوانین هم باید تغییر کنن. عرف جامعه امروز ایران موی آزاد زنان را پذیرفته. متعصبین این وسط با تحریف موی آزادو مترادف با لخت بودن معنا کردن که جامعه رو تحریک کنن.
کشور ما اسلامی هست درست ولی جمهوری هم هست نمیشه اقایون یه قانون چرت بزارن بگن حالا قانونه همه باید انجام بدن وگرنه فلان میفهمی یا نه؟اینجا 1000 تا مسول داره 80 میلیون ادم ایا این 80 میلیون با وجود چنین قانونی موافقن؟خیر قانون وقتی درسته که مورد تایید اکثریت باشه
وقتی یکسری متحجر مغز نخودی هرکاری عشقشون بکشه تو مملکت مجازند انجام بدن چه موافق وچه مخالف همون قوانینی باشد که حد اقلیها به جامعه تحمیل کردند .خب نصف جمعیت مملکتم باید بتوانند برا پوشش خودشون انتخاب داشته باشند .
امیرمؤمنان امام علی علیه السلام فرمود:
در آخرالزمان و هنگام نزدیک شدن قیامت که بدترین زمان هاست، زن هایی ظاهر میشوند که برهنه و لخت آشکار میگردند، زینت های خود را آشکار میسازند.
به فتنه ها داخل میشوند و به سوی شهوت ها میگرایند و به لذتها میشتابند، حرامهای الهی را حلال میشمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود. «من لایحضره الفقیه، ج3، ص390 - مکارم الاخلاق، ص201 »
یکمی کتاب بخون
از بوورس چه خبر
لطفا اول جلوی دزدان بیت المال و اختلاس گران را بگیرید!