۹۷ درصد مردم قزوین باسواد هستند

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان قزوین، گفت: در حال حاضر استان قزوین با میانگین ۹۷ درصد باسوادی، در ردیف ۱۰ استان باسواد کشور قرار دارد.

۹۷ درصد مردم قزوین باسواد هستند

کبری جعفربگلو، در کارگروه زنان و خانواده که امروز ۳۱ تیرماه در سالن اجتماعات مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: تعلیم و تربیت در تعالیم دین اسلام یکی از موهبت‌های بی‌بدیل خداوند برای رشد و تعالی انسان است، امروزه میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد یکی از شاخصه‌های رشد و توسعه جوامع محسوب می‌شود.

وی، افزود: سواد یکی از حقوق اولیه انسان‌ها در راستای عدالت اجتماعی و سوادآموزی فرصت دومی برای افرادی است که فرصت اول آموزش را به هر دلیلی از دست دادند، در حال حاضر مفهوم سواد در بستر زمان تغییر پیداکرده است و سواد صرفاً به خواندن و نوشتن محدود نمی‌شود بلکه افراد توانایی ارتقا سطح کیفیت زندگی را به دست می‌آورند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اظهار کرد: ما باهدف ارتقا سطح کیفیت زندگی افراد در پی راه‌اندازی، تقویت و توسعه مراکز یادگیری هستیم، از سال ۶۴ تا سال ۸۸، ۵۰۰ مرکز محلی در قزوین تأسیس‌شده بود که با ادغام نهضت سوادآموزی با آموزش‌وپرورش، این مراکز منحل شده بود اما از سال ۹۴ دوباره شروع به فعالیت کردند و هم‌اکنون پنج مرکز فعال در سطح استان داریم.

وی، تأکید کرد: سه مرکز یادگیری در استان داشتیم که سال گذشته نیز ۲ مرکز جدید راه‌اندازی کردیم، مرکز ولایت و شهدای مدافع حرم در شهرستان تاکستان، مرکز رویش در زندان چوبیندر فعال بودند و مرکز حاج قاسم سلیمانی در آبیک و مرکز شهدای سوادآموزی نیز در البرز راه‌اندازی شده است.

جعفر بگلو، بیان کرد: در حال حاضر درصدد توسعه مراکز یادگیری در سطح استان هستیم و در سال جاری سه مرکز غیردولتی در شهرستان‌های البرز، اقبالیه و قزوین راه‌اندازی می‌کنیم، دو مرکز مشارکتی نیز در زندان بویین‌زهرا راه‌اندازی می‌کنیم.

وی، تأکید کرد: در حال حاضر استان قزوین با میانگین ۹۷ درصد باسوادی در ردیف ۱۰ استان باسواد کشور قرار دارد، همچنین شهرستان البرز با میانگین ۹۸ درصد باسواد بالاترین سطح باسوادی استان را و آوج کمترین باسوادی را دارد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، اظهار کرد: جامعه هدف ما افراد بی‌سواد و کم‌سواد ۱۰ تا ۴۰ سال است و بخشی از حجم فعالیت‌های ما از ۵۰ سال تا ۶۰ سال را نیز شامل می‌شود، در این مراکز خدمات آموزش‌های دوره‌های سه‌گانه را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهیم، دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی است، دوره انتقال معادل ششم ابتدایی و دوره تحکیم نیز برای جلوگیری از بی‌سوادی است.

وی، عنوان کرد: طرح‌های مختلفی در حوزه سوادآموزی داریم که می‌توان به آموزش اتباع و کمیسیاری عالی، آموزش زندانیان، خودآموز، زنان و دختران روستایی، طرح عملی نماز، طرح کارگری و اصناف، طرح آموزش با رایانه، مراکز یادگیری محلی، خواندن با خانواده و حلقه‌های کتاب‌خوانی اشاره کرد.

جعفربگلو، بیان کرد: مهم‌ترین هدف مراکز یادگیری توانمندسازی، ایجاد فرصت سوادآموزی، کمک به ایجاد خوداشتغالی، کمک به فقرزدایی، توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است در این راستا آموزش‌ها متناسب با نیازهای ضروری مخاطبین کاربردی می‌شود.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر مهم‌ترین طرح در حال اجرای این معاونت همان طرح مراکز یادگیری محلی است، این مراکز علاوه بر آموزش سواد، مهارت‌های اجتماعی و حقوق شهروندی را نیز آموزش می‌دهد، این مراکز تجربه موفق سوادآموزی است که با نگاه تخصصی به افراد بی‌سواد و کم‌سواد خدمات ارائه می‌کنند تا افراد باسواد و کم‌سواد به سطحی از مهارت‌های پایه‌ای برسند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان، تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما این است که به اطلاعات و نام افراد بی‌سواد دسترسی داشته باشیم؛ در شرایط فعلی مشخصات دقیقی از افراد بی‌سواد استان قزوین نداریم و از دستگاه‌ها می‌خواهیم در شناسایی این افراد به ما کمک کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها