بررسی صلاحیت اردکانیان در مجلس آغاز شد؛

‌رضیان: اردکانیان دارای اعتبار جهانی برای جذب سرمایه است‎/‎نوری: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه‏ مشخصی برای حوزه آب ندارد

روند رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس آغاز شد.

‌رضیان: اردکانیان دارای اعتبار جهانی برای جذب سرمایه است‎/‎نوری: وزیر پیشنهادی نیرو برنامه‏ مشخصی برای حوزه آب ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری روند رسیدگی به صلاحیت رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی نیرو پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

وی در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با رضا اردکانیان گفت: دلایل مخالفت من با اردکانیان این است که وی 20 سال در وزارت نیرو مدیریت کرده اما مشکلات بسیاری در حوزه زیست محیطی کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی باید برای مشکلات کم آبی، ریزگردهای خوزستان و خشکی دریاچه ارومیه برنامه مشخصی داشته باشد.

نوری تصریح کرد: امروز آب‌شیرین‌کن‌ها باید در اولویت برنامه های وزیر باشند در حالی که برنامه ای در این محور وجود ندارد.

نماینده مردم شوش اظهار کرد: مدیریت پسماند از مسائل مهم است اما وزیر پیشنهادی حرفی برای گفتن در این زمینه ندارد.

ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه اردکانیان یک چهره علمی در حوزه آب است، اظهار داشت: به همین دلیل باید برنامه های وی به صورت علمی موشکافی شود.

وی افزود: در گزارش تطبیق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی یک پنجم برنامه های او هیچ تناسبی با این اسناد ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: در برنامه های آقای اردکانیان هیچ اشاره ای به تأمین آب کشاورزی در مناطقی که با شوری آب مواجهند، نشده است و از طرح جامع پسماند آب نیز خبری نیست.

ملکی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی نیرو برای بالابردن سطح کیفی خدمات آب، گفت: این سوال وجود دارد که بالابردن سطح کیفی خدمات آب، قرار است با چه مکانیزمی انجام شود؟

عبدالله رضیان در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: یکی از مسائل اصلی و ابرچالش های کشور موضوع آب است با بروز خشکسالی های پی در پی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

عضو فراکسیون مستقلان مجلس اظهار داشت: تامین آب شرب و آب کشاورزی و ایجاد زیرساخت های آن از چالش های راهبردی کشور است و اینکه چه کسی با چه اندیشه ای وزارت نیرو را هدایت کند بسیار مهم است.

وی اردکانیان را فردی آشنا به وزارت نیرو مسلط به زیر و بم های مسائل آب کشور و دارای تحصیلات دانشگاهی خواند و گفت: آقای اردکانیان دارای تجربیات ارزشمندی درحوزه انرژی بوده و سالها در پست های مهم وزارت نیرو خدمت کرده است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به سوابق علمی و اجرایی درخشان اردکانیان گفت: تدریس دانشکده محیط زیست دانشگاه سازمان ملل از ایشان چهره ای علمی اجرایی و جامع نگر در سطح بین المللی ساخته است.

غلامرضا کاتب در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: امروز یکی از بزرگترین چالش‌ها و نگرانی‌های ملت، مدیریت امور آب است.

وی با اشاره به تکالیف برنامه ششم توسعه برای مقابله با بحران آب گفت: آقای اردکانیان یکی از صاحبنظران بخش آب در داخل کشور و در سطح بین‌الملل است.

کاتب از اردکانیان خواست پس از کسب رأی اعتماد، در اولین سفر استانی جهت بررسی مشکلات به استان خوزستان سفر کند و گفت: در برنامه‌های آقای اردکانیان بحث تنوع‌بخشی به بهره‌گیری از آب‌های غیرمتعارف مد نظر است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، توسعه مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آب و پساب را از برنامه‌های اردکانیان خواند و گفت: مدیران آب و برق کشور بر انتخاب آقای اردکانیان اجماع و اذعان دارند که وی چهره‌ای متخصص است که در راهبردهای اجرایی توانمند می‌باشد.

کاتب در مورد افزایش قیمت آب، بر ق و گاز اظهار داشت: طبق برنامه ششم توسعه ما به دولت اجازه داده‌ایم قیمت‌ حامل‌های انرژی را با توجه به ملاحظات اجتماعی تعیین کند؛ بنابراین در جلسه‌ای که با آقای اردکانیان داشتم، تأکید شد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در راستای سیاست‌های کلان کشور اجرا خواهد شد.

سهراب گیلانی در مخالفت با وی گفت: به نظر من وزارت نیرو از وزارت نفت مهم‌تر است و مهم‌ترین ضعفی که در کشور در بحث وزارت نیرو وجود دارد، مدیریت آب است که به هم ریخته و وضعیت مناسبی ندارد و این مسئله در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو نیز به طور جدی و قوی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: از وزیر پیشنهادی نیرو انتظار داریم معضل موجود مدیریت آب را مدنظر قرار دهد. یکی از اثرات نامطلوب وزارت نیرو در گذشته احداث سد عظیم گوتوند بوده که امروز به عنوان یکی از بحرانی‌ترین مسائل آبی خوزستان مطرح می‌شود، به طوری که بیش از 7 میلیون تن نمک در پشت سد گوتوند انباشته شده و یکی از خطرات بزرگی است که از گوتوند تا شوشتر و خرمشهر را از نظر زیست‌محیطی تهدید می‌کند.

گیلانی ادامه داد: وزیر پیشنهادی نیرو باید نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشد و ما انتظار داریم این مسائل را در برنامه مطرح کنند، چگونه می‌خواهیم این همه نمک پشت سد که مثل یک بمب ساعتی آماده انفجار محیط زیست است را اصلاح کنیم؟ من برای این مسائل برنامه‌ای ندیدم و انتظار داریم این مسائل مورد توجه باشد.

نماینده مردم شوشتر و گوتوند مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت اشتغال و رفع بیکاری اظهار داشت: با توجه به اینکه وزارت نیرو نقش به‌سزایی در زیرساخت‌های ایجاد اشتغال دارد، باید برنامه وزیر در این زمینه نیز مشخص شود.

همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در جریان روند رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو و در مخالفت با رضااردکانیان گفت: حل مشکل آب نیازمند توسعه همزمان در سایر بخش‌هاست که متاسفانه ما مفهوم توسعه را به خوبی درک نکردیم و بیشتر توهم توسعه است.

وی افزود: تمرکز بر مدیریت عرضه باعث شده که فرصت های تقاضا را از دست بدهیم، برای مدیریت حوزه آب باید نقشه راهی درست تهیه کنیم که در دوره های اخیر با کوتاهی در این حوزه روبه رو بوده ایم.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه سیاسی شدن موضوع آب این مسئله را پیچیده تر کرده است، اظهار کرد: امنیتی کردن آب یکی از خطرات حوزه مدیریتی آب است. با توجه به جهانی بودن مسئله آب، این موضوع باید یکی از جنبه های دیپلماسی کشور باشد.

یوسفی ادامه داد: استان خوزستان درگیر مسائل زیست محیطی است که علت آن کمبود آب است، پروژه های انتقال آب نفس های خوزستان را به شماره انداخته است.

عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه برای دفاع از آقای اردکانیان احساس تکلیف کرده‌ام، اظهار داشت: مخالفان وزیر نسبت به برنامه های او مخالفتی نکردند و صحبت هایشان عمدتا مربوط به برنامه های گذشته بود؛ با توجه به همین مشکلات است که ما معتقدیم باید آقای اردکانیان امروز وزیر شود.

وی افزود: شخصیت های ملی که منطقه ای فکر نکنند کم داریم؛ به همین دلیل امروز گرفتار این چالش ها هستیم، آقای اردکانیان یک شخصیت ملی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اکثر چاه های بدون پروانه در مناطق کویری با حمایت های غیرعلمی ما مسئولان زده شده، تصریح کرد: این رویه را باید مسئولی که به روش های علمی معتقد است، اصلاح کند.

هاشم زایی با بیان اینکه آقای اردکانیان را بدنه وزارت نیرو قبول دارد، گفت: خدا نکند که وزیری را بدنه وزارتخانه قبول نداشته باشد که در این صورت با سریش هم نمی توان او را چسباند.

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: امروز بحران آب به حدی است که دیگر فقط به کرمان و یزد و خراسان محدود نیست و اکثر نقاط کشور را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه بحران آب دارد به یک مسئله امنیتی تبدیل می شود، تصریح کرد: آقای اردکانیان از دانش و تجربه کافی برخوردار است و پشتوانه علمی او ما را امیدوار می کند که این مشکلات انباشته شده را حل کند و بهبود دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر نمی کنم هیچ فرد منصفی باشد که با اطلاع از بیوگرافی و رزومه آقای اردکانیان قبول نکند که او می تواند گام های اساسی برای حل مشکلات بردارد.

وکیلی اظهار داشت: امروز نیازمندیم که سند درازمدت آب کشور تهیه شود تا طی ۵۰ سال آینده، نه تنها مسئله آب به یک مسئله امنیتی تبدیل نشود، بلکه امن شود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها