سفر شهریوری؛ راهنمای کامل سفر به کویرهای ایران در نیمه دوم شهریور

کدام کویرهای ایران بهترین مقصد برای سفر در نیمه دوم شهریور هستند؟ چه لوازمی برای کمپ زدن در کویر نیاز داریم و چرا باید به کویر سفر کنیم؟ در این مطلب پاسخ شما را خواهیم داد.

سفر شهریوری؛ راهنمای کامل سفر به کویرهای ایران در نیمه دوم شهریور

کویرگردی تجربه‌ای متفاوت در دل طبیعت است. تجربه‌ای از روزهای آفتابی و نسبتا داغ و شب‌های سرد با آسمانی پر از ستاره، منظره‌هایی با تپه‌های شنی که ما را به یاد ابدیت می‌اندازند و آشنایی با زندگی در کویر که ما را به یاد فیلم تلماسه و کتاب هیجان انگیزش می‌اندازد. اما، کویرگردی در شهریور؟

نیمه دوم شهریور ماه زمانی است که کویر ما را فرا می‌خواند. اگرچه هنوز روزهای کویر در این ماه گرم است، اما شب‌های آن چنان دل‌انگیز است که سفری شگفت‌انگیز را به ما هدیه می‌کند. بنابراین می‌توانیم به سفری یک الی دو روزه فکر کنیم، یعنی طوری برنامه بچینیم که یک شب در دل کویر سپری شود. نکته این است که برخی افراد هوای کویر در روزهای نیمه دوم شهریور را هم دوست دارند، پس فرصت مناسب آن همین روزهاست. اما، کدام کویرهای ایران بهترین مقصد برای سفر در نیمه دوم شهریور هستند؟ راهنماتو در این مطلب پاسخ شما را خواهد داد.

چرا باید به کویر سفر کنیم؟

کاور

تا کنون ممکن است پیش آمده باشد که وقتی عازم کویر هستید از شما بپرسند، «آخه کویر چی داره که می‌خوای بری؟» یا «برای چی می‌ری کویر؟». شاید در آن لحظه نتوانید احساساتتان را نسبت به زمانی که در کویر هستید دسته‌بندی کنید و برای آنان توضیح دهید. در ادامه زیباترین احساساتی که در کویر داریم و دلایلی که برای کویرگردها همواره جذاب بوده بررسی می‌شود:

سکوت و آرامش: کویر، مکانی دور از هیاهوی شهر و آلودگی صوتی است. در کویر، صدای باد و شن‌ها آرامشی عمیق را به ارمغان می‌آورد که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید آن را تجربه کنید. زیبایی بی‌نظیر آسمان شب: یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های کویر، آسمان شب پرستاره آن است. در کویر، می‌توانید هزاران ستاره را با چشم غیرمسلح ببینید و از زیبایی کهکشان راه شیری لذت ببرید.

 تپه‌های شنی و منظره‌های بکر: تپه‌های شنی روان، دریاچه‌های نمک، کاروانسراهای قدیمی و پوشش گیاهی خاص کویر، منظره‌هایی بی‌نظیر و بکر را خلق کرده‌اند که در هیچ جای دیگری نمی‌توانید مشابه آن را پیدا کنید.

ماجراجویی و هیجان: کویرگردی، یک ماجراجویی واقعی است. پیاده‌روی در شن‌های روان، سوارکاری بر شتر، شب‌مانی در دل کویر و تجربه شرایط سخت، هیجان خاصی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

فرصت عکاسی: کویر، یک بوم نقاشی طبیعی است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. عکاسی از طلوع و غروب خورشید، تپه‌های شنی، آسمان پر ستاره و مناظر بکر کویر، می‌تواند خاطرات زیبایی را برای شما ثبت کند.

دوری از زندگی روزمره: کویرگردی، فرصتی است برای فرار از زندگی روزمره و استرس‌های آن. در کویر، می‌توانید به خودتان زمان بدهید و به تفکر و آرامش برسید.

 آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم محلی: بسیاری از کویرهای ایران، دارای روستاها و شهرهای کوچکی هستند که مردمان آن‌ها به فرهنگ و آداب و رسوم سنتی خود پایبند هستند. بازدید از این روستاها و آشنایی با زندگی مردم محلی، می‌تواند تجربه‌ای غنی برای شما باشد.

کویر ریگ جن

ریگ جن

یکی از جالب‌ترین استان‌های ایران، استان سمنان است. این استان از یک سو به جنگل‌هایی بکر و روستاهایی با جنگل ابر و از سویی دیگر با کویر احاطه شده است. پس سمنان یک مقصد جذاب برای سفر در شهریور است. اما، کویر ریگ جن در این استان باعث شد تا از آن نام ببریم. صعب‌العبورترین منطقه در دنیا که با منظره‌هایی از غروب دل‌انگیزش شناخته می‌شوند. درواقع، کویر ریگ جن، با نام‌هایی چون "مثلث برمودای ایران" و "دریای شن"، یکی از اسرارآمیزترین و ناشناخته‌ترین مناطق کویری ایران است. این کویر پهناور و بی‌پایان، با تپه‌های شنی بلند و روان، دریاچه‌های نمک و باتلاق‌های نمکین، منظره‌ای وهم‌آور و در عین حال جذاب را خلق کرده است. سفر به ریگ جن، مخصوصاً در فصل پاییز و به ویژه نیمه دوم شهریور، می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی باشد. پس می‌توانید سفری به سمنان داشته باشید و شبی خاص را در کویر ریگ جن بگذرانید.

برای رفتن به کویر ریگ جن باید به استان سمنان، شهر گرمسار، پارک ملی کویر، کویر ریگ جن بروید.

کویر لوت

کویر لوت

چرا باید در ماه شهریور به گرم‌ترین نقطه بر روی کره زمین سفر کرد؟ چون شب‌های خنکی دارد! کویر لوت، با آبراهه‌ها و کلوت‌های عجیب، با آن منطقه مرموز شهداد، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از جمله زیبایی‌هایی لوت گندم‌بریان؛ گرم‌ترین نقطه زمین، با دمایی که گاه به 70 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، ریگ یلان؛ پهنه‌ای از تپه‌های شنی بلند و روان که منظره‌ای حیرت‌انگیز را خلق کرده‌اند، کلوت‌ها؛ برجستگی‌های شنی که در اثر فرسایش باد و آب به وجود آمده‌اند و رود شور؛ تنها رود دائمی کویر لوت که آب آن بسیار شور است هستند. ضمنا برای اقامت نیز لازم نیست نگران چیزی باشید، اطراف  شهداد پر است از اقامت‌گاه‌های جذاب برای تمام افرادی که کویر گردی و احساسات جذاب آن را حس کرده و تا فرصتی پیدا می‌کنند به آن سفر می‌کنند.

برای رفتن به کویر لوت باید به بین استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان بروید.

کویر مصر

کویر مصر

شهریور ماه، یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به کویر مصر است. در این ماه، هوا معتدل‌تر است و گرمای طاقت‌فرسای تابستان به پایان رسیده است. به همین دلیل، می‌توانید با خیالی آسوده به کویر سفر کنید و از تمام زیبایی‌های آن به خصوص به هنگام شب لذت ببرید. از جمله جذابیت‌های کویر مصر، تپه‌های شنی؛ یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های کویر مصر، تپه‌های شنی روان آن است که شما می‌توانید ساعت‌ها در این تپه‌ها قدم بزنید یا با شتر سواری کنید و از هیجان بازی در شن‌ها لذت ببرید، دریاچه نمک؛ دریاچه نمک کویر مصر، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است که در این دریاچه، می‌توانید کریستال‌های نمک را ببینید و از مناظر زیبای آن عکس بگیرید، روستای مصر؛ روستای مصر، روستای کوچکی است که در دل کویر قرار دارد، این روستا با خانه‌های گلی و بافت سنتی خود، نمایی از زندگی کویرنشینان را به نمایش می‌گذارد و آسمان شب؛ یکی از زیباترین پدیده‌هایی که در کویر مصر می‌توانید مشاهده کنید، آسمان شب پرستاره آن است که در شب‌های صاف و تاریک، می‌توانید هزاران ستاره را با چشم غیرمسلح ببینید و از زیبایی کهکشان راه شیری لذت ببرید.

برای رفتن به کویر مصر و اقامت در روستای مصر باید به استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، بخش جندق، روستای مصر بروید.

کویر ورزنه

کویر ورزنه

کویر ورزنه، یکی از زیباترین و بکرترین کویرهای ایران است که در استان اصفهان واقع شده است. این کویر با جاذبه‌های طبیعی متنوعی همچون تپه‌های شنی، دریاچه نمک و کاروانسراهای تاریخی، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به کویرنوردی است. سفر به کویر ورزنه در ماه شهریور، با هوای معتدل و آسمان صاف، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد. در این میان باید به روستای ابوزید آباد هم اشاره کنیم. روستای ابوزیدآباد، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در نزدیکی کویر ورزنه قرار دارد. این روستا با خانه‌های کویری و بافت سنتی خود، نمایی از زندگی کویرنشینان را به نمایش می‌گذارد.

برای رفتن به کویر ورزنه باید به استان اصفهان، ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان، ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد بروید.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب، با وسعت بی‌کرانش، همچون نگینی در دل کویر ایران می‌درخشد. این کویر زیبا و مرموز، با ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، مقصدی رویایی برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و ماجراجویی است. حال ممکن است بپرسید چه چیزی کویر مرنجاب را خاص می‌کند. باید بگوییم که جزیره سرگردان؛ این جزیره کوچک در وسط دریاچه نمک، با هر بارندگی جایش را تغییر می‌دهد، چاه‌های آب شیرین؛ در دل کویر، چشمه‌های آب شیرین وجود دارد که حیات را به این منطقه هدیه کرده‌اند و آسمان شب؛ در شب‌های صاف، آسمان مرنجاب پر از ستاره است و کهکشان راه شیری به زیبایی دیده می‌شود از مهم‌ترین دلایلی هستند که ما را به سمت خود می‌کشانند.

برای رفتن به کویر مرنجاب باید به استان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب بروید.

لوازم ضروری برای سفر به کویر در شهریور

marwane_sibia_mg_8671_copie

سفر به کویر تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است، اما نیازمند آمادگی کامل است. برای اینکه بتوانید از این سفر نهایت لذت را ببرید، باید لوازم ضروری را همراه خود داشته باشید. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر به کویر در شهریور را برایتان آماده کرده‌ایم:

لباس مناسب:

  •  لباس‌های نخی و گشاد: از لباس‌های نخی و گشاد که عرق را به خوبی جذب می‌کنند استفاده کنید.
  •  کلاه لبه‌دار: برای محافظت از صورت در برابر آفتاب
  •  عینک آفتابی: با قابلیت محافظت در برابر اشعه UV
  •  شال گردن: برای محافظت از گردن در برابر باد و شن
  •  کفش مناسب پیاده‌روی: کفش‌های کوهنوردی یا کتانی‌های محکم و راحت بهترین گزینه هستند.

وسایل محافظتی:

  •  کرم ضدآفتاب با SPF بالا: برای محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی
  •  لوازم بهداشتی شخصی: مسواک، خمیردندان، دستمال مرطوب، ضدعفونی‌کننده دست
  •  کیت کمک‌های اولیه: شامل بانداژ، بتادین، پماد سوختگی، مسکن و...
  •  داروهای شخصی: در صورت مصرف هرگونه دارو، حتماً آن را همراه داشته باشید.

وسایل کمپینگ:

  •  چادر: متناسب با تعداد نفرات
  •  کیسه خواب: با توجه به دمای هوا
  •  زیرانداز: برای عایق‌بندی از زمین
  •  چراغ قوه: همراه با باتری اضافه
  •  فلاسک آب گرم: برای نوشیدن چای یا قهوه در شب‌های سرد
  •  وسایل پخت و پز: اجاق مسافرتی، ظروف سبک و یک‌بار مصرف

وسایل دیگر:

  •  آب کافی: حداقل 4 لیتر آب به ازای هر نفر در روز
  •  مواد غذایی خشک: مانند کنسرو، بیسکویت، خشکبار و میوه خشک
  •  نقشه و قطب‌نما: برای جهت‌یابی
  • باتری‌های اضافه برای دوربین و سایر وسایل الکترونیکی
  •  کتاب یا مجله: برای پر کردن اوقات فراغت
  •  تلفن همراه با شارژر: برای مواقع اضطراری

نکته مهم:

  •  آگاهی از شرایط آب و هوایی: قبل از سفر، حتماً از آخرین وضعیت آب و هوایی منطقه مورد نظر اطلاع پیدا کنید.
  •  همراه داشتن راهنمای محلی: اگر به کویر ناآشنا هستید، همراه داشتن یک راهنمای محلی بسیار مفید خواهد بود.
  •  اطلاع دادن به نزدیکان: قبل از سفر، به نزدیکان خود اطلاع دهید که به کجا می‌روید و چه زمانی برمی‌گردید.
منبع: راهنماتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد