نامه ۱۶۷ بسیج دانشجویی خطاب به رئیس مجلس

نامه ۱۶۷ بسیج دانشجویی خطاب به رئیس مجلس در مورد «طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» که در مجلس به تصویب رسید.

نامه ۱۶۷ بسیج دانشجویی خطاب به رئیس مجلس

بسمه تعالی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر قالیباف
سلام عیکم
همانطور که مستحضرید طرح «تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی» پس از بررسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و ارجاعات متعدد به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، سر انجام با عنوان «طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی» به تصویب رسید.
بررسی های تخصصی نشان می دهد که این طرح حاوی ایرادات و چالش های متعددی است که در ادامه به صورت مختصر به برخی از آن ها می پردازیم:
1. در ماده (11) طرح، برخي از فعاليت‌ها همچون صنايع تبديلي و كارخانجات مربوطه (در هر متراژي)، دامداری، ساخت استخر، انبار محصولات کشاورزی و اتاقک نگهبانی از مصادیق فعالیت کشاورزی شمرده شده و انجام آنها در اراضي كشاورزي به عنوان تغيير كاربري تلقي نشده است.
تصويب اين ماده بدون تأكيد بر ممنوعيت تغيير كاربري اراضي حاصلخيز و درجه (1)، (2) و (3) كشاورزي، سبب تغيير كاربري وسيع اين اراضي كشاورزي به اسم احداث تأسيسات فوق‌الذكر خواهد شد. حال آن که فعالیت های نامبرده نياز به خاك حاصلخیز ندارد و متأسفانه در حال حاضر هم به اسم ساخت چنين سازه‏هايي سوء‌استفاده‌هايي انجام گرفته است.
لازم به ذکر است استثنا نكردن زمين‌هاي حاصلخيز، از اختصاص به چنين تأسيسات و فعاليت‌هايي مغاير بند «9» اصل چهل‌وسوم (43) قانون اساسي، اصل پنجاهم (50) قانون اساسی، بند «ح» از سیاست‌های کلی آمایش سرزمین، بند‌های «2» و «3» از سیاست‌های کلی منابع طبیعی و بند‌های «1» و «3» از سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی نيز تلقي می شود.
2. ماده (12) و تبصره‌های آن در چند حوزه بسیار متنوع ورود پیدا کرده و از آن جایی که مکانیزم‌های قانونی مناسب برای هریک از موارد ذکر شده وجود دارد، ، « سازمان ثبت اسناد و امالک کشور اجازه داده شده برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی که پیش از این برخالف قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی تفكیک و خرد شده اند، سند مالكیت مفروز با کاربری کشاورزی صادر نماید» تصویب این ماده صرفا موجب ایجاد چندگانگی و موازی‌کاری در رسیدگی به امور شده و نه‏تنها مشکل صدور اسناد اراضی کشاورزی و اجرای حدنگار را رفع نمی‌کند، بلکه با ایجاد ابهامات متعدد، موجب آشفتگی در اجرای قوانین موجود خواهند شد. در این طرح به سازمان ثبت اسناد و امالک کشور اجازه داده شده برای کلیه قطعات اراضی کشاورزی که پیش از این برخلاف قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی تفكیک و خرد شده اند، سند مالكیت مفروض با کاربری کشاورزی صادر نماید اين ماده به شدت زمينه را براي خردي هر چه بيشتر اراضي كشاورزی، بر خلاف جهت‏گيری كلی نظام به سمت ايجاد حد فني در اراضی كشاورزی فراهم خواهد كرد.
همچنین این ماده دارای مغایرت با بندهاي (6) و (7) سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتی، بند (28) سياست‌هاي كلی برنامه ششم توسعه، اصل (112) قانون اساسي و نظريه تفسيری شماره 5318 مورخ 24/7/1372 شوراي نگهبان و همچنین بند (10) اصل سوم قانون اساسي می باشد و در صورت اجرا حفظ اراضی كشاورزی دچار مخاطره گرديده و صدمات جبران ناپذيري متوجه توليد محصولات كشاورزی در كشور شده كه منتهی به وابستگي كشور به واردات كالاهای اساسی از كشورهای ديگر مي‌شود.

3. در بند‌ «پ» از ماده (13)، الزام فعالان بخش كشاورزی به اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به مانعي براي توسعه كسب‌و‌كار‌هاي كشاورزي تبديل خواهد شد كه در اين راستا پیشنهاد می‌شود بر اساس كيفيت اراضي، مناطق پاك سرمايه‌گذاري (فاقد محدوديت سرمايه‌گذاري) در نواحي روستايي و عشايري مشخص شود و اصولا مشكل استعلامات براي هميشه به صورت ريشه‌ای حل شود و نيازي به صدور پروانه تاسيس نباشد. در اين زمينه ذكر پنج نكته ضروری است:
الف) بر اساس قانون تأسيس سازمان نظام مهندسي كشاورزی و منابع طبيعي جمهوري اسلامي ايران، هيچ رسالت و صلاحیتی برای اين سازمان مبني بر صدور مجوز‌های کسب‌وکار تعريف نشده است؛ کما اینکه این سازمان مسئوليت شكست طرح‌هايي را كه مجوز مي‌دهد قبول نمي‌كند. در دنيا نيز معمولا سازمان‏هاي نظام اعم از مهندسي و پزشكي، براي متشكل كردن، احراز صلاحيت و ساماندهي متخصصان مربوطه و دفاع از حقوق ايشان شكل می‌گيرد و نه صدور مجوز کسب‌و‌کار.
ب) اين بند اختيارات سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي در صدور مجوز را به كل بخش كه شامل حداقل 14 زير‌بخش تخصصي شامل زراعت، باغباني، توليد دام‌و‌طيور، صيد و آبزي‌پروري، زنبور‌داري، نوغان‌داري، مكانيزاسيون، منابع طبيعي، صنايع تبديلي و تكميلي، گياه‌پزشكي، توليد گياهان دارويي، كشاورزي هسته‌اي، گردشگري كشاورزي، صنايع دستي روستايي و عشايري و ... مي‌باشند تسري داده است؛ در حالي كه طبق قانون تاكنون اين اختيار فقط براي صدور مجوز فعاليت‌هاي توليدي دام و طيور صنعتي بوده است، آن هم

در شرايطي كه اصلا رسالت اين سازمان صدور مجوز نيست. اين امر مايه عسر و حرج براي بخش خصوصي و كاهش سرمايه‌گذاري خواهد شد. همچنين سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشكي در حال حاضر تخصصي در زمينه كيفيت بنا و ساختمان ندارند.
پ) در حال حاضر، يكي از دلايل اصلي طولاني شدن آغاز يك كسب‌و‌كار در بخش کشاورزي و منابع طبيعي، انجام استعلام از بالغ بر 16 دستگاه اجرايي است که طرح مذكور براي حل اين مشكل، تدبيري نيانديشيده است.
ت) از آنجايي كه در جزء «1» از بند «پ» مشخص نيست كدام مجوز‌ها منظور است، اين ابهام به صورت ضمني به جاي مقرره‌زدايي به خلق مقرره جديد منجر مي‌شود؛ به گونه‌اي كه سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي بر اساس اين مقررات جديد مي‌تواند اقدام به صدور مجوز نمايد و در حقيقت زمينه قانوني براي الزام بخش خصوصي و تعاوني به اخذ مجوز را فراهم مي‌نمايد كه اين موضوع بر خلاف بند «5» از سياست‌هاي كلي اشتغال، بند «12» از سیاست‌های کلی نظام اداری و بند‌هاي «8»، «11» و «20» از سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، مبني بر بهبود محيط كسب‌و‌كار، تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و رفع موانع سرمایه‌گذاری است. ضمن اينكه جرم‌انگاري براي اين موضوع صورت نگرفته و مشخص نيست در صورت عدم صدور مجوز توسط سازمان مذكور چه مجازاتي براي آن مي‌توان متصور بود.
ث) در جزء «3» از اين بند، نوع خدماتي كه دستگاه‌هاي اجرائي بايد براي پروانه تأسيس، پروانه بهره‌برداري و پروانه بهداشتي صادره از سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشکي ارائه نمايند مبهم است. علاوه بر اين، ذكر اينكه كدام‌يك از پروانه‌هاي ذكر شده، به سازمان نظام مهندسي کشاورزي و منابع طبيعي مربوط است و كدام يك به سازمان نظام دامپزشکي، در اين جزء ضروري است. ضمن اينكه منوط كردن خدمات دولتي به داشتن پروانه‌هاي تأسيس، بهره‌برداري و بهداشتي، منجر به محروميت بخش قابل‌توجهي از كشاورزان، به‌ويژه كشاورزان خرد، كه چنين پروانه‌هايي را اخذ ننموده‌اند از دريافت خدمات دستگاه‌هاي اجرائي مي‌شود. به عبارتي با توجه به اينكه سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و سازمان نظام دامپزشكي به دنبال ايجاد منابع درآمدي جديد از محل مجوزها براي اعضاي خود هستند، مي‌توانند به استناد چنين مصوبه‌اي شروع به الزام فعالان بخش كشاورزي براي دريافت پروانه نمايند؛ كمااينكه در حال حاضر نيز به استناد تبصره (4) ماده (5) قانون نظام جامع دامپروري چنين مشكلاتي ايجاد شده است.

4. در ماده 14 این طرح به بیان مسائلي پرداخته که در صورت تصویب ماده مذكور، ضمن ایجاد تقاضای سوداگرانه، زمینه‌ساز ایجاد رانت و فساد بوده و موجبات تصرف غیر‌قانونی اراضی ملی و دولتی را فراهم می‌کند؛ چرا که حتی در صورت اجرای صحیح فرایند صدور پروانه بهره‌برداری و نظارت بر استمرار فعالیت، هیچ تضمینی نیست که در این اراضی تغییر کاربری صورت نگیرد و در حقيقت سود‌آوري فعاليت‌هاي اقتصادي ارتباطي با مالكيت زمين ندارد. به بيان ديگر، براي انجام هرگونه فعاليت توليدي و خدماتي، در صورت نياز به استفاده از اراضي ملي و دولتي، الزامي براي مالكيت اين اراضي وجود ندارد و انجام امور مذكور به صورت اجاره، حق بهره‌برداري بلندمدت و یا حق انتفاع هم امكان‌پذير است. لذا انتقال سند مالكيت اراضي ملي و دولتي به قصد اجراي طر‌هاي توليدي و خدماتي، به منزله ارائه مجوز براي تغيير كاربري و فروش آنها در آينده به دليل برخورداري از ارزش افزوده زمين و مغاير با اصل (45) از قانون اساسي، مبني‌بر اختيار حكومت اسلامي بر اين اراضي است.
در پايان اظهار مي‌دارد كه طرح پشتيباني و رفع موانع توليد کشاورزي با وجود نقاط قوتي كه دارد، از چالش‏هاي اساسي رنج مي‏برد و عدم پرداختن دقیق و همه‌جانبه، منجربه عدم توفیق اين طرح در تقویت تولید بخش کشاورزی خواهد شد. چرا که ايرادات متعددي كه اين طرح در زمينه‌هايي همچون تغيير غير‌اصولي ساختار اجرايي بخش كشاورزي؛ زمينه‌سازي براي تغيير كاربري اراضي كشاورزي؛ ارائه مجوز براي واگذاري اراضي ملي و دولتي و زمين‏خواري؛ اخلال در فضاي كسب‌و‌كار و دارد، موجب خسارت‏هاي جبران‏ناپذير به توليد در بخش كشاورزي و نهايتا تضعيف امنيت غذايي كشور خواهد شد. همچنين تبعات چنين تهديدي با عدم رعايت اصول عدالت اجتماعي در اجراي نامناسب توسعه كشاورزي قراردادي و همچنين محول كردن صدور مجوز‌ها به سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و عدم برخورداري فعالان فاقد پروانه از خدمات دولتي، تشديد خواهد شد.
لذا می توان گفت تصویب این قانون در عمل فرصتی برای دست درازی زمین خواران به اراضی کشور می‌باشد و از آن جایی که تجربه تشکل‌های دانشجویی و نهادهای مردم نهاد مبارزه با مفاسد حاکی از آن است که پیشگیری از مفاسد از طریق عدم تصویب قوانین شبهه‌ناک و شفافیت قانون به مراتب موثرتر از شناسایی و برخورد با متخلفان پس از وقوع مفسده است؛ لذا نظر به موارد مذکور و به‌منظور جلوگیری از بروز آسیب‌ها و لطمات جدی ناشی از تبدیل مصوبه مجلس شورای اسلامی به قانون، مستدعی است دستور فرمایید اقدامات لازم در راستای اصلاح اساسی مصوبه مذکور صورت پذیرد.

1-قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی
2-سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت
3-سازمان بسیج رسانه ای کل کشور
4-قرارگاه مطالبه گری شهید احمدی روشن سازمان بسیج دانشجویی کشور
5 بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه
6- بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه
7- بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد ارومیه
8- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
9- بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه
10-بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ارومیه
11 بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری بجنورد
12- بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بجنورد
13- بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
14-- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه
15-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده اقتصاد دانشگاه ارومیه
16-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده علوم دانشگاه ارومیه
17-بسیج دانشجویی دانشکده شهید مفتح دانشکده منابع طبیعی
18- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
19-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ارومیه
20-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده کشاورزی ارومیه
21-بسیج دانشجویی خواهران شهید ابراهیم هادی دانشکده تربیت بدنی
22-بسیج دانشجویی شهید مهدی امینی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه
23-بسیج دانشجویی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه ارومیه
24-بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه ازاد ارومیه
25-بسیج دانشجویی دانشکده پیرا پزشکی دانشگاه ازاد ارومیه
26-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده پیرا پزشکی دانشگاه ازاد ارومیه
27-بسیج دانجویی فاطمیون خواهران دانشکده مرکزی دانشگاه ازاد ارومیه
28-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده سما دانشگاه ازاد ارومیه
29-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ازاد ارومیه
30-بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
31-بسیج دانشجویی شهید اسماعیل زاده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
32-بسیج دانشجویی کوثر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
33-بسیج دانشجویی حضرت زینب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
34-بسیج دانشجویی دانشکده پزشکی ذانشگاه علوم پزشکی ارومیه
35-بسیج دانشجویی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
36-بسیج دانشجویی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
37-بسیج دانشجویی دانشکده پرستاری ذانشگاه علوم پزشکی ارومیه
38-بسیج دانشجویی نور دانشگاه پیام نور ارومیه
39- بسیج دانشجویی شهید نقشی دانشگاه پیام نور ارومیه
40-بسیج دانشجویی حضرت زینب دانشگاه پیام نور ارومیه
41-بسیج دانشجویی شهید قاظی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه
42-بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه فنی حرفه ای ارومیه
43-بسیج دانشجویی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی
44-بسیج دانشجویی علم و فن
45-بسیج دانشجویی شهید حسن زاده دانشگاه امام حسین
46-بسیج دانشجویی شهید دیالمه دانشگاه صنعتی ارومیه
47-بسیج دانشجوی خواهران شهیده مولانا دانشگاه صنعتی ارومیه
48-بسیج دانشجویی دانشگاه افاق
49-بسیج دانشجویی دانشگاه کمال
50-بسیج دانشجویی دانشگاه صبا
51-بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه صبا
52-بسیج دانشجوی خواهران دانشگاه افاق
53-بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه صنعتی ارومیه
54-بسیج دانشجویی دانشگاه اذرابادگان
55-بسیج دانشجویی حضرت قائم دانشگاه اراد اسلامی خوی
56-بسیج دانشجویی خواهران علامه خویی دانشگاه ازاد اسلامی خوی
57-بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه ازاداسلامی خوی
58-بسیج دانشجویی خواهران حضرت زهرا(س)دانشگاه ازاداسلامی خوی
59-بسیج دانشجویی شهید همت دانشگاه ازاد اسلامی خوی
60-بسیج دانشجویی شمس تبریزی دانشگاه ازاد اسلامی خوی
61- بسیج دانشجویی خواهران بیت الهدی دانشگاه ازاد اسلامی خوی
62-بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه پیام نور خوی
63- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه پیام نور خوی
64- بسیج دانشجویی خواهران مهدیه فنی داشنگاه ازاد اسلامی خوی
65- بسیج دانشجویی خواهران نورالهدی پرستاری دانشگاه ازاد اسلامی خوی
66- بسیج دانشجویی میثم دانشگاه ازاد اسلامی خوی
67- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد اسلامی خوی
68- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد اسلامی خوی
69- بسیج دانشجویی باقرالعلوم دانشگاه ازاد اسلامی خوی
70- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه ازاد مهاباد
71- بسیج دانشجویی شهید بهشتی دانشگاه ازاد مهاباد
72- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد مهاباد
73- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه ازاد مهاباد
74- بسیج دانشجویی خواهران حجاب دانشگاه پیام نور مهاباد
75- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه پیام نور مهاباد
76- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد مهاباد
77- بسیج دانشجویی شهید مفتح دانشگاه ازاد مهاباد
78- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور شاهین دژ
79- بسیج دانشجویی شهید همت دانشگاه ازاد شاهین دژ
80- بسیج دانشجویی شهید قاسم نجات دانشگاه ازاد تکاب
81- بسیج دانشجویی شهید اباصلت بیرامی دانشگاه ازاد تکاب
82- بسیج دانشجویی خواهران بنت الهدی دانشگاه ازاد میاندواب
83- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد میاندواب
84- بسیج دانشجویی شهید کاظمی دانشگاه دولتی میاندواب
85- بسیج دانشجویی شهیدمصطفی خمینی دانشگاه ازاد میاندواب
86- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور میاندواب
87- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه پیام نور میاندواب
88- بسیج دانشجویی خواهران شهید واعظی دانشگاه دولتی میاندواب
89بسیج دانشجویی شهید امینی دانشگاه ازاد میاندواب
90- بسیج دانشجویی خواهران حضرت معصومه دانشگاه پیام نور بوکان
91- بسیج دانشجویی شهید باهنر دانشگاه پیام نور بوکان
92- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد بوکان
93- بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه ازاد بوکان
94- بسیج دانشجویی خواهران حضرت فاطمه دانشگاه ازاد بوکان
95- بسیج دانشجویی خواهران حضرت زینب دانشگاه ازاد بوکان
96- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سردشت
97- بسیج دانشجویی شهید علی صالحی دانشگاه ازاد سردشت
98- بسیج دانشجویی شهید اشرف پور دانشگاه پیام نور سلماس
99- بسیج دانشجویی ولایت دانشگاه ازاد سلماس
100- بسیج دانشجویی خواهران کوثر دانشگاه ازاد سلماس
101- بسیج دانشجویی خواهران شهید صفدری دانشگاه پیام نور سلماس
102- بسیج دانشجویی معراج دانشگاه ازاد سلماس
103- بسیج دانشجویی شهید خیری داشگاه ازاد سلماس
104- بسیج دانشجویی شهید خیری دانشگاه ازاد سلماس
105- بسیج دانشجویی شهید یوسف رئدی دانشگاه ازاد ماکو
106- بسیج دانشجویی شهید علی رستمی دانشگاه پیام نور ماکو
107- بسیج دانشجویی حضرت خدیجه کبری (س) دانشگاه پیام نور ماکو
108- بسیج دانشجویی حضرت زینب (س) دانشگاه ازاد ماکو
109- بسیج دانشجویی خواهران حضرت قائم دانشگاه ازاد نقده
110- بسیج دانشجویی شهید محمد حسین کاشفی دانشگاه پیام نور نقده
111- بسیج دانشجوییخواهران شهید محمود ساجدی دانشگاه ازاد نقده
112- بسیج دانشجویی شهید قلندری دانشگا ازاد نقده
113- بسیج دانشجویی شهید واحد حکمت دانشگاه ازاد نقده
114- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور پیرانشهر
115- بسیج دانشجویی شهدای دانجشو دانشگاه ازاد پیرانشهر
116- بسیج دانشجویی شهید شهریاری دانشگاه ازاد پیرانشهر
117- بسیج دانشجویی شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان ارومیه
118- بسیج دانشجویی خواهران شهید پلارک دانشگاه فرهنگیان ارومیه
119- بسیج دانشجویی شهید مطهری دانشگاه ازاد ارومیه
120- بسیج دانشجویی شهید اوینی دانشگاه ازاد اومیه
121- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور چالدران
122- بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد چالدران
123- بسیج دانشجویی شهدای دانشجو دانشگاه پیام نور چابیاره
124- بسیج دانشجویی شهید رحیم پور دانشگاه ازاد چابیاره
125- بسیج دانشجویی فاطمه زهرا (س) دانشگاه پیام نور چابیاره
126- بسیج دانشجویی حضرت زینب کبری داشگاه ازاد چابیاره
127- بسیج دانشجویی شهید علم الهدی دانشگاه ازاد اشنویه
128- بسیج دانشجویی حضرت فاطمه زهرا(س) دانشگاه ازاد اشنویه
129- بسیج دانشجویی حضرت زهرا (س) دانشگاه پیام نور شوط
130- بسیج دانشجویی شهید باکری دانشگاه پیام نور شوط
131-بسیج دانشجویی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ارومیه
132- بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه
133-بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
134- بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه
135- بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بجنورد
136بسیج دانشجویی دانشگاه کوثر بجنورد
137بسیج دانشجویی دانشکده های فنی و حرفه ای خراسان شمالی
138- بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی بجنورد
139-بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور آشخانه
140-بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان جاجرم
141-بسیج دانشجویی دانشگاههای شهرستان شیروان
142- بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین
143-بسیج دانشجویی دانشگاههای اسفراین
144-بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
145- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
146- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان
147- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
148- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
149- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
150- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گجساران
151- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
152- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
153- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان(هرمزگان)
154- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد
155- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
156- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
157- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
158- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
159- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
160- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
161- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
162- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
163- بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم
164-بسیج دانشجویی خواهران دانشکده علوم پایه دانشگاه ازاد ارومیه
165-بسیج دانشجویی دانشکده سما دانشگاه ازاد ارومیه
166-بسیج دانشجویی دانشکده مرکزی دانشگاه ازاد ارومیه
167- بسیج دانشجویی خواهران دانشکده ادبیات دانشگاه ارومیه.

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کریمی بدوی
    0

    پیام نور باسمونج را هم اضافه کنید با تشکر

  • علی
    0

    با سلام،برادران دانشجو خوب بود پای درد دل کشاورزان منطقه خودشان می نشستند و بعد نامه به رییس مجلس می نوشتند وجود اتاق کارگری مناسب( نه ویلا) برای هر کشاورز و باغداری لازم و اجباری است ، وقتی که قرار است من باغدار از صبح تا غروب کار کنم نباید محل مناسبی برای استراحت ،نگهداری ابزار و وسایل و ملزومات کارم باشم؟؟؟؟؟؟ بهتر نیست بروید و جلوی ویلاسازی ها را بگیرید تا اتاق کارگری که نیاز هر کشاورزی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها